Är det värt det? Mining av ethereum

Permalänk
Medlem

Jag kan redogöra lite för mina findings gällande uttag från Nicehash.
Reviderad med linkat konto mellan Nicehash och Coinbase samt sälj av BTC på Coinbase PRO.

Nicehash som ni vet lånar ut din hash-power och du får betalt i BTC. Nicehash gör profitswitching när det går och tar 2% i avgift. Men du vill ju givetvis vid tillfälle få ut kontanter.

1. Till ditt Svenska bankkonto Absolut enklast.
Nicehash har en egen Euro Wallet. Att sälja din krypto till den kostar 1,45% om du ser till att du säljer för minst 100€. Därifrån kan du enkelt föra över pengarna till valfritt Svenskt bankkonto utan kostnad. Det går riktigt fort, du har pengarna dagen efter. Detta har jag gjort och kan verifiera ovanstående. Säljer du för mindre än 100€ så blir avgiften procentuellt högre, då den alltid är minst 1,45€. Så vid 50€ blir det 2,9%.

2. Till ditt PayPal-konto Snabbast och med lägst avgift.
Nicehash kan länka ditt Coinbase-konto och överföra dina BTC gratis till Coinbase. Väl på Coinbase kan du logga in på Coinbase PRO (samma login som Coinbase) och föra över dina BTC från Coinbase till Coinbase PRO. Sen säljer du din krypto till din Coinbase PRO Euro Wallet, det kostar 0,5%. Sen kan du utan avgift föra tillbaka dina Euro till vanliga Coinbase och därifrån föra över dina pengar till PayPal. Tidsmässigt så går hela kedjan från Nicehash till Paypal på någon timme.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Någon som kan redogöra hur inkomst från mining ska beskattas? Har nu dragit ihop ca 1500:- på 30 dagar. Ska jag anmäla detta till till skatteverket?

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Någon som kan redogöra hur inkomst från mining ska beskattas? Har nu dragit ihop ca 1500:- på 30 dagar. Ska jag anmäla detta till till skatteverket?

Läs inläggen av användaren mmaattee, men typ din skattesats plus egenavgift på 12.5%
Rena rama rånet

Kolla även
https://koinly.io/sv/guides/deklarera-kryptovalutor/

Du tar upp det på nästa års deklaration om du har samvete till det

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | Asus PG27AQDP | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag la in Zil swither för att byta till Zil under POW.
Har kört 2 dygn och fick 1+1,64 Zil =0,5 usd.

Men, tyvärr har datorn rebootat två nätter i rad, igår kl 06 på morgonen och inatt kl 00.
Det har inte hänt på 30+ dagar när jag minade som vanligt, så misstänker att det är något skumt här. Någon som upplevt något liknande?

Antar att bytet gör att jag får hög andel rejected shares - verkar ligga 3% i snitt (varierar mellan 0,5->5%). Förstod att det har med överklockningen att göra och att det fanns någon fix. Men ger upp detta nu.

Spontant gillar jag inte layouten i Binance heller och tycker den är seg på att uppdatera. Startade om minern kl 08, den står fortfarande som inactive nu över en timme senare. Det dyker dock upp en hashrate på grafen.

Sparkpool som jag minade till innan var klockren, där man ser exakt hur mycket man dragit in varje dag och vilken hastighet man har på intjäningen och därmed en beräknad dygnsintäkt. Nackdelen är att man måste upp i 0,1 eth för utbetalning.

Ska ge Binance en chans och försöka få några hela dygn med mining så man ser intjäningen över tid.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag la in Zil swither för att byta till Zil under POW.
Har kört 2 dygn och fick 1+1,64 Zil =0,5 usd.

Men, tyvärr har datorn rebootat två nätter i rad, igår kl 06 på morgonen och inatt kl 00.
Det har inte hänt på 30+ dagar när jag minade som vanligt, så misstänker att det är något skumt här. Någon som upplevt något liknande?

Antar att bytet gör att jag får hög andel rejected shares - verkar ligga 3% i snitt (varierar mellan 0,5->5%). Förstod att det har med överklockningen att göra och att det fanns någon fix. Men ger upp detta nu.

Spontant gillar jag inte layouten i Binance heller och tycker den är seg på att uppdatera. Startade om minern kl 08, den står fortfarande som inactive nu över en timme senare. Det dyker dock upp en hashrate på grafen.

