Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Okej! Jag har hört att det är svårt att se minnena på 3070 (Det går väll lätt och se på 3080 och 3090?) En vecka är ju 168 tror jag, och jag kommer säkert att minea 100-120 av de timmarna. Finns det något sett att se minnena, även fast det är jobbigt? Vill ju inte bränna upp grafikkortet direkt... Fläktarna är på auto mellan 55-60% konstant, kanske bättre att sätta de mellan 65-70%? Jag tänker dock, av någon anledning om grafikkortet blir alldeles för varmt från ingenstans med de där 65-70%. Auto hade ju då känt av det och fläktarna spinner då snabbare. Nu kommer de isf alltid att stanna på de 65-70%. Detta kanske aldrig händer, men ändå.

Tyvärr är det bara 3080 och 3090 som har sensorer på minnena men det kanske går att mäta tempen med en IR-termometer eller med någon annan slags termometer. Mina 3060 ti och 3070 är körts 24/7 med 65% fläkthastighet i några månader nu och fungerar galant ännu. Sätt fläktarna på 70% som du säger eller högre om du vill vara på den säkra sidan. Skulle det mot förmodan vara alldeles för varmt kommer du märka det genom att hash rate drastiskt sjunker. Att sätta fläkta på auto kommer nog inte sluta så bra då den kommer gå efter kortets core temp och inte mem temp.

Permalänk
Medlem

Tack för länken.

Märks att texten är några år gammal

"Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)."

Så allt under 25 BTC/år är inte att betrakta som näringsverksamhet...
Fritt fram att mina BTC till ett värde under 10,8 mille alltså!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Tack för länken.

Märks att texten är några år gammal

"Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)."

Så allt under 25 BTC/år är inte att betrakta som näringsverksamhet...
Fritt fram att mina BTC till ett värde under 10,8 mille alltså!

Ska spara som referens om skatteverket kommer och knackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har kört på binance ett tag och minat till deras pool, får betalning en gång om dagen, jag tror du får det oavsett hur mycket du dragit in. Inte testat nicehash själv, men tycker det låter som extra mellanhänder helt enkelt.

Läste på lite om just BinancePool igår och tror det blir lättast att jag använder den. Kan ju även sälja av med Binance så blir nog bra

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

1% är normalt. T-rex miner rekommenderas till 30x0, 20x0, etc då minern är gjord just för Nvidia-kort. Phoenixminer är mer universal men många har fått högre rapporterad hash rate av denna miner än vad den egentligen är jämfört med pool hash rate, vilket är den viktiga hash raten man ska ha koll på.

Så här brukar det se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Tyvärr är det bara 3080 och 3090 som har sensorer på minnena men det kanske går att mäta tempen med en IR-termometer eller med någon annan slags termometer. Mina 3060 ti och 3070 är körts 24/7 med 65% fläkthastighet i några månader nu och fungerar galant ännu. Sätt fläktarna på 70% som du säger eller högre om du vill vara på den säkra sidan. Skulle det mot förmodan vara alldeles för varmt kommer du märka det genom att hash rate drastiskt sjunker. Att sätta fläkta på auto kommer nog inte sluta så bra då den kommer gå efter kortets core temp och inte mem temp.

Min hashrate är konstant ojämn, skiftar alltid mellan 55-62 mh/s även fast jag bara har 60% power usage som enda inställningen.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Min hashrate är konstant ojämn, skiftar alltid mellan 55-62 mh/s även fast jag bara har 60% power usage som enda inställningen.

du skulle kunna testa om den blir mer stabil om du sätter 64 som powertarget. låter som om frekvens på core/minne throttlas.
Eller så använder du datorn då är den inte stabil, frågan är hur den betett sig när den tuggat typ.. över natten

Skrivet av 9inety9ine:

Tyvärr är det bara 3080 och 3090 som har sensorer på minnena men det kanske går att mäta tempen med en IR-termometer eller med någon annan slags termometer. Mina 3060 ti och 3070 är körts 24/7 med 65% fläkthastighet i några månader nu och fungerar galant ännu. Sätt fläktarna på 70% som du säger eller högre om du vill vara på den säkra sidan. Skulle det mot förmodan vara alldeles för varmt kommer du märka det genom att hash rate drastiskt sjunker. Att sätta fläkta på auto kommer nog inte sluta så bra då den kommer gå efter kortets core temp och inte mem temp.

Mitt 3080 reagerade även på minnestemp (dock först när den landade på 106 grader) nu körs vattenkylning... med fortsatt varma minnen (100+) öppnat och kollat och det finns god kontakt mellan minne och block, misstänker att nån sensor inte lirar som den ska.. dock throttlar det ej. Möjligtvis att jag orkar sätta andra thermal pads, men det lär landa på 500:- för bara det :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Min hashrate är konstant ojämn, skiftar alltid mellan 55-62 mh/s även fast jag bara har 60% power usage som enda inställningen.

Hur många skärmar har du inkopplade? Sjunker hash rate även när du inte använder datorn?

Permalänk
Medlem

Har gasat på med fläktarna i Afterburner men det gör ingen skillnad, ligger konstant på en Hashrate runt 50-51.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tror ni många kommer börja sälja av sina kort nu efter EIP 1559 som kommer i Juli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror ni många kommer börja sälja av sina kort nu efter EIP 1559 som kommer i Juli?

Vi får se..men både BTC och ETH har stigit en del de senaste dagarna..

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror ni många kommer börja sälja av sina kort nu efter EIP 1559 som kommer i Juli?

Fullt möjligt att ethereum priset stiger tillräckligt för att de ska tjäna bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Fullt möjligt att ethereum priset stiger tillräckligt för att de ska tjäna bra ändå.

Ja, men det är en stor gamble FOMO är inte logisk men det borde lugna sig lite när det gäller inköp av nya grafikkort iaf.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Mitt 3080 reagerade även på minnestemp (dock först när den landade på 106 grader) nu körs vattenkylning... med fortsatt varma minnen (100+) öppnat och kollat och det finns god kontakt mellan minne och block, misstänker att nån sensor inte lirar som den ska.. dock throttlar det ej. Möjligtvis att jag orkar sätta andra thermal pads, men det lär landa på 500:- för bara det :s

Det kan vara bra att veta att det är inte rekommenderat att ligga över 95C över en längre period, enligt Igorslab.
Jag hade själv grävt med min MSI 3080 Trio X om minnena inte konstant låg på 110C.. Värdelös värmeledande tejp (om det ens sitter nån på..) och klappkass backplate på denna modell.

Permalänk
Medlem

Har mineat med ett 3070 i 9 dagar (enligt ethermine iaf personligen tror jag det är 11), har tjänat ihop 65 usd värt av ethereum hittills med nuvarande kursen. Det är jag nöjd med.

Permalänk
Medlem

Jag kör NiceHash's nya quick miner. Deras vanliga krånglade ibland.

Ligger kring (98.5-100.5 typ) 100MH/s med mitt 3080 på 70% power limit och +1200 mem. Kör 80% fläkt på gpu och halvhöga chassifläktar. GPU ligger på 45-46c.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Det kan vara bra att veta att det är inte rekommenderat att ligga över 95C över en längre period, enligt Igorslab.
Jag hade själv grävt med min MSI 3080 Trio X om minnena inte konstant låg på 110C.. Värdelös värmeledande tejp (om det ens sitter nån på..) och klappkass backplate på denna modell.

Man kan ju köra på sparlåga också. Jag kör med inställningar så att memory junction temperature ligger kring 85 grader, och fläkten på max 67 %. Det ger mig bara runt 60 % av maximal hashrate, men för just mig är det ok. Jag har kortet för spel. Om jag kan håva in lite pengar på mining vid sidan om så är det en trevlig bonus, men det får inte medföra väsentlig risk för livstidsförkortning.

Hade jag köpt kortet för mining hade jag förstås kört hårdare.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Tror ni många kommer börja sälja av sina kort nu efter EIP 1559 som kommer i Juli?

Skulle ETH stabiliserars runt detta priset kommer de nog fortfarande vara värt att mina även om man får -30% mindre ETH. Sen kanske EIP 1559 gör att ETH blir värt mer pga att de bränner mer eth.

håller tummarna på att det fortsätter som det gör nu tills juli iaf så man får pengarna för korten tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Man kan ju köra på sparlåga också. Jag kör med inställningar så att memory junction temperature ligger kring 85 grader, och fläkten på max 67 %. Det ger mig bara runt 60 % av maximal hashrate, men för just mig är det ok. Jag har kortet för spel. Om jag kan håva in lite pengar på mining vid sidan om så är det en trevlig bonus, men det får inte medföra väsentlig risk för livstidsförkortning.

