Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nån som har en aning vart man kan vända sig för att få hjälp med att skapa/ändra en modell baserat på en STL fil?
har en liten 7" skärm jag vill montera på mitt simrig. har hittat en Case till den skärmen jag vill har men det behöver fixas dit en monteringsmöjlighet ifrån ett annat 3D modell.
går säker skitenkelt för non som kan 3D modelling men jag klara tyvärr inte av det. kan även betala för den lilla stunden det troligen tar.
Skriva ut det sen kan jag fixa själv hemma.

STL är ett skräpformat men det ska gå att fixa med dem i vissa program.
Om du skickar allt som behövs så kan jag slänga ett öga på det.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

STL är ett skräpformat men det ska gå att fixa med dem i vissa program.
Om du skickar allt som behövs så kan jag slänga ett öga på det.

ups glömde att skriva det här då jag och @SmOOthy skrev vidare via DM. men fick hjälp av SmOOthy. men tack för erbjudandet.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk

Har missat denna tråden helt!
Har precis insett att det är skittråkigt att skriva ut men fantastiskt kul att bygga skrivare!

Började med en Anet A8 som det skrevs ut en massa uppdateringar till. När de var klara rev jag ner skrivaren och flyttade allt till en ny ram av spillbitar i 4080 och 8080 aluprofil (ska klara CNC i framtiden).
Fick igång den skapligt innan jag rev den igen och bygger nu en ny skrivare i den ramen.
Har övergett tanken att fästa kullager och vinklar med utskriven plast och gör allt i metall istället.
Har hittills blivit Duet2 ethernet med Duex5-kort, core xy utförande med skenstyrning och vagnar, 350x350 printyta med heatbed på 230v, 3st z-motorer med lead på 2mm som ska få individuella endstops och ev komplettera med mesh bedlevelling vilket troligtvis kommer behövas, bondtech dual-extruder i försök med en E3D Cyclops+

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden men misstänker att någon mer spårat ur totalt i att bygga skrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Har missat denna tråden helt!
Har precis insett att det är skittråkigt att skriva ut men fantastiskt kul att bygga skrivare!

Började med en Anet A8 som det skrevs ut en massa uppdateringar till. När de var klara rev jag ner skrivaren och flyttade allt till en ny ram av spillbitar i 4080 och 8080 aluprofil (ska klara CNC i framtiden).
Fick igång den skapligt innan jag rev den igen och bygger nu en ny skrivare i den ramen.
Har övergett tanken att fästa kullager och vinklar med utskriven plast och gör allt i metall istället.
Har hittills blivit Duet2 ethernet med Duex5-kort, core xy utförande med skenstyrning och vagnar, 350x350 printyta med heatbed på 230v, 3st z-motorer med lead på 2mm som ska få individuella endstops och ev komplettera med mesh bedlevelling vilket troligtvis kommer behövas, bondtech dual-extruder i försök med en E3D Cyclops+

Nu har jag inte hunnit läsa igenom hela tråden men misstänker att någon mer spårat ur totalt i att bygga skrivare?

Hehe, inte ensam, been there and doing it again.
Denna gång blir det en corexy idex med en 240x340 skrivplatta. Får se hur det går, kanske byter ut skrivplattan till en 350x350 (den är byggd för det eftersom jag ska återanvända några 4040 profiler från min gamla i3 skrivare).

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk

@zuru1
Känns som denna tråden saknar bilder...
Vad kör du för kontrollerkort till din?
Och har du mekat med Z-axeln i form av 0.9° stegmotor eller annan skruv?

Ska försöka få upp några bilder på mitt halvfärdiga skrälle.
Vore kul att se andras byggen och modifikationer!

Permalänk

Här är några bilder, prioriterar inte att städa när jag väl får några minuter fritid så stökigt är det...

Tillfälligt bygge med Anet A8-komponenter
https://imgur.com/a/qjXer4P

Skriver ut en skruv i PETG, mycket användbart, när man behöver skruva i en skruv någonstans...
https://imgur.com/a/ICyty3f

Nya printbädden
https://imgur.com/a/i9NPZug

Tillfällig Core XY för att kunna skriva ut några smådelar, vet att remmarna går helt fel men man får en hint om framtiden
https://imgur.com/a/bU9SFqn

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Här är några bilder, prioriterar inte att städa när jag väl får några minuter fritid så stökigt är det...

Tillfälligt bygge med Anet A8-komponenter
https://imgur.com/a/qjXer4P

Skriver ut en skruv i PETG, mycket användbart, när man behöver skruva i en skruv någonstans...
https://imgur.com/a/ICyty3f

Nya printbädden
https://imgur.com/a/i9NPZug

Tillfällig Core XY för att kunna skriva ut några smådelar, vet att remmarna går helt fel men man får en hint om framtiden
https://imgur.com/a/bU9SFqn

Shit, vilken ram 😂

Jag håller på att bygga en med 3030 profiler, 320x320x300 mm printvolym.

Permalänk

@muffen
Hehe ja... 3030 och 4040 har jag tyckt känts alldeles ypperligt att bygga med om man vill få ett stadigt bygge.
Min plan från början var 2040 men det fanns inte på hyllan hos min metalleverantör så jag skramlade runt på deras gård och hittade dessa i leran. Tänkte att med dessa lär den hantera lite lättare CNC också. Vissa av profilerna var i så dåligt skick att bygget var tvunget att målas.
Delarna jag fick ihop var jag tvungen att anpassa ramen till storleksmässigt. Blev spill på 4st stumpar om 4,5cm och en 0,8cm.
Har även fått massa överblivna delar från tvättmaskiner på jobbet som får pryda bygget.
Så denna blir inte bara stadig, den är ett helvete att lyfta också

Printbädden var en kollegas gamla soffbord i mörktonat glas.
Stegmotorer och skenstyrning från Tyskland och Tjeckien.

Jag har vägrat beställa från kina (köpte min Anet A8 här på marknaden ), har köpt allt jag kunnat från svenska företag och helst från de lokala.
Så det dyra kvittas mot billiga eller gratis fynd.
I slutändan lär den hamna i trakterna av en Ultimaker *facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@zuru1
Känns som denna tråden saknar bilder...
Vad kör du för kontrollerkort till din?
Och har du mekat med Z-axeln i form av 0.9° stegmotor eller annan skruv?

Ska försöka få upp några bilder på mitt halvfärdiga skrälle.
Vore kul att se andras byggen och modifikationer!

Kör en BTT GTR+M5 kort med reprap firmware.
Nej än så länge kör jag bara 2st individuella z motorer @1.8 med leadscrew. Har funderat att kanske byta till rem istället för skruv men inte kommit så långt.

Visa signatur

Permalänk

Ok, ja rem är ju ett alternativ!

Har du bara kört det kortet/stepperdrivers?
Hur är ljudvolymen på motorerna med vilka drivers?

Ska bygga en andra skrivare av spilldelar från denna men efter att ha kört Duetkortet och motorerna var knäpptysta vill jag ha nästa bygga lika tyst men kommer köra inte samma prislapp på komponenterna.

Känns som SKR med Klipper är en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Ok, ja rem är ju ett alternativ!

Har du bara kört det kortet/stepperdrivers?
Hur är ljudvolymen på motorerna med vilka drivers?

Ska bygga en andra skrivare av spilldelar från denna men efter att ha kört Duetkortet och motorerna var knäpptysta vill jag ha nästa bygga lika tyst men kommer köra inte samma prislapp på komponenterna.

Känns som SKR med Klipper är en bra lösning.

Har kört flera kort skr v1.3, skr PRO v1.1 och sedan gtr.
Alla har jag kört med tmc2290 i stealthchop konfiguration. Ljud volymen är ok och mkt lägre om man jämför med t.ex dvr8825 drivers.

