Minar du ETH? Passa på att mina ZIL för extra förtjänst!

Permalänk
Medlem

Minar du ETH? Passa på att mina ZIL för extra förtjänst!

INTRO OCH TL;DR:
Vi behöver kanske inte gå in så djupt på vad ZIL (Zilliqa) är, då denna tråd handlar mer om hur man minar ZIL. För den som är intresserad så hittas mer info här: https://www.zilliqa.com/

Zilliqa minas lite annorlunda jämfört med andra coins. ZIL har nämligen en POW (tid för mining) som pågår 1-2 minuter ungefär var 2-3 timme. Jag har faktiskt inte orkat räkna och vet inte exakt. Man kan därför dra nytta av detta genom att mina ETH som vanligt, men byta över till ZIL just när det är dags för POW.

Om man minar ETH (eller annat coin med ethash) så kan man använda sig av https://shardpool.io/ för att automagiskt mina ETH på sin favoritpool (t.ex. Ethermine, Binance eller andra) och när det är dags för att mina ZIL så byter poolen till ZIL. När POW är färdigt så återgår mining av ETH till din favoritpool.

HUR DET FUNGERAR
Jag är ingen expert, men lite enkelt förklarat så fungerar det så att man ansluter till Shardpool, som i sin tur ansluter till din valda pool. Tänk dig en VPN typ. Rätt difficulty från poolen, nya jobb osv kommer fram precis som vanligt och man får betalt på sin pool, precis som om man anslöt till den direkt.

Shardpool ska ha 0% avgift för ETH, då du fortfarande minar på din valda pool (t.ex. Binance, MPH, Ethermine). Tydligen ska det även vara 0% avgift för ZIL, men jag har sett påståenden för 1%, så jag är lite osäker.

UTBETALNINGAR OCH FÖRSÄLJNING
Jag vet inte vad lägsta gräns ligger, men den lägsta utbetalningen av ZIL jag har fått från poolen är 1.02 ZIL. Jag har drygt 140MH/s och får 10+ ZIL per dag i skrivande stund. Värt att veta är att jag under denna tidsperiod har gjort helt fel och använt ett program som stänger av/startar rätt miner åt mig. Det har säkert tagit 1min extra vid varje POW, så kör man via nedanstående pool så lär man få snäppet mer ZIL eller ETH, beroende på.

Det större problemet är snarare att kunna trada ZIL. På t.ex. Binance krävs ett värde av minst $10 för handel, så beroende på din hashrate kan det ta ett tag att få ut det. Andra exchanges kan ha andra gränser. Det går förstås att kringgå genom att t.ex. mina ihop ZIL värt $5, sedan köpa $5 ZIL av ETH man har minat ihop. Då har man ZIL till ett värde av $10 och kan sälja. Eller så väntar man tills man får ihop tillräckligt - helt valfritt!

TJÄNAR MAN NÅGOT?
Jag kan inte se in i framtiden, så du behöver räkna på det själv. I skrivande stund så har jag följande siffror:

Min hashrate: ca 141 MH/s
WhatToMine påstår en inkomst (exkl. el) på $11,67
Inkomst per 30min: $0,2431

30min mining av ZIL senaste 24h: 11,246 ZIL
Inkomst per 30min: $1,30

Skillnaden blir därmed (vid skrivande) $1,05 och det är inte fy skam när WhatToMine påstår att jag ska tjäna $11,67 vid enbart ETH-mining. Det är ca 10% extra inkomst.

OBS!!! Du kan inte mina ZIL dygnet runt! POW pågår under väldigt korta perioder, all annan tid man pekar minern specifikt mot ZIL är bortkastad tid.

HUR GÖR JAG?
Det enklaste är om du själv går in på https://shardpool.io/#start och fyller i informationen. Du behöver en ZIL-wallet, vilket du kan få på diverse exchanges, bl.a. Binance. Du behöver även server för din ETH-pool osv.

Sidan skriver automatiskt ut texten för din .bat-fil när du fyller i för din valda miner, men har du speciella argument så behöver du förstås ändra denna så att allt stämmer överens.

Det går att använda dessa för både .bat-filer och config-filer, men då får man själv lista ut vad som gör vad. Likadant med miners som inte finns i deras lista. Vänligen läs readme-filen för din miner.

EXEMPEL
Jag kan tyvärr bara ge ett exempel, för jag börjar bli för trött för att skriva mer guide. Så här kommer ett exempel som fungerar utmärkt för mig. Byt ut till din egna info förstås, eller ännu bättre, läs och ändra här: https://shardpool.io/#start

PhoenixMiner:

PhoenixMiner.exe -pool eu1-zil.shardpool.io:3333 -wal nu3mlock.homepc -pass zil1y406u6yvrcpzjvkswqnnn7aaue2u3nv0vml45j@europe.ethash-hub.miningpoolhub.com:20535 -proto 1 -worker homepc

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Testade shardpool och tyvärr verkar den inte byta tillbaka till ETH mining.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Testade shardpool och tyvärr verkar den inte byta tillbaka till ETH mining.

