3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

När tror ni det kommer finns kort konstant i lager hos diverse försäljare eller kommer det vara såhär tills 40xx serien?

När det inte längre är lönsamt att mina med gaming-GPU så kommer tillgången öka både på nya och begagnade kort.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Mnja. Det har nog sålts en hel del grafikkort, jag tror det största problemet snarare ligger i att väldigt många människor sitter på flera. Så länge miningen ger bra betalt kommer det här bestå.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Proffsmoddare

Köpte ett 3060 Strix OC på Inet i förra veckan som får agera mellanhand tills det man faktiskt vill ha går att få tag på, ett Sapphire RX6800.

Väldigt tyst och svalt kort, men prestandamässigt rätt meh.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[AMD Ryzen 5600x]--[212 Evo Black Edition RBG]--[Zotac 3070ti]--[ASUS ROG STRIX B550-F GAMING]--[Corsair Vengeance RGB PRO SL32 GB 3600MHz]--[Mission SG GGX 3.5 Tempered glass]--Samsung SSD 970 EVO PLUS 500GB--[ 111GB Corsair Force GT]--[ 465GB WD]--[Windows 10 Pro x64]--[LG UltraGear 27GL850 x 2 & ASUS VG248QE]--[Ducky One 2 Mini]--[Razer Deathadder Chroma]--[Xbox Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

När tror ni det kommer finns kort konstant i lager hos diverse försäljare eller kommer det vara såhär tills 40xx serien?

Tills Juli är min gissning. Händer grejjer med Ethereum som kan förstöra lönsamheten med GPU mining då. Samt mitt i sommaren kommer många få det svettigt i sina lägenheter med mining riggarna. Vilket i kombination leder till folk säljer av sina kort (och slutar köpa nya).

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Beror väl på när 40 serien kommer men jag tror väl att i 2022 kan man hoppas att det är lite mer normalt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Tills Juli är min gissning. Händer grejjer med Ethereum som kan förstöra lönsamheten med GPU mining då. Samt mitt i sommaren kommer många få det svettigt i sina lägenheter med mining riggarna. Vilket i kombination leder till folk säljer av sina kort (och slutar köpa nya).

EIP 1559 är det många som spekulerar om vad det faktiskt kommer betyda. Ingen vet, allt är bara spekulationer. Dessutom är det många pooler som uttalat sig att dom motsätter sig EIP 1559. Så vi ska inte automatiskt tro att EIP 1559 kommer göra GPU-mining av ETH olönsamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

EIP 1559 är det många som spekulerar om vad det faktiskt kommer betyda. Ingen vet, allt är bara spekulationer. Dessutom är det många pooler som uttalat sig att dom motsätter sig EIP 1559. Så vi ska inte automatiskt tro att EIP 1559 kommer göra GPU-mining av ETH olönsamt.

EIP 1559 skulle sänka lönsamheten med 30% vilket gör att ett 3080 fortfarande med dagen pris skulle ge 7$ om dagen innan el är betald. Så lönsamheten kommwr bestå oavsett om man gör uppdaterungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Helt sant, det kan bli tvärt om med att det blir mer lönsamt. Bara spekulerar här ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av odimac:

EIP 1559 skulle sänka lönsamheten med 30% vilket gör att ett 3080 fortfarande med dagen pris skulle ge 7$ om dagen innan el är betald. Så lönsamheten kommwr bestå oavsett om man gör uppdaterungen.

Sänka lönsamhet 30%? Inget vi vet... Men även om det görs kan man ju kompensera på andra sätt.
Sänks avgiften (delvis den miners får betalt för idag) för att överföra ETH kommer ju fler börja använda den valutan och en värdeökning kommer per automatik ske -> lönsamheten går inte ned några 30 %, beroende på hur mycket valutan går upp i värde t ex.
Så vi får se helt enkelt!!!

