Apple utvärderar reparationsmöjligheterna för Iphone och Macbook

Permalänk
Melding Plague

Apple utvärderar reparationsmöjligheterna för Iphone och Macbook

I enlighet med fransk lagstiftning presenterar nu Apple siffror på hur avancerade reparationer av datorer och telefoner är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6/10 alltså. Bör jag tolka det som högre än medel. Om en film får 6/10 så kan den ju vara hyfsat bra. Dock dagens telefoner sett ur reparationshänsyn vet i tusen om jag skulle klassa som hyffsat bra.

"Brukar du reparera telefonen när batteriet tackar för sig eller skärmglaset spricker? Berätta i kommentarstråden!"

Jag har bytt batteri på telefon och skärmglas på ipad. Så har väl ringa erfarenhet från det. Inte mycket men lite mer än inget.

Permalänk
Medlem

Hm... Är det nu man ska hämta popcorn och luta sig tillbaka?

Apple och miljö, kan bara bli en succetråd!

Permalänk
Medlem

Ja för Apple ljuger ju inte om hur lätta deras produkter är att laga när allt är ihop limmat och slutar funka om man inte syncar komponenter genom mjukvara som bara Apple får ha.

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

Ett sådant här system kommer i sig själv inte påverka speciellt mycket, alltför många saknar både kunskap och intresse av att laga prylar. Den intressanta frågan är ju om det med tiden kommer bli tvingande lagstiftningen om en viss miniminivå. Det skulle kunna bli den stora revolutionen vad gäller återbruk.

Med det sagt är det ju frågan om speciellt många prylar är värda att laga gentemot att direkt återvinna. Ofta krävs både tid och transporter för att få något lagat, och vi har ju som alltid en alternativkostnad.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som folk bashar Apple och andra tillverkare för att deras produkter är svåra att reparera så känner jag att konsumenterna inte skulle acceptera de saker som krävs för att göra telefonerna enklare att reparera.

IP-klassningar för vattenskydd och att telefonerna ska vara så små, lätta och kompakta som möjligt tvingar företagen till mer avancerade lösningar etc.

Kommer bli spännande när folk börjar klaga på att telefonen inte längre går att ses som vattentät för att de själva skulle öppna upp den och byta någonting. Blir ett moment 22 där konsumenterna aldrig kommer bli nöjda tror jag.

Visa signatur

Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

IP-klassningar för vattenskydd och att telefonerna ska vara så små, lätta och kompakta som möjligt tvingar företagen till mer avancerade lösningar etc.

Samtidigt vet jag inte hur många konsumenter som verkligen vill kunna bada med sin telefon. Känns som mycket av det vi tar för givet av våra telefoner är sådant som marknadsavdelningar talat om för oss att vi måste ha, snarare än något som efterfrågats av konsumenter.

Jag var helt nöjd med min Galaxy S3 med utbytbart batteri. En moderniserad variant med tunnare bezels runt skärmen och större skärm borde vara helt möjlig, samtidigt som batteriet fortfarande vore utbytbart.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Ett tips är kolla på när t.ex. Louis Rossmann lagar en apple produkt.
Det verkar som om apple har kämpat för att det inte ska lagas utan köpas nytt istället.
Stänger ner och stämmer de som vill eller kan laga.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

6/10 alltså. Bör jag tolka det som högre än medel. Om en film får 6/10 så kan den ju vara hyfsat bra. Dock dagens telefoner sett ur reparationshänsyn vet i tusen om jag skulle klassa som hyffsat bra.

"Brukar du reparera telefonen när batteriet tackar för sig eller skärmglaset spricker? Berätta i kommentarstråden!"

Jag har bytt batteri på telefon och skärmglas på ipad. Så har väl ringa erfarenhet från det. Inte mycket men lite mer än inget.

Jo det är ju nästan skrattretande om Apple får 6/10 men samtidigt är det ganska hopplöst på mobilmarknaden när det kommer till reparationsmöjligheter. Om det här kan tvinga tillverkarna att börja ha det i åtanke när nästa produkt designas har vi kunder dock mycket att vinna på det för att inte tala om allt skräp vår planet slipper.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Lämnat in två gånger hos Appel, ett batteri och en skärm.
Gick smidigt och var inte så galet dyrt men ja jag kanske tillhör den mindre skaran som tycker så ?

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från Apple som märke och ser till vad detta egentligen handlar om måste jag säga att det är banne mig ett bra steg i rätt riktning. Elektronik borde absolut vara reparerarbar utan att det skall kosta absurda mängder pengar eller vara mer eller mindre tekniskt omöjligt.
Bra med sådana här saker som enklare kan upplysa kunder att välja produkter som är reparerbara och motivera företag att faktiskt göra dem just så då det egentligen inte är ett större problem med sådan här elektronik.

Om man tar Iphone som exempel var dessa tämligen enkla att laga till version 7 eller 8. Glas, batterier kostade inte direkt mycket att köpa nya och de var tämligen enkelt att byta.

De nya verkar mer hållas ihop med lim likt många andra tillverkare verkar pysslat med en längre tid och är inte alls lika enkla och billiga att laga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samtidigt vet jag inte hur många konsumenter som verkligen vill kunna bada med sin telefon.

Det handlar ju inte om att bada, utan att t ex kunna gå med telefonen i regn eller att den blir liggande på ett bord utomhus under ett regnväder. Då vill i alla fall jag ha minst IPx7, helst 8 för att känna mig lugn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skulle vara bättre om det ställdes högre krav på att gör telefoner och annan elektronik lättare att återvinna storskalig med med små förluster. Att kunna reparera kommer bara leda till dyrare telefoner och hämma utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Första steget är ju klart att klassa produkter men jag tror inte generella konsumenter bryr sig det minsta (swecs läsare räknar jag inte som representativa för den större massan ). De betalar gladeligen för senaste modellen av något företags mobiltelefon och räknar med att byta om två år - att reparera något efter den tiden inte intressant då det finns nyare modeller att köpa vilket är roligare.

Om detta skulle få verklig miljöpåverkan så lägg in ett förbud att sälja produkter som inte har X/Y på den skalan. Visst nästa telefon kanske inte blir "our thinnest iphone yet" men då får väl marknadsavdelningen jobba med någon annat metric än att saker ska vara tunna. Varför inte: our most repairable iphone yet (inte en chans att det händer ).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samtidigt vet jag inte hur många konsumenter som verkligen vill kunna bada med sin telefon. Känns som mycket av det vi tar för givet av våra telefoner är sådant som marknadsavdelningar talat om för oss att vi måste ha, snarare än något som efterfrågats av konsumenter.

Jag var helt nöjd med min Galaxy S3 med utbytbart batteri. En moderniserad variant med tunnare bezels runt skärmen och större skärm borde vara helt möjlig, samtidigt som batteriet fortfarande vore utbytbart.

Jag hade också S3, riktigt fin telefon för sin tid. Jag har kvar den, fast den är död. Inte fuktskadad då men laddkontakten är utsliten så det går inte ladda den längre. Har funderat på att laga den men det har inte blivit av.

Permalänk
Inaktiv

Kolla på YouTube och på iPad Rehab, dom lagar allt från Apple utan problem oavsett vad de är för fel, dom får hela tiden in produkter som Apple säger att de inte går att laga som dom fixar, ganska kul att se hur Apple lurar sina kunder att hela tiden köpa nytt istället för att laga.

https://www.youtube.com/channel/UCPjp41qeXe1o_lp1US9TpWA

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det handlar ju inte om att bada, utan att t ex kunna gå med telefonen i regn eller att den blir liggande på ett bord utomhus under ett regnväder. Då vill i alla fall jag ha minst IPx7, helst 8 för att känna mig lugn.

iPhone 4s var inte Ip klassad men klarade av att ligga i vattenbad rejält länge (har har testat).
Själv ser jag inte mycket nyttja med detta, damm tålighet då en bättre detalj att ta i beaktning som IP-klassningen dock också tar med.
Tyvärr vet jag inte någon tillverkare som dock ger en regelrätt garanti emot vatten i telefonen vilket gör klassningen ganska meningslös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

iPhone 4s var inte Ip klassad men klarade av att ligga i vattenbad rejält länge (har har testat).
Själv ser jag inte mycket nyttja med detta, damm tålighet då en bättre detalj att ta i beaktning som IP-klassningen dock också tar med.
Tyvärr vet jag inte någon tillverkare som dock ger en regelrätt garanti emot vatten i telefonen vilket gör klassningen ganska meningslös.

Bara för att man inte väljer att officiellt klassa den betyder det förstås inte att den inte är vattenskyddad.

Garanti är rätt ointressant, tycker jag. Om en mobil är klassad IPx7/8 så ska den formellt tåla att vara under vatten länge, men med säkerhetsmarginal så duger den alltså till att vara ute i regn eller ligga i regn på ett blött bord. Lite på samma sätt som att jag skulle ha en klocka som tål minst 20 atmosfärer för att våga duscha med den.

Damm är ett ickeproblem, som jag ser det. Är mobilen vattentät kommer den också att vara dammtät i praktiken. För lägre klassningar hänger vatten- och dammtäthet inte ihop däremot.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Helt jäkla otroligt hur illa de är.......
Apple gör medvetet de så man inte kan laga en produkt.

https://youtu.be/Apny-yVrZJI

Permalänk
Avstängd

För i tiden så kostar inte en mobil så mycket, under 5 tusen och då var det dyrt att laga men nu det finns mobiler för nästan 20 tusen då borde det vara värt att laga än att köpa nytt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Undrar om det var swec som länkade till en youtube film för ett tag sedan dör en kille köper 2 identiska nya iphone modeller och testar att byta ut delar...det gick inte då delarna var kodade till just den telefonen. Så även om du hittar en orginal del, gäller även batteriet. Så kommer det inte fungera.
Telefonerna startade i de flesta fall men med error medellande och avslagna funktioner som följd. Tex kameran fungerade inte fullt ut och batteriet kunde inte se sin ladd status mm.
Gillar själv att försöka laga trasiga saker men går det åt det här hållet blir det omöjligt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En kollega till mig skulle sätta in en SSD i sin 9 år gamla Imac.
Dom skulle ha 5000kr om jag inte mins fel.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om det var swec som länkade till en youtube film för ett tag sedan dör en kille köper 2 identiska nya iphone modeller och testar att byta ut delar...det gick inte då delarna var kodade till just den telefonen. Så även om du hittar en orginal del, gäller även batteriet. Så kommer det inte fungera.
Telefonerna startade i de flesta fall men med error medellande och avslagna funktioner som följd. Tex kameran fungerade inte fullt ut och batteriet kunde inte se sin ladd status mm.
Gillar själv att försöka laga trasiga saker men går det åt det här hållet blir det omöjligt.

Och de visar dom i de you tube klipp som jag länkade till en bit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om det var swec som länkade till en youtube film för ett tag sedan dör en kille köper 2 identiska nya iphone modeller och testar att byta ut delar...det gick inte då delarna var kodade till just den telefonen. Så även om du hittar en orginal del, gäller även batteriet. Så kommer det inte fungera.
Telefonerna startade i de flesta fall men med error medellande och avslagna funktioner som följd. Tex kameran fungerade inte fullt ut och batteriet kunde inte se sin ladd status mm.
Gillar själv att försöka laga trasiga saker men går det åt det här hållet blir det omöjligt.

Tänkte precis på samma klipp, vedervärdigt beteende av Apple.

Permalänk

Såhär tänker ett miljömedvetet företag år 2021

Ju mindre saker som en kund får när den köper produkter från oss ju bättre är det för miljön. Det handlar inte bara om det går åt mindre material att tillverka, utan frakter, lagerhållning m.m går göra mer effektivt.

Planerat åldrade är guds gåva till folket. Risken finns annars att folk kör med gamla prylar som drar mycket ström. Därför ska det vara svårt att byta batterier i mobiltelefoner, surfplattor, hörlurar. SSD lagring är också en förbrukningsvara och där bör man göra så att man minst måste använda lödkolven för att byta dem. Det är även bra att inte ha utbyggbart ramminne som tvingar folk att byta sin dator oftare.

Övrig hårdvara ska vara låst med koder så att man inte ens kan ta en nätdel från en laptop och sätta den i en annan utan att auktoriserad företag som kan programmera om kontrollkoderna gör det. Detsamma med skärmar. Liksom om några år så finns det en drös med trasiga mobiler av populära modeller ute att få nästan gratis. En händig person skulle då kunna byta ihop flera trasiga och få en hel. Men detta är skitdåligt för företagets ekonomi miljön, detta måste de kämpa mycket emot.

*edit*
Angående bygga ihop gamla. Om 5 år så lär det vara gott om trasiga Apple M1, där de av olika saker har gått sönder. Att datorn är så populär gör att antalet stiger.
Det borde gå vara en guldgruva för den som har gott om tid att bygga ihop hela, ta nätdelen från någon, skärmen, ssdn etc och få en hel. Lite som folk gjorde med bilar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om vi bortser från Apple som märke och ser till vad detta egentligen handlar om måste jag säga att det är banne mig ett bra steg i rätt riktning. Elektronik borde absolut vara reparerarbar utan att det skall kosta absurda mängder pengar eller vara mer eller mindre tekniskt omöjligt.
Bra med sådana här saker som enklare kan upplysa kunder att välja produkter som är reparerbara och motivera företag att faktiskt göra dem just så då det egentligen inte är ett större problem med sådan här elektronik.

Om man tar Iphone som exempel var dessa tämligen enkla att laga till version 7 eller 8. Glas, batterier kostade inte direkt mycket att köpa nya och de var tämligen enkelt att byta.

De nya verkar mer hållas ihop med lim likt många andra tillverkare verkar pysslat med en längre tid och är inte alls lika enkla och billiga att laga.

Även iPhone 7 och 8 har en limmförsegling runt skärmen för vattentätheten.

Relativt sett så är det mycket billigare att byta batteri på en iPhone 12 pro än en iPhone 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såhär tänker ett miljömedvetet företag år 2021

Ju mindre saker som en kund får när den köper produkter från oss ju bättre är det för miljön. Det handlar inte bara om det går åt mindre material att tillverka, utan frakter, lagerhållning m.m går göra mer effektivt.

Planerat åldrade är guds gåva till folket. Risken finns annars att folk kör med gamla prylar som drar mycket ström. Därför ska det vara svårt att byta batterier i mobiltelefoner, surfplattor, hörlurar. SSD lagring är också en förbrukningsvara och där bör man göra så att man minst måste använda lödkolven för att byta dem. Det är även bra att inte ha utbyggbart ramminne som tvingar folk att byta sin dator oftare.

Övrig hårdvara ska vara låst med koder så att man inte ens kan ta en nätdel från en laptop och sätta den i en annan utan att auktoriserad företag som kan programmera om kontrollkoderna gör det. Detsamma med skärmar. Liksom om några år så finns det en drös med trasiga mobiler av populära modeller ute att få nästan gratis. En händig person skulle då kunna byta ihop flera trasiga och få en hel. Men detta är skitdåligt för företagets ekonomi miljön, detta måste de kämpa mycket emot.

*edit*
Angående bygga ihop gamla. Om 5 år så lär det vara gott om trasiga Apple M1, där de av olika saker har gått sönder. Att datorn är så populär gör att antalet stiger.
Det borde gå vara en guldgruva för den som har gott om tid att bygga ihop hela, ta nätdelen från någon, skärmen, ssdn etc och få en hel. Lite som folk gjorde med bilar för.

Ja säkerheten är ju knepig att ta hänsyn till. Ex fingeravtrycket lagras i enheten och om man byter touch id enhet så blir verifieringen inte ”rätt”. Alternativet kanske är ett system som är lättare att byta men där det är lättare att kringgå säkerhetsfunktionerna i telefonen?

Jag är dock inte helt påläst så ni får gärna bevisa/motbevisa mig

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Ja säkerheten är ju knepig att ta hänsyn till. Ex fingeravtrycket lagras i enheten och om man byter touch id enhet så blir verifieringen inte ”rätt”. Alternativet kanske är ett system som är lättare att byta men där det är lättare att kringgå säkerhetsfunktionerna i telefonen?

Jag är dock inte helt påläst så ni får gärna bevisa/motbevisa mig

Säkerhetsmässigt så tänker jag såhär.
En person som jobbar med hemlig information bör inte köpa en mobil ute på svarta marknaden. Detsamma gäller det att lämna in telefonen på lagning.
Mest tydliga exempel mobiltelefoner till pentagon som levereras från någon skum rysk sida.

Olika kontroller att då hårdvaran är intakt hjälper knappast inte till detta extremfallet, men ju mindre viktigt jobb någon har, ju mer risker kan den ta. Där vissa personer t.o.m kan vara så riskbenägna så de köper begagnade telefoner och då är sådan här kontroller bra.

Men säkerhetsmässigt för en borttappad telefon så ser jag ingen inlåsning av hårdvara som något nödvändigt skydd, visst alla skydd försvårar och många skydd handlar ofta om tid/skydd. Att skydden går att ta sig förbi, men kostar det miljonbelopp så är det inget en vanlig person behöver oroa sig för. FBI hade ju anlitat folk att knäcka några iPhones och det kostade nog många miljoner, men de ansåg det var värt kostnaden.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är positivt i grunden.

Som någon skrev ovan så pågår det ju även en debatt i USA ang. "right to repair" och liknande dialoger pågår på EU-nivå. Jag hoppas det ska pusha apple och andra tillverkare att göra sina telefoner lättare reparerbara. Egentligen är t.ex. en iPhone 12 inte speciellt krånglig att skruva i bortsett från vattentätningen. Men problemet nu är ju att alla delar är signerade eller parade med varandra (kan inte tekniska bakom det) så det går inte att byta ut rakt av utan att mjukvaran börjar gnälla. (Lite som TPM-skydd på laptops?) Och att tillverkarna inte låter 3:eparts reparatörer köpa in originaldelar. Tillexempel lagat telefoner hos iPhoneHero några gånger, och de kan aldrig få tag på riktiga delar, vilket resulterar i att du ibland får leva med att t.ex. skärmen du byter ut inte är lika bra som originalskärmen var. (det hände mig)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Även iPhone 7 och 8 har en limmförsegling runt skärmen för vattentätheten.

Relativt sett så är det mycket billigare att byta batteri på en iPhone 12 pro än en iPhone 7

Bytte batteri själv på 7an , det var inte alls svårt. Men vattentätheten orkade jag inte återställa, men det går om man vill. Jag badar aldrig med telefonen så jag orkade inte bry mig. Fördelen med 7an är att den inte gnäller på att batteriet inte är original vilket den gör på nyare versioner.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm