DDR4-priser över 60 kronor per gigabyte – upp 50 procent på fyra månader

Permalänk
Melding Plague

DDR4-priser över 60 kronor per gigabyte – upp 50 procent på fyra månader

Prisraset år 2020 följs nu av skenande priser. På fyra månader har DDR4 blivit 50 procent dyrare – och än är toppen inte nådd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det några roligare nyheter nu för tiden? Tycker allt bara är mörkt och dystert.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur mycket som är faktiska orsaker & hur mycket som är,
vi passar på att höja priserna nu (typ kartellbildning) eftersom det är brist på kretsar till snart hela branschen,
så nu kan vi skylla på både brist & corona. (bara en tanke har ingen fakta om detta alls)
Trist att priserna går upp avvaktar till ddr5 i vilket fall.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Sweet! Kanske kan släppa mina 64GB snart!

Permalänk
Medlem

Så varken grafikkort, processorer, SSD-hårddiskar eller nu RAM finns att uppbringa, strålande tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Så varken grafikkort, processorer, SSD-hårddiskar eller nu RAM finns att uppbringa, strålande tider!

Det var ganska kämnpigt att hitta hyffsade PSU nyligen också.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man kan ju undra hur mycket som är faktiska orsaker & hur mycket som är,
vi passar på att höja priserna nu (typ kartellbildning) eftersom det är brist på kretsar till snart hela branschen,
så nu kan vi skylla på både brist & corona. (bara en tanke har ingen fakta om detta alls)
Trist att priserna går upp avvaktar till ddr5 i vilket fall.

Behövs väl knappast en kartell för att höja priser när efterfrågan överstiger utbudet. Det är ju bara ett sunt affärsmässigt beslut att ta.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

PSU har länge varit ett problem tycker jag. För två år sedan badade vi i modeller för mindre än en tusenlapp för 750W gold.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Inga PSU, Samsung SSD, grafikkort, 7nm-CPU, dubbla priset på RAM, ....

Kanske är MS/Sony som vill att vi ska köra konsolerna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcusOCZ:

PSU har länge varit ett problem tycker jag. För två år sedan badade vi i modeller för mindre än en tusenlapp för 750W gold.

Grannen krängde ett AX850 för 1300. Den är ju 10 år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Finns det några roligare nyheter nu för tiden? Tycker allt bara är mörkt och dystert.

Vi går mot ljusare tider!
Den 20 Mars är det vårdagjämning
Det kan man ju fira i avsaknad av glada nyheter inom hårdvaruvärlden!

Permalänk
Samsung Sverige

Väldigt intressant utveckling. Det känns inte helt otroligt att det går att sälja den kompletta datorn med 5900x, 3080 och 32GB bra DDR4 för en bra slant mer än vad den kostade i höstas. Det måste nog vara första gången i min datorbyggarkarriär priset har gått åt det hållet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Väldigt intressant utveckling. Det känns inte helt otroligt att det går att sälja den kompletta datorn med 5900x, 3080 och 32GB bra DDR4 för en bra slant mer än vad den kostade i höstas. Det måste nog vara första gången i min datorbyggarkarriär priset har gått åt det hållet.

Du kan ju sälja den nu för ca 100% profit

Sjukt irri dock, letar delar till tjejens dator det går fan inte få tag på och min 5900 kommer säkert inte skickas förens lagom till december om inte webhallen makulerar köper redan. Utan tvekan det sämsta året för hårdvara sens, ja, historien.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Väldigt intressant utveckling. Det känns inte helt otroligt att det går att sälja den kompletta datorn med 5900x, 3080 och 32GB bra DDR4 för en bra slant mer än vad den kostade i höstas. Det måste nog vara första gången i min datorbyggarkarriär priset har gått åt det hållet.

Så många gånger det har varit liknande av olika saker. Kass krona har varit en orsak några gånger.

På lång sikt har det inom datorteknik varit lönsamt att vänta och inte byta för ofta. Det som händer snart är ddr5 och då är "allt" man har gammalt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så många gånger det har varit liknande av olika saker. Kass krona har varit en orsak några gånger.

På lång sikt har det inom datorteknik varit lönsamt att vänta och inte byta för ofta. Det som händer snart är ddr5 och då är "allt" man har gammalt.

Fast att så många komponenter drabbas av stor brist och sticker iväg i pris kan jag inte minnas på rak arm, i alla fall inte när det har sammanfallit med mina datorbyggen. Men det är ju också lätt att glömma bort (liksom att det blir vinter och att det finns mygg på sommaren).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Fast att så många komponenter drabbas av stor brist och sticker iväg i pris kan jag inte minnas på rak arm, i alla fall inte när det har sammanfallit med mina datorbyggen. Men det är ju också lätt att glömma bort (liksom att det blir vinter och att det finns mygg på sommaren).

