Permalänk

Mickrofon för streaming

Tjo,
Streamar lite från och till men har en relativt dålig mikrofon det brusar lite i den. Och tänkte köpa en ny, vad tror ni om denna ? mikrofon
Jag kör streaming programmet OBS.

Tacksam för svar
/Force

Permalänk
Medlem

Säkert bättre än många billigare mickar och headset.

Beroende på vad du har nu kan det vara ett bra och relativt billigt alternativ.

Har dock aldrig talas om märket och enligt snabb Googling skulle jag personligen vara skeptisk då vissa tyckte ljudet var lågt och med mycket bakgrunds ljud. Just bakgrunds ljud dock behöver inte alltid vara ett märkbart problem när man streamar och annat ljud är med från skrivbordet (spel/music). Jag streamar också btw. 😁

Jag kör personligen med en Röde NT2A (studio mick) som kräver 48v XLR med en Behringer Mic500USB preamp.

Är det kvalite du vill ha eller om du i framtiden letar upgrade skulle jag starkt rekommendera en stor membrans mikrofon med preamp. Primära funktionen för en preamp är att förstärka ljudet in (pre-amplify) till datorn även om endel även har EQ. Stor membran mikrofoner (som NT2A) låter väldigt behagliga.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Skrivet av NiQ:

Säkert bättre än många billigare mickar och headset.

Beroende på vad du har nu kan det vara ett bra och relativt billigt alternativ.

Har dock aldrig talas om märket och enligt snabb Googling skulle jag personligen vara skeptisk då vissa tyckte ljudet var lågt och med mycket bakgrunds ljud. Just bakgrunds ljud dock behöver inte alltid vara ett märkbart problem när man streamar och annat ljud är med från skrivbordet (spel/music). Jag streamar också btw. 😁

Jag kör personligen med en Röde NT2A (studio mick) som kräver 48v XLR med en Behringer Mic500USB preamp.

Är det kvalite du vill ha eller om du i framtiden letar upgrade skulle jag starkt rekommendera en stor membrans mikrofon med preamp. Primära funktionen för en preamp är att förstärka ljudet in (pre-amplify) till datorn även om endel även har EQ. Stor membran mikrofoner (som NT2A) låter väldigt behagliga.

Vad är priset på den mikrofonen ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Vad är priset på den mikrofonen ?

Nästan 3000kr. Om du säger vad du har för budget så kan du nog få en bra rekommendation på mikrofon. Kan ju också vara intressant vad du kör med nu, det kanske är möjligt att lösa problemet du upplever med brus.

Permalänk
Medlem

Kör på en blue yeti och den låter ok. Känns som en bra balansgång i mellan kostnad och ljudkvalité. Men visst finns det bättre. Kör ett Nördic micstativ för ca 300 ifrån elgiganten till den.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Jag har en mic från china beställt av wish garanterat en skit mic. Köpte ett externt ljudkort från tyskland med phantomspänning tror jag det heter. Bra ljud men det surrar lite i bakgrunden. Denna köpte jag endast för att se om jag kommer att använda, och det gör jag. Nja säg att jag kan lägga upp till 2000kr och då måste ni inte rekommendera mickar som bara kostar 2000kr 😉

Permalänk
Permalänk

Perfekt, tackar

Permalänk
Rekordmedlem

Är det brus eller brum du har problem med ? Brummar det är det ofta fel på inkoppling eller kablage medans brus beror på den egentliga kvaliten på delarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Rode NT USB, usb-varianten, och generationen äldre av det som tipsades ovan. Den låter väldigt mycket som en klassisk radiopratar mic, brett och fylligt ljud, måste hållas nära munnen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Är det brus eller brum du har problem med ? Brummar det är det ofta fel på inkoppling eller kablage medans brus beror på den egentliga kvaliten på delarna.

Det brummar i ljudet när jag använder micken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Det brummar i ljudet när jag använder micken.

Det beror oftast på nån typ av jordfel och brukar gå att hitta och åtgärda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det beror oftast på nån typ av jordfel och brukar gå att hitta och åtgärda.

Ja, men jsg har provat allt och inget har fungerat. Haft sladden helrak fram till ljudkortet, justerat ljudvolymen på ljudjortet m.m. men inget har hjälpt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Ja, men jsg har provat allt och inget har fungerat. Haft sladden helrak fram till ljudkortet, justerat ljudvolymen på ljudjortet m.m. men inget har hjälpt.

Men vet du var brummet uppstår, i ljudkortet eller mikrofonkabeln eller mikrofonen.
Det är ju sällan det egentligen är särskilt mycket bättre ljud vid talkommunikation när man byter mellan billiga mikrofoner.
En ny usb ansluten är enklare men den låter troligen inte direkt bättre än den du redan har förutsatt att den fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kör med en hyperx quadcastS och använder mig av rtx voice för att ta bort bakgrundsljud. Otroligt bra ljud

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vet du var brummet uppstår, i ljudkortet eller mikrofonkabeln eller mikrofonen.
Det är ju sällan det egentligen är särskilt mycket bättre ljud vid talkommunikation när man byter mellan billiga mikrofoner.
En ny usb ansluten är enklare men den låter troligen inte direkt bättre än den du redan har förutsatt att den fungerar.

Jag tror att det är kabeln, för ibland försvinner brummandet då jag rör på kabeln. Nu är kabeln helt ny men det verkar vara något just med den.

Permalänk
Skrivet av Chrissoid:

Jag kör med en hyperx quadcastS och använder mig av rtx voice för att ta bort bakgrundsljud. Otroligt bra ljud

Hmmm.. rtx voice skall jag prova. Kanske funkar för mig med ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Hmmm.. rtx voice skall jag prova. Kanske funkar för mig med ?

Det tar ju bort allt bakgrundsljud. Stänger jag av det och bankar i skrivbordet hörs allt. Har jag på det så hörs inget. Jag kan tom knapra chilinötter 10cm från micken utan att det hörs konstigt nog. Pratar jag hörs jag perfekt även om kag är 30cm ifrån micken. Så länge man kör gtx eller rtx kort så funkar det

Permalänk
Medlem

Jag har Yeticaster mycket prisvärt set. Jag hittade det dock för 1500kr, så verkar gått upp lite i pris. Funkar hur bra som helst, inte för jag streamar. Men det låter bra i Discord.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Jag tror att det är kabeln, för ibland försvinner brummandet då jag rör på kabeln. Nu är kabeln helt ny men det verkar vara något just med den.

Det kan ju vara glapp mot det den är ansluten till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Brummande, som försvinner när man pillar på kabel etc, betyder väl ofta jordningsfel?

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

Brummande, som försvinner när man pillar på kabel etc, betyder väl ofta jordningsfel?

Kan vara så, men hur löser man jordningsfel ? Micken är kopplad till ett externt ljudkort som i sin tur är kopplat till usb:n på datorn.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

Kan vara så, men hur löser man jordningsfel ? Micken är kopplad till ett externt ljudkort som i sin tur är kopplat till usb:n på datorn.

Om du endast har en enda strömkälla till allt är det troligen inga problem pga olika potentilaler utan att datorn alldeles för "skitig" för att vara lämplig att driva ljudkretsar, då använder man en separat nätdel till dem om det går, tex har många men inte alla externa ljudkort/dacar möjlighet att driva med egen nätdel och då kan man bryta förbindelsen med datorns och bara skicka data i usbkabeln. Det finns också prylar som tar ström från datorn och filtrerar den så pass att det elektrisk egentligen inte finns nån kontakt med datorn efter kretsarna men usb är ofta svårt att få bra för det är så begränsat i effekt och datorerna har notoriskt dåliga nätdelar för att driva ljudsignalelektronik.

Har prylarna separata nätdelar är det ofta potentialproblem mellan nätdelarna så då löser man det vilket kan innebära galvanisk separation av kretsarna tex genom att använda en signaltransformator.

Det kan också handla om dålig kabel, avbrott, hög resistans, gles/dålig skärm eller fel typ av kabel, jag vet folk som inte insett att xlr kontakter kan sitta på både högtalar och signalkablar och ibland är det inte uppenbart vad det är för typ av kabel och man kan inte se det på dem utan måste kolla märkning eller öppna kontakterna och titta, det har också hänt att det är nån som gjort kabeln själv och inte kopplat efter "standard" och det finns därför små enkla testare så man lätt kan mäta, de tar typ 1 sekund för ett test medan det kan vara lite bökigare att mäta med en multimeter även om det går.
https://homerecordio.com/best-xlr-cable-tester/
Jag tycker inte du ska skaffa en dedikerad kabeltestare hur bra de än är för du kommer troligen bara använda den en enda gång och aldrig mer om du inte tänker hålla på med musikteknik som hobby.

Ibland kan du dock höra om/hur ljudet ändras medans du kopplar ihop prylarna och rör vid kontakternas metalldelar och böjer/flyttar kabeln. Man kan också höra om ljudet ändras när man rör vid andra saker i signalkedjan och försöka dra nån slutsats av det.

Du får alltså försöka hitta exakt var problemen uppstår, vilken del eller när vilka delar koppla ihop, orkar du inte med det är en usbmikrofon nått som brukar fungera bra så länge det bara handlar om tal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

I windows egna mickrofon inställningar har ni era mickar på 100% i ljudupptagning ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av forcevision:

I windows egna mickrofon inställningar har ni era mickar på 100% i ljudupptagning ?

Nivåerna ska ställas in rätt och det är sällan det innebär max i winmixern.
Vad som är rätt går inte att säga utan att ha provat så du måste justera in det beroende på dina förutsättningar, mikrofonen har kanske en gaininställning, vi vet inte hur starkt du låter och inte hur mycket ljud det är i rummet så det går inte att säga nått om hur det ska ställas in även om man vetat vilken mikrofon du använder utan det är nått du måste prova för att hitta vad som ger bäst ljud med dina förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Kan vara så, men hur löser man jordningsfel ? Micken är kopplad till ett externt ljudkort som i sin tur är kopplat till usb:n på datorn.

Ett exempel för mig personligen, kanske inget jordfel så men väl ett exempel på annan utrustning som påverkade datorn, var då jag kopplade in ett mindre kylskåp på samma grendosa som datorn använde.

Detta orsakade både brum och knäppningar i hörlurarna (som satt via en Røde AI-1 med USB-C) när kompressorn i kylskåpet drog igång. Kan säga att jag kopplade bort kylskåpet illa kvickt.

Satte den på en egen grendosa i samma vägguttag och då var det inget problem längre (har kopplat bort den helt numera).

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Skrivet av thewrulph:

Ett exempel för mig personligen, kanske inget jordfel så men väl ett exempel på annan utrustning som påverkade datorn, var då jag kopplade in ett mindre kylskåp på samma grendosa som datorn använde.

Detta orsakade både brum och knäppningar i hörlurarna (som satt via en Røde AI-1 med USB-C) när kompressorn i kylskåpet drog igång. Kan säga att jag kopplade bort kylskåpet illa kvickt.

Satte den på en egen grendosa i samma vägguttag och då var det inget problem längre (har kopplat bort den helt numera).

Hmmm. Okej, kan prova det med