EU uppges förbereda rättsprocess mot Apple

Permalänk
Melding Plague

EU uppges förbereda rättsprocess mot Apple

Kan komma att dra Apple inför rätta med anledning av monopolmissbruk i företagets appbutik redan innan sommaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta leder till en öppnare plattform med större valfrihet för användare och utvecklare, spännande tider.

Permalänk

Jag undrar vad rättsprocesserna kommer mynna ut i om det nu blir någon förändring öht. Det enda jag kan föreställa mig är att Apple tvingas tillåta alternativa betallösningar för in-app purchases som ger dem en mindre bit av kakan.

Permalänk
Medlem

Älskar att bo i Europa.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Det känns motiverat.

Jag kan tycka att för små apputvecklare är det säkert jätte smidigt att hantera köp genom apple, men om de vill kan de ha en egen/extern betalningslösning.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

Datanörd år 2003 satt och utvecklade appar och spel till sin mobil och spred till sina polare.
Laggers 2021 säger at de inte ser inget behov i nymodigheter som att kunna utveckla appar till min mobil och sprida till polare utan att gå genom en appstore.

Nå oavsett vad som händer så tror jag iOS kommer vara lika begränsat, det enda som kan hända är att Apple får mindre betalt på App store.

Permalänk
Medlem

Som iPhone-användare så är jag lite lurigt ställd till detta, ser en framtid där jag helt plötsligt behöver komma ihåg i vilken butik av flertalet jag köpt en specifik app, eller inte på ett enkelt sätt längre kunna hitta var någonstans en app finns utan måste dra in 5-6 olika app-affärer.

Jag gillar att som idag kunna gå in och tanka hem alla appar jag någonsin köpt (och som fortfarande är kompatibla med min enhet) sen jag skaffade den första iPod Touch för mer än 10 år sen, alla samlade på ett och samma ställe.

Det är lite tjusningen med Apples grejer, jag behöver inte kludda runt. Jag finner inte sånt roande längre, kanske är åldern.

EDIT: Ett alternativ är väl att man som app-utvecklare får kunna välja andra betalningssätt för sina appar, men de fortfarande hostas av Apple i App Store. Sen får man på sidan om betala någon sorts hyra för den tjänsten efter antalet nedladdningar eller nåt. Då kan jag som användare fortfarande ha alla appar på ett och samma ställe.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ibis:

Som iPhone-användare så är jag lite lurigt ställd till detta, ser en framtid där jag helt plötsligt behöver komma ihåg i vilken butik av flertalet jag köpt en specifik app, eller inte på ett enkelt sätt längre kunna hitta var någonstans en app finns utan måste dra in 5-6 olika app-affärer.

Jag gillar att som idag kunna gå in och tanka hem alla appar jag någonsin köpt (och som fortfarande är kompatibla med min enhet) sen jag skaffade den första iPod Touch för mer än 10 år sen, alla samlade på ett och samma ställe.

Det är lite tjusningen med Apples grejer, jag behöver inte kludda runt. Jag finner inte sånt roande längre, kanske är åldern.

EDIT: Ett alternativ är väl att man som app-utvecklare får kunna välja andra betalningssätt för sina appar, men de fortfarande hostas av Apple i App Store. Sen får man på sidan om betala någon sorts hyra för den tjänsten efter antalet nedladdningar eller nåt. Då kan jag som användare fortfarande ha alla appar på ett och samma ställe.

Med största sannolikhet kommer du fortsatt ha allting i App Store, men fler betalalternativ kommer erbjudas. Det är inte som att den genomsnittliga Android-användaren heller sitter med flertalet appbutiker.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Med största sannolikhet kommer du fortsatt ha allting i App Store, men fler betalalternativ kommer erbjudas. Det är inte som att den genomsnittliga Android-användaren heller sitter med flertalet appbutiker.

Sant! Är ju lite lurigt med Huawei och hur det blev där, men riktigt så lär det väl inte slå för Apple. Vi får se helt enkelt Jag är ju av sorten som surar ner mig över att alla bolag nu skall ha en egen streamingtjänst, kan de inte bara ha allt på Netflix? Absolut enklast för mig som slutkund 😁 Så håller tummarna för det du skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Som iPhone-användare så är jag lite lurigt ställd till detta, ser en framtid där jag helt plötsligt behöver komma ihåg i vilken butik av flertalet jag köpt en specifik app, eller inte på ett enkelt sätt längre kunna hitta var någonstans en app finns utan måste dra in 5-6 olika app-affärer.

