Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skoluppgift - bygga en serverdator för runt 30k

Permalänk
Medlem

Skoluppgift - bygga en serverdator för runt 30k

Hej!

I uppgiften ska vi "köpa" en serverdator i delar, dvs inte köpa den på riktigt utan välja ut delar och skriva några rader om.

Vi har rätt fria händer, datorn ska kosta max 30 000 exklusive chassit och nätaggregat. Det måste vara en Intel Xeon processor också.

Jag är ny när det gäller serverdatorer så har en del frågor som jag hoppas någon ska kunna svara på.

Mina frågor
1. Vad är en RAID-kontroller? Finns det inbyggt i vissa moderkort eller krävs det att man köper en sådan oavsett?

https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11DPH-T

På detta moderkortet står det exempelvis "Intel® C622 controller for 10 SATA3 (6 Gbps) ports; RAID 0,1,5,10", menar de att den har en raid-controller för 10 SATA3 då?

2. Jag har kikat en del på färdigbyggda serverdatorer och har lagt märke till att vissa inte har någon hårddisk. Varför det? Denna exempelvis: https://www.dustin.se/product/5011158293/proliant-ml350-gen10...

3. Vad borde man sikta på om man har 30k i budget, en SATA-hårddisk eller SAS?

4. Hur skulle ni dela upp priset på komponenterna? Hur stor andel av budgeten ska exempelvis processorn utgöra?

5. Vad är det allra viktigaste i en serverdator?

Delarna jag har kikat på än så länge:
Processor: Xeon Scalable Gold 6226

RAM-minne: Samsung 32 GB DDR4 Reg ECC 2933 MHz

Moderkort: SuperMicro X11DPH-T E-ATX

Med dessa delar är jag uppe i 20-22k.

Är det något att ha? Har jag tänkt rätt eller borde jag fundera på att välja andra delar?

Många frågor, jag vet! Hade verkligen uppskattat hjälp, försöker att lära mig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Första frågan borde väl vara: Vad ska servern göra?

Är det en enkel filserver (använder det själv) eller något mer avancerat... och välja hårdvara efter det.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Hej!

I uppgiften ska vi "köpa" en serverdator i delar, dvs inte köpa den på riktigt utan välja ut delar och skriva några rader om.

Vi har rätt fria händer, datorn ska kosta max 30 000 exklusive chassit och nätaggregat. Det måste vara en Intel Xeon processor också.

Jag är ny när det gäller serverdatorer så har en del frågor som jag hoppas någon ska kunna svara på.

Mina frågor
1. Vad är en RAID-kontroller? Finns det inbyggt i vissa moderkort eller krävs det att man köper en sådan oavsett?

https://www.supermicro.com/en/products/motherboard/X11DPH-T

På detta moderkortet står det exempelvis "Intel® C622 controller for 10 SATA3 (6 Gbps) ports; RAID 0,1,5,10", menar de att den har en raid-controller för 10 SATA3 då?

2. Jag har kikat en del på färdigbyggda serverdatorer och har lagt märke till att vissa inte har någon hårddisk. Varför det? Denna exempelvis: https://www.dustin.se/product/5011158293/proliant-ml350-gen10...

3. Vad borde man sikta på om man har 30k i budget, en SATA-hårddisk eller SAS?

4. Hur skulle ni dela upp priset på komponenterna? Hur stor andel av budgeten ska exempelvis processorn utgöra?

5. Vad är det allra viktigaste i en serverdator?

Delarna jag har kikat på än så länge:
Processor: Xeon Scalable Gold 6226

RAM-minne: Samsung 32 GB DDR4 Reg ECC 2933 MHz

Moderkort: SuperMicro X11DPH-T E-ATX

Med dessa delar är jag uppe i 20-22k.

Är det något att ha? Har jag tänkt rätt eller borde jag fundera på att välja andra delar?

Många frågor, jag vet! Hade verkligen uppskattat hjälp, försöker att lära mig.

Tack på förhand.

vad ska du använda servern till ?
låter som en väldigt luddig uppgift

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Mina frågor
1. Vad är en RAID-kontroller?

Alltså... jag vill inte vara otrevlig, men vissa av dina frågor borde verkligen passerat en sökmotor innan du ställer dem här. De kanske rentav finns besvarade i din kurslitteratur.

Sen hjåller jag med om "vad ska servern göra?" som du fick innan. Vilken målbild man har är viktigt, t.ex. om prestanda eller driftsäkerhet är viktigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

1. Vad är en RAID-kontroller? Finns det inbyggt i vissa moderkort eller krävs det att man köper en sådan oavsett?

En raidkontroller är ett kort för att hantera RAID på hårdvarunivå. Idag är det vanligare och vanligare att man kör HBA istället och lägger RAID i mjukvaran.

Skrivet av Secret_:

På detta moderkortet står det exempelvis "Intel® C622 controller for 10 SATA3 (6 Gbps) ports; RAID 0,1,5,10", menar de att den har en raid-controller för 10 SATA3 då?

Den har en intel SATA kontroller med 10 portar och har RAID stöd ja.

Skrivet av Secret_:

2. Jag har kikat en del på färdigbyggda serverdatorer och har lagt märke till att vissa inte har någon hårddisk. Varför det? Denna exempelvis: https://www.dustin.se/product/5011158293/proliant-ml350-gen10...

Därför det är sällan två olika köpare av en server har samma behov på diskar, då är det bättre och billigare för alla att sälja dom separat.

För övriga frågor så håller jag med tidigare svar, Vad ska servern användas till?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

2. Jag har kikat en del på färdigbyggda serverdatorer och har lagt märke till att vissa inte har någon hårddisk. Varför det? Denna exempelvis: https://www.dustin.se/product/5011158293/proliant-ml350-gen10...

Olika användare har helt enkelt olika behov och just lagringen tillhör det som folk har mest olika behov av. En del behöver snabb disk, andra nöjer sig med långsamma. En del behöver massor med disk, andra bara något litet att boota ifrån. Och en del behöver ingen disk alls i datorn, man ansluter lagring över nätet via t.ex. ett Storage Area Network (SAN).

Då är det ju smidigt att kunna köpa en "nästan färdig" server och sen bestycka med det man behöver.

Permalänk
Medlem

1. Troligtvis vill man ha en raid controller med SAS portar och egen CPU och RAM buffer, som t.ex. LSI MegaRAID SAS 9361-8i, kostar 5k dock. C622 är fake raid, det använder man inte för datalagring, dock fungerar perfekt för OS disk.
2. Servrar kan uppfylla många olika roller, därför ingår aldrig hårddiskar utan man köper det själv beroende på vad servern skall användas till.
3. Med en sådan budget definitivt SATA
4. Återigen, beror på vad servern skall göra. Är det massa små VMs som idlar då är det RAM som är viktigast. Ska man köra rendering så är det CPU. Ska servern fungera som NAS då är det hårddiskar och raid kontrollern.
5. Pålitlighet av komponenterna.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

I servervärlden kör man väl (fortfarande hoppas jag, har väl inte superkoll längre) diskreta kort för RAID pga. bättre prestanda men kanske också framförallt tillförlitlighet som kan fås via tex. batteribackup, support från tillverkare osv. Mjukvaru-raid som det ofta handlar om när det är inbyggt var väl en gång en viss flaskhals, det är säkert inte ett problem idag men kan nog vara.

För övrigt så är det en nog en dålig idé att handbygga en server alls, det är ganska nice med den support som man kan få om den är färdigbyggd.

Om uppgiften inte är specad mer än vad vi vet här så går väl uppgiften ut på att lyckas plocka ihop en fungerande lista med kompatibla komponenter. Som sagt väldigt luddigt. Om så är fallet så plocka ihop vad som helst som rullar, och som passar ihop, är ju omöjligt att optimera för inget specifikt användningsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Om uppgiften inte är specad mer än vad vi vet här så går väl uppgiften ut på att lyckas plocka ihop en fungerande lista med kompatibla komponenter. Som sagt väldigt luddigt. Om så är fallet så plocka ihop vad som helst som rullar, och som passar ihop

Om det är en vettig skoluppgift måste man väl kunna svara på varför man valt de komponenter man valt, och därmed visa att man läst in sig lite på vad olika saker har för betydelse.

