Det här med Blocket...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Med denna kommentar öppnade du upp dörren för diskussion

Alltså ursäkta va?? Jag gjorde ju bokstavligen motsatsen till det.

Poängen med tråden är att hitta roliga annonser och specifikt där annonsören kanske skrivit något lite underhållande för att få den såld. Till exempel "Köp den annars lämnar jag tillbaka på öppet köp!", vilket är en lite underlig sak att skriva i en annons då det är helt orelevant för den som köper.

Dina inlägg, och tyvärr mina, faller inte alls in i beskrivningen för tråden. Ingen här är intresserad av att läsa dina griniga inlägg om det räknas som scalping att sälja ett 3 månader gammalt grafikkort till högstbjudande. Du kanske kan skriva en insändare till Aftonbladet istället och ventilera lite.

Eller beskriv gärna hur du skulle bestämma priset på en begagnad vara, att sälja ett 3 månader gammalt kort till inköpspris är ju inte heller OK då ingen begagnad vara egentligen är värd fullpris. Så jag borde kanske tagit 80 % av nypris som maxtak vid försäljning? Eller vad tycker du är ett rimligt pris och varför?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alltså ursäkta va?? Jag gjorde ju bokstavligen motsatsen till det.

Poängen med tråden är att hitta roliga annonser och specifikt där annonsören kanske skrivit något lite underhållande för att få den såld. Till exempel "Köp den annars lämnar jag tillbaka på öppet köp!", vilket är en lite underlig sak att skriva i en annons då det är helt orelevant för den som köper.

Dina inlägg, och tyvärr mina, faller inte alls in i beskrivningen för tråden. Ingen här är intresserad av att läsa dina griniga inlägg om det räknas som scalping att sälja ett 3 månader gammalt grafikkort till högstbjudande. Du kanske kan skriva en insändare till Aftonbladet istället och ventilera lite.

Eller beskriv gärna hur du skulle bestämma priset på en begagnad vara, att sälja ett 3 månader gammalt kort till inköpspris är ju inte heller OK då ingen begagnad vara egentligen är värd fullpris. Så jag borde kanske tagit 80 % av nypris som maxtak vid försäljning? Eller vad tycker du är ett rimligt pris och varför?

Ja, och jag påpekade på att vi ska VISST kunna diskutera ockserpris och scalpers här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Edin1984:

Ja, och jag påpekade på att vi ska VISST kunna diskutera ockserpris och scalpers här.

Fast där har du fel, och så enkelt är det. Det spelar ingen roll vad du tycker att vi ska kunna diskutera i trådarna som finns på forumet. Trådarna har ett syfte, och din diskussion uppfyller inte syftet.

Du är självklart välkommen att anse att jag är en scalper, fördelen med ett fritt land är att man får ha fel utan att det gör så mycket. Du kan väl återkomma när du får för dig att svara på någon fråga jag ställt, jag väntar fortfarande. Annars börjar det bli dags för dig att inse att du kan lägga ner detta

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Scalping är ett val att göra. Det går att bidra till systemet eller vägra. För de allra flesta skulle inte vårt dagliga bröd påverkas av om vi scalpar eller inte, det är bara ett sätt att snika till sig mer pengar på till lyxkonsumtion. Vi kommer bara se mer av eländet om det understödjs.

Här en tråd där detta diskuteras: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627787-insider-scalpi...

Blocket borde banna alla annonser med ockerpriser på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast där har du fel, och så enkelt är det. Det spelar ingen roll vad du tycker att vi ska kunna diskutera i trådarna som finns på forumet. Trådarna har ett syfte, och din diskussion uppfyller inte syftet.

Du är självklart välkommen att anse att jag är en scalper, fördelen med ett fritt land är att man får ha fel utan att det gör så mycket. Du kan väl återkomma när du får för dig att svara på någon fråga jag ställt, jag väntar fortfarande. Annars börjar det bli dags för dig att inse att du kan lägga ner detta

Jag tycker att du har fel. Denna tråd handlar om ockserpriser. Och där kvalar du in med din försäljning där du la upp DITT grafikkort på BLOCKET som denna tråd handlar om. 🙂 Vill du inte känna dig som scalper så visst fine, men kom inte och påstå att det inte var ett ockerpris som du sålde ditt grafikkort för 2500kr över inköpspriset😉

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf och @Edin1984

Jag märker att ni inte kommer någonstans, så bäst att vi avslutar detta nu. Jag förstår att ni är i varsin ände av ringen men ta det i tex denna tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608038-ska-man-fa-sal...

(Det var dock lite underhållande att följa er diskussion får jag erkänna.)

//Användare som leker MOD en måndag-eftermiddag.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår borttaget*

Låt blocket-tråden handla om blocket, vill man diskutera scalping och ockerpriser finns det andra trådar som tidigare nämnt.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Som hittat🙂

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Haha wut, 15000 för en 7 år gammal laptop. Dream on dude.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har han inte hört talas om uttrycket "if it aint broke dont fix it"?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Haha wut, 15000 för en 7 år gammal laptop. Dream on dude.

Älskar när de skriver "går att spela alla spel" på den typen av annonser. Säger ju inte ett skit.
Ja, även gamla datorer kan spela nya spel - i 1024x768 med allt på low settings.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

https://www.blocket.se/annons/goteborg/microsoft_windows_10_p...

Funderar på hur det kan vara så billigt med retail licenser? När Webhallen tar 2400 kr för en Retail på USB sticka.

Screenshot.

Permalänk

Tydligen är ebay just nu fyllt med "retails" som egentligen är MAK nycklar, säkert samma sak här, dessa får såklart inte säljas i andra hand.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Det är ju för att Windows 10 inte är värt mer...

Permalänk
Medlem

Datordelar säljes (8700k, 1080, 3060, 970, maximus kort etc)

Inget anmärkningsvärt förrän man kommer till sista raden och tänker på vad han skrivit "Rensar lite i förrådet för att få mer utrymme till andra projekt."

Har han 9 st RTX 3060 OC liggandes i förrådet!!!

Ny bild, utan namn.
Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

https://www.blocket.se/vi/95452371.htm

Här snackar vi väl ändå överpris. Gillar rubriken också, "superbra gamingdator. (Utan grafikkort)" 😂

Visa signatur

Asus Prime AP201 White || AsRock B760 Steel Legend || Intel i5 12600KF || ASUS TUF 3060 Ti || Corsair Vengeance DDR5 32GB || SeaSonic Focus GX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peee:

https://www.blocket.se/vi/95452371.htm

Här snackar vi väl ändå överpris. Gillar rubriken också, "superbra gamingdator. (Utan grafikkort)" 😂

Kan man returnera den om man stoppar i ett 550 ti och säger att den klarar inte alls av dagens spel? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peee:

https://www.blocket.se/vi/95452371.htm

Här snackar vi väl ändå överpris. Gillar rubriken också, "superbra gamingdator. (Utan grafikkort)" 😂

"Superbra gamingdator som klarar alla spel på hög grafik, har spelat väldigt lite på den sedan den byggdes ihop i september. Inget grafikkort"

Här lägger folk över 20tkr på nvidias senaste grafikkort, och så visar det sig att en dator utan grafikkort klarar alla spel på hög grafik...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

"Superbra gamingdator som klarar alla spel på hög grafik, har spelat väldigt lite på den sedan den byggdes ihop i september. Inget grafikkort"

Här lägger folk över 20tkr på nvidias senaste grafikkort, och så visar det sig att en dator utan grafikkort klarar alla spel på hög grafik...

😂😂😂

Permalänk
Medlem

Inte blocket, men jag fnissade lite...
https://www.tradera.com/item/341370/451678173/moderkort-komplet
"Vi börjar med 1 kr bud..." Och sen ett okänt reservationspris på det uttalandet lol

Visa signatur

Volvo, det åker man. Saab däremot, det kör man. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Klicka här om det är Onsdag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaghatai:

Inte blocket, men jag fnissade lite...
https://www.tradera.com/item/341370/451678173/moderkort-komplet
"Vi börjar med 1 kr bud..." Och sen ett okänt reservationspris på det uttalandet lol

Reservationspris är fan djävulens påfund, hatar det så mycket att jag inte budar på sådana annonser🤬

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Reservationspris är fan djävulens påfund, hatar det så mycket att jag inte budar på sådana annonser🤬

Även om jag ogillar reservationspris, så förstår jag säljare som har det då man annars är tvungen att sälja till det pris auktionen slutar på.

Men visst man kan istället för det sätta start priset till det man vill ha minst istället.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Belzader:

Även om jag ogillar reservationspris, så förstår jag säljare som har det då man annars är tvungen att sälja till det pris auktionen slutar på.

Men visst man kan istället för det sätta start priset till det man vill ha minst istället.

Då är ju risken stor att ingen budar. För man är ju ute efter att fynda om man handlar på auktion.

Permalänk
Medlem

Ok det här är ju inte blocket men. https://www.tradera.com/item/453317795 Man får ju 2 redbull på köpet! Oöppna med kvitto som bevis! 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Ok det här är ju inte blocket men. https://www.tradera.com/item/453317795 Man får ju 2 redbull på köpet! Oöppna med kvitto som bevis! 😂

ORIGINAL Red Bull 😂

Permalänk
Medlem

HELT ok skick....

Personligen hade jag inte tagit i den där stolen utan handskar

Permalänk
Medlem

Någon som blandat ihop företagen. Köp en Intel processor och få ett AMD klistermärke som du kan sättat på chassit..

Intel core I5 6600k

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

3000kr för 9år gammalt GTX680 😂😂😂😂

Permalänk
Skrivet av Maniak01:

Hahaha såg annonsen och tänkte självfallet lägga till det här men så såg jag ditt inlägg 😂😂

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpleDino:

Hahaha såg annonsen och tänkte självfallet lägga till det här men så såg jag ditt inlägg 😂😂

Det gäller att vara snabb här 😂