Jag gillar att som idag kunna gå in och tanka hem alla appar jag någonsin köpt (och som fortfarande är kompatibla med min enhet) sen jag skaffade den första iPod Touch för mer än 10 år sen, alla samlade på ett och samma ställe.

Det är lite tjusningen med Apples grejer, jag behöver inte kludda runt. Jag finner inte sånt roande längre, kanske är åldern.

EDIT: Ett alternativ är väl att man som app-utvecklare får kunna välja andra betalningssätt för sina appar, men de fortfarande hostas av Apple i App Store. Sen får man på sidan om betala någon sorts hyra för den tjänsten efter antalet nedladdningar eller nåt. Då kan jag som användare fortfarande ha alla appar på ett och samma ställe.

Jag använder allra oftast Play-butiken på Android, men jag är väldigt förtjust i att också kunna ha F-Droid som premierar FOSS.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

Är det inte alltid nån rättsprocess som förbereds mot apple?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Ibis:

EDIT: Ett alternativ är väl att man som app-utvecklare får kunna välja andra betalningssätt för sina appar, men de fortfarande hostas av Apple i App Store. Sen får man på sidan om betala någon sorts hyra för den tjänsten efter antalet nedladdningar eller nåt. Då kan jag som användare fortfarande ha alla appar på ett och samma ställe.

Inget unikt med applikationer. Vi borde endast ha en enda:
Matbutik=Ica
Möbelbutik = Ikea
Klädesbutik = Dressman
Bilfirma = Hedin
Auktionssida = Ebay
Bildelrevservdelar = Biltema
Datorbutik = inet
Osv.

När vi konsumenter ska handla så måste vi springa till en otroligt massa olika butiker, vad smidigt om det bara fanns en enda butik av varje typ? Alla som vill sälja sina produkter kan ju sälja genom dessa bolag och vi konsumenter tjänar ju så mycket på det.

Jag själv ska snart handla, vissa saker jag ska ha finns endast på ica andra finns bara på coop. Det betyder att jag fysisk behöver gå till 2st butiker och detta tar mig minst 30 minuter extra då jag får gå hem med varorna varje gång.

Samma när jag ska handla datordelar till helgen, tänk om det bara fanns en enda datorbutik som hade alla delar. Jag slapp kolla in vad Webhallen har och kanske upptäcka de har rea eller något så jag också måste gå dit.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av Pepe Silvia:

Jag undrar vad rättsprocesserna kommer mynna ut i om det nu blir någon förändring öht. Det enda jag kan föreställa mig är att Apple tvingas tillåta alternativa betallösningar för in-app purchases som ger dem en mindre bit av kakan.

Ja, kanske även höga böter. "Höga", beroende på vem man frågar.

Permalänk
Skrivet av Artikeln:

Den Europeiska unionen ser ut att på sistone ha fått ordentligt med drag under galoscherna.

Ny demokrati sitter väl inte i EU-parlamentet?

Skrivet av Pepe Silvia:

Jag undrar vad rättsprocesserna kommer mynna ut i om det nu blir någon förändring öht. Det enda jag kan föreställa mig är att Apple tvingas tillåta alternativa betallösningar för in-app purchases som ger dem en mindre bit av kakan.

Det är ett annat problem också, nämligen att Ajfån-användare överhuvudtaget inte kan installera program som Apple beslutar inte får finnas i App Store, t.ex. program som konkurrerar med Apples egna program.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När vi konsumenter ska handla så måste vi springa till en otroligt massa olika butiker, vad smidigt om det bara fanns en enda butik av varje typ? Alla som vill sälja sina produkter kan ju sälja genom dessa bolag och vi konsumenter tjänar ju så mycket på det.

Det var väl därför snabbköpen infördes så att man inte längre behövde springa till speceriaffären, charkuteriaffären, mejeriaffären m.fl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Ny demokrati sitter väl inte i EU-parlamentet?Det är ett annat problem också, nämligen att Ajfån-användare överhuvudtaget inte kan installera program som Apple beslutar inte får finnas i App Store, t.ex. program som konkurrerar med Apples egna program.Det var väl därför snabbköpen infördes så att man inte längre behövde springa till speceriaffären, charkuteriaffären, mejeriaffären m.fl.

