AMD aktiverar Smart Access Memory för Ryzen 3000-serien

Permalänk
Melding Plague

AMD aktiverar Smart Access Memory för Ryzen 3000-serien

I och med avtäckandet av Radeon RX 6700 XT tar AMD funktionen Resizable BAR även till Zen 2-baserade processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Woohoo äntligen. Nu kan jag och de två andra som har en Ryzen 3000-prolle och som fick tag på ett RX6800-kort aktivera SAM!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Undrar om det även kommer visa sig vara falskt att man behöver ett kort från 6000-serien för att slå på SAM. Jag som har ett 5700 hade inte tackat nej till lite gratis prestanda, särskilt när det inte går att få tag på några nya grafikkort...

Permalänk
Medlem

behövs nytt bios till moderkortet igen eller löser dom det på annat sätt tro?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

behövs nytt bios till moderkortet igen eller löser dom det på annat sätt tro?

Högst troligt

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Woop woop ska hämta ut RX 6900 XT idag och denna nyhet passar mig perfekt då jag sitter på en 3900x.
Undra när denna bios uppdatering kommer

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande väldigt förvirrande vad som krävs för att hela systemet ska lira SAM/Resizable BAR (är det ens samma sak?). AMD själva nämner ju bara 6000-seriens grafikkort och 500-seriens chipset. Men mitt Asus B450-I Strix har ju fått BIOS med stöd för Resizable BAR och mitt grafikkort (Zotac 3080 Trinity OC) stödjer det också så snart kompatibelt VBIOS släpps. Så om jag inte fått det hela om bakfoten så ska det ju funka så småningom tillsammans med mitt 3900X? Levereras stödet för processorn via Ryzen Master-mjukvaran, med chipset-drivrutiner, med processordrivrutiner eller på annat sätt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Det skulle vara väldigt intressant att se hur mycket AMDs drivrutinsoptimeringar spelar in på det här.

Första testerna med resizable bar med nvidia/intel kändes ju överlag lite mindre imponerande än vad AMD visat upp. Men AMD har ju också poängterat att SAM är mer än att bara ”slå på” resizable bar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det skulle vara väldigt intressant att se hur mycket AMDs drivrutinsoptimeringar spelar in på det här.

Första testerna med resizable bar med nvidia/intel kändes ju överlag lite mindre imponerande än vad AMD visat upp. Men AMD har ju också poängterat att SAM är mer än att bara ”slå på” resizable bar.

Det hävdar alla företag att deras teknik är bara är bara när de de blir upptäckta med att ha händerna där de inte skall vara.
Det är bland det första undanflykten man lär sig i entreprenörsskolan

Sedan ville inte AMD säga att Sam var en Ryzen 5000 specifik sak i början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Undrar om det även kommer visa sig vara falskt att man behöver ett kort från 6000-serien för att slå på SAM. Jag som har ett 5700 hade inte tackat nej till lite gratis prestanda, särskilt när det inte går att få tag på några nya grafikkort...

De har väll inte lovat någon mer support förutom rx 6000 serien.?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Det hävdar alla företag att deras teknik är bara är bara när de de blir upptäckta med att ha händerna där de inte skall vara.
Det är bland det första undanflykten man lär sig i entreprenörsskolan

Sedan ville inte AMD säga att Sam var en Ryzen 5000 specifik sak i början?

Jo dom sa till en början att det bara var 500 serie chipset, 5000serie cpuer och RX 6000 serie kort.

A well educated guess hade varit validiering. som att b450 kort kunde köra PCI-e 4.0 men där fanns vissa issues med några av dom billigare korten. så AMD strunatde i att validiera dom.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

undrar om 2080ti kommer dra nytta av det här med ett 570-chip på pappakortet och 3600xt cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenis72:

undrar om 2080ti kommer dra nytta av det här med ett 570-chip på pappakortet och 3600xt cpu

Inte om nvidia inte släpper uppdatering så den kan dra nytta av det.
Just nu har de bara lovat till 3000 serien

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka chipset gäller det för?

Håller inte andan efter en BIOS-uppdatering för mitt Asus Prime B350M-A men det vore ju så klart trevligt att slå på Resizable BAR med mitt 3800X + 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Woohoo äntligen. Nu kan jag och de två andra som har en Ryzen 3000-prolle och som fick tag på ett RX6800-kort aktivera SAM!

Beror på om du sitter med X470 moderkort som det står i din signatur. då funkar det inte.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem

tråkigt att höra men men spelar typ bara total war spelen och baldur's gate 3 så det hade kanske inte fåt stöd.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus fick ~10% extra prestanda med SAM i vissa titlar.

Att försöka bygga en hype runt det känns mer som en avledande manöver från det faktum att Radeon 6000-seriens RT-prestanda är en ren katastrof och att de inte har något som ens liknar DLSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gamers Nexus fick ~10% extra prestanda med SAM i vissa titlar.