Sparkpool som jag minade till innan var klockren, där man ser exakt hur mycket man dragit in varje dag och vilken hastighet man har på intjäningen och därmed en beräknad dygnsintäkt. Nackdelen är att man måste upp i 0,1 eth för utbetalning.

Ska ge Binance en chans och försöka få några hela dygn med mining så man ser intjäningen över tid.

Jag kör samma som dig (ETH+ZIL) med Phoenix miner. Har inte så hög andel rejected shares dock. Min dator rebootade också kl 6

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag kör samma som dig (ETH+ZIL) med Phoenix miner. Har inte så hög andel rejected shares dock. Min dator rebootade också kl 6

Intressant... verkar har varit en "soft restart", eller vad man säger, inte BSOD alltså för då tror jag det brukar dyka upp ett meddelande att datorn inte avslutades korrekt.

Säg till om du hittar någon ledtråd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Om du tjänar mer än 12000 i år på mining ska du skatta annars räknas det som hobbyverksamhet

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Om du tjänar mer än 12000 i år på mining ska du skatta annars räknas det som hobbyverksamhet

Tyvärr helt fel, mining är att anse som hobbyverksamhet sålänge som du ligger under 25 BTC per år i inkomst enligt ett utlåtande från skatteverket.. Allting du tjänar på inom en hobbyverksamhet räknas som beskattningsbar inkomst av inkomstslaget tjänst (med undantag för vissa saker såsom bärplockning som går under vissa gränser).

Permalänk
Medlem

Ska ta försöka ta mig tid att göra en skatteguide för mining så snart jag har nog med tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Vilka möjligheter har Skatteverket att faktiskt göra en revision/granskning av en enskild individ gällande detta? Frågan kanske är Tabu men det har aldrig hindrat mig förr.

Skrivet av mmaattee:

Om de misstänker att något är konstigt och de beslutar att genomföra en revision så har de rätt att kräva ut samtliga transaktioner på kort, konton osv. samt kräva att få redovisningar för varifrån alla pengar du har tillgång till kommer ifrån. Så om du exempelvis fört över pengar till bankkonton i ditt namn så kommer de kräva ut det från bankerna (de godtar endast att det kommer direkt från banken utan mellanhänder). Banker som är aktiva i Sverige har också rätt strikta krav på sig för att kunna redovisa och rapportera var alla transaktioner till dig kommer ifrån och huruvida de misstänker att det rör sig om pennigtvätt osv.

Generellt sett så innebär detta att om du inte kan redovisa för att dina tillgångar är skattade för så kommer de att besluta att de inte är det och således beskatta dig för allt, plus att om de kan se att det är historiska saker så kommer det läggas på kostnadsränta på det från de tidpunkterna (då man i deras ögon lånat skattepengar av dem). Sen får man väl någon staffavgift utöver detta.

De brukar dock inte vara helt oresonliga att ha att göra med om det inte är så att misstänker att man anstängt sig för att avsiktligen skattefuska. Om det är tydligt att man exempelvis missförstått eller liknande så brukar det lösa sig. Jag har haft missnöjet att genomgå två skatterevisioner när jag suttit som ekonomichef, allt gick bra men hela processen är fruktansvärt påfrestande.

Om du minar och får allt insatt på en anonym wallet så kan de ju givetvis inte se detta, problemet kommer när/om man vill casha ut pengarna till sitt bankkonto. Då kommer alla lampor tändas hos banken som är skyldig att rapportera till SKV och så är bollen i rullning så att säga

Nu har jag ingen direkt koll mer än att jag vet att Binance erbjuder VISA-kort kopplade till din krypto-wallet.

https://www.binance.com/en/cards

Kollade härom dagen och då var det under 10,8 miljoner (25 BTC) som räknades som hobbyverksamhet, sen är det att klassa som näringsverksamhet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nu har jag ingen direkt koll mer än att jag vet att Binance erbjuder VISA-kort kopplade till din krypto-wallet.

https://www.binance.com/en/cards

Kollade härom dagen och då var det under 10,8 miljoner (25 BTC) som räknades som hobbyverksamhet, sen är det att klassa som näringsverksamhet.

Tror dock att man ska ta det där med 25 BTC med en nypa salt och snarare se till värdet på 25 BTC vid det tillfället då utlåtandet kom (den låg runt 2000 kr då så det handlar om 50 000 kr), den viktigaste distinktionen mellan hobby- och näringsverksamhet är i det här fallet är varaktighet och långsiktig lönsamhet.

