SVT Play har fastnat i fullskärmsläge - går inte längre att skala

Permalänk
Medlem

SVT Play har fastnat i fullskärmsläge - går inte längre att skala

Sen nån dag går det inte längre att skala om bildrutan för SVT Play på min dator. Den är alltid maxad till hela skärmytan (minus webbläsarens övre gränssnittsdelar, även när den alltså inte är satt till fullskärmsläge. Taskbar ligger då framför undre delen av bilden, t ex.

Detta händer i Firefox och Chrome (Chrome är helt utan tillägg).
Fruktansvärt irriterande, eftersom jag ofta har den i en mindre del av skärmen när det är nåt med mest tal jag följer, eller om det är sport där jag bara behöver stor bild nog för att följa hyfsat medan jag gör annat.

Nån som hittat en lösning på detta idiotiska?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Sen nån dag går det inte längre att skala om bildrutan för SVT Play på min dator. Den är alltid maxad till hela skärmytan (minus webbläsarens övre gränssnittsdelar, även när den alltså inte är satt till fullskärmsläge. Taskbar ligger då framför undre delen av bilden, t ex.

Detta händer i Firefox och Chrome (Chrome är helt utan tillägg).
Fruktansvärt irriterande, eftersom jag ofta har den i en mindre del av skärmen när det är nåt med mest tal jag följer, eller om det är sport där jag bara behöver stor bild nog för att följa hyfsat medan jag gör annat.

Nån som hittat en lösning på detta idiotiska?

Verkar som om det är något de relativt nyligen har ändrat på så att det är så, och det verkar inte att gå att ändra på det.
Det fungerar dock att göra webläsarens fönster mindre, så att det inte täcker hela skärmytan.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det fungerar dock att göra webläsarens fönster mindre, så att det inte täcker hela skärmytan.

Jo visst, men det är inget användbart alternativ i mitt fall.

Jag kan inte fatta varför tjänster ska pilla i saker ständigt och ta bort funktionalitet. Blir så jäkla trött på skiten.

Det komiska är att om man trycker "d" på tangentbordet, får man upp en lista över stödda upplösningar, men det går ju inte att välja bort.

Nåja, jag får väl inleda en mejlbombningskampanj mot deras kundtjänst och hoppas på det bästa. Eller vänta på att nån skriver ett tilläggsprogram som spoofar en annan upplösning för SVT Play. Jag testade ett inlägg som spoofar skärmstorlek, men det funkade inte. Uppenbarligen är det fönsterstorlek som måste spoofas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Responsive Design Mode i FF funkar hyfsat för att fixa det, men då blir allt tomrum runt vitt, och det vill jag inte ha. Ska se om jag hittar nåt sätt att tvinga tom bakgrund i FF att bli en mer neutral färg, som mörkare grå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du problem med, förstår inte hur det ser ut, har du en bild ?
Så här ser det ut för mig om jag inte har FF i fullskärmsläge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad har du problem med, förstår inte hur det ser ut, har du en bild ?
Så här ser det ut för mig om jag inte har FF i fullskärmsläge.
https://i.imgur.com/QyNtIrK.jpg

Exakt, om man inte har maxat webbläsarfönstret går det att få en mindre bild, men det är dels en väldigt jobbig lösning eftersom jag alltid har webbläsare maximerade (liksom i stort sett alla program utom Notepad och miniräknaren, t ex). Det finns goda skäl för det, även om många har en annan åsikt. Men för mig är det inte ett långsiktigt, eller ens kortsiktigt, alternativ, att köra med mindre än maximerat.

Här handlar det om att SVT valt att ta bort en funktion, helt utan rimlig anledning. Eller ja, anledningen är förstås precis som med allt annat, detta vansinne som tar över nätet: "mobile first" - en digital värld där allt är strikt anpassat efter folk med extremt dålig syn och fingrar stora som köttkorvar.

Nåja, som sagt, det går att slippa galenskapen genom att använda RDM i FF, men då blir det kritvitt runt, eftersom FF inte låter användaren välja "nollfärg" på grafiska element i själva webbläsaren. Det gick förmodligen förr, men även FF blir mer och mer nedstängt och begränsat. Snart finns det ingen valfrihet kvar i den digitala världen. Alla ska köra i samma fart, i samma riktning på den digitala motorvägen, med ett milt leende under det att den fria viljan och lite hjärnsubstans rinner ut ur mungipan. Det börjar med Apple, sen följer alla andra efter, en efter en.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Bild-i-bild läget kanske, eller blir det för litet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chuck Pounder:

Bild-i-bild läget kanske, eller blir det för litet?

Det är inte ett alternativ.

