Permalänk
Medlem
Skrivet av OldDog:

Det heter draw distance.

Ok tack, vet någon hur draw distance är på PS5. Är den lika påtaglig som på PS4 eller är det borta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergand:

Vet inte hur jag ska förklara detta men: Vad kallas fenomenet i grafiken där bilden uppdateras sent så skuggor, föremål etc, ”poppar” upp längre bort i horisonten när man ex spelar GTA? Säg att man åker med ett snabbt färdmedel och bilden uppdaterar saker så det blir så påtagligt att bilden gör en uppdatering så föremål poppar upp istället för att det ska se naturligt ut? Fattar någon va jag menar?
Upplevde detta som fult och smått störande grafikmässigt när jag körde GTA på min PS4. Är hårdvaran såpass stark på PS5 att den uppdaterar bilden ännu snabbare så detta ej blir märkbart? (Min ps5 kommer i veckan så om inte annat får jag väll upptäcka det själv).

Det är en grafikinställning för spelet och då PS5 kör samma version som PS4 så blir det oförändrat på PS5.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Det är en grafikinställning för spelet och då PS5 kör samma version som PS4 så blir det oförändrat på PS5.

Dock är ju en version till PS5 på väg, då lär den vara betydligt bättre (längre)!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Jag rekommenderar Remaken starkt iaf, oavsett om du spelat orginalet eller inte.

Tackar för utförligt svar! Jo, den står på tapeten när jag nu får chansen att köpa en PS5, när det nu blir. En fördel av att vänta längre blir väl att jag hinner köpa ny TV först, så då får jag 4K, HDR och sånt där modernt meck redan från första stund.

Skrivet av OldDog:

Det heter draw distance.

Även närliggande med Level of Detail (LoD).

Skrivet av Bergand:

Ok tack, vet någon hur draw distance är på PS5. Är den lika påtaglig som på PS4 eller är det borta?

Det kommer som alltid att variera från en speltitel till en annan. Även om PS5s GPU är 5x kraftfullare eller vaddetnuär så kommer spelmakarna alltid att lockas av att lägga mest av den kraften på extra lull-lull nära spelaren, och då får man skära ner på det som ligger längre bort. Tills vi får helt verklighetstrogen grafik (om det ens blir realistiskt möjligt) så kommer detta säkerligen alltid att vara en faktor.

Permalänk
Medlem

Så då fick jag hem min ps5 och några frågor.

1. Vilken datorskärm skulle ni rekommendera till ps5an? (max 27")
2. Vad har ni för sensitivity inställning på horisontella och vertikala knapp? (ni som spelar COD)
3. Letar efter triggers till kontrollen som gör att de runda knapparna får lite motstånd?

Permalänk
Medlem

När brukar Playstation Plus reas ut eller komma med bra priser?
Jag har inte tecknat PS+ än men har precis köpt PS5 så jag måste väl det?

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aGGe!:

När brukar Playstation Plus reas ut eller komma med bra priser?
Jag har inte tecknat PS+ än men har precis köpt PS5 så jag måste väl det?

De gånger som det alltid är rea på PS plus är Days of Play som är i början av Juni, samt Black friday, November. Ibland kommer det rea andra gånger, möjligen på vårrea som lär börja om ett par veckor.

Här kan dock köpa med 20% rabatt redan nu: https://partner.getgifted.com/se/

Sidan är legit, finns en tråd om den och jag har använt den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

De gånger som det alltid är rea på PS plus är Days of Play som är i början av Juni, samt Black friday, November. Ibland kommer det rea andra gånger, möjligen på vårrea som lär börja om ett par veckor.

Här kan dock köpa med 20% rabatt redan nu: https://partner.getgifted.com/se/

Sidan är legit, finns en tråd om den och jag har använt den själv.

Wow vad är det där för sida jag missat helt?
Tackar ödmjukast!

ca 400 kr för 12 månader!
Köpt och Aktiverat!
Legit sida!

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn har inte fått PS5 patch va? På G?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Öltorp:

Horizon Zero Dawn har inte fått PS5 patch va? På G?

Ingen patch än så länge tyvärr

Och ingenting sagt om det heller.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Horizon Zero Dawn har inte fått PS5 patch va? På G?

