Mitt grafikkort låter konstigt...

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort låter konstigt...

Tjena, nyligen så började jag att använda min RTX 3070 för mining. Detta ska inte direkt påverka grafikkortet på något negativt sätt, då jag har den underklockad och inte överklockad. Den har dessutom bra temperatur, cirka 53 grader. Jag kan dock inte förstå varför den har börjat låta konstigt? Oftast sent på kvällen. Det är inte coil whining, utan det låter mer som ett bi som är fast där inne, fast mer åt det elektriska hållet (ljudmässigt). Svårt att förklara men det typ skallrar, lite som en skallerorm. Det bör inte ha något med miningen att göra då jag inte använt den i mer än en månad. Det är även svårt och veta om det just kommer från grafikkortet, skulle kunna vara PSU också. Det känns lite som att det börjar varje gång jag öppnar fönstret nu när det är så kallt. Som sagt, det kommer och går. Vad jag har hört så finns det ingen direkt lösning på detta, speciellt om det är coil whining (den tjuter inte direkt) Har hört att man ska fortsätta med samma ''belastning'' under en längre tid så det liksom sjunker in i kortet (på något sätt )

felstavning
Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Problemet/ljudet verkar uppstå när jag drar upp fläktarnas hastighet. Vill helst ha dem i lite högte hastighet. Är det ok fast det låter om den? Det kommer väl inte göra så att det låter mer? Antar att fläktarna får grafikkortet att ska eller något...

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Två potentiella fixar.

1. Lossa kåpan med fläktarna lite och spänn skruvarna igen. Ibland kan spänningar p g a ojämnt tryck i skruvarna gör att det låter.

2. Ta bort kåpan med fläktar och sätt dit två fläktar på 120mm. Då får du ett helt tyst och svalt kort. (Bästa lösningen)

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.