Då måste något ha gått snett någonstans, det fungerar för mig.

Hur menar du att den inte byter tillbaka till ETH?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Satte precis igång den, återkommer väl om en dag för att se hur det gick

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Satte precis igång den, återkommer väl om en dag för att se hur det gick

Den minade 1.201 ZIL, värt ca $0.14. Jag har 60 mh/s på ethermine där den minear $4.77 per dag vilket är ca $0.099 per halvtimme. Visst tjänade jag på det men om det du skrev att man inte kan ta ut förns det är värt $10 är det inte alls värt det imo. Antar att jag gjorde fel på något sätt? Fyllde bara i informationen på shardpool och pasteade koden i phoenixminer batfilen.

edit: stavade fel på shardpool

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Den minade 1.201 ZIL, värt ca $0.14. Jag har 60 mh/s på ethermine där den minear $4.77 per dag vilket är ca $0.099 per halvtimme. Visst tjänade jag på det men om det du skrev att man inte kan ta ut förns det är värt $10 är det inte alls värt det imo. Antar att jag gjorde fel på något sätt? Fyllde bara i informationen på shardpool och pasteade koden i phoenixminer batfilen.

edit: stavade fel på shardpool

Jag tror inte att du har gjort fel. Svårigheten skiljer ju, och sedan jag postade guiden ovan så har även jag fått färre ZIL. Senaste 24h har jag fått 9 ZIL, men då har jag även ökat min hashrate med 33% mot förut (ca 175MH/s enligt WTM).

När du kan trada ZIL varierar ju per exchange, men t.ex. Binance kräver ett värde på $10 för all trading.

ZIL ligger dock fortfarande hos Binance (eller den exchange du skickar till), så det är ju bara att ta lite ETH och jämna ut det så att det blir $10.

Exempel: Jag har minat ZIL värt 50kr och vill ta ut/sälja. Då får jag köpa ZIL värt 50kr och sedan sälja all ZIL.

Kostnaden för att köpa/sälja ETH för 100kr för att få ihop tillräckligt med ZIL ligger väl någonstans runt 20 öre.

stavfel och grejer
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tror inte att du har gjort fel. Svårigheten skiljer ju, och sedan jag postade guiden ovan så har även jag fått värre ZIL. Senaste 24h har jag fått 9 ZIL, men då har jag även ökat min hashrate med 33%.

När du kan trada ZIL varierar ju per exchange, men t.ex. Binance kräver ett värde på $10 för all trading.

ZIL ligger dock fortfarande hos Binance, så det är ju bara att ta lite ETH och jämna ut det så att det blir $10.

Exempel: Jag har minat ZIL värt 50kr och vill ta ut/sälja. Då får jag köpa ZIL värt 50kr och sedan sälja all ZIL.

Kostnaden för att köpa/sälja ETH för att få ihop tillräckligt med ZIL ligger väl någonstans runt 20 öre.

Förstår, jag kommer forsätta testa detta i några dagar till, tjänar ju mer även om det är lite men om det blir sämre går jag troligen tillbaks till bara eth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Förstår, jag kommer forsätta testa detta i några dagar till, tjänar ju mer även om det är lite men om det blir sämre går jag troligen tillbaks till bara eth.

Det går även att optimera lite.

Jag använder t.ex. T-Rex miner för mina Nvidia-kort. Där har jag lagt till

--extra-dag-epoch 0

Då skapar minern en DAG 0 på grafikkorten också, så det tar 0 sekunder att byta mellan ETH och ZIL. Man slipper alltså skapa DAG för ZIL när det är dags att byta, och slipper skapa ny DAG för ETH igen när man byter tillbaka. Det går alltså direkt.

Ingen aning om man kan göra så med fler miners, tyvärr. Det kräver förstås också att grafikminnet är tillräckligt stort för båda DAG.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det går även att optimera lite.

Jag använder t.ex. T-Rex miner för mina Nvidia-kort. Där har jag lagt till

--extra-dag-epoch 0

Då skapar minern en DAG 0 på grafikkorten också, så det tar 0 sekunder att byta mellan ETH och ZIL. Man slipper alltså skapa DAG för ZIL när det är dags att byta, och slipper skapa ny DAG för ETH igen när man byter tillbaka. Det går alltså direkt.

Ingen aning om man kan göra så med fler miners, tyvärr. Det kräver förstås också att grafikminnet är tillräckligt stort för båda DAG.

Smart, ska testa det. Minear på ett 3070 antar att de 8gb minnena borde räcka för det.

Vart i koden lägger du argumentet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Smart, ska testa det. Minear på ett 3070 antar att de 8gb minnena borde räcka för det.

Vart i koden lägger du argumentet?

Ja, 8GB räcker. Jag har det längst bak i bat-filen men det spelar ingen roll.

Edit: Min .bat-fil för T-Rex ser ut så här:

t-rex.exe -a ethash -o stratum2+tcp://eu1-zil.shardpool.io:3333 -u nu3mlock.miner -p zil1y406u6yvrcpzjvkswqnnn7aaue2u3nv0vml45j@europe.ethash-hub.miningpoolhub.com:20535 -w miner --extra-dag-epoch 0

Edit 2: Som kan utläsas ovan så minar jag ETH mot Miningpoolhub via Shardpool. Jag minar ETH med ett 3080 och 2st 1080Ti. Jag har även ett RX570 som minar RVN hos Miningpoolhub.

Efter mycket testande fram och tillbaka så är har jag nog bestämt mig för MPH som pool. 0,9% avgift, men jag låter allt auto-växlas till LTC (0,3% ytterligare avgift), då det är mycket billigare att överföra till Binance än t.ex. ETH. Dessutom, eftersom jag minar RVN med endast ett RX570, så blir även denna lilla RVN-volym växlad till LTC.

Citerar tipset om att växla till LTC här:

Skrivet av Plyschmannen:

Vad man kan göra på MPH är att mine:a ETH, och sen auto-växla dem till t.ex LTC. Avgifen att föra över LTC är 0.001 LTC (ung 1.5SEK). Sen föra över det till tex Kraken, och växla över till fiat. Eller ETH och sen föra över till din egen wallet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, 8GB räcker. Jag har det längst bak i bat-filen men det spelar ingen roll.

Edit: Min .bat-fil för T-Rex ser ut så här:

t-rex.exe -a ethash -o stratum2+tcp://eu1-zil.shardpool.io:3333 -u nu3mlock.miner -p zil1y406u6yvrcpzjvkswqnnn7aaue2u3nv0vml45j@europe.ethash-hub.miningpoolhub.com:20535 -w miner --extra-dag-epoch 0

hmm, testade lägga koden på lite olika ställen i min fil, bland annat sist, och då ville inte programmet fungera. Koden kanske inte funkar på phoenixminer? Kanske måste den se annorlunda ut.

Såhär ser den ut nu iallafall

PhoenixMiner.exe -pool eu1-zil.shardpool.io:3333 -wal 0x0f34649a6f5c4f6a0517da72219d272bc5945ec5.3070 -pass zil194mszkusmc90yece76n27rauyvzwegsvw3s84r@eu1.ethermine.org:4444 -proto 2 -worker 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

hmm, testade lägga koden på lite olika ställen i min fil, bland annat sist, och då ville inte programmet fungera. Koden kanske inte funkar på phoenixminer? Kanske måste den se annorlunda ut.

Såhär ser den ut nu iallafall

PhoenixMiner.exe -pool eu1-zil.shardpool.io:3333 -wal 0x0f34649a6f5c4f6a0517da72219d272bc5945ec5.3070 -pass zil194mszkusmc90yece76n27rauyvzwegsvw3s84r@eu1.ethermine.org:4444 -proto 2 -worker 3070

Mycket möjligt att det inte fungerar med PhoenixMiner, eller att det är ett annat argument som krävs. Jag hade uppemot 20% stale shares med det, så bytte till T-Rex. Ger mig färre stale och snäppet högre hashrate.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Mycket möjligt att det inte fungerar med PhoenixMiner, eller att det är ett annat argument som krävs. Jag hade uppemot 20% stale shares med det, så bytte till T-Rex. Ger mig färre stale och snäppet högre hashrate.

Ok, laddade precis ner t-rex och ska testa det. Om du får bättre resultat med det kan jag lika gärna testa, fick trots allt ganska många stale shares på phoenixminer(ca 1%).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Ok, laddade precis ner t-rex och ska testa det. Om du får bättre resultat med det kan jag lika gärna testa, fick trots allt ganska många stale shares på phoenixminer(ca 1%).

Generella hashraten var högre för mig med både 1080ti och 3080 med T-Rex.

Mitt priblem med stale shares är nog något annat - hos mig.

Många tänker att det är pga ping eller uppkoppling till poolen. Men i mitt fall så är det endast min dator med ett 3080 som får tonvis med stale shares. Uppemot 20%!

En annan dator här hemma med tre grafikkort, får aldrig (extremt sällan) stale shares, trots att det är samma pool och samma uppkoppling. Båda använder nätverkskabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Generella hashraten var högre för mig med både 1080ti och 3080 med T-Rex.

Mitt priblem med stale shares är nog något annat - hos mig.

Många tänker att det är pga ping eller uppkoppling till poolen. Men i mitt fall så är det endast min dator med ett 3080 som får tonvis med stale shares. Uppemot 20%!

En annan dator här hemma med tre grafikkort, får aldrig (extremt sällan) stale shares, trots att det är samma pool och samma uppkoppling. Båda använder nätverkskabel.

Hittills har jag fått fler shares (samma hashrate), samt att jag kan ha den där extra koden så jag fortsätter nog använda t-rex. Tack för all hjälp med detta.