Permalänk
Medlem

Hjälpa mig att välja fiber bredband

Hej nu ska man skaffa fiber bredband i en stor 2a lägenhet,men är mellan comhem och telenor,är det nån som har det idag?

Permalänk
Medlem

Finns inga fler alternativ än ComHem och Telenor? båda leverantörerna är rätt kassa, i min mening.

Mina föräldrar har/hadde fiber via Telenor, som innan des var Bredbandsbolaget som byggde nätet 2000, sedan Telenor köpte upp Bredbandsbolaget har de gått rent åt h*lvete, flera avbrott som varat i flera veckor, som tur var installerades också Stadsnät i deras område som de illa kvickt bytte till (Bahnhof) i vintras.

Permalänk
Medlem

jo det finns massa med alternativ,Ownit,Banhof,Telia,Bredband2,Penny,Hallon,Comhem,Telenor etc etc men det är ett comhem hus och ny renoverade lägenheter,så jag vet inte vad man ska ta riktig,har hört från många vänner att dom har comhem fiber och aldrig haft problem och vissa har haft problem,samma med andra bredbandsleverantörer så är det driftstörning och ibland inget alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiberLAN:

jo det finns massa med alternativ,Ownit,Banhof,Telia,Bredband2,Penny,Hallon,Comhem,Telenor etc etc men det är ett comhem hus och ny renoverade lägenheter,så jag vet inte vad man ska ta riktig,har hört från många vänner att dom har comhem fiber och aldrig haft problem och vissa har haft problem,samma med andra bredbandsleverantörer så är det driftstörning och ibland inget alls

Vad är det för nät vi pratar om, vem äger nätet?

Jag gillar personligen Banhof, men finns ju ingen operatör som är "felfri" och om nätet inte ägs av leverantören kan man vara beroende av en annan part som kanske inte gör det jobb som behövs för att att möjliggöra operatörens leverans av sina tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Finns inga fler alternativ än ComHem och Telenor? båda leverantörerna är rätt kassa, i min mening.

Mina föräldrar har/hadde fiber via Telenor, som innan des var Bredbandsbolaget som byggde nätet 2000, sedan Telenor köpte upp Bredbandsbolaget har de gått rent åt h*lvete, flera avbrott som varat i flera veckor, som tur var installerades också Stadsnät i deras område som de illa kvickt bytte till (Bahnhof) i vintras.

Känns rätt jobbigt att ha haft problem i typ 16 år med konstanta avbrott.

Jag har haft Telenor och var inte imponerad, hade problem med min anslutning som uppenbart var på deras håll. Gav upp när jag flyttade. Har ingen erfarenhet av Com Hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hax1:

Känns rätt jobbigt att ha haft problem i typ 16 år med konstanta avbrott.

Jag har haft Telenor och var inte imponerad, hade problem med min anslutning som uppenbart var på deras håll. Gav upp när jag flyttade. Har ingen erfarenhet av Com Hem.

Vet inte vart jag antydde på att det skulle var konstant, det var bra så länge Bredbandsbolaget och blev sämre med tiden efter uppköpet av Telenor. Är ett rätt litet område så kan tänka mig att större företag så som Telenor inte brydde sig så mycket om runt 140 abonnenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Vet inte vart jag antydde på att det skulle var konstant, det var bra så länge Bredbandsbolaget och blev sämre med tiden efter uppköpet av Telenor. Är ett rätt litet område så kan tänka mig att större företag så som Telenor inte brydde sig så mycket om runt 140 abonnenter.

Dåligt ordval av mig. Nää, små områden är nog dåligt prioriterade men man kan ju tycka att de någon gång på så många år kan lyckas med en åtgärd.

Permalänk

FInns alternativet A3 skulle jag gå på det utan tvekan, haft dessa i många år och alltid fungerat perfekt, bra support också

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Har själv haft Telenor i 10 år och bara haft strul en gång, då kapaciteten gick ner ganska mycket pga. trasig switch.

Bodde dock på ett större område. Kör faktiskt Telenor fortfarande fast jag nu har stadsnät pga. att jag fick bra erbjudande från de. Fungerat klockrent även här.

Permalänk

Sitter på comhem efter flytt och hade inget val p.g.a. gruppavtal som i och för sig är billigt, 150 spänn för 100/100 samt massa tvkanaler jag inte kollar i månaden. Haft strul två gånger med deras utrustning, trasig adapter till fiberkonverteraren samt router som la av. Deras support sa sig ha 10 dagar på sig att fixa vilket är väldigt lång tid utan internet så ja har fixat de själv vid dessa 2 tillfällen. I övrigt har jag inte haft problem med ping eller pl när jag lirat online och hastigheten har varit den utlovade. Haft strul med att nätet dött eller gått ner 6-7 ggr på ca två år med längsta perioden en dag.

Om man även ska ha deras "internet-tv" måste jag säga att Tvboxen man får till är något av den värsta billiga plastskit jag någonsin varit med om. Låser sig, slutar fungera random och allmänt seg och usel. Hälften av gångerna man ska använda den måste man dra ut strömsladden o sätta i den ibland flera gånger för att den ska fungera. En av anledningarna till att jag helt slutade kolla på vanlig tv var faktiskt tack vare Comhem och deras usla tvbox Flera i min Brf har exakt samma problem och comhems lösning på problemet är att man ska köpa deras antar jag mindre usla tvbox för 1500. Nä tack.

Permalänk
Medlem

Har haft både Bredbandsbolaget/Telenor och Comhem när det gäller fiber och båda har fungerat lika bra.
Jag hade nog mest valt efter priset, sedan kanske det är olika support men under mina 17 år med fiber har jag aldrig kontaktat någon support så spelar ingen roll för min del. Ownit har jag bara hört gott om så kika närmare på dem.
Avbrott och dylikt verkar vara väldigt varierande var man bor verkar det som.

Visa signatur

/Johan