SAS-kontroller till X9SCL+-F

Permalänk
Medlem

SAS-kontroller till X9SCL+-F

Hej.
Jag har fått slut på SATA portar på mitt moderkort till min server och tänkte expandera denna lite.

Jag har ett gäng HPE st4000nm0034 liggande som jag tänkte ansluta och köra med samt att jag skulle behöva ha några fler SATA-portar också.

Så jag kollade lite på ebay och hittade detta, kan detta funka eller finns det någon speciell anledning att ni skulle rekommendera något annat kort? Många skriver om LSI men säger mig inte så mycket :/

Controller:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07V47G4VB/ref=ox_sc_ac...
Kablar för sas
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B010CMW6S4/ref=ox_sc_ac...
Kablar för sata
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B013G4EMH8/ref=ox_sc_ac...
Ström till SAS
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01F24PMV0/ref=ox_sc_ac...

Men som jag förstod av recensionerna på Amazon så funkar detta kortet bara om man kör diskarna i raid.. man kan inte köra diskarna separat. Är det detta som kallas IT-läge?

Har ett rätt gammal moderkort ett SuperMicro X9SCL+-F och kör Debian på servern om det kan ställa till det något?

Permalänk
Medlem

Läste lite extra nu att många rekommenderar

Dell PERC H200/H310
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B00T270DM2/ref=ox_sc_ac...

https://www.ebay.com/itm/DELL-H310-6Gbps-SAS-HBA-FW-P20-9211-...

Och sen flasha det till IT-mode.
Är detta ett bättre alternativ än vad jag postade ovan? Men kommer kablarna jag postade ovan att funka sen?

Permalänk
Medlem

Bägge korten kör LSI chipset, som köpts upp av Broadcom.
Båda är väldigt beprövade. De finns OEMade och under flera produkter.

Det första är något mer påkostat, en hårdvaru RAID controller baserat på LSI 2208 chipsetet
https://www.servethehome.com/lsi-sas-2208-raid-controller-inf...
Känner dock inte igen märket, så ingen susning om något skiljer referens designen.

Och DELL kortet är primärt HBA controller, (LSI 2008 )men som stödjer även enklare RAID lägen.
https://www.servethehome.com/lsi-sas-2008-raid-controller-hba...

IR är RAID läget och IT HBA, som är en enklare diskkontroller.

Permalänk

SAS3 & SAS2

Hej Slusk, har inte kört SAS3 diskar med SAS2 controller (IBM/LSI) men SAS3 ska vara bakåtkompatibelt (precis som tidigare SAS versioner). De diskar du speccar ovan är SAS3 - 12Gb/s
"6Gb/s SAS is designed for backward compatibility with 3Gb/s SAS and 3Gb/s SATA".

Beroende på hur många diskar du nu har (om du nu har många), se till så att kabeln stödjer hastigheten på diskarna (12Gbps), tror dock du skulle klara dig bra på ett SAS2 (6Gb/s) kort och liknande kablar eftersom det blir billigare.

PERC H200 är ett OEM av LSI 9211-8i.
https://www.servethehome.com/lsi-sas-2008-raid-controller-hba...

IT mode presenterar varje drive individuellt till host kontrollern.
IR mode använder det RAID mode som kortet stödjer.
Vilket av ovanstående man väljer är oftast beroende på vilket filsystem man planerar att använda (tex ZFS).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Bägge korten kör LSI chipset, som köpts upp av Broadcom.
Båda är väldigt beprövade. De finns OEMade och under flera produkter.

Det första är något mer påkostat, en hårdvaru RAID controller baserat på LSI 2208 chipsetet
https://www.servethehome.com/lsi-sas-2208-raid-controller-inf...
Känner dock inte igen märket, så ingen susning om något skiljer referens designen.

Och DELL kortet är primärt HBA controller, (LSI 2008 )men som stödjer även enklare RAID lägen.
https://www.servethehome.com/lsi-sas-2008-raid-controller-hba...

IR är RAID läget och IT HBA, som är en enklare diskkontroller.

