3D skrivare - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCatfood:

Är det någon här som uppgraderat sin nozzle till typ:
https://primacreator.com/collections/nozzle/products/primacre...

Hur stor skillnad gör detta om man bara har en vanlig i mässing att byta till en sån?

Jag tror inte att det gör någon större skillnad om du skriver ut i ”vanliga” material. Däremot om du skriver ut i abresiva (typ kolfiber) material så håller den mycket längre. Vet inte om det finns någon nackdel med den vid vanlig utskrift?

Permalänk
Medlem

Sökes: Ender 3/Pro Bed Level Locks by jimb15122

Någon som råkar sitta på filerna för "Ender 3/Pro Bed Level Locks by jimb15122" https://www.thingiverse.com/thing:4203563 till Ender 3 v2? Dom tycks ha tagits ner under senaste 1-2 veckorna.

Suddig bild plockad från google för referens.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Skrivet av atriix:

Någon som råkar sitta på filerna för "Ender 3/Pro Bed Level Locks by jimb15122" https://www.thingiverse.com/thing:4203563 till Ender 3 v2? Dom tycks ha tagits ner under senaste 1-2 veckorna.

Suddig bild plockad från google för referens.
https://cdn.sweclockers.com/marknad/bild/197861?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5Nzg2MSIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJmMjMxMjhjZDNhYWUxZTg5ZmYxOGNiZjQzNmJkMDQzOCJ9

Du har tur. Jag gjorde en egen version för Ender-2 (https://www.thingiverse.com/thing:4718009) men thing:4203563 låg fortfarande kvar i download mappen.
Pro+Bed+Level+Locks.zip

Jag skickar min mailadress via PM

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem

Skulle någon här kunna tänka sig att printa ut en reservdel till mina hörlurar som gått sönder och skicka på posten?

https://www.thingiverse.com/thing:831032

Betalar givetvis.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat göra ett försök, borde få liknande kvalitet som enligt länk, möjligen något sämre då det är ganska mycket detaljer (för mig o min SWX1...). Då i PLA. Du kan få bilder innan jag skickar nått o avgöra om det är värt ett försök.

Om någon annan känner för det så kör på, jag har tid först torsdag/fredag och behöver byta till ett mindre munstycke först

Skrivet av Kariya:

Skulle någon här kunna tänka sig att printa ut en reservdel till mina hörlurar som gått sönder och skicka på posten?

https://www.thingiverse.com/thing:831032

Betalar givetvis.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara jättesnällt!
När det kommer till att bedöma kvalitet är du bättre på det än mig, tycker du det är värt ett försök så kör jag gärna.

Skrivet av SmOOthy:

Jag hade kunnat göra ett försök, borde få liknande kvalitet som enligt länk, möjligen något sämre då det är ganska mycket detaljer (för mig o min SWX1...). Då i PLA. Du kan få bilder innan jag skickar nått o avgöra om det är värt ett försök.

Om någon annan känner för det så kör på, jag har tid först torsdag/fredag och behöver byta till ett mindre munstycke först

Permalänk
Medlem

Någon preferens på färg? Har lite allt möjligt men föreslår brons eller "galaxy black" vilket är lite mattare svart med inslag av glitter. Vilket gör att det ser lite mer gjutet ut.

.

Skrivet av Kariya:

Det skulle vara jättesnällt!
När det kommer till att bedöma kvalitet är du bättre på det än mig, tycker du det är värt ett försök så kör jag gärna.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Jag skickar ett pm så att vi inte tar mer plats än nödvändigt i tråden.

Skrivet av SmOOthy:

Någon preferens på färg? Har lite allt möjligt men föreslår brons eller "galaxy black" vilket är lite mattare svart med inslag av glitter vilket gör att det ser lite mer gjutet ut.

.

Permalänk
Skrivet av Kariya:

Skulle någon här kunna tänka sig att printa ut en reservdel till mina hörlurar som gått sönder och skicka på posten?

https://www.thingiverse.com/thing:831032

Betalar givetvis.

Kan slänga upp de i min printer för skojs skull, blir resultatet som du önskar kan jag skicka den till dig!

Ser det mer som ett test för min skrivare om den löser en sån detalj återkommer med resultat!

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Är intresserad av att ge mig in på 3D printing. Mestadels för att göra miniatyrer till DnD och dylikt. Är det någon här som är erfaren med resin-skrivare? Har tittat en del på Anycubic Photon Zero som inte är allt för dyr för en första skrivare. Har fått bra recensioner på Youtube och runtom på internet så det verkar vara en ganska bra utgångspunkt om jag inte hittar någon begagnad för en ännu bättre peng.

Finns det någon man kan plocka upp på Ica eller annan random butik för att tvätta modellerna med? IPA är ju sinnessjukt dyrt i längden så om det finns andra medel att ta till är tips varmt välkomna!

Permalänk
Medlem

Hemskt ledsen om detta har besvarats tidigare - det är många sidor att läsa igenom!

Jag har en del grejer som jag skulle vilja skriva ut, så pass många att jag kan tänka mig att köpa en skrivare istället för att beställa sakerna på nätet.

Var någonstans bör man lägga sig prismässigt som nybörjare och som ENBART planerar att skriva ut färdiga produkter/ritningar/vad det nu kallas? Jag tänker mig att (och nu slänger jag bara ur mig mått) runda 20x20x20 eller nåt i den stilen borde fungera.

Jag är alltså inte intresserad av att göra egna eller modifiera ritningar, om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hemskt ledsen om detta har besvarats tidigare - det är många sidor att läsa igenom!

Jag har en del grejer som jag skulle vilja skriva ut, så pass många att jag kan tänka mig att köpa en skrivare istället för att beställa sakerna på nätet.

Var någonstans bör man lägga sig prismässigt som nybörjare och som ENBART planerar att skriva ut färdiga produkter/ritningar/vad det nu kallas? Jag tänker mig att (och nu slänger jag bara ur mig mått) runda 20x20x20 eller nåt i den stilen borde fungera.

Jag är alltså inte intresserad av att göra egna eller modifiera ritningar, om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Tja du Oftast så är det så man tänker att som nybörjare (och även så bekvämt att man inte behöver göra nåt själv) att man tror det är det billigaste alternativet, tyvärr så är det inte så med hantverk.

3D print är ett hantverk i sig själva, och då betalar det sig enbart för erfarna att köpa dom "samla-ihop-själva" kitten av 3D printrar som faktisk är billigast, men det kräver också att du vet vad du gör - bekvämlighet och nybörjar vänlighet är nämligen nåt du betalar för i 3D världen.

Det du kommer att få göra själva i ALLA fall är:

- förbehandla och ställa in 3D modellerna FÖR du printer, för INGEN 3D printer är skapat lika, och oftast måste du justera settings så det fungerar med just din 3D mjukvara, slicer och din printers tekniska förmåga.

- Skära löss modellerna från evnt. stödmaterial, någon prints går dock att printa direkt om du har tur och samma printer som skaparen av modellen.

- Underhållning av 3D skrivaren får du räkna med, när du väl är van vid den är det sällan det behövs, men när du aldrig har använt en sådan grej förut, KOMMER du med 100% garanti ut för grejor så som plasten fastnar i print huvudet, ofta ska du skruva hela elementet i delar för att få loss plasten, och du ska INTE ha 10 tummelfingrar då det ofta sker när printhuvudet är glohett.

Sen går det lättare och det är sällan det fastnar, när du väl känner reglerna och din printer.

- Material är vetenskap i sig själva. Tror du kanske det är bara att köpa billigaste plastrulla, tuta o köra? Näh du - all plast och färg är skapat helt olika, även PLA. Nån färg kräver 220c andra färg kräver 190c, och försöker du att printa direkt med samma temperatur på alla ihop, så skiter det sig för eller sen. Sen så måste du uppbevara plasten beroende på hur mkt. fukt du har i din omgivning, PLA är nämligen VÄLDIGT fuktkänslig och går det ett år och du inte har uppbevarat plasten under vacuum, så knäcker plasten sönder och fastnar i ditt skrivhuvud.

Så till en bra nybörjar printer för dig.

Du skriver 20x20x20, men kan du klara dig med en 15x15x15 så är Flashforge Finder en utmärkt nybörjar skrivare, den har WiFI, eget slicer program (som i övrigt är nåt av det bästa jag har sett, då den gör utmärkt support, och har relativt få inställningar du får meka med). Jag har 4 styck 3D-Skrivare nu, och Flashforge är fortfarande KUNG när det gäller att tuta o köra "prints".
En av dom få printers som också sparar printen i minnet samt har en färgskärm som visar dig hur modellen ser ut (previews), så att du kan lätt hitta några prints du printade nån tid tillbaka, och bara trycka PRINT på den igen, och vupti - printar som en dröm.

Prusa printern kan du sällan gå fel i butiken med, men dom betalar du också dubbelt pris av en Flashforge skrivare, men dom är fantastisk support, prusa sliceren är legendarisk, och har en stor fan-bas världen över. Men som sagt, den är lite dyr. Du får vad du betalar för. Så nybörjar vänlig som Flashforge är den dock INTE.

Creality serien finns det många som älskar, den är lätt att samla ihop, relativt billig för dom stora prints du kan göra med dom, även med dom minsta modellerna. Finns lite mera att meka på - och CURA Sliceren är bra, men ett rent Helv.... att lära sig.

Så har du små printrar som MonoPrice IIp etc. billiga som bara attans, finns en viss brandfara, och lite print på 10x10 - men ger utmärkta prints, lätt och relativt snabb, all metal!

Min erfarenhet (som nu är ca. 5 år med 3D printing) har dock pekat mig i riktning av X,Y Core typ printers, dom kan du printa snabbare på eftersom dom lyfter plattan och inte bara slänger printen fram o tillbaka och har oftast en extra motor för att lyfta plattan. Dom ger renare resultat eftersom dom har det som kallas en "Full-Frame" konstruktion, dvs. att hela grejen har stöd från alla vinklar och precisionen är relativt hög, kostar också betydligt mera.

Börja med Flashforge, är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tja du Oftast så är det så man tänker att som nybörjare (och även så bekvämt att man inte behöver göra nåt själv) att man tror det är det billigaste alternativet, tyvärr så är det inte så med hantverk.

3D print är ett hantverk i sig själva, och då betalar det sig enbart för erfarna att köpa dom "samla-ihop-själva" kitten av 3D printrar som faktisk är billigast, men det kräver också att du vet vad du gör - bekvämlighet och nybörjar vänlighet är nämligen nåt du betalar för i 3D världen.

Det du kommer att få göra själva i ALLA fall är:

- förbehandla och ställa in 3D modellerna FÖR du printer, för INGEN 3D printer är skapat lika, och oftast måste du justera settings så det fungerar med just din 3D mjukvara, slicer och din printers tekniska förmåga.

- Skära löss modellerna från evnt. stödmaterial, någon prints går dock att printa direkt om du har tur och samma printer som skaparen av modellen.

- Underhållning av 3D skrivaren får du räkna med, när du väl är van vid den är det sällan det behövs, men när du aldrig har använt en sådan grej förut, KOMMER du med 100% garanti ut för grejor så som plasten fastnar i print huvudet, ofta ska du skruva hela elementet i delar för att få loss plasten, och du ska INTE ha 10 tummelfingrar då det ofta sker när printhuvudet är glohett.

Sen går det lättare och det är sällan det fastnar, när du väl känner reglerna och din printer.

