3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Skrivet av Elfsberg:

Att döma av hur tillgången på 3060 sett ut (de ligger kvar i flera timmar?) i jämförelse med 3070 som går på minuter är det antagligen miners och scalpers som köper 3070.
Så länge Ethereum ligger över, gissningsvis, 500 USD så kommer alla kort med tillräcklig kapacitet för mining att dammsugas.

Hoppas det blir en bitcoin crash snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Hoppas det blir en bitcoin crash snart.

Kanske.
Kommer väl knappt hjälpa.
Alla gamla kort som är värda att köra mining på är typ köpta redan.. de som vill fortsätta expandera måste och kan köpa nästan vad som helst från butikerna.

Just nu är ROI typ fyra-fem månader, vilket ju bara är galet. ROI på ett år är också snuskigt bra pengar, även 1,5 och 2 år är bra. Alla miners är övertygade om att krypto kommer överleva flera år ytterligare

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Nä, snarare blir det ännu värre för 3080 och 3070 om miningen stryps för de nya varianterna.

Enligt denna kille: https://youtu.be/w7lSkOlWlYE

Ska eth mining tappa 30-40% i profitability om 3-4 månader, kanske räddaren för marknaden?

Permalänk
Medlem

Det kommer säkerligen ske. Vi är mitt i en enorm hype/boom/bubbla. Personligen blir jag inte förvånad om vi får se Eth vid 300 USD igen innan det kryper uppåt.
Miners kommer ända köpa allt, speciellt nu när ännu mer folk fått upp ögonen för det.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Kan butiker avbryta ens beställning eller välja att inte ta in de billigare korten man beställt?
Har beställt ett inno3d 3060 ti och det ser ut så här enligt proshop: 368 outstanding orders
oldest customer order 02.12.2020...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Bara mitt åsikt. Svårigheten kryper också upp hela tiden, så om ETH just nu på 1500usd faller till 1000usd om en månad så kommer profitabiliteten att halveras i princip.
Jag tror i alla fall vissa miners kommer börja sälja sina kort. Nvidia och AMD kommer inte sluta sälja GPU under tiden, så jag tror det kommer snart en tid grafikkort priserna kommer ner till jord igen.
Men om crypto fortsätter gå upp som det hade gjort, ETH fördubblas till 3000usd om en månad. Ja då är det kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naren:

Undra om det är något fel, finns fortfarande kvar i lager...

Ganska vanligt att det blir sådana här problem på Webhallen, speciellt på helger.
Men de går alltid efter de som beställt först och övriga som beställt senare får denna text:

Din order är inte redo för upphämtning då följande produkter saknas i lager:
XXX000 saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

Sen får man även ett email av webhallen någon dag senare där det brukar stå:

Produkter har utgått!

Din beställning med ordernummer XXXX0000 kan inte skickas då en eller flera produkter har utgått ur sortimentet. Ordern innehåller följande produkt(er):

PS: Lär er att skriva i rätt tråd. Rätt tröttsamt med folk som inte fattar att man ska diskutera i den här tråden och bara lämna tips i, ja tipstråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Bara mitt åsikt. Svårigheten kryper också upp hela tiden, så om ETH just nu på 1500usd faller till 1000usd om en månad så kommer profitabiliteten att halveras i princip.
Jag tror i alla fall vissa miners kommer börja sälja sina kort.

Förstår inte riktigt, borde inte svårigheten gå ner om miners börjar sälja sina kort? Kan inte mycket om mining men jag uppfattade det som att du sa emot dig själv här.

Permalänk
Skrivet av vasbydaniel:

Förstår inte riktigt, borde inte svårigheten gå ner om miners börjar sälja sina kort? Kan inte mycket om mining men jag uppfattade det som att du sa emot dig själv här.

Just nu hamstrar miners alla grafikkort, om profit går ner så är det ju logiskt att i alla fall inte köpa in mera kort?
Den andra mening jag skrev, Nvidia och AMd kommer fortsätta sälja gpu, kanske till och med släppa nya gpu. Då kanske till slut gå få tag på grafikkort på affärerna igen.

Permalänk
Medlem

Inte jättestor vinst att sälja 3070 på Tradera nu. Ett 3070 Aorus master såldes precis på Tradera för 9200. Efter Traderas avgift blir det bara ca 300kr i vinst för säljaren. Känns som att priserna sjunkit på Tradera den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Kan man se hur många 3070 som sålts på siten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Kan man se hur många 3070 som sålts på siten?

På Tradera? Yes. Sök och sen väljer du "Avslutad" under Status.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Inte jättestor vinst att sälja 3070 på Tradera nu. Ett 3070 Aorus master såldes precis på Tradera för 9200. Efter Traderas avgift blir det bara ca 300kr i vinst för säljaren. Känns som att priserna sjunkit på Tradera den senaste tiden.

Å andra sidan såldes ett 3070 Suprim X tidigare ikväll för över 11000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

På Tradera? Yes. Sök och sen väljer du "Avslutad" under Status.

Ty

298 st.
Inte så farligt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Du förstod nog inte, kortet är sålt för "Köp Nu"-pris. Då visas 0 bud.

Obs, man måste nog gå in på varje annons för att se ifall kortet blev sålt eller ifall annonsen bara avslutades. Inne på annonsen ser man ifall det står "Pris: Såld för xxxx kr" och har 0 eller fler bud. Då är kortet sålt för "Köp Nu" pris.
Såhär: https://www.tradera.com/item/341372/451738089/gigabyte-geforc...

Medan här är ett case där kortet INTE sålt, där det bara står "Utropspris" och har inga bud: https://www.tradera.com/item/341373/452023785/asus-rog-strix-...

Ifall någon vunnit på bud så står det "Vinnande bud". Riktigt svårt att tyda när man bara går igenom t.ex. sin minneslista. Tradera borde klart och tydligt redan på översikten skriva ut ifall annonsen är avslutad eller produkten blev såld.

Jag har följt priserna på kort mellan 5600 XT och 2080 Ti (classificering enligt prestandaranking från Toms Hardware) sedan typ november, plockat statistik på alla sålda kort på Tradera. Senaste veckan har vi massor med 3060 som gått osålda, men även vissa sålda för hutlöst överpris (trollköpare?)
Snittpriset för senaste 17st RTX 3060 som jag kan se sålts på Tradera är 6117 kr, oberoende variant. Senaste dagarna har priset legat kring 5500-6290 med undantag för den jag länkade ovan.

Kort och gott, vill ni kolla de verkliga prisen på senast sålda korten, gå in på varje annons med 0 bud och kika om den avslutats eller verkligen sålts.

Permalänk
Medlem

Känns som att många köpt på sig ett antal 3060 för att sälja på Tradera, men inte blir av med dom till önskat pris. Intressant utveckling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Känns som att många köpt på sig ett antal 3060 för att sälja på Tradera, men inte blir av med dom till önskat pris. Intressant utveckling.

Jag har sagt det flera gånger... folk tror att det är gamers som köper kort till överpriser. Det är det inte. Det är miners, dom kan betala överpriser för dom har beräknat vad dom kan betala och ändå nå ROI tillräckligt snabbt. Eftersom 3060 inte är intressant för miners (dom flersta minar ETH) så köps inte dom korten till överpriser.
Scalpers som sitter med 3060 har mao gjort en kraftig felbedömning om vem kunden är till alla dessa överpriser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag har sagt det flera gånger... folk tror att det är gamers som köper kort till överpriser. Det är det inte. Det är miners, dom kan betala överpriser för dom har beräknat vad dom kan betala och ändå nå ROI tillräckligt snabbt. Eftersom 3060 inte är intressant för miners (dom flersta minar ETH) så köps inte dom korten till överpriser.
Scalpers som sitter med 3060 har mao gjort en kraftig felbedömning om vem kunden är till alla dessa överpriser.

Hoppas dem går med stora förluster.
Ännu bättre om 3060 lagret fylls på ordentligt samtidigt som priser sjunker.
Så det verkligen svider för dem.
Ser många annonser där grafik kort inte ens varit uppackat tex, där man vill tjäna pengar på andra.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Man ser nog att det är många annonser som avslutas och läggs upp igen, så det är lovande. Men man ser också många annonser som avslutas inom 1-2 dygn, inga bud och inte sålda. Misstänker att man då sålt det via t.ex. Blocket och tar ner. Så även om vi kan läsa lite mellan raderna på de osålda korten, så är det endast sålda som ger oss "hård data" och även då kan det vara att affären inte blir av, t.ex. den sväng med fejkköpare som man också sett.

För den som är intresserad så trendar 3070 lätt neråt. Jag statistikför senaste 18-24 sålda kort från Tradera, tar alltid bort 5 äldsta när det kommer 5 nya. Efter senaste rensningen gick snittpriset ner till 9873kr från cirka 10100kr. Inget jättehopp, men allt ovanligare med priser över 10k.

3060 ti kommer så sällan på Tradera (och överallt) att jag inte ens fått in 24 stycken sålda sedan lanseringen (har säkert missat några). Där är ett klart trendbrott halvvägs där vi först snittade ungefär 6900kr, och sedan hoppar snittet till 8900kr. Har inte exakt info, men tror trendbrottet skedde ungefär i januari/februari månadsskiftet.

Misstänker som många andra här att just 3060 Ti snappats upp av Eth miners, men det är värt att tänka på att Eth mining complexiteten också justeras i takt med att mera beräkningskraft läggs i nätverket. Senaste 90 dagar har complexiteten ökat med 50%. Så en lätt prisjustering efter vinterns rally och en ökande komplexitet kan ganska snabbt göra att vi får en svallvåg av GPUer på marknaden. Med god tur för oss som inte ännu lyckats snappa ett kort, så blir det en panikbortsäljning bland de som räknar med ett rimligt andrahandsvärde.
Tills dess håller jag min Dustin-beställning från januari i liv.

Mer om Eth complexitet: https://www.coinwarz.com/mining/ethereum/difficulty-chart

EDIT: 3060 Ti trendbrottet passar väl in med Eth prisrallyt i slutet av januari. Ger bra belägg till just hur mycket av prisbilden styrs av miningen.

Edit med mera info om trenden på priset för 3060 Ti
Permalänk
Skrivet av AxxT:

Ser många annonser där grafik kort inte ens varit uppackat tex, där man vill tjäna pengar på andra.

I och med att de köper online så har de 14 dagar på sig att returnera utan problem. Kan vara att vi får se returvaror på hyllorna från och med nästa torsdag och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

I och med att de köper online så har de 14 dagar på sig att returnera utan problem. Kan vara att vi får se returvaror på hyllorna från och med nästa torsdag och framåt.

Tänkte inte på det, bor själv i Skara så handlar man tex på Webhallen och vill skicka tillbaka så måste jag åka en bit annars får jag stå för frakten själv.
Som oftast är dyrt pga ska vara företag paket.

Fyndvara även om den inte ens är uppackat?
Plombering hel?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Misstänker nog att ifall plomberingen är hel så säljs varan som ny, men ifall någon vet så får man gärna rätta eller informera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Misstänker nog att ifall plomberingen är hel så säljs varan som ny, men ifall någon vet så får man gärna rätta eller informera.

Jag har hanterat de flesta märken och typer av kort, och det är väldigt vanligt idag att det inte finns någon "plombering" på kartongen. Det kan sitta en tejp på antistatpåsen men den kan öppnas utan att något skadas och därmed sedan sättas igen.

T.ex MSI 3060 Gaming X har ingen plombering, inte hellre MSI 3070 Suprim X. Gigabyte 1660Ti har ingen plombering, däremot är tejpen på antistatpåsen svårare att ta loss oskadad än vad MSI's är.

Visa signatur

Permalänk

Ah, de har tagit bort den klassiska lilla tejpbiten på kartongen? Undrar varför?
Innebär detta att butiken måste sälja alla returer som fyndvara?

Har själv inte köpt en butiksnytt grafikkort på snart 20 år (i år var tanken att bryta traditionen) då jag köpte ett GeForce 2 Pro, men stöter nog på plomberingen på moderkort och CPUer och RAM ännu. Speciellt RAM och SSD verkar vara produkter där jag vill minnas att man ofta har en sådan hologramtejp. Är väl vanligt med fejkprodukter där, speciellt SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Ah, de har tagit bort den klassiska lilla tejpbiten på kartongen? Undrar varför?
Innebär detta att butiken måste sälja alla returer som fyndvara?

Har själv inte köpt en butiksnytt grafikkort på snart 20 år (i år var tanken att bryta traditionen) då jag köpte ett GeForce 2 Pro, men stöter nog på plomberingen på moderkort och CPUer och RAM ännu. Speciellt RAM och SSD verkar vara produkter där jag vill minnas att man ofta har en sådan hologramtejp. Är väl vanligt med fejkprodukter där, speciellt SSD?

Har ett helt nytt Strix B550F moderkort hemma. Ingen plombering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Fast alla gamers som köper valfritt grafikkort av senaste generationen från butik i dagsläget betalar de facto överpriser jämfört med tidigare generationer eller prestanda/krona.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b-fire:

Vad är avgifterna på idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Vad är avgifterna på idag?

På Tradera?
10%, dock minst 3kr och max 200kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Det är ingen som kommer gå med förlust med 30-90 dagars öppet köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Fast alla gamers som köper valfritt grafikkort av senaste generationen från butik i dagsläget betalar de facto överpriser jämfört med tidigare generationer eller prestanda/krona.

Rätt säker på att 3 serien har högre prestanda/krona än 2 serien även efter prishöjningarna. 3080 i affär kostar fortfarande mindre än 2080Ti gjorde och har högre prestanda. Samma sak för 3070. 3060Ti slår 2080S till samma pris också.