Skrivet av Jayal1972:

Hej Slusk, har inte kört SAS3 diskar med SAS2 controller (IBM/LSI) men SAS3 ska vara bakåtkompatibelt (precis som tidigare SAS versioner). De diskar du speccar ovan är SAS3 - 12Gb/s
"6Gb/s SAS is designed for backward compatibility with 3Gb/s SAS and 3Gb/s SATA".

Beroende på hur många diskar du nu har (om du nu har många), se till så att kabeln stödjer hastigheten på diskarna (12Gbps), tror dock du skulle klara dig bra på ett SAS2 (6Gb/s) kort och liknande kablar eftersom det blir billigare.

PERC H200 är ett OEM av LSI 9211-8i.
https://www.servethehome.com/lsi-sas-2008-raid-controller-hba...

IT mode presenterar varje drive individuellt till host kontrollern.
IR mode använder det RAID mode som kortet stödjer.
Vilket av ovanstående man väljer är oftast beroende på vilket filsystem man planerar att använda (tex ZFS).

Oooh tack så jättemycket mycket båda två för eran input!

Så det ni säger är att vilket kort man än köper av dessa så kommer det kunna rulla på men som jag förstått så måste man flasha korten för att köra dom i IT mode.

Har hittat ett gäng guider för H200/H310 korten som kanske går att applicera på det andra kortet med?

Kanske en dum fråga, men kör man det i IT läge kan man då utnyttja raid kontrollen på moderkortet då istället? Kanske var väl att köra bara något enkelt typ raid 0 eller 10..

Jag har 4st SAS diskar just nu men även ett gäng sata-SSD jag skulle vilja få in.

Ska läsa på länkarna som ni skickade! 😊

Permalänk
Medlem

Jag använder LSI 9207-8i i min Unraid, och det är ju ett HBA-kort så man slipper flasha om det, de brukar få för omkring 400kr på Ebay.

Permalänk
Medlem

Så efter att ha läst och tittat runt så kom jag fram till detta..

kan detta vara en bra start? Kanske skulle haft ett 12Gb sas-kort men hastigheten betyder inte så mycket för mig just nu.

Permalänk
Medlem

@jimi84 och @jayal1972 ni som verkar väldigt insatta och kunniga.. Orkar ni slänga ett getöga på min inkorg innan jag beställer? 🤗

Permalänk
Medlem

Borde fungera.
SAS kablaget har jag dock ingen erfarenhet alls av själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Borde fungera.
SAS kablaget har jag dock ingen erfarenhet alls av själv.

Toppen! Jag testar och ser vad som händer 😊

Tack för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Det kommer nog att fungera toppen Ett tips till framtiden om du vill spara lite pengar är att köpa på eBay, M1015 är ett populärt HBA-kort exempelvis. Själv har jag 3 st M1015 i min NAS och dessa funkar utmärkt. Jag rekommenderar dock att du enbart beställer från inom EU (UK funkar också men endast tullfritt under 2020). Mycket fake från Kina tyvärr, samt väldigt lång leveranstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Det kommer nog att fungera toppen Ett tips till framtiden om du vill spara lite pengar är att köpa på eBay, M1015 är ett populärt HBA-kort exempelvis. Själv har jag 3 st M1015 i min NAS och dessa funkar utmärkt. Jag rekommenderar dock att du enbart beställer från inom EU (UK funkar också men endast tullfritt under 2020). Mycket fake från Kina tyvärr, samt väldigt lång leveranstid.

Jag kollade med eBay och det var tyvärr samma pris på dessa kort där.

Visst det var mycket billigare i Kina men då åker man på tull, moms och en jätte lång väntetid.

Jag beställde igår på Amazon från en tysk butik så skulle landa nästa vecka 😊

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av slusk:

Jag kollade med eBay och det var tyvärr samma pris på dessa kort där.

Visst det var mycket billigare i Kina men då åker man på tull, moms och en jätte lång väntetid.

Jag beställde igår på Amazon från en tysk butik så skulle landa nästa vecka 😊

När det gäller eBay så rekommenderar jag att köra på ebay.co.uk, välja "Europe" som location och sortera på billigast först. Då slipper du tullen och frakten brukar gå hyffsat snabbt Men det kanske var precis så du gjorde. Just den modellen du ville ha kanske inte fanns tyvärr, jag har inte kikat. Jag menade att M1015 var ett bra och billigt kort om du bara ville ha HBA-funktionalitet, men vill du köra raid så var ju kortet du valde helt klart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

När det gäller eBay så rekommenderar jag att köra på ebay.co.uk, välja "Europe" som location och sortera på billigast först. Då slipper du tullen och frakten brukar gå hyffsat snabbt Men det kanske var precis så du gjorde. Just den modellen du ville ha kanske inte fanns tyvärr, jag har inte kikat. Jag menade att M1015 var ett bra och billigt kort om du bara ville ha HBA-funktionalitet, men vill du köra raid så var ju kortet du valde helt klart bättre.

Japp var så jag gjorde.. Och visst det fanns kort men det var samma pris som Amazon då plus att jag kunde beställa allt i samma veva nu.
Kablar, kort och allt gick från Tyskland så bara hoppas det hinner komma innan jul så man har något att pyssla med 😊

Du skulle rekommendera M1015 innan jag köpte mitt H200, får hoppas att det funkar bra med IT flash om jag så måste flasha det annars får jag lära mig av misstagen 😂

Permalänk
Medlem

Tänkte bara ge en liten update.
Fick hem mitt H200 idag och flashade det med IT-FW och bootade upp servern...
Och se där, där låg det 16Tb hårddisk

Tack för hjälpen alla och alla saker jag listade ovan funkar bra

Permalänk
Inaktiv

Kul att höra, grattis!

Permalänk
Medlem

@slusk hej, kan du posta en länk till det kort du köpte? om det finns kvar på amazon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztrobe:

@slusk hej, kan du posta en länk till det kort du köpte? om det finns kvar på amazon

https://www.amazon.de/gp/aw/d/B076F5PW2J/ref=ppx_yo_mob_b_tra...

Detta var kortet jag köpte

Permalänk
Medlem

70€ för ett OEM:at LSI SAS 92xx-kort lät lite dyrt - förutom Dell PERC H200 så använder både IBM, Lenovo och Fujitsu "samma" kort under sina respektive varumärken.

Och idag är det numera när man köper via ebay en billigare lösning än att hitta en fungerande SATA-PCIe-kortlösning typ StarTech hos våra svenska data-säljare då de oftast är på 1 PCIe-lane som alla anslutna SATA-diskar delar på och inte sällan försöker få in någon JBOD/RAID-funktion oombedd i deras kort, och kroniskt buggiga så fort man försöker använde med lite större last.

LSI92xx korten upplåter 1 PCIe lane per disk vilket gör att det går att köra 600 MB/s/disk alla 8 diskar parallellt (ger ca 3.6 GB/s teoretiskt) - men har man open-end PCIe-slottar på sin moderkort går det förutom med 8 PCIe-lane också att köra på 4, 2 och 1 PCI-lane också (och motsvarande kapacitetsminskning då PCIe v.2 är 5 GBit eller ~600 MB/s per lane)

Man kan hitta många LSI-SAS92xx kort med SAS2008-kontroller för typ halva pengarna - ser man på bilderna av korten så är byggsättet i stort sett identisk (det skiljer på modell sista 2 siffror i LSI SAS-92xx om anslutningen är framåt, uppåt eller rakt bakåt, med extern uttag eller intern - finns både med 4x extern och 4 intern SATA också) med samma komponenter och i många fall kan man också flytta firmware mellan dem utan några stora konsekvenser.

Köpte tex https://www.ebay.com/itm/LSI-9240-8i-6Gbps-SAS-HBA-FW-P20-921... där man få typ 2 kort för samma pengar som 1 ovan och då inkluderande kablar för Sata (2x4 per kort), vilket är x antal kronor det också om man köper separat.

Just dessa nämnda är redan flashade för IT-mode riktat mot ZFS och unRAID-användare.

Det tog typ 3 veckor mellan beställning och de låg i postlådan, välpackat och i original plastförpackning

Permalänk
Medlem

Vart folk köper lägger jag mig inte i.. Jag länkade bara vilket kort jag köpte.

Jag kunde köpt det billigare via England men ville inte ha strul med Brexit och ville inte vänta 3-6v via Kina.
Jag fick mitt på 2dagsr vilket var mer prio för mig.

Permalänk
Medlem

köpte ett LSI 9207-8i.

men behöver en sas expander, nån av er som kör med IBM 46M0997 ?

Permalänk
Medlem

Intressant tråd med mycket lärorik info, jag sitter lite i samma båt, har slut SATA-uttag i min burk och har tidigare tittat lite på typ Delock 12xSata kort, men förstår att hastigheten är katastrof på dessa.. så ett LSI med 6Gbps alt 12Gbps vore nog en bättre ide.

Har dock två små funderingar, hittar inget konkret mer än att det står >2tb på maximal diskstorlek.
Stödjer dessa "nyare" och större diskar, typ 8-14Tb diskar, pratar om SATA.
Samt är det kanske en fördel att hålla sig till typ 4 diskar per kort och istället ha 2 kort om man behöver fler diskar. För bättre hastigheter, förutsatt att man har nog med PCI-Express 8x portar på sitt moderkort.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Skrivet av ant:

Intressant tråd med mycket lärorik info, jag sitter lite i samma båt, har slut SATA-uttag i min burk och har tidigare tittat lite på typ Delock 12xSata kort, men förstår att hastigheten är katastrof på dessa.. så ett LSI med 6Gbps alt 12Gbps vore nog en bättre ide.

Har dock två små funderingar, hittar inget konkret mer än att det står >2tb på maximal diskstorlek.
Stödjer dessa "nyare" och större diskar, typ 8-14Tb diskar, pratar om SATA.
Samt är det kanske en fördel att hålla sig till typ 4 diskar per kort och istället ha 2 kort om man behöver fler diskar. För bättre hastigheter, förutsatt att man har nog med PCI-Express 8x portar på sitt moderkort.

Jag kör med 8st SAS diskar på mitt kort som varje ligger på 4TB.
Så dom stödjer iaf större än 2TB men hur stora kan jag inte svara på. 😔

Permalänk
Medlem

När det står större än 2TB så menas att de har 48-bits LBA-adressering vilket betyder 65536 * 2TB vilket blir ungefär 131107 TB adressbar storlek med 512-bytes sektorer - det kommer vara ett tag innan diskarna är så stora...

alla LSI-SAS92xx familjens SAS/SATA-kontrollerkort och dess motsvarande OEM modeller klarar 48-bits LBA adressering, de klarar också 4kn-adressering (har själv provat på dito SAS 4kn-disk).

Skall man ha sas3 med 1200 MB/s så blir det att titta på LSI-SAS93xx-serien och man måste ha PCIe v.3 på moderkortet om man vill ha nytta med hastigheter uppemot 1200 MB/s per lane.

Normalt får varje disk en varsin PCIe-lane att skyffla data om kontrollern är istoppad i 8-lanes (8X) PCIe socket. Är det 8 lanes-socket vinner man inget på att ha dubbla kort med bara 4 diskar var i tron att man avlastar och får snabba flöde.

Är det bara 4 PCIe-lanes så blir det 2 diskar per lane när 8 diskar är anslutet och full last och det är man nära idag med 16TB diskar med överföringshastighet allt närmare 300 MB/s disk i sekventiell läsning.

Med PCIe v.2 så är det precis att var lane motsvarar 600 MB/s i överföringshastighet (en sammaträffande?, Precis som PCIe v.1 bara klarar 300 MB/s )

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Tackar för ett utomordentligt bra svar, alla mina frågor besvarade och gav mig även iden att kolla efter LSI-SAS93** då det ändå är en relativt uppdaterat moderkort. Sedan får man väl se om det är ekonomiskt-försvarbart / en balansgång mot antal diskar som man tänker sig montera. Diskarna jag kör är till störst del 512e-diskar så lär ju funka fint.

Visa signatur

Hustomte