Då krypto är rätt volatilt av naturen så går inte i dagsläget att säga att mining kommer vara lönsamt över sikt samt att jag tror att de allra flesta direkt skulle stänga ned om det blev olönsamt under en period. Alltså faller det på både långsiktig lönsamhet samt varaktighet och torde i det fallet anses som hobbyverksamhet.

Har man däremot kalkyler och annat som visar på att man tänkt bedriva verksamheten på lång sikt och exempelvis övergå till att ha det som huvudinkomst så finns det inget som hindrar att man kör det som näringsverksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Tack för länken.

Märks att texten är några år gammal

"Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)."

Så allt under 25 BTC/år är inte att betrakta som näringsverksamhet...
Fritt fram att mina BTC till ett värde under 10,8 mille alltså!

Du missade resten som stod i texten:

För att bedöma om verksamheten kan betraktas som näringsverksamhet kan följande tjäna som vägledning:

Att verksamheten bedrivs regelbundet på ett professionellt och kostnadseffektivt sätt över en längre tidsperiod med ändamålsenlig utrustningen.
Att verksamheten kan förväntas ge ett överskott sett över hela den ekonomiska kalkylperioden.
Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta).
Om verksamheten bedrivs i mindre omfattning och inte förväntas generera ett överskott över kalkylperioden så är det inte fråga om en näringsverksamhet.

Permalänk
Medlem

Nån mer som märkt att ethereum miningen går långsammare nu än för nån månad sen? Jag ligger på samma hashrate. Antar det är för att fler o fler minar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Nån mer som märkt att ethereum miningen går långsammare nu än för nån månad sen? Jag ligger på samma hashrate. Antar det är för att fler o fler minar.

Yep.

https://2miners.com/eth-network-difficulty

Permalänk
Avstängd

Vill inte kapa tråden, men en hastig fråga: Varför godkänns inte körkort som giltig ID hos Nicehash, Revolut m.m.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stemm:

Vill inte kapa tråden, men en hastig fråga: Varför godkänns inte körkort som giltig ID hos Nicehash, Revolut m.m.

Revolut sa att det var pga. Brexit. Körkortet är ingen giltig ID-handling utanför EU (Sverige?).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Får man skicka tips-länkar (referral) här? Edit: Nej, se §9 // MOD

Binance har en pågående "tävling" där 150 personer per dag kan vinna. För att delta i tävlingen skulle man köpa/sälja totalt 10,000 coins av valutan CKB. Jag var en av dom som råkade vinna - kul, för jag vinner inte ens på Triss.

Men det är inte så enkelt förstås, det finns ju massa finstilta grejer man måste läsa, och ytterligare saker man måste göra för att faktiskt få sin "vinst".

För att få sin vinst (hur mycket det nu är i verkligheten vet jag inte) så måste man bjuda in någon/några. Både personerna man bjuder in och jag får denna "random-vinst" (jag får den dock bara för första personen, men alla fem inbjudna får sin "random-vinst"). Jag tror att man får $5 var också, men ska inte lova för mycket.

Man får inte ha haft ett Binance-konto tidigare, så det gäller endast nya registreringar.

Det är osäkert hur mycket man får - jag tycker det är lite otydligt. Här är länken till "tävlingen" och hur det går till (OBS! Ingen tips-länk!): https://www.binance.com/en/support/announcement/10eee3cf3d084...

Jag tänkte testa det med en vän under dagen och återkommer med hur det gick, och hur mycket vi fick.

I länken ovan står det att 150 personer per dag vinner CKB och att dessa vinnare kan skapa en tips-länk. Jag har inte fått någon CKB-reward, men i appen står det att jag vann och jag kan skapa en tips-länk, så jag är lite osäker på exakt hur det är...

Någon annan som har vunnit?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Får man skicka tips-länkar (referral) här?

Binance har en pågående "tävling" där 150 personer per dag kan vinna. För att delta i tävlingen skulle man köpa/sälja totalt 10,000 coins av valutan CKB. Jag var en av dom som råkade vinna - kul, för jag vinner inte ens på Triss.

Men det är inte så enkelt förstås, det finns ju massa finstilta grejer man måste läsa, och ytterligare saker man måste göra för att faktiskt få sin "vinst".

För att få sin vinst (hur mycket det nu är i verkligheten vet jag inte) så måste man bjuda in någon/några. Både personerna man bjuder in och jag får denna "random-vinst" (jag får den dock bara för första personen, men alla fem inbjudna får sin "random-vinst"). Jag tror att man får $5 var också, men ska inte lova för mycket.

Man får inte ha haft ett Binance-konto tidigare, så det gäller endast nya registreringar.

Det är osäkert hur mycket man får - jag tycker det är lite otydligt. Här är länken till "tävlingen" och hur det går till (OBS! Ingen tips-länk!): https://www.binance.com/en/support/announcement/10eee3cf3d084...

Jag tänkte testa det med en vän under dagen och återkommer med hur det gick, och hur mycket vi fick.

I länken ovan står det att 150 personer per dag vinner CKB och att dessa vinnare kan skapa en tips-länk. Jag har inte fått någon CKB-reward, men i appen står det att jag vann och jag kan skapa en tips-länk, så jag är lite osäker på exakt hur det är...

Någon annan som har vunnit?

Jag är villig att testa, du kan DM:a mig länken också

Permalänk
Medlem

Är det någon som har lyckats göra avdrag för inköp av grafikkort till hobbyverksamhet?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Är det någon som har lyckats göra avdrag för inköp av grafikkort till hobbyverksamhet?

Hur menar du med lyckats? Det borde inte finns några hinder att göra det sålänge som du kan uppvisa att de endast nyttjas till mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Hur menar du med lyckats? Det borde inte finns några hinder att göra det sålänge som du kan uppvisa att de endast nyttjas till mining.

Ja precis, det bör inte finnas några hinder. Därför önskar jag få det bekräftat.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ja precis, det bör inte finnas några hinder. Därför önskar jag få det bekräftat.

Förstår inte riktigt hur du menar med att få det bekräftat? När man deklarerar så får du ju själv skriva in vad dina kostnader har varit och sedan utgår skv ifrån att du har kvitton etc. Som styrker dessa.

Enda gången som du skulle få en "bekräftelse" är om du blir särskilt granskad och SKV då går igenom allting och inte finner några fel. Tror det är svårt att hitta någon som har den erfarenheten. Andra alternativet är att kontakta SKV och fråga dem samt sedan få ett skriftligt godkännande från dem, de är i regel extremt restriktiva med att göra skriftliga utlovanden till enskilda personer så det lär inte gå.

Däremot så säger de tydligt att du får dra av för inköp av utrustning som krävs för att bedriva din hobbyverksamhet och det finns inte heller någon allmän rådgivning som säger att grafikkort inte skulle kunna dras av så därmed är det 100% tillåtet.

Det som inte kommer att gå är att dra av ett inköp av ett grafikkort som sitter i en vanlig dator som står hemma då det kommer anses att huvudsyftet med den datorn inte är att mina med. Av samma anledning som att du inte får dra av inköp av kaffe för en näringsverksamhet om du inte har ett kontor utanför hemmet där allting står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Förstår inte riktigt hur du menar med att få det bekräftat? När man deklarerar så får du ju själv skriva in vad dina kostnader har varit och sedan utgår skv ifrån att du har kvitton etc. Som styrker dessa.

Enda gången som du skulle få en "bekräftelse" är om du blir särskilt granskad och SKV då går igenom allting och inte finner några fel. Tror det är svårt att hitta någon som har den erfarenheten. Andra alternativet är att kontakta SKV och fråga dem samt sedan få ett skriftligt godkännande från dem, de är i regel extremt restriktiva med att göra skriftliga utlovanden till enskilda personer så det lär inte gå.

Däremot så säger de tydligt att du får dra av för inköp av utrustning som krävs för att bedriva din hobbyverksamhet och det finns inte heller någon allmän rådgivning som säger att grafikkort inte skulle kunna dras av så därmed är det 100% tillåtet.

Det som inte kommer att gå är att dra av ett inköp av ett grafikkort som sitter i en vanlig dator som står hemma då det kommer anses att huvudsyftet med den datorn inte är att mina med. Av samma anledning som att du inte får dra av inköp av kaffe för en näringsverksamhet om du inte har ett kontor utanför hemmet där allting står.

Min fråga var ställd till någon som har minat, och som har gjort avdrag för inköp av grafikkort. Jag skulle föredra om någon som passar in på det kriteriet svarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lyckats? Bekräftat? Tycker det börjar bli enormt konstig ton. Skatteverket bryr sig inte om små hobbyverksamheter på några tusen kronor. Rapportera in det du tycker är rimligt och jag kan nästan "garantera" att de inte ens kommer granska dina kvitton.
Det är liksom inte hela världen. De är nog glada att någon deklarerar sådana inkomster öht, skulle jag säga...