Permalänk
Inaktiv

Är det nån som fått sitt 3060 TI ännu? 0ch varifrån och när beställde ni isf,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Är det nån som fått sitt 3060 TI ännu? 0ch varifrån och när beställde ni isf,

Beställde mitt rtx 3060 ti gaming oc pro den 25 feb har stått okänt leveransdatum sedan ja la beställningen men min store brorsa fick sitt rtx 3060 ti dagen efter och vi beställde samma variant från inet under samma dag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Är de vattenkylda bättre ? Eller bara tystare ?

Jag fick möjlighet att köpa ett ASUS GeForce RTX 3070 8GB EKWB för 10K.

Eller bör man vänta på bättre / billigare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawkhbg:

Hur menar du nu? Man köper väl ett såntdär kort för att koppla in i sin vatten-loop, då slipper man köpa till ett vattenblock och byta själv.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawkhbg:

Typiskt så är kylningsförmågan i ett s k vattenkylningssystem vida överlägset luftkylning, men om det behövs är en annan fråga.

Jag har installerat ett slutet system nu i dagarna och kommer nog aldrig mer använda luft. Just nu använder jag fyra 140 mm fläktar och datorn är snudd på ljudlös även vid full belastning.

Men bättre? Nja. Kanske för ett grafikkort som typiskt klarar att klocka lite mer när det inte tillåts nå högre temperaturer, men iallafall min CPU skulle nog må bättre av fler fläktar och högre varvtal på dem.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av r1kkie:

Den dagen krypto kraschar (eller iaf inte är lika lönsam).

Permalänk
Medlem

RTX 3060 Kommer in den 30 denna månad & man kunde lägga i kundvagnen..
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archain:

RTX 3060 Kommer in den 30 denna månad & man kunde lägga i kundvagnen..
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

5500kr för ett rtx 3060 är alldeles fördyrt för det dar priset ska man i allfall få ett rog strix varianten av 3060

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Sänka lönsamhet 30%? Inget vi vet... Men även om det görs kan man ju kompensera på andra sätt.
Sänks avgiften (delvis den miners får betalt för idag) för att överföra ETH kommer ju fler börja använda den valutan och en värdeökning kommer per automatik ske -> lönsamheten går inte ned några 30 %, beroende på hur mycket valutan går upp i värde t ex.

Jadå absolut men det som är säkert är att reward per block skulle gå ner ungefär 30% sen att det kommer gynna miners att fler använder den och därmed inbringar större rewards i det stora hela om det sjer. Och likaså den ökningen i vätde man troligtvis kommer se på valutan.

Jag såg mer till det konkreta och pekade då på att det finns fortfarande stora vinster i att mina så uppgraderingen av blockchainen kommer inte få folk att sluta mina meat troligt, mer troligt är scenariot du tar upp och därmed kommer mining bara bli värt ännu mer.

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/5411922/msi-geforce-rtx-3060-ti-8...

3060Ti inne för er som finns i Göteborg. Är fett sugen att köpa själv och försökte med att få de att skicka det till stockholm butiken. Dock ej möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueice87:

https://www.inet.se/produkt/5411922/msi-geforce-rtx-3060-ti-8...

3060Ti inne för er som finns i Göteborg. Är fett sugen att köpa själv och försökte med att få de att skicka det till stockholm butiken. Dock ej möjligt.

Men 7299kr för Ventus 3x är väldigt mycket Betelade 6790kr för mitt rtx 3060 ti gaming oc pro och den versionen har en värsting kylare på sig msi VENTUS är en av de biligaste kortet och säljs för rog strix priser helt sjukt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Men 7299kr för Ventus 3x är väldigt mycket Betelade 6790kr för mitt rtx 3060 ti gaming oc pro och den versionen har en värsting kylare på sig msi VENTUS är en av de biligaste kortet och säljs för rog strix priser helt sjukt.

Jo precis, kolla videon om 3060 Ti i mitt inlägg tidigare i denna tråd.