Att försöka bygga en hype runt det känns mer som en avledande manöver från det faktum att AMDs RT-prestanda är en ren katastrof och att de inte har något som approximerar DLSS.

Nvidia korten lider av samma problem. enda skillnaden är att Nvidia valt att begränsa vilka spel Resize BAR får användas av genom drivrutinen.

Edit: läste slarvigt. bara att ignorera min kommentar

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Inaktiv

Trevligt! Skulle vilja ha IPC-förbättringarna en 5900X ger men kan nog faktiskt skrota planerna på en uppgraderingen till just en sådan. Bara hoppas att Asus och Nvidia/MSI gör sitt så stödet finns hela vägen. Asus har stöd redan så bör vara lugnt.

En ny NVMe-disk med DirectStorage-stöd och lite snabbare RAM så är jag nog riktigt jävligt nöjd med min dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ArKAN:

Nvidia korten lider av samma problem. enda skillnaden är att Nvidia valt att begränsa vilka spel Resize BAR får användas av genom drivrutinen.

Jag tror du läste inlägget du svarade på lite för snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Beror på om du sitter med X470 moderkort som det står i din signatur. då funkar det inte.

... tills det kommer en BIOS-uppdatering, antar jag du menar.

Det är inte aktuellt för mig iom att jag sitter med en 2600X, men när jag kollar på mitt ROG STRIX X470-F GAMING har ASUS varit flitiga med nya BIOS hela tiden. I ett äldre BIOS 5383 från 18/1 står det även: "Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards", alltså långt innan 3060 kom ut, som ju är det första från Nvidia som stödjer det. Så högst troligt att det här kommer till X470.

Om det sen även kommer till min 2600X och mitt RX480 kan jag hoppa över den här generationens grafikkort. Wohoo vad det kommer att gå undan då!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ArKAN:

Beror på om du sitter med X470 moderkort som det står i din signatur. då funkar det inte.

Muääh. Missade det. Är det så alltså?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag tror du läste inlägget du svarade på lite för snabbt.

Verkar så

Skrivet av Dinoman:

Muääh. Missade det. Är det så alltså?

AMD reports that users with Ryzen 3000 systems can update their BIOS with Agesa version 1.1.0.0 to get that support enabled. The feature however only works on series 500 chipset-based motherboards with (X570 or B550). saxat från Guru3D

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Verkar så

Det är inte specifikt något AMD vs Nvidia-argument utan mest ett konstaterande om att tekniken inte är någon undergörare (i dagsläget åtminstone), men sen är givetvis all "gratis prestanda" från att man utnyttjar befintliga systemresurser välkommet.

Jag är betydligt mer hypad inför den första praktiska implementationen av DirectStorage, när det nu kommer, där GPUn får direktaccess till sekundärminnet. Där finns potentiellt en massa prestanda att hämta hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Undrar om det även kommer visa sig vara falskt att man behöver ett kort från 6000-serien för att slå på SAM. Jag som har ett 5700 hade inte tackat nej till lite gratis prestanda, särskilt när det inte går att få tag på några nya grafikkort...

Jag sitter i samma båt som du. 3900x ihop med ett 5700 kort. Kom igen nu AMD 🙂

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Fungerar det bara med AMD CPU + AMD GPU?

Jag sitter på (som i signaturen) en 3800X + 3060Ti. Skulle vara fint om man kunde dra nytta av detta

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är inte specifikt något AMD vs Nvidia-argument utan mest ett konstaterande om att tekniken inte är någon undergörare (i dagsläget åtminstone), men sen är givetvis all "gratis prestanda" från att man utnyttjar befintliga systemresurser välkommet.

Jag är betydligt mer hypad inför den första praktiska implementationen av DirectStorage, när det nu kommer, där GPUn får direktaccess till sekundärminnet. Där finns potentiellt en massa prestanda att hämta hem.

Håller med dig till 100% (skulle läst det du skrev nogrannare).

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Fungerar det bara med AMD CPU + AMD GPU?

Jag sitter på (som i signaturen) en 3800X + 3060Ti. Skulle vara fint om man kunde dra nytta av detta

Det är lite komplicerat, verkar som att man får göra en matris över vilka kombinationer som funkar, dvs processor, moderkort och bios samt grafikkort. Men det första Nvidiakortet som stödjer SAM, det som de kallar för ReBAR, är 3060, utan Ti. Så när och hur 3060 Ti ska stödja ReBAR är upp till Nvidia, men på 3060 fungerar det för Ryzen 5000 och 500-seriens moderkort:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Muääh. Missade det. Är det så alltså?

Asus har ju lagt in reziable bar support och AGESA V2 PI 1.2.0.0. i sina X470 bios, då borde ju även ASROCK ha eller komma med detta inom kort.