Edit: Förstå mig rätt. Självklart ska man göra rätt för sig och egentligen ÄR det hela världen eftersom man annars bryter mot lagar. Men de kontrollerar ytterst sällan en normal privatperson (nu antar jag att du är en sådan) och således blir det inte mer allvarligt än att köra för fort med bilen. Ibland har man otur och polisen står där och får betala böter. Samma här, deklarerar du fel och just du blir stickprovad kommer du kanske få betala lite extra. Det är inte direkt något fängelse, så länge du aktivt inte "trollar bort" hundratals tusen.

Permalänk
Medlem

Jag har mineat sedan den 18 februari och har inte velat ta ut mina pengar fram tills 11 mars. Average price var 1 BTC = 45783.12 EUR. Nu ligger den på 9,2% högre så det var ju lite surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Lyckats? Bekräftat? Tycker det börjar bli enormt konstig ton. Skatteverket bryr sig inte om små hobbyverksamheter på några tusen kronor. Rapportera in det du tycker är rimligt och jag kan nästan "garantera" att de inte ens kommer granska dina kvitton.
Det är liksom inte hela världen. De är nog glada att någon deklarerar sådana inkomster öht, skulle jag säga...

Edit: Förstå mig rätt. Självklart ska man göra rätt för sig och egentligen ÄR det hela världen eftersom man annars bryter mot lagar. Men de kontrollerar ytterst sällan en normal privatperson (nu antar jag att du är en sådan) och således blir det inte mer allvarligt än att köra för fort med bilen. Ibland har man otur och polisen står där och får betala böter. Samma här, deklarerar du fel och just du blir stickprovad kommer du kanske få betala lite extra. Det är inte direkt något fängelse, så länge du aktivt inte "trollar bort" hundratals tusen.

Enormt konstig ton? Det handlar om att jag vill göra rätt för mig. Anser du det vara enormt konstigt så får det stå för dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ny på mining jag minar med Phoenix som är kopplad till min MetaMask wallet. Nu har jag fått min första utbetalning till MetaMask och jag vill testa att ¨sälja¨ och se om de kommer till mitt bankkonto men det står helt stilla för mig hur jag ska göra. Har tittat på Youtubes videos och läst på google men det står helt stilla för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Är ny på mining jag minar med Phoenix som är kopplad till min MetaMask wallet. Nu har jag fått min första utbetalning till MetaMask och jag vill testa att ¨sälja¨ och se om de kommer till mitt bankkonto men det står helt stilla för mig hur jag ska göra. Har tittat på Youtubes videos och läst på google men det står helt stilla för mig.

Du behöver skicka din ETH till en exchange för att sälja den till EUR. Efter det kan du ta ut pengarna till ditt bankkonto via den exchange du använder. Jag föredrar själv Binance, men Coinbase är enklare att hantera om man är ovan (dock högre avgifter). Coinbase Pro har lägre avgifter än Coinbase. Kraken är också ett alternativ, men jag har personligen inte använt det sedan 2017.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tyvärr helt fel, mining är att anse som hobbyverksamhet sålänge som du ligger under 25 BTC per år i inkomst enligt ett utlåtande från skatteverket.. Allting du tjänar på inom en hobbyverksamhet räknas som beskattningsbar inkomst av inkomstslaget tjänst (med undantag för vissa saker såsom bärplockning som går under vissa gränser).

Står såhär på skatteverkets hemsida:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016....
"Skapandet av bitcoin och liknande virtuella valutor (mining) med hjälp av maskinell utrustning beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) för en fysisk person. "

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hob...
"Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr."

Så cashar man ut under 20k om året är det skattefritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Står såhär på skatteverkets hemsida:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2016....
"Skapandet av bitcoin och liknande virtuella valutor (mining) med hjälp av maskinell utrustning beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) för en fysisk person. "

https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/starta-eget-foretag/hob...
"Hobby räknas enligt Skatteverket till inkomstslaget tjänst, och i princip alla inkomster från hobbyverksamhet är skattepliktiga. Undantaget är om din sammanräknade inkomst är mindre än 20 008 kr."

Så cashar man ut under 20k om året är det skattefritt.

Det gäller väl bara om du inte har inkomst från annat håll? Har du jobb, a-kassa eller existensminimum så går man direkt över 20 000kr inkomst per år.

Visa signatur

press nu1mlock