Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med. Cyklister kan vara väldigt våghalsiga, men värst tror jag nog gångtrafikanter är ändå. Många cykelbanor här är ju liksom en avgränsad bit av trottoaren och när jag cyklade till jobbet så körde jag på folk flera gånger i månaden för att de plötsligt och utan förvarning bara bytte riktning ut i cykelbanan. Inget allvarligt för jag var ju ändå ganska beredd, men liksom en liten knuff i sidan på någon eller så. Men även när jag kör bil så är det inte sällan gångare bara går rätt ut utan ens en blick liksom. Den här lagen med att de i ett fordon ska lämna företräde vid övergångsställen är ju ganska bra på vissa sätt, men samtidigt har det ju gjort folk mer oförsiktiga. Det är också ganska uppenbart att många inte förstår skillnaden på ett övergångsställe och typ ett farthinder. Ett annat exempel är en rondell precis här utanför som har övergångsställen runtom men ändå ska typ hälften av alla gena rakt över oavsett hur mycket trafik det är.

Det är ett stort problem det där ja. När jag själv är ute och går söker jag alltid ögonkontakt med inkommande bilister för att på något sätt signalera att jag tänker gå över men jag märker ju själv många gånger att folk bara viker av och går utan att ens titta. Vet inte vad det beror på, om det är någon slags förväntan att jag som bilist i det läget ska kunna läsa tankar eller om de helt enkelt är omedvetna om risken.

Det där med genande över rondell har jag också märkt av. Fick en gång stå och vänta i ett par minuter på ett äldre, väldigt skröpligt, par som med varsin dramat och krycka långsamt försökte ta sig över rondellen istället för att gå tjugo meter extra till övergångsstället. Det hela var rätt komiskt trots att det var fullkomligt livsfarligt för dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja och eftersom Götgatsbacken ner mot slussen är en gågata så kan väl någon cyklist här berätta vilken hastighet man får cykla i där. Svara gärna rätt, sen erkänn hur mycket ni bryr er och hur fort ni cyklar egentligen.

Gågatan börjar väl först uppe vid St Paulsgatan (riktning söderut). Lejonparten av backen ner är väl vanlig gata?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Det där kan jag utan problem erkänna att jag är värdelös på

Fick lära mig i skolan att om man är osäker tänka samma mening med "vi" eller "oss", då "de" är samma form som "vi" medans dem motsvarar oss.

Våran hjärna har mycket lättare att hålla isär vi och oss än de och dem Nu är jag så gammal att jag håller isär de och dem av ren vana, men det hjälpte ibland när man var yngre.

De där borta.
Vi där borta.

Jag slänger dem
Jag slänger oss

Blir ju ibland knepia meningar men hjärnan fattar oftast ändå om det är vi eller oss som passar

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Gågatan börjar väl först uppe vid St Paulsgatan (riktning söderut). Lejonparten av backen ner är väl vanlig gata?

Ja det är kanske bara enkelriktat upp till högbergsgatan, oavsett så är det en jävla fart på många cyklister, gångfart är 7km/h.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

...oavsett så är det en jävla fart på många cyklister.

Jo, så är det ju onekligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja och eftersom Götgatsbacken ner mot slussen är en gågata så kan väl någon cyklist här berätta vilken hastighet man får cykla i där. Svara gärna rätt, sen erkänn hur mycket ni bryr er och hur fort ni cyklar egentligen.

Gatans hastighet avgör hur fort man får cykla. Det är ingen gågata på Götgatsbacken efter Sankt Paulsgatan ner mot Slussen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja det är kanske bara enkelriktat upp till högbergsgatan, oavsett så är det en jävla fart på många cyklister, gångfart är 7km/h.

30 anses vara långsamt nog för bilar utanför dagis och skolor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

30 anses vara långsamt nog för bilar utanför dagis och skolor.

Mmmmm men om det är gågata får du cykla i max 7 km/h, är det gångbana får du inte cykla alls.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Ja det är kanske bara enkelriktat upp till högbergsgatan, oavsett så är det en jävla fart på många cyklister, gångfart är 7km/h.

Nu har jag ingen perfekt hastighetsmätare för gång men när jag slagit igång waze vid gång så är det knepigt att ens hålla fem km/h och då tycker ändå jag att man inte slögår.
När vi går med hunden lite längre sträckor så brukar en mil ta ca 160 minuter och även då håller vi ok tempo även om det absolut inte handlar om någon powerwalk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har jag ingen perfekt hastighetsmätare för gång men när jag slagit igång waze vid gång så är det knepigt att ens hålla fem km/h och då tycker ändå jag att man inte slögår.
När vi går med hunden lite längre sträckor så brukar en mil ta ca 160 minuter och även då håller vi ok tempo även om det absolut inte handlar om någon powerwalk.

Nu är det ju maxhastighet det är fråga om. På gågator och gångfartsområden gäller 3-7 km/h. Jo, det är ett spann märkligt nog. Det är då upp till övervakande myndighet att avgöra vad som är rimligt för stunden. Är det väldigt mycket folk så är det 3 km/h som gäller, är det väldigt lite är det okej att framföra fordon i 7 km/h. Ungefär så.

Krasst uttryckt, är det packat med folk på götgatsbacken så ska du leda cykeln. Inte för att det är förbjudet cykla då men eftersom cyklisten har väjningsplikt mot gående är det lika bra för det kan bli direkt farligt att kryssa mellan folk annars.

Detta med väjningsplikten på gågata/gångfartsområde är det också många cyklister som antingen inte vet eller helt enkelt struntar i det. Detsamma gäller iofs många bilister på gångfartsområden, det är ytterst sällan jag ser någon typ av fordon stanna för att släppa fram gående i dessa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Mmmmm men om det är gågata får du cykla i max 7 km/h, är det gångbana får du inte cykla alls.

Det är faktiskt inte fastställt i lagen hur fort man får cykla på gågata och är det gångbana så får man visst cykla, så länge man är 7år eller yngre.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Det är faktiskt inte fastställt i lagen hur fort man får cykla på gågata och är det gångbana så får man visst cykla, så länge man är 7år eller yngre.

Cykel räknas ju som ett fordon så alla hastighetsgränser som gäller bilar gäller de också. Alltså "gångfart" på gårdsgata/gångfartsområde eller vad de kallar det, om det är vad vi pratar om. En ren gågata får man väl inte cykla alls på, om man är vuxen, då det är samma sak som en trottoar.

Permalänk
Avstängd

När vi pratar trafiken så blev jag rätt irriterad precis. Jag beställde hämtlunch för jag hade möten före och efter och inte så mycket tid, beställde under mötet så att det skulle vara färdigt precis tills jag hann till restaurangen så jag skulle hinna hem och trycka i mig maten innan nästa möte. Det första som händer när jag kör från restaurangen är att jag hamnar bakom en polisbuss som håller en snitthastighet av kanske 12 km/h, den ligger framför mig hela vägen hem och kör lika förbannat långsamt. Hade det varit en annan bil så hade jag definitivt tutat men jag tror inte det hade gått hem så bra i denna situation. Vilken stil, kör runt och spanar i snigelhastighet åtta pers på en tisdagsförmiddag. Jag förstår att de är tvungna att lägga ner typ alla anmälningar de får när de jobbar så effektivt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Cykel räknas ju som ett fordon så alla hastighetsgränser som gäller bilar gäller de också. Alltså "gångfart" på gårdsgata/gångfartsområde eller vad de kallar det, om det är vad vi pratar om. En ren gågata får man väl inte cykla alls på, om man är vuxen, då det är samma sak som en trottoar.

Jodå, du får cykla på en gågata men du får inte cykla fortare än människorna runt omkring går. Alltså lika bra leda cykeln.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Jodå, du får cykla på en gågata men du får inte cykla fortare än människorna runt omkring går. Alltså lika bra leda cykeln.

