Bygghjälp till en tyst, kompakt mellanprisklassdator. ca 15000kr i budget.

Permalänk

Bygghjälp till en tyst, kompakt mellanprisklassdator. ca 15000kr i budget.

Tjena, datorn sjunger på sista versen efter ca tio års trogen tjänst och jag har insett att det är dags att börja tänka på nytt!

Behov: Datorn kommer användas till en del spelande och en del andra sysslor så som filmtittande och en del arbete (tänk, skriva dokument, så inga speciella krav på prestanda i förhållande till det). Dock har jag med åren fått lite sämre hörsel och datorbullret hjälper föga med detta. Med andra ord så jag lägger hellre några extra slantar på att få den riktigt tyst än att ha det fetaste grafikkortet. Klagar inte heller om den är relativt kompakt (jag har lite tankar kring Chassin nedan). Prislappen får gärna ligga runt 15000 och jag kan nog tänka mig lite svängrum, men inte allt för mycket.

Jag spelar mestadels olika typer av strategispel (RTS, 4X, Grand Strategy) många av äldre modeller, men även lite nyare som Total War: Warhammer, eller Battlefleet Gothic: Armada 2, men även en del andra spel, typ Diablo 2-3, (och antagligen 4an när det kommer) och skulle gärna vilja kunna spela dessa på de högre grafikinställningarna. Men då budgeten inte är monstruös så sänker jag hellre grafiken och får en burk som är tyst, smidig och rullar på bra.

Tyvärr var det ett tag sedan jag byggde dator senast (ja, ca tio år) och hade väl inte superbra koll då heller (köpte och byggde ihop PCG-riggen, på ett ungefär), så alla tips, tankar och idéer mottages varmt!

Tänkte nyttja mig av Inets PC-byggare och sen låta dem sätta ihop den, för jag har blivit lat med åldern. Bryr mig inte om RGB och annat sådant flashigt utan tänkte mig ett chassi utan ruta. Då jag inte har så bra koll så har jag inte länkat något färdigbyggt från Inet, tänker att jag uppdaterar med tips och grejor jag får här och lägger in en kommentar med den!

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid (tänkte mig detta, stilrent och kompakt, hade ett tidigare fractalchassi som jag varit mycket nöjd med. Kan tänka mig att köra den okompakta versionen om det inte verkar passa med övriga komponenter)

CPU: - Idk, antar att det är lite viktigare att satsa här än grafikkort om man spelar mycket stora strategispel, men rätta mig om jag har fel.

Grafikkort: Det här är nog den störts djungeln för mig, har verkligen dålig koll på dagsläget.

Moderkort: Ja, så länge det är kompatibelt med andra komponenter så, har dålig koll här också.

RAM: - Är det värt att gå upp till och köra 64GB idag?

Hårddisk: Jag har en 128 GB SSD som jag tänkte köra operativet på och sen köpa till ett större SSD att ha övrigt på, är för fin för mekaniska nu för tiden. Är 1TB för stort? Har ett Home Cloud på 1TB så förvara film och bilder och liknande på den så det inte tar onödig plats på datorn.

Processorkylning: Jag har hört att vattenkylning är tyst och fint, men även att nyare klassiska processorkylare kan vara rätt tysta också, hur bör jag tänka här?

PSU: Finns tysta varianter har jag hört, men har noll koll. mest att den ska ha kapacitet nock för att kunna dra övriga delar.

Övriga fläktar: Har förstått det som att man ska ha rätt rejält med fläktar (eller några rejäla) om man vill ha tyst rigg, några tankar där?

Övrigt: -idk, kommer kanske på något. Har redan WIN 10 licens (inte OEM) så är på det gröna där.

Ge mig gärna tips på specifika prisvärda delar, eller generella byggtips kring hur jag ska tänka! Har försökt läsa på lite, men känner mig lite lost i djungeln.

Tack på förhand! 😊

Permalänk
Medlem

Vattenkylning är bra om du vill ha tyst men inte tumma på prestandan.
Det är dock dyrt att införskaffa (idag om man vill ha custom loop).

Många nya enheter drar betydligt mindre ström idag än för 10 år sedan så oavsett kommer datorn troligtvis upplevas som tystare med en bra kylare.

Grafikkortet:
Idag är det otroligt svårt att få tag på ett grafikkort, kolla lagerstatus på Inet.

Grafikkortet blir viktigare ju högre upplösning du spelar vid.
Om du har kvar samma skärm som för 10 år sedan så kommer det inte vara något problem, då är nästan vad som helst bättre.

Vad gäller CPU så är det väldigt olika hur spelen utnyttjar flera kärnor.
Så en billigare cpu kan ibland vara bättre i spel pga den har färre kärnor men högre klockfrekvens. Om du köper AMD så minst 3600x, men gärna 5000 serien om du tycker de är värt pengarna.

Vad gäller fläktar så är ofta större fläktar bättre än mindre fläktar, flyttar mer luft på lägre varvtal och mindre ljud.
120mm är vanligast idag. Noucta fläktar, kostar lite mer, men generellt låg ljudvolym.

HDD:
Köp en nvme SSD, se till att de stödjs av moderkortet.
Ser ingen anledning att ha sån liten disk för Windows, helt plötsligt kommer dem på att oset behöver mer utrymme. Då vill man inte sitta med liten HDD för os.
Minst 512gb nvme SSD.
Själv hade jag köpt 1-2 Tb disk och behöver då inte köpa en till disk.

Ram
16-32gb beroende på budget och behov.

Kollar du Inet eller Webhallen färdigbyggda datorer så kanske du får lite inspiration.
Om inte annat får man med ett grafikkort...

Permalänk

Jag kopierar mitt system förutom ditt val av chassi samt att jag valde ett Fractal-agg som jag förmodligen hade valt om jag byggde idag.
M2 och SSD valen beror enbart på att jag började med 500gb m2, men märkte snabbt att jag behövde mer och köpte till en 2tb ssd.
Valde inget grafikkort till dig då det är omöjligt att få tag på just nu till normala priser. Själv står jag i kö till 3060ti, men köpte ett 1080ti begagnat tills marknaden normaliserat sig alt vänta in nästa generation. Klarar mig bra med kortet då jag kör 1080p på 24".

Setup
Så kör jag med gott resultat, valde komponenter så att jag kan överklocka vid behov. Gpu-kylaren rekommenderar jag stark. Väldig tyst och bra. Kört den på flera olika kort.

Permalänk

Tack för tipsen! Ska lägga in och pilla runt lite i datorbyggaren! Återkommer!

Angående grafikkort, ska man vänta tills saker och ting lugnat ner sig (antar att priser/bristande lagerstatus är pga Corona), får ju vänta i kanske ett halvår-år men det är kanske värt det? Eller ska man hitta vad man vill ha och ställa sig i kö helt enkelt?

Går det att få vettiga färdigbyggda datorer som inte låter som ett sågverk och inte lyser som en julgran, samt, inte ut som en futuristisksportbil? Det hade ju absolut kunnat vara ett alternativ för mig annars, men när jag kollar rundor så är det mest RGB-galore.