Hade jag köpt kortet för mining hade jag förstås kört hårdare.

Du har ju garanti, tror inte du behöver oroa dig, bara maxa så länge det är så här lönsamt imo^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Du har ju garanti, tror inte du behöver oroa dig, bara maxa så länge det är så här lönsamt imo^^

Jag har faktiskt ökat lasten nu till 90 grader på memory junction. Hade avbrott i internet nästan hela dagen så måste köra ikapp lite nu

Men om något ger upp på kortet tror jag det är risk att det händer efter garantitiden, och kortet är så fruktansvärt dyrt att... nja.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu har jag inte räknat så noga, så ta detta med en liten nypa salt. Någon som är bättre på matte kan säkert räkna ut lite mer exakt.

Tips för att tjäna kanske 5-10% extra: Mina ZIL vid enstaka tillfällen (totalt ca 30min per dygn).

Utan att gå så djupt in på det så är Zilliqa ett coin som har en POW-cykel på några minuter ungefär var 2-3 timmar. Genom att byta från ETH till ZIL precis när deras POW ska starta, mina några minuter tills cykeln är slut, och sedan fortsätta mina ETH igen, så kan man tjäna lite extra pengar på sidan om.

Vi pratar inga stora summor pengar om man är vanlig användare, men med mitt 3080 och ett 1080Ti så fick jag drygt 10 ZIL igår för ca 30min mining. Idag gick all krypto ner tyvärr, men igår kunde man sälja ZIL för ca $0,12/st, så totalt ca 10kr för 30min jobb á ca 140 MH/s.

I skrivande stund (extra hög förtjänst på ETH just nu) så skulle 140MH/s av ETH bli ca $0,5 per halvtimme, dvs 4,15kr. I skrivande stund är ZIL värt 8,38kr. En väldigt liten extra vinst på drygt 4kr/dygn nu när marknaden gick ner. Igår var det värt lite mer förstås samtidigt som förtjänsten från ETH var lägre igår, så skillnaden var större.

4kr per dygn är ju ingenting, men det blir ändå 120kr per månad, vilket täcker nästan halva elkostnaden av mitt 3080 exkl. resterande komponenter. Egentligen inte helt fy skam. Hade krypto inte gått ner så dant idag så hade det varit mer förtjänst och större skillnad förstås, och går krypto ner mer så får man självfallet mindre.

OBS!! Nedanstående sker på egen risk! Jag tar uppenbarligen inget ansvar för eventuella virus eller liknande. I krypto-världen ger mer eller mindre allt falska positiva svar för virus eller trojaner, men man kan aldrig vara helt säker.

Man kan förstås byta manuellt mellan ETH och ZIL när det är dags för deras POW, men vill man slippa det så finns det ett program som fungerar med dom flesta miners: https://bitcointalk.org/index.php?topic=5153753.0

Det startar minern man normalt använder, sedan räknar det ner tills det är dags för ZIL POW och då stänger den nuvarande miner, startar vald miner och minar ZIL i några minuter. Sedan startas första minern igen och återgår till ETH.

Man behöver förstås en ZIL-wallet men det är bara att välja valfri exchange-wallet. Binance har stöd för ZIL med flera olika trading-par, bl.a. mot ETH, BTC, USDT m.fl.

För den som är fundersam över vad man ska skriva i bat-filen så ser min ut såhär för att mina ZIL till Binance. Jag använder PhoenixMiner.

Zil_Switcher.exe -m 1 -r PhoenixMiner.exe -a zil1y406u6yvrcpzjvkswqnnn7aaue2u3nv0vml45j -w miner

Zil_Switcher.exe är filens namn som måste ligga i samma mapp som .bat-filen.
-m 1 innebär att Zil_Switcher använder PhoenixMiner för att mina ZIL. Använder Zil_Switchers egna pool-server osv.
PhoenixMiner.exe är den miner jag använder för att mina ETH.
-a är min plånbok. Jag rekommenderar att du ersätter den med din.
-w miner är namnet på min worker.