Permalänk
Medlem

Står inte riktigt vad den ska användas till förutom "Lerums ekologiska grönsaker ska köpa in en ny dator med utrustning som ska agera serverdator."

Permalänk
Medlem

Fråga 0 bör vara: I vilken miljö skall servern stå och med vilket syfte.

Begreppet 'server' kan avse funktionalitet såväl som typ av maskin. En laptop kan agera server, och en servermaskin kan användas som desktopmaskin. Det jag, i egenskap av sysadmin i en stor enterprisemiljö, tänker på som server är först och främst dess funktion. Merparten av de "servrar" jag driftar är virutella maskiner i VM-kluster. Men sedan har vi förstås även en del fysiska servrar, d.v.s. rackmonterade bladservrar som står i kylda serverhallar, men det finns ju "servrar" i alla former däremellan (tyvärr).

Jag tänker börja med fråga fem, och det är för att det borde vara fråga 1 (efter fråga 0).
Det man ska tänka på i en sådan miljö är först och främst att ha hårdvara som är supporterad och som man har någon form av serviceavtal för. Det utesluter direkt all form av att alls "köpa en serverdator i delar". En server skall oftast vara uppe 24/7/365 (med enstaka kortare avbrott) och att bryta det kan kosta dyrt. Sedan bör givetvis en maskin som står i en serverhall (som förhoppningsvis inte jag som tekniker har access till) alltid kunna nås, även om maskinen är avstängd (det kan ha hänt någon gång att man kört shutdown i stället för shutdown -r ... ) så se till att maskinen har iDrac/iLO/etc.

Därefter, när man har säkerställt att servern är driftvänlig, ja då är det dags att fundera på hårdvarukonfiguration, och där måste först och främst syftet lyftas fram. Ska den användas som klientserver för en bunt ingenjörer som skall göra hållfasthetsberäkningar, eller ska det vara en databasserver av något slag, eller ska det vara en lagringslösning, eller vad är dess användningsområde egentligen, och inte minst - vad har du som leverantör för åtagande gentemot kund avseende driftsäkerhet och prestanda? Utan att ha definierat det är det omöjligt att avgöra om du behöver en RAID-kontroller (högst troligen, och mer än troligen så kommer den att ha det) eller inte, hur många av vilken typ av diskar du bör ha, hur viktig processorn är, om du ska ha ett grafikkort i, och så vidare.

Utan att veta vad du förutsätts leverera kan du omöjligen leverera vad som önskas.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Står inte riktigt vad den ska användas till förutom "Lerums ekologiska grönsaker ska köpa in en ny dator med utrustning som ska agera serverdator."

Lerums ekologiska grönsaker behöver en liten virtuell server i lämplig molntjänst med en månadskostnad på några hundra. De har ingen supportpersonal som kan byta diskar, felsöka hårdvara, drifta mjukvara, etc. Du sätter upp en maskin för 150 spänn i månaden, tar det tredubbla i löpande kostnad, 15000 för installationsjobbet och fakturerar övrig drift och support för 2000 spänn i timmen.

Edit: Ja, jag är konsult, don't hate me, hate the game.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Står inte riktigt vad den ska användas till förutom "Lerums ekologiska grönsaker ska köpa in en ny dator med utrustning som ska agera serverdator."

Då skulle jag gissa att användningen är "lite allmänt filserveri, och kanske dela ut en skrivare och agera AD". Inga större prestandakrav alltså. Men det är väl delar av din uppgift att lista ut vad kravbilden är lite bättre här?

Då måste väl du kunna t.ex. resonera kring om det räcker med en vanlig hårddisk/SSD eller om du vill ha ett speglat diskset eller nån mer avancerad RAID-konfiguration? Dags för dig att googla lite själv på det, om det mest avancerade inte ryms i budgeten.

Motsvarande för resten. Om vi i forumet inte ska göra hela din uppgift borde rätt frågor kanske inte vara av typen "vad ska jag köpa" utan "varför borde jag lägga 1000 kr extra på X istället för Y i mitt fall". Men det är bara min tanke om jag skulle varit lärare, att du ska ha lärt dig något mer än att kopiera svar från ett webbforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Lerums ekologiska grönsaker behöver en liten virtuell server i lämplig molntjänst med en månadskostnad på några hundra. De har ingen supportpersonal som kan byta diskar, felsöka hårdvara, drifta mjukvara, etc. Du sätter upp en maskin för 150 spänn i månaden, tar det tredubbla i löpande kostnad, 15000 för installationsjobbet och fakturerar övrig drift och support för 2000 spänn i timmen.

Edit: Ja, jag är konsult, don't hate me, hate the game.

Kan inte göra något annat än att hålla med.
Finns inte längre någon anledning för mindre aktörer att ha en egen server. Bättre att ta in en IT firma som driftar det på
deras egna servrar, eller oj... förlåt. I molnet är det såklart ^^

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Lerums ekologiska grönsaker behöver en liten virtuell server i lämplig molntjänst med en månadskostnad på några hundra. De har ingen supportpersonal som kan byta diskar, felsöka hårdvara, drifta mjukvara, etc. Du sätter upp en maskin för 150 spänn i månaden, tar det tredubbla i löpande kostnad, 15000 för installationsjobbet och fakturerar övrig drift och support för 2000 spänn i timmen.

Edit: Ja, jag är konsult, don't hate me, hate the game.

Jag tycker absolut TS ska lägga till detta som separat fotnot i inlämningen! Detta är ju vad man gör idag för de flesta små till medelstora företag.

Uppgiften lär inte godkännas enbart på det där dock men ändå. Bonuspoäng?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeGreeZ:

på deras egna servrar, eller oj... förlåt. I molnet är det såklart ^^

This. Såvida inte Lerums ekogrönsaker hanterar data som är av företagskänslig natur eller känslig med avseende på rikets säkerhet bör ju givetvis understrykas. Likaså inkluderar ju "lämplig" en tjänsteägare som kan hålla data i enlighet med GDPR etc. vilket kan göra det hela lite bökigare, men ja ... överkurs i sammanhanget, tills dess att de får för sig att hålla en kunddataregister eller dylikt ...

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag tycker absolut TS ska lägga till detta som separat fotnot i inlämningen! Detta är ju vad man gör idag för de flesta små till medelstora företag.

Uppgiften lär inte godkännas enbart på det där dock men ändå. Bonuspoäng?

Hade jag varit läraren i fråga hade allt annat utan åtminstone en fotnot om detta fått E eller F. Läsförståelse hör hemma i svenskämnet, vidare analys och koppling till samtiden är krav för ett högre betyg i alla ämnen.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Läraren verkar inte vara så uppdaterad, vilket inte är någon ovanlighet tyvärr. Varför kräva Xeon idag, det finns bättre och billigare alternativ? Men framför allt så håller jag med om att en server i molnet förstås är den enda rimliga lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Läraren verkar inte vara så uppdaterad, vilket inte är någon ovanlighet tyvärr. Varför kräva Xeon idag, det finns bättre och billigare alternativ? Men framför allt så håller jag med om att en server i molnet förstås är den enda rimliga lösningen.

Nej, tyvärr blir det lätt så att man hamnar på efterkälken som lärare ... I bästa fall får man lära sig något som bara har ett par år på nacken eftersom man inte är "ute i verkligheten", sedan tar man det med sig och implementerar nästa år när kursen går igen, sedan hinner man inte hålla sig själv eller lektionsunderlaget à jour på alla punkter fram tills dess att någon pekar ut det som utdaterat fem år senare, och då är det ledtid på upp till ett år innan det kommit in i undervisningen, och eleverna från året det pekades ut har kanske ytterligare två-tre år innan de kommer till nästa utbildningsnivå, då med 10 år gammal best-practice i bagaget (inte för att eget ihopknåpande av en server varit best practice åtminstone de senaste två, kanske tre, decennierna, men ja ...).

Det är givetvis inte unikt för läraryrket att man sitter med lastgammal best-practice, för när man väl kommer ut i arbetslivet så lever tyvärr mycket gammal skit kvar, såväl fysiska prylar som rutiner, vilka man själv lätt plockar upp just för att det är det som är aktuellt på innevarande arbetsplats. Sedan byter man arbetsplats och hamnar på en som ligger åtskilliga år framåt i uppdateringscykeln och får hjärtsnörp när man inser hur efter man ligger ...

Men ja, springer man på sån't här som elev så bör man i god tid fråga läraren vad syftet med uppgiften egentligen är, så att man kan lösa uppgiften på ett adekvat vis i samförstånd med läraren. Skulle syftet vara "lär er googla specs på en server och lär er hur en webbutik fungerar", ja då fyller ju frågeställningen ovan sitt syfte och min ansats skulle vara rent åt helvete. Jag skulle dock tro att så inte är fallet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, tyvärr blir det lätt så att man hamnar på efterkälken som lärare ... I bästa fall får man lära sig något som bara har ett par år på nacken eftersom man inte är "ute i verkligheten", sedan tar man det med sig och implementerar nästa år när kursen går igen, sedan hinner man inte hålla sig själv eller lektionsunderlaget à jour på alla punkter fram tills dess att någon pekar ut det som utdaterat fem år senare, och då är det ledtid på upp till ett år innan det kommit in i undervisningen, och eleverna från året det pekades ut har kanske ytterligare två-tre år innan de kommer till nästa utbildningsnivå, då med 10 år gammal best-practice i bagaget (inte för att eget ihopknåpande av en server varit best practice åtminstone de senaste två, kanske tre, decennierna, men ja ...).

Det är givetvis inte unikt för läraryrket att man sitter med lastgammal best-practice, för när man väl kommer ut i arbetslivet så lever tyvärr mycket gammal skit kvar, såväl fysiska prylar som rutiner, vilka man själv lätt plockar upp just för att det är det som är aktuellt på innevarande arbetsplats. Sedan byter man arbetsplats och hamnar på en som ligger åtskilliga år framåt i uppdateringscykeln och får hjärtsnörp när man inser hur efter man ligger ...

Men ja, springer man på sån't här som elev så bör man i god tid fråga läraren vad syftet med uppgiften egentligen är, så att man kan lösa uppgiften på ett adekvat vis i samförstånd med läraren. Skulle syftet vara "lär er googla specs på en server och lär er hur en webbutik fungerar", ja då fyller ju frågeställningen ovan sitt syfte och min ansats skulle vara rent åt helvete. Jag skulle dock tro att så inte är fallet.

Jo, det känns som skolorna inte riktigt förstår vad som krävs. Som utvecklare lägger man ju lätt 20-30% av tiden på att lära sig nya saker år efter år så en som ska lära ut utveckling borde ju lägga minst lika mycket, och det är ju inget man ska behöva göra på sin fritid.

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt så skulle jag rekommendera denna kompletta server inkl supportavtal 4HR Mission Critical utifall SSD:n med löneinfo fallerar

https://www.dell.com/sv-se/work/shop/servrar-lagring-och-n%C3...

Visa signatur

PC Specialist Valeon | AMD Ryzen 9 5900HX 3.3 Ghz | 64 GB DDR4 3200Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 2TB Corsair MP400 NVMe , 1 TB | nVidia GeForce RTX 3070 8 GB GDDR6 | 17.3" WQHD IPS 165Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Secret_:

Står inte riktigt vad den ska användas till förutom "Lerums ekologiska grönsaker ska köpa in en ny dator med utrustning som ska agera serverdator."

Vet att några har beskrivit detta. Jag skulle inte skaffat en server , speciellt inte för en verksamhet som heter lerums ekologiska grönsaker. Utan troligen hade jag skaffat en cloud tjänst.

min lösning hade vart :
Skaffat Sharepoint online med några office e3 licenser beroende på antal användare
office E3 konto kostar 2300kr per år och användare.

satt upp en sharepoint sida och använt den för att dela filer och dokument.

behövs AD så finns azure AD.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

Varför måste servern vara Xeon? Låter otroligt dumt då man lika gärna kunde använda en threadripper eller epyc för den delen, till ett mycket förmånligare pris...

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.