Kan inte tänka mig att det kommer en patch, då de håller på med uppföljaren. Jag kan förstå att man vill uppdatera nyare spel som kanske kom under slutet av 2019 och hela 2020, men på ett spel som kom ut 2017 vet jag inte om man ska förvänta sig en patch. Iofs så ska ju uppföljaren komma ut i år, och de kanske väljer att patcha det förra spelet i samband med det för att tjäna på merförsäljning.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Ingen patch än så länge tyvärr

Och ingenting sagt om det heller.

Skrivet av Snudge_B:

Kan inte tänka mig att det kommer en patch, då de håller på med uppföljaren. Jag kan förstå att man vill uppdatera nyare spel som kanske kom under slutet av 2019 och hela 2020, men på ett spel som kom ut 2017 vet jag inte om man ska förvänta sig en patch. Iofs så ska ju uppföljaren komma ut i år, och de kanske väljer att patcha det förra spelet i samband med det för att tjäna på merförsäljning.

Så är det nog

Permalänk
Medlem

Ni som har sackboy: kan man lira hela storyn med 2 handkontroller? Är det split screen eller gemensam skärm då?

Fungerar det bra eller blir det rörigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ni som har sackboy: kan man lira hela storyn med 2 handkontroller? Är det split screen eller gemensam skärm då?

Fungerar det bra eller blir det rörigt?

Jag spelar det med mina barn med två kontroller. Efter några banor blev det lite svårt för 6-åringen så vi fastnade lite.

Vi har alltså inte kommit så långt men ganska säker på att man kan spela hela storyn. Och det är gemensam skärm. Om en spelare kommer på villovägar så flygs hen rätt ungefär som Tails i Sonic. Hittills i spelet funkar det bra. Snyggt och roligt spel, särskilt om man är flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Ni som har sackboy: kan man lira hela storyn med 2 handkontroller? Är det split screen eller gemensam skärm då?

Fungerar det bra eller blir det rörigt?

vi har lirat hela storyn med 3kontroller utan problem

gemensamskärm kör man på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag spelar det med mina barn med två kontroller. Efter några banor blev det lite svårt för 6-åringen så vi fastnade lite.

Vi har alltså inte kommit så långt men ganska säker på att man kan spela hela storyn. Och det är gemensam skärm. Om en spelare kommer på villovägar så flygs hen rätt ungefär som Tails i Sonic. Hittills i spelet funkar det bra. Snyggt och roligt spel, särskilt om man är flera.

Skrivet av HalfSack:

vi har lirat hela storyn med 3kontroller utan problem

gemensamskärm kör man på

Perfekt blev köp. Fysisk PS4 version med gratis PS5 version, 499 :-. I stället för fysiska PS5 versionen för 599:-

Permalänk
Medlem

Någon mer som har fått problem med sin kontroll? Min vänstra spak är knasig, den typ tappar input ibland så även när jag håller fram spaken fullt upp så slutar min gubbe springa utan börjar gå i stället.

Började hända igår... Helt ospelbart när jag inte är säker på att gubben rör sig som jag vill. Var väldigt svårt att ta sig igenom Sen's Fortress på Dark Souls när den stanna automatiskt vid en sån där svajande yxa...

Har försökt att söka på detta men kommer bara upp artiklar om stick drift. Jag är säker på att det inte är stick drift då inget händer när jag inte rör spaken.

Permalänk
Konsolgrävare

Ratchet & Clank är gratis fram till 31 mars:

https://store.playstation.com/sv-se/product/EP9000-CUSA01073_...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Skrivet av TraxMate:

Någon mer som har fått problem med sin kontroll? Min vänstra spak är knasig, den typ tappar input ibland så även när jag håller fram spaken fullt upp så slutar min gubbe springa utan börjar gå i stället.

Började hända igår... Helt ospelbart när jag inte är säker på att gubben rör sig som jag vill. Var väldigt svårt att ta sig igenom Sen's Fortress på Dark Souls när den stanna automatiskt vid en sån där svajande yxa...

Har försökt att söka på detta men kommer bara upp artiklar om stick drift. Jag är säker på att det inte är stick drift då inget händer när jag inte rör spaken.

Min högra joystick har drift problem. Jag lämnade in den på reparation i fredags på elgiganten. Får se hur lång tid det tar

Permalänk
Medlem

Until Dawn ska ingå gratis via PS5 +. Men när jag söker på spelet står det 199:-

Måste man göra detta via PS5 UI? Provat via appen och datorn men kostar ju. Spelet ska ingå i listan på spel som är gratis via PS5 +.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Until Dawn ska ingå gratis via PS5 +. Men när jag söker på spelet står det 199:-

Måste man göra detta via PS5 UI? Provat via appen och datorn men kostar ju. Spelet ska ingå i listan på spel som är gratis via PS5 +.

Har för mig att det måste göras genom konsolen.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BrottOchStraff:

Är det någon titel hittils som är exklusiv för PS5? Dvs inte kompatibel med PS4 eller PC?

Spel som finns just nu:

  • Astro’s Playroom

  • Demon’s Souls

  • Destruction AllStars

Kommande spel:

  • God of War (bara rykten om att spelet ska komma till PS4)

  • Gran Turismo 7

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Returnal

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Until Dawn ska ingå gratis via PS5 +. Men när jag söker på spelet står det 199:-

Måste man göra detta via PS5 UI? Provat via appen och datorn men kostar ju. Spelet ska ingå i listan på spel som är gratis via PS5 +.

Jag har som nämnts tidigare för mig att det måste göras via konsollen. Men jag har också för mig att man var tvungen att gå in i "The PS Plus Collection" och där claima alla spel i den samlingen (varav Until Dawn är en av spelen).
Men jag kan minnas fel, det var ett tag sedan jag gjorde det och jag lade det inte på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Spel som finns just nu:

  • Astro’s Playroom

  • Demon’s Souls

  • Destruction AllStars

Kommande spel:

  • God of War (bara rykten om att spelet ska komma till PS4)

  • Gran Turismo 7

  • Ratchet & Clank: Rift Apart

  • Returnal

Tack!

Om GoW blir exklisivt så måste jag ha ett PS5 pronto

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack!

Om GoW blir exklisivt så måste jag ha ett PS5 pronto

Det är nog ingen brådska. Kommer nog ta ett tag innan spelet kommer ut 😕

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Det är nog ingen brådska. Kommer nog ta ett tag innan spelet kommer ut 😕

Jag blir impad om det faktiskt kommer 2021, som utannonserat. 😆

Permalänk
Medlem

Tips på bra hdmi kabel till PS5? Jag behöver ca 4-5m kabel och fördel om den är flexi då jag ska dra den i kabelkanal. Min tv är en SONY OLED 4k som dessvärre inte stöder HDMI 2.1, så tänker att då räcker ju HDMI 2.0.

Permalänk

Då har det äntligen reserverats ett belopp på 4200kr för min PS5 DE som beställdes på amazon den 20 november! Står fortfarande "Förbereder för försändelse" och att de hör av sig när den finns tillgänglig dock... Amazon har ju som policy att inte dra några pengar förrän den kan skickas, så man blir ju lite fundersam. Någon annan som är i samma sits?

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Då har det äntligen reserverats ett belopp på 4200kr för min PS5 DE som beställdes på amazon den 20 november! Står fortfarande "Förbereder för försändelse" och att de hör av sig när den finns tillgänglig dock... Amazon har ju som policy att inte dra några pengar förrän den kan skickas, så man blir ju lite fundersam. Någon annan som är i samma sits?

Ja det ser så ut för fler i PS5 order tråden. Så den lär vara på väg att skickas snart förhoppningsvis 😃

Permalänk
Medlem

Nu börjar titlarna ta slut för mig. Egentligen bara sackboy kvar tillsammans med frugan..

Kört:

Valhalla
Spiderman remastered
Miles Morales
Dirt 5
Control Ultimate edition
Astro
Days gone
God of war
Maneater
Bugsnax
Ghost of Tsushima
Mafia trilogy

Gillar inte Deamon Souls stuket på spel.

Tänkte testa Until Dawn men är väl egentligen en lång film. Destruction Allstar, men ingen av spelpolarna har PS5 än.