- Material är vetenskap i sig själva. Tror du kanske det är bara att köpa billigaste plastrulla, tuta o köra? Näh du - all plast och färg är skapat helt olika, även PLA. Nån färg kräver 220c andra färg kräver 190c, och försöker du att printa direkt med samma temperatur på alla ihop, så skiter det sig för eller sen. Sen så måste du uppbevara plasten beroende på hur mkt. fukt du har i din omgivning, PLA är nämligen VÄLDIGT fuktkänslig och går det ett år och du inte har uppbevarat plasten under vacuum, så knäcker plasten sönder och fastnar i ditt skrivhuvud.

Så till en bra nybörjar printer för dig.

Du skriver 20x20x20, men kan du klara dig med en 15x15x15 så är Flashforge Finder en utmärkt nybörjar skrivare, den har WiFI, eget slicer program (som i övrigt är nåt av det bästa jag har sett, då den gör utmärkt support, och har relativt få inställningar du får meka med). Jag har 4 styck 3D-Skrivare nu, och Flashforge är fortfarande KUNG när det gäller att tuta o köra "prints".
En av dom få printers som också sparar printen i minnet samt har en färgskärm som visar dig hur modellen ser ut (previews), så att du kan lätt hitta några prints du printade nån tid tillbaka, och bara trycka PRINT på den igen, och vupti - printar som en dröm.

Prusa printern kan du sällan gå fel i butiken med, men dom betalar du också dubbelt pris av en Flashforge skrivare, men dom är fantastisk support, prusa sliceren är legendarisk, och har en stor fan-bas världen över. Men som sagt, den är lite dyr. Du får vad du betalar för. Så nybörjar vänlig som Flashforge är den dock INTE.

Creality serien finns det många som älskar, den är lätt att samla ihop, relativt billig för dom stora prints du kan göra med dom, även med dom minsta modellerna. Finns lite mera att meka på - och CURA Sliceren är bra, men ett rent Helv.... att lära sig.

Så har du små printrar som MonoPrice IIp etc. billiga som bara attans, finns en viss brandfara, och lite print på 10x10 - men ger utmärkta prints, lätt och relativt snabb, all metal!

Min erfarenhet (som nu är ca. 5 år med 3D printing) har dock pekat mig i riktning av X,Y Core typ printers, dom kan du printa snabbare på eftersom dom lyfter plattan och inte bara slänger printen fram o tillbaka och har oftast en extra motor för att lyfta plattan. Dom ger renare resultat eftersom dom har det som kallas en "Full-Frame" konstruktion, dvs. att hela grejen har stöd från alla vinklar och precisionen är relativt hög, kostar också betydligt mera.

Börja med Flashforge, är mitt råd.

Håller med fullständigt i allt! Jag köpte en udda Kinaskrivare (Mingda D3). Rätt bra komponenter (32 bit, dubbelt driv z osv, stor yta, bl touch klon). Men helvete vilket meck med den. Fick bygga om den med z sync med rem och kalibrera alla steppers innan det överhuvudtaget gick att få vettig output.

Nu har jag också kompilerat Marlin själv och aktiverat UBL och tweakat meshet och z offset. Nu börjar det likna något! Det som är bra om man är beredd att lägga lite tid på det är just att man lär sig jättemycket!

Jag rekommenderar också skarpt att lära sig grundläggande CAD eftersom det öppnar upp en hel dimension till på det. Fusion 360 är en bra start.

Permalänk
Medlem

Polarn fick lite Warhammer figurer utskrivna av en kompis, galet fin kvalitet ändå trots att dom är helt obehandlade

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för feedback. Eftersom det blir samma grej varje gång har jag typ redan skruvat isär extrudern 10ggr, skulle kunna göra det i sömnen.

Det jag gjorde nu efter att ha googlat var att skruva isär "hotenden", för att titta på slangen.
https://help.prusa3d.com/en/guide/how-to-replace-a-hotend-ptf...

Två saker märkte jag:
1) PTFE-tuben som man tar bort i steg 6 var 1,5mm kortare än ersättningstuben
2) Längst "nere" närmast "nozzle" så låg det då en 1,5mm hög ring av filament som fyllt ut hålrummet som blivit när slangen krympt

Såg till att göra som i steg 7 så man pressade ur det som låg och skräpade.

Men nu frågar man sig, vem i hela helsike kom på den magnifika idéen att man ska ha en bit plast inuti en metall som värms upp till 200 grader plus?
Jag har cirka 30-40 drifttimmar på denna och detta har redan hänt? (PLA/PETG)
Är detta nått man får leva med? Att ersätta den där tuben så fort den blir kort?

Såg en tråd när någon rekommenderade denna:
https://www.bondtech.se/en/product/bondtech-heat-break-for-pr...

Kommer den lösa problemet med den krympande slangen?
------------------------------------

Såhär såg det ut första gången jag öppnade, det var den där biten som hade "lossnat" och totalt kloggat igen hela exturdern
https://i.imgur.com/sov034x.jpg

Såhär blir det typ varje gång jag försöker printa, det bara klicker och knäpper i extrudern, det kommer ingen plast ur nozzle, och den står och grindar av plasten.
OBS! 1:a lagret funkar, det är på lager 2 när den ökar hastigheten som det uppstår
https://i.imgur.com/5myKvoV.jpg

Ska nu testa första print efter att jag bytt tuben.
Har skruvat fjädern på extrudern så skruven ligger i linje med plasten så som det rekommenderas på prusas hemsida.
Om det fortsätter knäcka från extrudern, ska jag satsa på att skruva åt den hårdare eller lösare?

Jag har haft min bekärda del av mek på min prusa mini jag också. Några tankar:
PTFE röret i den 'varma' metallen är på den kalla sidan då avsmalningen mellan värmaren och kylflänsen är till för att förhinda att värmen enkelt går uppåt och och förblir därför sval med kylfläktens hjälp. Däremot krymper röret när det blir varm.. Det är mindre klyftigt.
Jag låter alltid alla fläktar stanna innan jag bryter strömmen för att förhindra att värmen kryper uppåt, jag vet inte om det hjälper men det känns bra.

Tänderna på hjulet som matar fram plasten måste göras rent om den har börjat tugga filament. Annars har den reducerat grepp till att börja med, jag brukar använda en knappnål.

lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad beroendeframkallande det är att skaffa 3D-printer .... köpte en Ender 3D pro i somras och på något sätt blev det en Creality CR6 SE till hösten (Ender 3D pro hamnade i vårt hus på Gotland) och nu är jag sugen på en till. Skulle vara trevligt att kunna ha flera utskrifter samtidigt ....

Lite sugen på resin-skrivare. Tänker jag rätt att den främst är bättre på mindre detaljer ...?

En del av tjusningen med 3D-skrivare är ju att uppdatera dom :). Min Ender 3D pro har fått BL-Touch (CR6'ans auto-leveling fick mig att tröttna på att manuellt kalibrera) och kommer få nytt moderkort (32 bit Silent) + Micro Swiss Direct Drive Extruder med hotend. Kommer förhoppningsvis lyfta kvalitén på den ytterligare. Lite sugen att testa skriva TPU.

En sak jag fortfarande inte vågat är att börja skapa egna modeller. Men skulle gärna vilja börja kunna göra enklare modeller. kan någon rekommendera några bra program att börja med som är lätta för en Noob?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vad beroendeframkallande det är att skaffa 3D-printer .... köpte en Ender 3D pro i somras och på något sätt blev det en Creality CR6 SE till hösten (Ender 3D pro hamnade i vårt hus på Gotland) och nu är jag sugen på en till. Skulle vara trevligt att kunna ha flera utskrifter samtidigt ....

Lite sugen på resin-skrivare. Tänker jag rätt att den främst är bättre på mindre detaljer ...?

En del av tjusningen med 3D-skrivare är ju att uppdatera dom :). Min Ender 3D pro har fått BL-Touch (CR6'ans auto-leveling fick mig att tröttna på att manuellt kalibrera) och kommer få nytt moderkort (32 bit Silent) + Micro Swiss Direct Drive Extruder med hotend. Kommer förhoppningsvis lyfta kvalitén på den ytterligare. Lite sugen att testa skriva TPU.

En sak jag fortfarande inte vågat är att börja skapa egna modeller. Men skulle gärna vilja börja kunna göra enklare modeller. kan någon rekommendera några bra program att börja med som är lätta för en Noob?

Än så länge använder jag mest tinkercad tillsammans med lite andra webbsidor för att göra om PNG till stl (om man vill lägga in någon logga eller något), det fungerar bra till simpla modeller och lätt att lära sig

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Men skulle gärna vilja börja kunna göra enklare modeller. kan någon rekommendera några bra program att börja med som är lätta för en Noob?

https://www.tinkercad.com/ är rätt enkelt att komma igång med och är gratis.

Permalänk
Medlem

Det är först när man lär sig CAD som 3D-utskrift når sin fulla potential.

Angående nybörjarskrivare så tycker jag fortfarande att Ender 3 Pro (köpt från AliExpress, inte med svenska prispåslag) är ett bra alternativ. Dock är det mycket meck i början.

Tyvärr kostar det ofta typ 4-8k att få något mer uttänkt och ”plug-n-play”, så ni får ställa er frågan om det är värt det eller ej. Jag är dock väldigt nöjd med min Prusa MK3S+, och det hade nog varit billigare för mig att börja med den istället för att köpa en massa billigare som jag uppgraderade eller tröttnade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muffen:

Det är först när man lär sig CAD som 3D-utskrift når sin fulla potential.

Angående nybörjarskrivare så tycker jag fortfarande att Ender 3 Pro (köpt från AliExpress, inte med svenska prispåslag) är ett bra alternativ. Dock är det mycket meck i början.

Tyvärr kostar det ofta typ 4-8k att få något mer uttänkt och ”plug-n-play”, så ni får ställa er frågan om det är värt det eller ej. Jag är dock väldigt nöjd med min Prusa MK3S+, och det hade nog varit billigare för mig att börja med den istället för att köpa en massa billigare som jag uppgraderade eller tröttnade på.

Instämmer till fullo. Det går dock ganska fort att lära sig modellera bra nog även för relativt avancerat husbehov. Det som tar tid är att bli snabb och effektiv. Personligen tycker jag dock det är synnerligen meditativt att hålla på, så det får gärna ta den tid det tar

Gjorde ungefär samma analys som du för ett par år sedan innan jag blev med 3D-skrivare, och gick på en Prusa i3 Mk3 direkt. Visst, det går att få i princip samma utskriftskvalitet med en Ender för en tredjedel av priset, men vägen dit är lång, och förmodligen ganska krokig för en nybörjare. Såhär i retrospekt tycker jag också alla "nice to have" i3:an erbjuder är guld värda, typ automatisk kompensation för printbäddens höjd, printbädd av fjäderstål som gör det lätt att få loss utskrifterna, högeligen aktiv utveckling av mjukvaran, osv, osv.

Kan verkligen tänka mig att man ledsnar när misslyckandena radar upp sig. Det skulle väl i sådana fall vara om man haft någon polare som var erfaren med 3D-skrivare, eller helt enkelt inte hade budget till något annat, som det kunde varit aktuellt att börja med någon kinaskrivare.

Ytterligare en kul observation jag gjort är att 3D-skrivaren är en av få leksaker man använt mycket mer än man trodde när man köpte den. Brukar ju kunna bli att man använder prylar några gånger och sedan glömmer dem, men just denna har fått jobba kan jag säga

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Instämmer till fullo. Det går dock ganska fort att lära sig modellera bra nog även för relativt -...:)

Fan. Jag råkade läsa hela din signatur....

.... och nu har säkert många fler blivit lurade att läsa den

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Vad beroendeframkallande det är att skaffa 3D-printer .... köpte en Ender 3D pro i somras och på något sätt blev det en Creality CR6 SE till hösten (Ender 3D pro hamnade i vårt hus på Gotland) och nu är jag sugen på en till. Skulle vara trevligt att kunna ha flera utskrifter samtidigt ....

Lite sugen på resin-skrivare. Tänker jag rätt att den främst är bättre på mindre detaljer ...?

En del av tjusningen med 3D-skrivare är ju att uppdatera dom :). Min Ender 3D pro har fått BL-Touch (CR6'ans auto-leveling fick mig att tröttna på att manuellt kalibrera) och kommer få nytt moderkort (32 bit Silent) + Micro Swiss Direct Drive Extruder med hotend. Kommer förhoppningsvis lyfta kvalitén på den ytterligare. Lite sugen att testa skriva TPU.

En sak jag fortfarande inte vågat är att börja skapa egna modeller. Men skulle gärna vilja börja kunna göra enklare modeller. kan någon rekommendera några bra program att börja med som är lätta för en Noob?

TinkerCad och Fusion360 är väl bra kandidater, båda är gratis och har tonvis med Tutorials.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Vill slå ett slag för Fusion! Förstår inte varför någon skulle lära sig TinkerCad istället.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Fan. Jag råkade läsa hela din signatur....

.... och nu har säkert många fler blivit lurade att läsa den

Haha, ja, den är en liten protest mot hela konceptet forumsignaturer, onödigt informationsbrus

Skrivet av SmOOthy:

Vill slå ett slag för Fusion! Förstår inte varför någon skulle lära sig TinkerCad istället.

Japp, Fusion är bra. Det enda man undrar är väl när Autodesk börjar ta betalt för det, typ. Annars tycker jag också det är way to go om man ändå ska lära sig något från början.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Citat:

Jag vet inte om det är tillåtet med köp-/säljsnack här

Här, som på övriga forumet, tillåter vi inte handel. Detta för att intressanta trådar inte ska förstöras av budgivning/handel/scams etc

Citat:

§9 Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av bardbard:

TinkerCad och Fusion360 är väl bra kandidater, båda är gratis och har tonvis med Tutorials.

Har jag plötsligt tappat läsförmågan eller vad är det som händer.... Jag hittar bara en version för $495/year?
På Fusion då alltså...

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clickytop:

Har jag plötsligt tappat läsförmågan eller vad är det som händer.... Jag hittar bara en version för $495/year?
På Fusion då alltså...

https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal

Permalänk
Medlem

nån som har en aning vart man kan vända sig för att få hjälp med att skapa/ändra en modell baserat på en STL fil?
har en liten 7" skärm jag vill montera på mitt simrig. har hittat en Case till den skärmen jag vill har men det behöver fixas dit en monteringsmöjlighet ifrån ett annat 3D modell.
går säker skitenkelt för non som kan 3D modelling men jag klara tyvärr inte av det. kan även betala för den lilla stunden det troligen tar.
Skriva ut det sen kan jag fixa själv hemma.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

nån som har en aning vart man kan vända sig för att få hjälp med att skapa/ändra en modell baserat på en STL fil?
har en liten 7" skärm jag vill montera på mitt simrig. har hittat en Case till den skärmen jag vill har men det behöver fixas dit en monteringsmöjlighet ifrån ett annat 3D modell.
går säker skitenkelt för non som kan 3D modelling men jag klara tyvärr inte av det. kan även betala för den lilla stunden det troligen tar.
Skriva ut det sen kan jag fixa själv hemma.

För någon bevandrad i meshmixer eller annan mesh-hanterare borde det vara lätt. Man kan (ibland) även göra en solid från STL i Fusion360. Jag kan inget mesh-verktyg men kan prova i Fuision om du skickar filerna.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tack så mycket!

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||