Ja ok. Jo inte så stor mening med att cykla i gångfart kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Som bussförare, tidigare delvis i Stockholms innerstad, så undrar jag ibland hur medvetna många cyklister är hur oskyddade de är.

Det är lätt för en cyklist att bli förbannad på en bussförare som ska in eller ut från en hållplats. Jag kan tänka mig att tankegången är "jag ser bussen, alltså måste föraren se mig" vilket tyvärr väldigt ofta inte är sanningen, särskilt besvärligt kan det vara när man kör ledbuss. Cyklister hamnar väldigt ofta i helt döda vinklar och det går inte att svänga runt huvudet som i en bil för att se om det finns någon där. Ser jag inget i backspeglarna så börjar jag köra, efter jag slagit ut blinkers förstås, och en cyklist måste där ha en viss förståelse för att den kan vara osynlig för mig.

Det har hänt flera gånger att cyklister slagit näven i sidan på bussen men jag undrar hur en cyklist tänker som cyklar upp bredvid en buss som blinkar att den ska svänga åt det hållet.

Jo tack. Var länge sen jag körde buss nu. I Uppsala. Cyklister då redan var ett kapitel för sig. Stanna vid hållplatser i centrum och runtom universitet var svettigt. Fick glo i sidospegeln långt innan för att ha koll på att ingen cyklist klämde sig mellan bussen och kommande hållplats trots blinkers.

Nu till mitt gnäll utöver mitt medhåll som exbusschaffis.

Skjutsade farsgubben till ögonläkare i centrala Uppsala, "Läkarhuset" (Kungsgatan 43). Inte varit däromkring på säkert tio år. Undviker centrum. Mitt minne var att det fanns två platser för handikapparkering på en liten innergård och i nödfall ett garage mittemot i gränden.

Han har tillstånd för parkering som passagerare. Han är rejält vinglig och jag lämnar honom inte utan tillsyn.

Väl framme så var det en tillbyggnad som hade tagit en bit av den redan då minimala innergården. Ingen parkering. Garaget kom jag inte in i då det visade sig att den numer hör till ett företag för parkering åt sina anställda.

Körde runt och kände pulsen började stiga då klockan gick. Hittade till slut en parkering för handikapp ca 500 meter bort. Den "promenaden" tog farsgubben 45 minuter i snålblåsten.

Blev, och är än, förbannad över att det finns just inga handikapplatser i centrum. I synnerhet inte runtom "Läkarhuset" där det borde finnas platser.

Nu ska han operera gråstarr där på torsdag nästa vecka och på tisdagen veckan efter och jag sitter med småpanik nu hur jag ska lösa transporten dit med egen bil. Sjukresa är inte att tänka på nu i covidtider. Lång resa i taxi, nä.

Jag förstår tanken med att minska biltrafiken men för jösses skull. Alla kan inte cykla, gå eller nyttja kollektivtrafik.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Jo tack. Var länge sen jag körde buss nu. I Uppsala. Cyklister då redan var ett kapitel för sig. Stanna vid hållplatser i centrum och runtom universitet var svettigt. Fick glo i sidospegeln långt innan för att ha koll på att ingen cyklist klämde sig mellan bussen och kommande hållplats trots blinkers.

Nu till mitt gnäll utöver mitt medhåll som exbusschaffis.

Skjutsade farsgubben till ögonläkare i centrala Uppsala, "Läkarhuset" (Kungsgatan 43). Inte varit däromkring på säkert tio år. Undviker centrum. Mitt minne var att det fanns två platser för handikapparkering på en liten innergård och i nödfall ett garage mittemot i gränden.

Han har tillstånd för parkering som passagerare. Han är rejält vinglig och jag lämnar honom inte utan tillsyn.

Väl framme så var det en tillbyggnad som hade tagit en bit av den redan då minimala innergården. Ingen parkering. Garaget kom jag inte in i då det visade sig att den numer hör till ett företag för parkering åt sina anställda.

Körde runt och kände pulsen började stiga då klockan gick. Hittade till slut en parkering för handikapp ca 500 meter bort. Den "promenaden" tog farsgubben 45 minuter i snålblåsten.