Enligt ovan så använder PhoenixMiner sin egna config.txt för att mina ETH, så jag har konfigurerat den rätt. Zil_Switcher använder också PhoenixMiners config.txt men ignorerar rader för att kunna mina ZIL. Det innebär att sådant som t.ex. -straps argument fungerar så länge dom finns med i config.txt.

Nu undrar jag en sak, du säger att du minar ZIL till Binance, en den plånboksadressen till Binance? Hur hittar jag min egen egentligen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu undrar jag en sak, du säger att du minar ZIL till Binance, en den plånboksadressen till Binance? Hur hittar jag min egen egentligen?

Beskriver hur man gör det från mobilappen:
1. Logga in
2. Klicka på wallet
3. Klicka på deposit
4. Välj coin (i detta fall ZIL)

Adressen är det som står under ”ZIL deposit address” och över qr koden.

Edit: Ett steg var inte nödvändigt så tog bort det

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Beskriver hur man gör det från mobilappen:
1. Logga in
2. Klicka på wallet
3. Klicka på deposit
4. Välj coin (i detta fall ZIL)

Adressen är det som står under ”ZIL deposit address” och över qr koden.

Edit: Ett steg var inte nödvändigt så tog bort det

Ah det var så enkelt. Det var samma på webbsidan, tack för hjälpen!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ska spara som referens om skatteverket kommer och knackar

Det innebär ju dock inte alls att allt under 25 BTC är skattefritt. Värdet på all krypto (vid tilldelningstidpunkten) räknas som inkomst av tjänst och beskattas på samma sätt, det betyder att om du exempelvis ligger på 30% marginalskatt och minar ihop till ett värde av 100 000 kr på ett år så åker du på en skattesmäll på 30 000 kr. Oavsett om du växlat in din krypto till kr eller ej. Då det betraktas som hobbyverksamhet så får du dra av kostnader för att bedriva verksamheten, i detta fall elkostnader och inköp av hårdvara som går att helt isolera till verksamheten. Då räknas inte en exempelvis gamingdator till detta utan du måste kunna bevisa och styrka att dina kostnader till 100% har med hobbyverksamhetens drift att göra.

Skulle värdet på krypton dessutom öka sedan du fått den och du säljer av den så beskattas värdeförändringen som inkomst av kapital och alltså 30% på det. För att ge ett exempel:

Du köper in hårdvara för 50 000 kr för att göra en dedikerad mining rig.

Den minar ihop 100 000 kr (nettovinst efter kostnader för el)

Vi årets slut så har värdet på detta ökat till 200 000 kr och du säljer av hälften av detta (för att betala skatter och ta ut lite vinst).

I detta fall så blir det 100k - 50k = 50k vinst, 30% marginalskatt (lägg på din årsinkomst och kolla i skattetabell) ger då 15 000 kr i skatt på inkomst.

Försäljningen på 100k har haft en genomsnittslig värdeökning om 50% och alltså 50k detta beskattas då med 30% och ytterligare 15 000 kr.

Netto blir alltså att du fått ut 100 k och men behöver betala in 30 k av dessa i skattekostnader.

År 2 så har du inte längre några investeringskostnader att dra av vilket då innebär att samma förfarande skulle ge en ökat skattekostnad om 45 k.

Permalänk
Medlem

Ethereum är den mest lönsamma krypton o mine.a, men vilken är den näst mest lönsamma?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Ethereum är den mest lönsamma krypton o mine.a, men vilken är den näst mest lönsamma?

https://whattomine.com/

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Ethereum är den mest lönsamma krypton o mine.a, men vilken är den näst mest lönsamma?

Japp kolla what to mine.

Verkar vara Ravencoin för AMD och Firo för nVidia. Just nu är Firo mycket lönsamt (aldrig hört talats om)

Kollande för några veckor sen och då var väl allt annat än ETH minst 50% mindre lönsamt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=BNQAY7KzStU&ab_channel=RedPan...

intressant!.... Nicehash verkar.... inte så nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Det som är lockande med FPGA är att man kan alltid bygga om något ändras i algoritmen.
En del andra ASICS har ju dödats just på detta vis.

Yes indeed! 👍🙂

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Men vem ska man tro på?
Om det är sant att Phoenix nya binär på den nya location (GitHub) inte matchar Checksum så skulle jag nog dra öronen åt mig också. Kör man däremot en äldre binär som matchades när den laddades ner från MEGA så är det ju fine.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv