Veckans fråga: Använder du en handkontroll till datorn?

Permalänk
Medlem

bilspel, har ingen ratt, förr i tiden kunde man få direkt respons med tangentbord. ( lite overkligt )
( se framhjulen i denna rulle )

i dagsläget lirar jag dirt och Forza, nu funkar det bättre med en thumbstick för styrningen. för tillfället en xbone kontroller.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan handkontroll som LTT-Linus.........

Har en ASUS TV500BG. Den marknadsfördes som handkontroll till "Android Nexus Player", men har fungerat bra till PC. Minns inte varför jag köpte den istället för en ny XBOX-kontroll som är guldstandarden enligt mig; förmodligen något helt fantastiskt bra erbjudande. Har i och för sig ett vagt minne av raseri över att mottagaren till XBOX-kontrollen gav upp, och att ASUS TV500BG var mest lik en XBOX-kontroll men ansluts via vanlig blåtand.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Mus och Tangentbord FTW. Men kan råka ha en xbox 360 alltid liggande bredvid datorn. Singel spel som Ori som jag just spelat igenom både ettan och tvåan fungerar klockrent. Sedan som andra påpekat. Retro/Emulatorer så ja. Har förutom xbox360, en snes kopia, Officiell Sega Genesis kopia, Logitech Rubelpad 1 och 2(2an är en total kopia av Dualshock 2). Nvidia Shield handkontrolern.
Så blev ett klockrent JA på denna fråga.
Märkligt nog spelar jag Rocket League med mus och tb. Men så går det som det går också.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Jepp, en xbox one trådlös handkontroll. Men enbart till bilspel och enstaka plattforms spel, så som Little Nightmares 2. Går ju för fanken inte att spela fps spel med handkontroll....

Detta är helt off topic.
Då Crysis 3 öppna betan/alphan eller om det var alphan kom så var tanken att man skulle kunna köra crossplay. De som kopplade in en xbox360 kontrol på datorn hade aim assist som handikapp i spelet. Tog inte många minuter innan folk kom på att om man kopplade in en handkontroll i datorn aktiverades aim assist öven då man spelade med mus och tangetbord.
Helt plötsligt hade folk en handkontroll liggande på skrivbordet men spelade med mus och tangetbord och sköt folk från andra sidan kartan och hade inga problem att göra 360 noscope med hel automatisk understödsvapen. De fick patcha lite innan spelet släpptes om man säger så.

On:
Håller med dig. Men Halo är ju en hit om inte annat till xbox, men jag tycker att det känns konstigt. Idag kan man undra hur man kunde tycka det fungerade bra i Goldeneye på n64. Sedan n64 har jag försökt undvika alla fps spel på konsoler.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har en Xbox360 controller med USB trådlöst dongel nyrepparerad då säkrigen gick sedan har jag stoppar i nya batterier i mina batteripack då jag har en 360 extern laddstation.

Spelar typ Fallout 4, Skyrim och sånt med den, använder en stor trackball så igen mus, fungerar fint i World of Warships men spel som inte kräver super mö precision så fungerar en gamepad ypperligt och det är rätt avkopplande sedan har man ju fördelen att bilspel och sånt fungerar bättre med en gamepad också.

Har även orginal 360 ratten så rätt smidigt att allt är trådlöst mot en dongel, bara hämta skiten i garderoben om man vill köra med ratt tex.

Har nog 4st 360 gamepads i alla fall, och då jag lagar allt själv så är det ju rätt nice för miljön, tror mina äldsta som mest är spare parts är från 2006 nu tror jag.

Permalänk
Medlem

Har en Steam Controller men använder den enbart till att köra lite bil i GTA V med.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på om det är relaterat till hur mycket tid man spenderar vid skrivbordet när man inte spelar. För jag spelade ju med mus och tangentbord mer när jag var yngre, eller till och med bara tangentbord för riktigt tidiga FPS. Nu sedan rätt många år så spenderar jag min arbetstid vid ett skrivbord med mus och tangentbord i händerna för det mesta, och har allt mer gått över till kontroll.

Permalänk
Medlem

Har ett antal Xbox 360 kontroller till PC som används till alla möjliga spel.
Men många börjar bli utslitna så måste byta till andra kontroller snart då 360 inte verkar säljas mer.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Använder för det mesta handkontroll då det spelas på PC. Har blivit gammal och bekväm.

Permalänk
Medlem

Har en 360kontroll tillgänglig ja men den används aldrig då jag inte spelar spel som drar nytta av den. (Wow/diablo)

Permalänk
Medlem

Kör med en trådlös XBOX One kontroll. Men det är enbart till bilspel som den används.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 32GB Kingston Fury Beast 6000Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk

Xbox One Controller till Assassins Creed Valhalla just nu = underbart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Har ett antal Xbox 360 kontroller till PC som används till alla möjliga spel.
Men många börjar bli utslitna så måste byta till andra kontroller snart då 360 inte verkar säljas mer.

XBone-kontrollerna är en hyfsat stor uppgradering faktiskt. Det kändes inte så först men när jag gick tillbaka till en 360-kontroll så kändes den rätt B i jämförelse, svampig och oprecis. Series-kontrollerna är lite bättre igen men skillnaden är inte alls lika stor som mellan föregående generationer.

Permalänk
Medlem

Kan man ladda XBOX series-kontroll med Switch-laddaren?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

XBone-kontrollerna är en hyfsat stor uppgradering faktiskt. Det kändes inte så först men när jag gick tillbaka till en 360-kontroll så kändes den rätt B i jämförelse, svampig och oprecis. Series-kontrollerna är lite bättre igen men skillnaden är inte alls lika stor som mellan föregående generationer.

Fungerar samma usb dongle till xbox one eller series x kontrollerna som man använder till 360? jag gissar på inte men man vet aldrig?

Annars blir det köpa en kontroll med dongle och sen köpa lösa kontroller.
Tror du det kan "störa varandra" om man kör både XBox 360 och nyare kontroller med varsin usb-dongle ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KorvMos:

Kan man ladda XBOX series-kontroll med Switch-laddaren?

Ja, fast den är ju inte uppladdningsbar som standard utan tar två AA-batterier. Men köper du play-and-charge-kitet så får du med ett uppladdningsbart batteri och en lång kabel, USB A till C som är vad kontrollen har. Det kan du ladda med Switch-laddaren eller alla möjliga USB C-laddare. Själv kör jag med uppladdningsbara AA-batterier och en lite USB-driven laddare inkopplad i konsolen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Fungerar samma usb dongle till xbox one eller series x kontrollerna som man använder till 360? jag gissar på inte men man vet aldrig?

Annars blir det köpa en kontroll med dongle och sen köpa lösa kontroller.
Tror du det kan "störa varandra" om man kör både XBox 360 och nyare kontroller med varsin usb-dongle ?

Det är ny dongel. Jag vet inte om de stör ut varandra, den enda 360-kontroll jag använder fortfarande är en kabelansluten och den funkar bra ihop med dongeln i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ny dongel. Jag vet inte om de stör ut varandra, den enda 360-kontroll jag använder fortfarande är en kabelansluten och den funkar bra ihop med dongeln i alla fall.

Tack för svar.
är det här den senaste kontrollen från xbox? så man inte köper en utgående. Den har en dongle med för Windows 10

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-wireless...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nintendos kontroller funkar utmärkt till pc. Jag och min dotter brukar spela tillsammans. Hon kör med kontrollen och jag med tangentbord/mus. Trevligt att köra tillsammans

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Tack för svar.
är det här den senaste kontrollen från xbox? så man inte köper en utgående. Den har en dongle med för Windows 10

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_microsoft-xbox-wireless...

Yes. Enklast ser man det på att den har den ensamma lilla knappen i mitten ungefär.

Permalänk
Medlem

Har tänkt skaffa något då det helt enkelt inte är samma sak med racingspel med ett tangentbord, du kan ju som bara bromsa 100%, gasa 100% och styra 100% och det är liksom lite tråkigt om man bara vill ta en lugn tur och kolla på grafiken och det blir ganska ryckigt. Då är ju en kontroller ett sätt att komma riktigt billigt undan jämfört med ratt/pedal setup som går på flera tusen. Har kollat på Wooting som har en linje med tangentbord som är ganska speciella i att deras tangentbord har analoga knappar vilket gör att du faktiskt kan ha den där styrningen och inte att det ska vara antingen 0 eller 100%, har ändå tänkt uppgradera från mitt gamla membrantangentbord så det kanske blir ett sånt.

Permalänk
Medlem

Handkontroll till konsol-bönder!
Vi i den PC-spelande-härskarrasen kör med tangentbord och mus alternativt HOTAS samt en gammal hederlig joystick (TAC-II eller WICO) för C64/ATARI/AMIGA-emulering.

Frågor på detta?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Beror lite på titel. Många spel är en kombination av de båda. Mus och tangentbord föredras men börjar få lite dålig hållning med åldern och då riskerar kontrollen att åka fram. Vill också slå ett slag för steamkontrollen som trots sin plastighet är det bästa substitutet för KBM, gyrot och inställningsmöjligheterna gör den helt fantastisk och är kanske funktionsmässigt den bästa kontroll som någonsin gjorts.

Kontroller:
Xbox Elite v1
Xbox Elite v2
Steam controller

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxh:

Nintendos kontroller funkar utmärkt till pc. Jag och min dotter brukar spela tillsammans. Hon kör med kontrollen och jag med tangentbord/mus. Trevligt att köra tillsammans

Där sa du något. Gillar verkligen Nintendos pro controller men har aldrig provat den med PC-datan. Funkar alla funktioner i windows (framförallt gyrot)?

Visa signatur

Chassi;Mobo;CPU;RAM;PSU:GPU
NZXT H7 Flow, Asus CH x670E;Ryzen 7 7700X;G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ DP 13 1000W;MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Kör PS4 kontroll till alla bilspel (F-1, Wreckfest, Rocket League) annars inte.

Hade gärna skaffat mig en PS5 variant då dom verkar sköna men kostar som satan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

"Ja, men bara till någon enstaka titel", men egentligen "Nej" i praktiken.

Jag köpte en xbox-handkontroll för att snabbt kunna byta från t-bord + mus till handkontroll enbart för fordonskörning i Far Cry 5, men det gick MYCKET sämre med handkontrollen så den ligger bara och samlar damm.

Det största problemet jag har med alla (moderna) handkontroller är att de analoga tumspakarna är för små - små rörelser ger åt helsike för stort utslag - så om jag fick bestämma skulle de ersättas med joysticks eller åtminstone vara betydligt högre/längre. Små rörelser ska ge små utslag, banne mig!

Så länge det inte uppfylls så kan alla handkontroller brinna.

Och nej, problemet kan inte lösas med kalibrering, det jag vill åstadkomma är att längden på bågen vid rörelse från centrum till en extrem i godtycklig riktning ska vara mycket längre.

Så tja, en "lösning" är väl att limma på ett par tumspakar ovanpå tumspakarna ... dubbla längden åtminstone.

Vet inte om du sett eller testat "extenders". Men det kan ju annars vara ett alternativ för dig!

Ontopic: Som för de flesta gäller handkontroll vid t.ex. Assassins creed spelen, GTA etc. M+T vid shooters

Visa signatur

Dreamt i was king, woke up, still king.

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt tänkt på det ett längre tag, men det har aldrig blivit av.

Dock efter jag såg detta, så blev jag sugen, och beställde en Xbox One kontroll igår

Jag tänker väl att jag främst kommer använda den till emulatorer (SNES/N64) och t.ex. Batman Arkham Asylum/Rocket League.

Någon som har några bra titlar att rekommendera för just kontroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skoowgis:

Vet inte om du sett eller testat "extenders". Men det kan ju annars vara ett alternativ för dig!

https://imgur.com/a/Xs2xFM3

Ontopic: Som för de flesta gäller handkontroll vid t.ex. Assassins creed spelen, GTA etc. M+T vid shooters

Ja, det vore det första/enklaste/snabbaste/billigaste att testa faktiskt - var kan man få tag på dessa?

Edit: Ok, första träffen:

https://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dap...

Tydligen inte helt ovanligt.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mihdrin:

Hade faktiskt tänkt på det ett längre tag, men det har aldrig blivit av.

Dock efter jag såg detta, så blev jag sugen, och beställde en Xbox One kontroll igår

Jag tänker väl att jag främst kommer använda den till emulatorer (SNES/N64) och t.ex. Batman Arkham Asylum/Rocket League.

Någon som har några bra titlar att rekommendera för just kontroll?

Båda Ori-spelen o Dead Cells

Permalänk
Medlem

Kör inte med handkontroll, och undviker spel som är portade från konsol.

Visa signatur

Gammal och gnällig