Jag håller med att så många datorprodukter samtidigt skenar iväg i pris är ovanligt. Jag tänker på att vissa hårdvaror ibland har gjort det som ram minne etc.
Förklaringen just nu är att finansmarknaden är ur balans. När vi hade finanskrisen 2008 så minskades produkten men även efterfrågan, allt följde en naturlig kurva. Men just nu är länder iblandade och ger bidrag till både privatpersoner och företag. Om detta är rätt eller fel som är en politisk fråga och det får vi ej diskutera.

Men ett resultatet av det är att köpkraften hos väldigt många är väldigt hög, folk köper nya saker i mängder och företag har svårt att producera mycket när all arbetskraft saknas. Detta är inte hållbart i längden och ett resultat i början är skenande priser. Vi får hoppas coronan snart försvinner för det går ej föra en sådan politik för länge med alla restriktioner. (ingen förespråkar väl corona reglerna om inte coronan ej fanns)

Permalänk
Medlem

Det är ju lite intressant att i en tid när alla som säljer teknik har chansen att tjäna oändligt med pengar, så väljer man att på olika sätt hitta på anledningar varför man inte kan tillverka några produkter alls, inte ens de gamla produkter går helt plötsligt att tillverka. Detta trots att en stor det av all elektronik tillverkning sker i sterila milöjer med hjälp av maskiner o robotar, så corona borde inte vara så stor grej.

Fast o andra sidan, om man kan höja priset 5-600% på stuff som aldrig blivit sålt annars, så tjänar man ju en bra hacka i alla fall. Alla kommer tycka att men betett sig som ett svin, men när ruljansen väl rullar på som vanligt igen, så kommer vi ändå att köpa från samma leverantörer som lurat skjortan av oss tidigare - för det finns inget val.

Så för alla leverantörer är det Win-Win-Win-Win, för oss är det bad-worse-hell-bad

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Grannen krängde ett AX850 för 1300. Den är ju 10 år gammal

Hmm, har ett nytt guldcertat Seasonic Focus Plus Gold 750W liggande som blev över från ett datorbygge... kanske är värt att lägga ut nu då utan att behöva ge bort ett oanvänt nätagg.

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Det är ju lite intressant att i en tid när alla som säljer teknik har chansen att tjäna oändligt med pengar, så väljer man att på olika sätt hitta på anledningar varför man inte kan tillverka några produkter alls, inte ens de gamla produkter går helt plötsligt att tillverka. Detta trots att en stor det av all elektronik tillverkning sker i sterila milöjer med hjälp av maskiner o robotar, så corona borde inte vara så stor grej.

Fast o andra sidan, om man kan höja priset 5-600% på stuff som aldrig blivit sålt annars, så tjänar man ju en bra hacka i alla fall. Alla kommer tycka att men betett sig som ett svin, men när ruljansen väl rullar på som vanligt igen, så kommer vi ändå att köpa från samma leverantörer som lurat skjortan av oss tidigare - för det finns inget val.

Så för alla leverantörer är det Win-Win-Win-Win, för oss är det bad-worse-hell-bad

// LZ

Konspirationsteori. Men helt klart är att försäljningen nu har rusat iväg.
Många nya produkter har släpps som många vill ha, en helt ny konsolgeneration.
Mängder av folk skaffar ny utrustning då de jobbar hemifrån. Många som är hemma av olika anledningar får mer fritid. Stater i olika länder har sett till så att en stor del av befolkningen har god köpkraft..

Sedan kan det finnas något i det du skriver, det är en av anledningar till att fanboys av ett visst varumärke är dåligt. En väldigt massa företag som konkurrerar och det blir svårare att trixa upp priserna. Glödlampkartelen rasade just p.g.a. det kom in företag som inte följde riktlinjerna.

Permalänk
Medlem

I framtiden kommer ingen ha råd med mer än 640kB minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det är ju lite intressant att i en tid när alla som säljer teknik har chansen att tjäna oändligt med pengar, så väljer man att på olika sätt hitta på anledningar varför man inte kan tillverka några produkter alls, inte ens de gamla produkter går helt plötsligt att tillverka.

Fast det är en ganska klassik utveckling för produkter som inte har en växande marknad,
DDR4 ersätts av DDR5 och konkurrerar med helt andra typer av minnen till mobiltelefoner och dylikt
för att inte tala om bilar som kanske behöver en radar, ett entertainmentcenter och några styrenheter här och där.
Kan minnesfabrikerna styras om till att göra andra bristkretsar så lär de definitivt göra det,
men risken att man investerar i en äldre produkt är ju inte så stor.

Permalänk
Medlem

Köpte 16GB i början på december, har inte fått tummen ur att öppna paketet och installera dem. Kanske borde spara dem istället och sälja senare, en investering. 😋

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Finns det några roligare nyheter nu för tiden? Tycker allt bara är mörkt och dystert.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Vi går mot ljusare tider!
Den 20 Mars är det vårdagjämning
Det kan man ju fira i avsaknad av glada nyheter inom hårdvaruvärlden!

Söndagen den 28 mars blir det sommartid.
Då blir det ljusare om man är uppe på dagtid/kvällstid.

Om man arbetar eller studerar på dagtid så blir en större del av tiden från man slutar för dagen tills det är dags att gå och lägga sig ljus.

Permalänk
Skrivet av Savage_Gray:

Det var ganska kämnpigt att hitta hyffsade PSU nyligen också.

Även datorskärmar ska ju får sig en brist snart också.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Savage_Gray:

Det var ganska kämnpigt att hitta hyffsade PSU nyligen också.

Herregud det är ju slutsålt på nästan alla populära modeller.

Permalänk
Medlem

Tur man redan har en bra dator, har funderat på att uppdatera till nyare cpu och ddr4, nu slipper jag fundera på den saken då även begagnatpriser stiger.

Antar att typ Apple, HP, etc, har långa kontrakt och inte betalar dagspris. Det kan innebära att exempelvis premiumdatorer blir mer prisvärda då de stiger mindre i pris än datorer från mindre tillverkare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

köpte 2par vita corsair 2x8gb 3200Mhz för 749:- kr paret förra veckan i förebyggande syfte/bra att ha...
Kanske sista gången på länge nu...
Kanske dags att sälja av ett par burkar nu när priserna ligger lite högt...
Har förmycket av allt utom grafikkort just nu...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Prisraset år 2020 följs nu av skenande priser. På fyra månader har DDR4 blivit 50 procent dyrare – och än är toppen inte nådd.

Läs hela artikeln här

Fortfarande "jättebilligt". Jag minns att jag köpte 16KB RAM till min Commodore VIC20 cirka 1982, och dessa 16KB kostade 1600 kronor då. Plus moms! Inflationsomräknat blir 1600 kronor (ex. moms) i dagens pengar runt 4444 kronor, eller mer. 100 kronor+moms per kilobyte i dåtidens kronor alltså.

Jag vågar inte ens räkna på vad en GB skulle kostat på den tiden..
En GB är i runda slängar en miljard bytes. (Skit i det där med "kibi" eller vad moderna snorungar döpt om det till! )

En GB RAM med priser från 1982 skulle alltså kostat 100kronor x100x1000+moms samt justerat för inflationen.
100 kronor gånger ett hundra tusen är 10 miljoner kronor. Dvs. en GB RAM kostade cirka 10 miljoner kronor i dåtidens pengar exklusive moms. Momsen då var 23,46%. Alltså pris till konsument per GB RAM 12,3 miljoner kronor.

Inflationsjusterat till dagens kronor enligt SCB så blir det 34,17 miljoner kr per GB RAM.
-Och ni gnäller om att en GB kostar 60 kr? Hehe..
Tror knappt att världens samlade "RAM-resurser" runt 1982 var totalt en GB..

Fortfarande funderar jag på att jag betalade för mycket för mina 16kB till min VIC20 1982...
(Uppgraderade till C64 strax därefter, och minnet var inte kompatibelt...)

Lite skämt åsido:
I dagsläget har RAM varit "snorbilligt" rätt länge i några år. I nuvarande burk (Ryzen 3700X) kör jag 32GB Corsair Vengeance 3600. För minnesmängden 32GB betalade jag ungefär 1500 kronor. Jämfört med mina 16kB anno 1982 är det snorbilligt. Förra "gången" jag byggde burk, i modern tid då alltså, kostade 16GB DDR3@1600 cirka 2500 kronor. (2014).
I dåtidens pengar. Inflationsjusterat från 2014 till dagens kronor cirka 3000. För 16GB DDR3.

RAM ska man inte "snåla på"! 60 kronor per GB är väldigt väldigt billigt!
Ett "nybygge" idag bör man minst klämma in 32GB i, även om man bara ska köra "notepad"!
-Framtidssäkrat!

(Tänk också på minneskanalerna!)
-My 2 cents.

räknade fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Söndagen den 28 mars blir det sommartid.
Då blir det ljusare om man är uppe på dagtid/kvällstid.

Om man arbetar eller studerar på dagtid så blir en större del av tiden från man slutar för dagen tills det är dags att gå och lägga sig ljus.

Philips Hue+Google Home. Dagsljus spelar noll roll här hemma. Systemet drar inte en massa "dyra" RAM heller.
Men vad har detta med RAM-prishöjningar att göra menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

PSU har länge varit ett problem tycker jag. För två år sedan badade vi i modeller för mindre än en tusenlapp för 750W gold.

Har med komponentbristen på grund av Corona att göra. Sägs det. "Helt plötsligt" blev halva världens "jävla befolkning" hemmabyggare av datorer, tydligen, och ville ha PSU, grafikkort, Ryzen etc. etc.. Vilket jag inte tror på. Även om det hade varit kul om alla börjar bygga datorer där hemma, då får vi entusiaster "fler kompisar"!

Handlar också om miners skulle jag tro.