Nu när man kan köra reprap lr klipper på skr lr andra kort ser jag inte något behov av att köpa dyra kort så som duet. De pengarna kan man istället lägga på andra komponenter.

Visa signatur

Permalänk

Ok, låter som ett bra val. Klipper har väl gått bra i utvecklingen nu senast vad jag hört?
Gissar på att jag kör något liknande sen.
Ska nog se till att avsluta det här bygget först men det kliar i projektfingrarna att bygga en liten en, bara lite snabbt så där

Jag har bara kört glasbädd och ”målartejp”, testat med en buildtak-klisterlapp med lite skrovlig yta men den gick sönder vid första PETG-printen så gav jag upp det.
Någon som har erfarenheter och åsikter av magnetisk PEI jämfört med glas/tejp/buildtak-film?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Ok, låter som ett bra val. Klipper har väl gått bra i utvecklingen nu senast vad jag hört?
Gissar på att jag kör något liknande sen.
Ska nog se till att avsluta det här bygget först men det kliar i projektfingrarna att bygga en liten en, bara lite snabbt så där

Jag har bara kört glasbädd och ”målartejp”, testat med en buildtak-klisterlapp med lite skrovlig yta men den gick sönder vid första PETG-printen så gav jag upp det.
Någon som har erfarenheter och åsikter av magnetisk PEI jämfört med glas/tejp/buildtak-film?

Jag har en Prusa MK3S+ med både slät och mönstrad PEI. Den släta är grym för PLA, och ska tydligen vara för bra för PETG (så dom rekommenderar den mönstrade för PETG). Det var rätt länge sen jag använde glas, så kommer inte riktigt ihåg mina tankar om det.

Jag har även en Ender 3 Pro med typ buildtak, och det funkar också väldigt bra.

Avtagbar bed är dock väldigt smidigt.

Permalänk
Skrivet av muffen:

Jag har en Prusa MK3S+ med både slät och mönstrad PEI. Den släta är grym för PLA, och ska tydligen vara för bra för PETG (så dom rekommenderar den mönstrade för PETG). Det var rätt länge sen jag använde glas, så kommer inte riktigt ihåg mina tankar om det.

Jag har även en Ender 3 Pro med typ buildtak, och det funkar också väldigt bra.

Avtagbar bed är dock väldigt smidigt.

Builtak fungerar kannon med ABS (behövs inget klister eller något annat).

Läste precis texten på din tröja. Glad att du vann kampen över sjukdomen

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Läste precis texten på din tröja. Glad att du vann kampen över sjukdomen

Det är tyvärr inte ett foto på mig, utan något jag hittade för länge sen...kanske dags att byta avatar efter 15 år?

Permalänk

Nej håll kvar, då vet man vem du är, det är din identitet nu på forat

Körde som sagt buildtak och PETG, gjorde en testning 20x20mm, fick inte loss den!
Var tvungen att ta en polygrip och vrida loss den, då följde ett stycke av det dyra klistermärket med.
Sen dess har jag kört glas med klister-prepp av något slag eller tejp.

Permalänk
Skrivet av muffen:

Det är tyvärr inte ett foto på mig, utan något jag hittade för länge sen...kanske dags att byta avatar efter 15 år?

kul bild i vilket fall

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 900-Mange:

Nej håll kvar, då vet man vem du är, det är din identitet nu på forat

Körde som sagt buildtak och PETG, gjorde en testning 20x20mm, fick inte loss den!
Var tvungen att ta en polygrip och vrida loss den, då följde ett stycke av det dyra klistermärket med.
Sen dess har jag kört glas med klister-prepp av något slag eller tejp.

Man bör ha stort z-avstånd först och sedan minska tills det sitter lagom hårt.
3D primas version har 3M klister (bör sitta hårdare i plattan än orginal). Jag köpte en stor som jag sedan kapade ner till 165x165mm. Fick nog ut 9st bitar. Köpte när dom hade bra rea på deras version. Tror det kostar mig 25kr per byte. Räknar med att byta en gång om året.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windex på plattan verkar annars fungera bra för PETG. Det som är kvar efter att det dunstar påstås förhindra plasten från att svetsa sig. He fungerar smidigt hittills tycker jag.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Har någon tips på en guide till hur man 3d modellerar sådana här fästen/knoppar? Jag kör fusion 360.
Försökt googla lite utan större framgång.

Misstänker att vissa mått blir bättre än andra, så därav jag tänkte man kan spara tid & prints på att ta nån annans kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://coloringchaos.github.io/form-fall-16/assets/joints/hinges.jpg

Har någon tips på en guide till hur man 3d modellerar sådana här fästen/knoppar? Jag kör fusion 360.

Misstänker att vissa mått blir bättre än andra, så därav jag tänkte man kan spara tid & prints på att ta nån annans kunskap

Clips är en helt egen vetenskap. Det finns tjocka formelsamlingar och guider som endast behandlar clips.

Med det sagt, så har jag inga konkreta tips tyvärr. Det beror även på material, tror tex att PLA är direkt olämpligt pga sprödhet.

Så typ PETG/ABS och göra lite små snabba prototyper?

Edit: Tror även att det är viktigt med printriktningen, clipsen behöver skrivas ut längs med clipsens riktning för att inte brytas vid lagren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Clips är en helt egen vetenskap. Det finns tjocka formelsamlingar och guider som endast behandlar clips.

Med det sagt, så har jag inga konkreta tips tyvärr. Det beror även på material, tror tex att PLA är direkt olämpligt pga sprödhet.

Edit: Tror även att det är viktigt med printriktningen, clipsen behöver skrivas ut längs med clipsens riktning för att inte brytas vid lagren.

Ah, det var ett bra tips, vilket gör att det inte kommer funka med min tänkta design (ska sätta dom inuti en box för att fästa kretskort).

Funderar på att istället antingen bara ha raka cylindrar för positionering och fästa med en klick smältlim (dock drygt om man ska ta bort/göra om) alternativt försöka fixa skruvfästen istället, men det verkar inte trivialt att få korrekt heller.

Permalänk
Medlem

Skruvfästen fixar du lätt genom att antingen smälta in en mutter, eller göra ett sexkantigt hål för muttern från baksidan (lättast). Titta på någon ihopsatt konstruktion (tex random 3D-skrivardesign) på thingiverse för att få inspiration på hur det kan göras.

Det går även skapligt att gänga direkt i plasten om det inte ska ta någon last.

Permalänk
Avstängd

hade ingen anning om detta tråd, hur som helst, har länge villat ha ett 3d skrivare... och kikat på
Ender 3 pro nån som använder en sån ?
hur hög är den från ramen till botten ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Kan återkomma med att det sket sig duktigt, borde jag ha hajat. Problemet är att diametern bara är 2,5mm, så när man skurit ur skåran i mitten så var det inte mycket kvar att "printa". Blev bara gegga.

Skrivet av muffen:

Skruvfästen fixar du lätt genom att antingen smälta in en mutter, eller göra ett sexkantigt hål för muttern från baksidan (lättast). Titta på någon ihopsatt konstruktion (tex random 3D-skrivardesign) på thingiverse för att få inspiration på hur det kan göras.

Det går även skapligt att gänga direkt i plasten om det inte ska ta någon last.

Den idéen sket sig också duktigt då det är en skärm som ska sitta mot "väggen" där jag skurit ut ett hål, så avståndet mellan vägg och PCB:n som skärmen sitter på är bara ~2mm så kommer inte finnas gods nog att skruva i.
Mutter-ideen skulle väl kunna funka, om det inte vore för att jag inte vill ha 4 muttrar synliga från framsidan.

Sista idéen jag har som bör fungera är att göra ett par stående snap-fits likt denna:
https://youtu.be/GlMo6IWF6CY?t=850

Oklart om detta är offtopic? Kanske borde starta en Fusion360/3d-modelleringstråd?

Permalänk
Skrivet av Panosz:

hur hög är den från ramen till botten ?

Om du menar faktisk printbar höjd så 250mm.

Om du kollar på Ender 3's så är det antagligen en V2 du vill ha, det är en iteration på Pro. Har själv en sån, har bara haft den i något mer än 2 månader men har inte haft några problem än så länge, trots diverse inofficiella ombyggnader, kan rekommendera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BirdPeople:

Om du menar faktisk printbar höjd så 250mm.

Om du kollar på Ender 3's så är det antagligen en V2 du vill ha, det är en iteration på Pro. Har själv en sån, har bara haft den i något mer än 2 månader men har inte haft några problem än så länge, trots diverse inofficiella ombyggnader, kan rekommendera.

Ne menade från själva ramet på skrivare. Men fick reda på det tack ändå :).. får nog bli en ender 3 så småningom.. lönar det sig att köra på en pro eller är det inte stor skillnad ifall nån har klämt har/haft båda ?

Permalänk
Medlem

Ey, jag är sugen på en 3D-printer jag, så jag behöver lite råd Har jobbat som 3D-grafiker i ett antal år så har lite stuff jag gärna skulle vilja få ut o måla lite fint (typ sånt som finns här https://www.artstation.com/gurratell ), så det jag tänker mig är en resin-printer för att få ut dom lite mer detaljerade. Är lite snål av mig så skulle gärna vilja ha en så billig som möjligt, men ändå få ut hyfsad storlek, åtmistone 10x10, men större är ju såklart gött. Vilken finns att rekommendera då?
O så lurar jag på hur illa det är med lukten? Vill man hemskt gärna ha vädringsmöjlighet? Sätter det sig i väggarna nåt? För funderar på om jag knöka in den i badrummet, där finns det en ventil med jävligt bra drag i iaf, o i värsta fall kanske man kan plasta in själva printern o se till att det finns det finns rör ut. Nåt annat att tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

https://coloringchaos.github.io/form-fall-16/assets/joints/hinges.jpg

skulle gå att ha två hål, ett i varje bit. Då kan du köra ett separat snäppe som har sitt flex i lagren.

O om du funderade på hur och tänker på bilden du bifogade så skulle jag nog rita ytterprofilen för clipset, rotera den runt sin egen axel, göra bottenplattan utifrån änden på cylindern du nu har och slutligen göra ett jack i cylindern. Tänk på att slicern ofta inte hanterar volymer tunnare än skrivarens munstycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ey, jag är sugen på en 3D-printer jag, så jag behöver lite råd Har jobbat som 3D-grafiker i ett antal år så har lite stuff jag gärna skulle vilja få ut o måla lite fint (typ sånt som finns här https://www.artstation.com/gurratell ), så det jag tänker mig är en resin-printer för att få ut dom lite mer detaljerade. Är lite snål av mig så skulle gärna vilja ha en så billig som möjligt, men ändå få ut hyfsad storlek, åtmistone 10x10, men större är ju såklart gött. Vilken finns att rekommendera då?
O så lurar jag på hur illa det är med lukten? Vill man hemskt gärna ha vädringsmöjlighet? Sätter det sig i väggarna nåt? För funderar på om jag knöka in den i badrummet, där finns det en ventil med jävligt bra drag i iaf, o i värsta fall kanske man kan plasta in själva printern o se till att det finns det finns rör ut. Nåt annat att tänka på?

Funkar det att skriva ut mindre delar och sen limma ihop dom? Då kan du köra dig med en mindre och billigare skrivare.

Jag har aldrig använt resin själv, men det verkar kladdigt. Man behöver lite arbetsyta för tvättning och härdning också.