Här:

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Qziny:

Jag har inte helt fullt koll på hur det fungerar, men ifall block-rewards sänks med 30%, så blir ju belöningen per Mhash lägre? Så Eth skulle behöva öka 42% i värde för att lönsamheten skulle hållas på samma nivå.
Och även om avgiften sänks så kommer inte användningen stiga direkt (värderingen kan ju göra det i förväg, likt aktiemarknaden) men kan finnas en stor fördröjning som kunde räcka för att pysa ut lite luft från GPU prisbubblan.
Eller man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Jag har inte helt fullt koll på hur det fungerar, men ifall block-rewards sänks med 30%, så blir ju belöningen per Mhash lägre? Så Eth skulle behöva öka 42% i värde för att lönsamheten skulle hållas på samma nivå.
Och även om avgiften sänks så kommer inte användningen stiga direkt (värderingen kan ju göra det i förväg, likt aktiemarknaden) men kan finnas en stor fördröjning som kunde räcka för att pysa ut lite luft från GPU prisbubblan.

hehe jaa.. Jag tänker som så att idag är det marknadsbaserad avgift för transfers, som är säg 200 usd. Sänks denna till ett fast värde av 30 usd kommer värdet per ETH i en hyffsat logisk värd höjas med nära 170 usd. Men visst. Som du säger tror jag att denna ökning delvis redan skett, så att räkna med mycket mer vore dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av apothecary:

Det du säger är relevant, men inget som är skrivet i sten. ETH kan mycket väl öka i värde just pga sänkningen i rewards. Dessutom känner jag en stor osäkerhet runt EIP 1559 överlag då ca hälften av all hash-kraft (genom ett antal små och stora pooler) motsätter sig införandet. Vad händer då? Ingen aning.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Asyvan:

Det du säger är relevant, men inget som är skrivet i sten. ETH kan mycket väl öka i värde just pga sänkningen i rewards. Dessutom känner jag en stor osäkerhet runt EIP 1559 överlag då ca hälften av all hash-kraft (genom ett antal små och stora pooler) motsätter sig införandet. Vad händer då? Ingen aning.

Absolut, Eth kan öka i värde i och med prospektet av sänkta transaktionskostnader och ökat bruk, frågan är hur mycket av den förväntan är redan inbakad i dagens värde? Och hur mycket behöver Eth öka för att kompensera, och hur länge tar det för att realiseras till fullo. Många osäkerhetsfaktorer, som kan skrämma iaf "småminers" dvs folk med kortriggar hemma.

Såklart hänger det ju på ifall EIP 1559 går igenom, men där ligger en annan klurighet: Ifall en stor del av värdeökningen beror på förväntan på EIP 1559, vad händer med priset om det inte blir av, och hur blir lönsamheten då?
Och ifall det är så tydligt att värdeökningen kommer överstiga effekten av minskad mining-reward, varför är så många pooler emot det? Är det något principiellt som ligger bakom, och inte rädslan för mindre rewards som spökar?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att inets höjning av priser på rtx 3060 ti har gått lite långt msi ventus 3x kostar liksom 7300kr. Rtx 3070 startad ju på runt 6000kr när de lanserades och nu betalar man typ 1500kr mer för ett rtx 3060 ti. Snart kommer ju 3060 ti kosta lika mycket som rtx 3090 gjorde vid lansering. Snacka upp att utnyttja sina kunder för att gå så mycket plus som möjligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Bara jag som tycker att inets höjning av priser på rtx 3060 ti har gått lite långt msi ventus 3x kostar liksom 7300kr. Rtx 3070 startad ju på runt 6000kr när de lanserades och nu betalar man typ 1500kr mer för ett rtx 3060 ti. Snart kommer ju 3060 ti kosta lika mycket som rtx 3090 gjorde vid lansering. Snacka upp att utnyttja sina kunder för att gå så mycket plus som möjligt.

4990kr när det lanserades!

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

4990kr när det lanserades!
https://ibb.co/XLHCWCB

jag menade att priserna på rtx 3060 ti ligger långs över 6000kr allstå de priset rtx 3070 lanserades med.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

jag menade att priserna på rtx 3060 ti ligger långs över 6000kr allstå de priset rtx 3070 lanserades med.

Butikerna Scalpar ju också men på ett lagligt sätt med skatt osv, därav går det hem hos dem flesta

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15