Med det gamla kunde jag skala bilden efter behov genom att skala i FF. Bildvisningsdelen av sidan ändrade då storlek (i alla fall mellan 50 % och 200 % - utanför det "fastnade" storleken).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte ett alternativ.

Med det gamla kunde jag skala bilden efter behov genom att skala i FF. Bildvisningsdelen av sidan ändrade då storlek (i alla fall mellan 50 % och 200 % - utanför det "fastnade" storleken).

Möjligt att jag inte riktigt fattar vad du menar så här mitt i natten men bild-i-bild funktionen funkar för mig på svtplay och med firefox. Där kan du ju skala i vilken storlek du vill ha på bilden, är bara att dra i kanten på bildrutan som ploppar upp när man tryckt på bild-i-bild knappen och man kan flytta runt bildrutan till där man vill ha den. Eller menar du att den funktionen inte funkar som den ska? Det går ju dessutom att använda den med helskärm eller inte på FF, eller om man vill sitta med ett helt annat program öppet funkar det att ha bildrutan där också.

Så här ser det ut för mig i alla fall (funkar som sagt på helskärm också, men visas inte i länken nedan).
https://cloud.addictivetips.com/wp-content/uploads/2019/09/ff...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av cyklonen:

Exakt, om man inte har maxat webbläsarfönstret går det att få en mindre bild, men det är dels en väldigt jobbig lösning eftersom jag alltid har webbläsare maximerade (liksom i stort sett alla program utom Notepad och miniräknaren, t ex). Det finns goda skäl för det, även om många har en annan åsikt. Men för mig är det inte ett långsiktigt, eller ens kortsiktigt, alternativ, att köra med mindre än maximerat.

Här handlar det om att SVT valt att ta bort en funktion, helt utan rimlig anledning. Eller ja, anledningen är förstås precis som med allt annat, detta vansinne som tar över nätet: "mobile first" - en digital värld där allt är strikt anpassat efter folk med extremt dålig syn och fingrar stora som köttkorvar.

Nåja, som sagt, det går att slippa galenskapen genom att använda RDM i FF, men då blir det kritvitt runt, eftersom FF inte låter användaren välja "nollfärg" på grafiska element i själva webbläsaren. Det gick förmodligen förr, men även FF blir mer och mer nedstängt och begränsat. Snart finns det ingen valfrihet kvar i den digitala världen. Alla ska köra i samma fart, i samma riktning på den digitala motorvägen, med ett milt leende under det att den fria viljan och lite hjärnsubstans rinner ut ur mungipan. Det börjar med Apple, sen följer alla andra efter, en efter en.

Men det här är väl ändå ingen försämring för vad vinner du med att ha ett maximerat fönster där du bara använder en liten del för tv bilden och resten bara fyller upp döyta, vad vill du att det ska visas på ytan vid sidan av bilden i webbläsarfönstret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Responsive Design Mode i FF funkar hyfsat för att fixa det, men då blir allt tomrum runt vitt, och det vill jag inte ha. Ska se om jag hittar nåt sätt att tvinga tom bakgrund i FF att bli en mer neutral färg, som mörkare grå.

i about:config går det att ändra på Firefox standard backgrundsfärg via dessa två:
browser.display.background_color
browser.display.focus_background_color

Hur vida bra eller dåligt det fungerar på sidor som har en egen inställd backgrundsfärg har jag ingen susning om.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

i about:config går det att ändra på Firefox standard backgrundsfärg via dessa två:
browser.display.background_color
browser.display.focus_background_color

Hur vida bra eller dåligt det fungerar på sidor som har en egen inställd backgrundsfärg har jag ingen susning om.

Nej, det ändrar fel bakgrundsfärg. Det är bakgrundsfärgen på webbsidor, inte i FF-gränssnittet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det ändrar fel bakgrundsfärg. Det är bakgrundsfärgen på webbsidor, inte i FF-gränssnittet.

Det ändrar faktigst på bakgrundsfärgen på websidor också, dock förmodligen inte på sidor som har en egen inställd bakgrundsfärg, vilket de flesta troligtvis har idag.

Jag vet detta eftersom jag gjorde det för några år sedan och på många sidor så var backgrundsfärgen den jag hade ställt in.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det ändrar faktigst på bakgrundsfärgen på websidor också, dock förmodligen inte på sidor som har en egen inställd bakgrundsfärg, vilket de flesta troligtvis har idag.

Jag vet detta eftersom jag gjorde det för några år sedan och på många sidor så var backgrundsfärgen den jag hade ställt in.

Men, som sagt, det påverkar inte alls bakgrundsfärgen i FF-gränssnittet, vilket är det jag vill ändra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S