Kan du ge ett exempel på ett sådant program?

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Kan du ge ett exempel på ett sådant program?

Till exempel får inte Firefox rendera webbsidor utan tvingas använda Apples Safari till detta, så Firefox till Ajfån är i praktiken till stor del bara Safari med andra menyer. För många år sedan förbjöd Apple en Ajfån-version av Flash, men nu har ju Flash fasats ut på datorer också. En annan grej är att Apple slängde ut Epic Games från App Store och Apple förhindrar att man installerar deras program på något annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Det är ett annat problem också, nämligen att Ajfån-användare överhuvudtaget inte kan installera program som Apple beslutar inte får finnas i App Store, t.ex. program som konkurrerar med Apples egna program.

Sant. Även Google tog t.ex. bort Fortnite från Google Play av samma skäl som Apple. Blir dock ett större problem när Apple inte tillåter appar utanför App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Till exempel får inte Firefox rendera webbsidor utan tvingas använda Apples Safari till detta, så Firefox till Ajfån är i praktiken till stor del bara Safari med andra menyer. För många år sedan förbjöd Apple en Ajfån-version av Flash, men nu har ju Flash fasats ut på datorer också. En annan grej är att Apple slängde ut Epic Games från App Store och Apple förhindrar att man installerar deras program på något annat sätt.

Kul exempel. Dock finns det ju gått om appar som konkurrerar med Apples, tex vad gäller musik, filmer, påminnelser, ordbehandling, meddelandetjänster etc etc. Så att man inte tillåter annat än WebKit skulle jag misstänka har med andra saker än konkurrens att göra, men vet inte säkert

Att Flash förbjöds hade inte med konkurrens att göra, utan pga alla säkerhetsbrister däri

Epic Games valde att medvetet bryta mot reglerna om betalningar, och därmed blev man helt väntat utkastad. Likaså från Play Store. Ett medvetet val från Epics sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Epic Games valde att medvetet bryta mot reglerna om betalningar, och därmed blev man helt väntat utkastad. Likaså från Play Store. Ett medvetet val från Epics sida.

Domstolen i USA bestämda sa att Apple inte skulle stänga av alla EPIC konton.
(Detta var inte en slutgiltig dom utan en "temporary order")
Men domstolen sa inget om att Fortnite (som då var bort taget)

Med Apple i en monopol situation så tycker jag det verkar vara vettigt, tror det ger Apple för mycket makt om de kan stänga av alla EPIC konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det var väl därför snabbköpen infördes så att man inte längre behövde springa till speceriaffären, charkuteriaffären, mejeriaffären m.fl.

Det har ju mer med självbetjäning att göra. Tidsbesparing? Var ju bara att ringa butikerna så fick du hemleverans samma dag.

En lista i telefonen där det syns vilken butik appen är köpt/uppdateras via är väl inga svårigheter att införa. Men som påpekat så ska nog reglerna för appar i Appstore också ändras och då behöver man inte tanka de från andra ställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Kan du ge ett exempel på ett sådant program?

Parler är väl det senaste exemplet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Parler är väl det senaste exemplet.

Mina fråga var otydligt. Jag menade appar som Apple skulle förbjuda pga att de konkurrerar med Apple egna. Att man inte tillåter appar som bryter mot de regler som gäller i butiken är väl ganska självklart.

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Mina fråga var otydligt. Jag menade appar som Apple skulle förbjuda pga att de konkurrerar med Apple egna. Att man inte tillåter appar som bryter mot de regler som gäller i butiken är väl ganska självklart.

F-Droid? Även Google har förbjudit F-Droid i sin butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Mina fråga var otydligt. Jag menade appar som Apple skulle förbjuda pga att de konkurrerar med Apple egna. Att man inte tillåter appar som bryter mot de regler som gäller i butiken är väl ganska självklart.

Jaha, ja det tydligaste exemplet är väl ett alternativ till "App Store".

Genom åren har ju bland annat ficklampe- och emojiappar blivit överflödiga då det bakats in i operativet...