Blev, och är än, förbannad över att det finns just inga handikapplatser i centrum. I synnerhet inte runtom "Läkarhuset" där det borde finnas platser.

Nu ska han operera gråstarr där på torsdag nästa vecka och på tisdagen veckan efter och jag sitter med småpanik nu hur jag ska lösa transporten dit med egen bil. Sjukresa är inte att tänka på nu i covidtider. Lång resa i taxi, nä.

Jag förstår tanken med att minska biltrafiken men för jösses skull. Alla kan inte cykla, gå eller nyttja kollektivtrafik.

Du får helt enkelt göra som mina grannar med permanenta handikapptillstånd: Parkera vart fan du vill. På trottoaren, på ett övergångsställe, lastzon vad som helst. De kan stå så i veckor utan att få böter så du borde klara ett läkarbesök utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Fick lära mig i skolan att om man är osäker tänka samma mening med "vi" eller "oss", då "de" är samma form som "vi" medans dem motsvarar oss.

Våran hjärna har mycket lättare att hålla isär vi och oss än de och dem Nu är jag så gammal att jag håller isär de och dem av ren vana, men det hjälpte ibland när man var yngre.

De där borta.
Vi där borta.

Jag slänger dem
Jag slänger oss

Blir ju ibland knepia meningar men hjärnan fattar oftast ändå om det är vi eller oss som passar

Nu är jag visserligen varken gubbe eller speciellt gnällig när det gäller att skilja på de och dem, utan vill bara tillägga att det även går att använda han/hon och honom/henne. Kanske kan vara till hjälp för någon

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av bicpenna:

...vill bara tillägga att det även går att använda han/hon och honom/henne. Kanske kan vara till hjälp för någon

Vi som gått genuskursen (you wish!) och lärt oss hen, ickebinär och intersex - vem hjälper oss då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vi som gått genuskursen (you wish!) och lärt oss hen, ickebinär och intersex - vem hjälper oss då?

Förhoppningsvis hen som undervisar

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vi som gått genuskursen (you wish!) och lärt oss hen, ickebinär och intersex - vem hjälper oss då?

Tyvärr, ni är bortom räddning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du får helt enkelt göra som mina grannar med permanenta handikapptillstånd: Parkera vart fan du vill. På trottoaren, på ett övergångsställe, lastzon vad som helst. De kan stå så i veckor utan att få böter så du borde klara ett läkarbesök utan problem.

Nja, bara för att du har tillstånd får du inte parkera vart du vill, står du på stoppförbud, busshållplats, övergångsställe så har polis all rätt att bärga bort din bil oavsett handikapptillstånd eller ej. Böter lär det också bli kostar väl typ 1500-2000 att missa stoppförbud idagsläget (Storstäder)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Nja, bara för att du har tillstånd får du inte parkera vart du vill, står du på stoppförbud, busshållplats, övergångsställe så har polis all rätt att bärga bort din bil oavsett handikapptillstånd eller ej. Böter lär det också bli kostar väl typ 1500-2000 att missa stoppförbud idagsläget (Storstäder)

Jag kanske tog i lite, men jag har ett par grannar som har tillstånd och skiter i reglerna konstant. Inte så mycket på övergångsställen kanske, det finns inte så många på gatorna precis runt här, men i alla fall på ställen där man inte ska parkera, när gatan ska sopas exempelvis, eller bara vid trottoaren där det absolut inte är någon parkering tillåten, eller på lastzoner. Sen vet ju inte jag om de får böter, mer än vid städdagarna då de inte får det, men om de hade fått betala för det så tror jag inte de hade stått på det viset.

Permalänk
Lego Master

Det stör mig kopiöst mycket att Youtube fungerar bättre i Edge än Chrome. Det är ju för fan Google som bygger både YT och Chrome, hur kan det funka bättre i en annan webbläsare?
Jag får ungefär 33% dropped frames i Chrome, i Edge är det några enstaka per video. What in the ass?

Chrome vill inte heller defaulta till HD-kvalitet, utan typ 480 eller nåt brukar vara standard. Värdelöst. Får avinstallera och installera om den troligen, men orka? Om Edge funkar kan jag lika gärna bara använda den istället.

Google, gå och koka huvet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jag kanske tog i lite, men jag har ett par grannar som har tillstånd och skiter i reglerna konstant. Inte så mycket på övergångsställen kanske, det finns inte så många på gatorna precis runt här, men i alla fall på ställen där man inte ska parkera, när gatan ska sopas exempelvis, eller bara vid trottoaren där det absolut inte är någon parkering tillåten, eller på lastzoner. Sen vet ju inte jag om de får böter, mer än vid städdagarna då de inte får det, men om de hade fått betala för det så tror jag inte de hade stått på det viset.

Tror det är slöa/helt frånvarande parkeringsvakter, eller så har dom ingen koll. I många stöder kan man parkera gratis med hkp-tillstånd men i övrigt gäller samma regler som för folk utan tillstånd, har för mig jag läst någon aftonbladet-gråtare som hade fått kontrollavgift för att dom skitit i p-skiva (hade handikapptillstånd) men man måste iallafall ställa in p-skivan om skyltningen säger det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har ett gångfartsområde utanför en matbutik där jag bor. Man passerar genom det för att sedan svänga in på en parkering. Problemet är att det nästan inte är någon gör rätt när de lämnar gångfartsområdet. När man kör ut från ett sådant gäller utfartsregeln men det verkar inte 95% fatta så det blir helkonstiga situationer där gångfartsområdet ansluter en T-korsning. Jag blev helt paff när jag flyttade hit för 2 år sedan och märkte att merparten kör rätt ut som om det vore högerregeln. Det där med 3-7km/h är det förstås också lite si och så med...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adfactory:

Tror det är slöa/helt frånvarande parkeringsvakter, eller så har dom ingen koll. I många stöder kan man parkera gratis med hkp-tillstånd men i övrigt gäller samma regler som för folk utan tillstånd, har för mig jag läst någon aftonbladet-gråtare som hade fått kontrollavgift för att dom skitit i p-skiva (hade handikapptillstånd) men man måste iallafall ställa in p-skivan om skyltningen säger det.

Jo det hade ju varit mer logiskt, men jag är rätt säker på att det inte handlar om slappa P-vakter. När det är städdag exempelvis, som det är idag, så är det alltid 5-10 bilar som får böter men inte bilen med handikapptillstånd som står där varje gång.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo det hade ju varit mer logiskt, men jag är rätt säker på att det inte handlar om slappa P-vakter. När det är städdag exempelvis, som det är idag, så är det alltid 5-10 bilar som får böter men inte bilen med handikapptillstånd som står där varje gång.

Ja tydligen får man stå kvar på städgata i många kommuner

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Nytt gubbgnäll med hänvisning till övrigt gubbgnäll i tråden. Gnällvärlden är faktiskt mer artrik än gnäll om trafikregler och cyklister. Det är ju fullständigt orimligt att gubbars gnällfantasi i så hög grad ska koncentreras till banala trafikregler och kamikazepiloter på två hjul!

Sådeså. (-:

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Lego Master
Skrivet av oggan:

Nytt gubbgnäll med hänvisning till övrigt gubbgnäll i tråden. Gnällvärlden är faktiskt mer artrik än gnäll om trafikregler och cyklister. Det är ju fullständigt orimligt att gubbars gnällfantasi i så hög grad ska koncentreras till banala trafikregler och kamikazepiloter på två hjul!

Sådeså. (-:

Okej:
Dessa jävla lattemorsor som envisas med att posta bilder på snoriga småbarn med texten "jag älskar dig, Snytbjörn".
Ungen har för helvete inte Facebook, så vad hjälper det? Säg det till ungen istället för att bräka gråtmilt tjafs på nätet. Lägg ner mobilen 20 minuter och fundera på varför ungen är snorig överhuvudtaget.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield