Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Tja, ur en rent absolut synvinkel så ju fler komponenter något har desto fler felkällor har du, men sedan får man ju tänka lite analytiskt och statistiskt också för att komma fram till ett vettigt svar...

Det är svårt att undvika att en elmotor är väldigt mycket driftsäkrare än en cancermotor plus växellåda som med alla sina mekaniska delar måste fungera inom exakta toleranser, samt alla tillhörande kringsystem som tändning, bränsleinsprutning, avgasrening med mera med mera. Så ju mer du kör hybriden på el, desto driftsäkrare blir den, i stora drag.

Jag antar att en hybridbil har någon sorts mekanism när den måste byta från växel-fri eldrift och sen snabbt slå över till växellådan och motorn, imponerande att det görs såpass smooth ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joabor:

Har ni sett bilderna på nya Kiva EV6? Om inte kommer en länk https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-nya-elbilen-kia-ev6...

Hm, ser ju sportig och så ut! Man vill väl inte vara 180+ lång och sitta i baksätet dock skulle jag tro.

Skrivet av snajk:

Nja, det är ju samtidigt ett problem att saker i bensinmotorn blir dåliga av att inte användas så mycket, gummipackningar som torkar ut och så vidare.

Jo, jag är medveten om det, men det kändes som överkurs att gå in på sådana detaljer då det snabbt blir oöverskådligt och gissningsaktigt. Därav "i stora drag". Sedan får man väl följa uppmaningarna i användarhandboken om hur ofta cancermotorn behöver gå, jag utgår ifrån att det står något om sånt där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

Tja, ur en rent absolut synvinkel så ju fler komponenter något har desto fler felkällor har du, men sedan får man ju tänka lite analytiskt och statistiskt också för att komma fram till ett vettigt svar...

Det är svårt att undvika att en elmotor är väldigt mycket driftsäkrare än en cancermotor plus växellåda som med alla sina mekaniska delar måste fungera inom exakta toleranser, samt alla tillhörande kringsystem som tändning, bränsleinsprutning, avgasrening med mera med mera. Så ju mer du kör hybriden på el, desto driftsäkrare blir den, i stora drag.

Skrivet av Chromatic:

Jag antar att en hybridbil har någon sorts mekanism när den måste byta från växel-fri eldrift och sen snabbt slå över till växellådan och motorn, imponerande att det görs såpass smooth ändå.

Toyotas "Hybrid Synergy Drive" är ett trevligt system.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Synergy_Drive

Permalänk
Medlem

Och det är beprövat eftersom de har hållt på med det i över 20 år. Nyare versioner som den i nuvarande Camry har väl även simulerade växlingar så att man kan få ned gummibandskänslan i variatorlådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Precis något sånt här jag hoppades hitta! Tack så hemskt mycket
EDIT: Personligen tycker jag att han ändå var lite ensidig, det finns mycket mer faktorer att räkna in med att tillverka batterier, solpaneler och vindkraftverk, men han hoppade över det mesta.

Väldigt mycket spekulation och killgissningar. Är värdelöst med energianalyser om man inte har någon som helst standard hur det utförs. Sedan ska man vara miljövänlig så kan man inte åka och köpa en ny elbil var tredje år + köpa ekologiska bananer och sedan tro att man räddar världen.
Det behövs mycket radikalare förändringar än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Väldigt mycket spekulation och killgissningar. Är värdelöst med energianalyser om man inte har någon som helst standard hur det utförs. Sedan ska man vara miljövänlig så kan man inte åka och köpa en ny elbil var tredje år + köpa ekologiska bananer och sedan tro att man räddar världen.
Det behövs mycket radikalare förändringar än så.

Instämmer starkt!
Samtidigt är det såklart bra att det finns ett starkt intresse för elbilarna, i alla fall i I-länder. Tekniken måste ju mogna för förfinas.
Men precis som du säger, är inte precis som att man löser klimatkrisen genom att köpa ny el-bil vart 3e år och förvänta sig att det inte orsakar några nämnvärda utsläpp.

Enligt vissa här i tråden är det ju mer klimatsmart att köpa en begagnad bensinare jämfört med att tillverka en helt ny elbil och köra den i några år.

Orkar inte kolla upp källor, så ta det med en nypa salt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Instämmer starkt!
Samtidigt är det såklart bra att det finns ett starkt intresse för elbilarna, i alla fall i I-länder. Tekniken måste ju mogna för förfinas.
Men precis som du säger, är inte precis som att man löser klimatkrisen genom att köpa ny el-bil vart 3e år och förvänta sig att det inte orsakar några nämnvärda utsläpp.

Enligt vissa här i tråden är det ju mer klimatsmart att köpa en begagnad bensinare jämfört med att tillverka en helt ny elbil och köra den i några år.

Orkar inte kolla upp källor, så ta det med en nypa salt!

Gör du jämförelsen mellan en ny elbil och en redan befintlig bil istället för två nytillverkade så kommer förstås elbilen får väldigt mycket mer utsläpp att "köra in", eftersom den begagnade bilen då är på noll. Sedan krävs det förstås alltid ett visst nytillskott eftersom väghållarna, särskilt i Sverige, ägnar sig åt att försöka få bilarna att upplösas i järnoxid. Om det inte blir ett redigt mekaniskt haveri så är det ju ofta där det till slut inte längre går att hålla en bil rullande med rimliga insatser.

Permalänk
Medlem

Besiktigade min Model S -16 idag och det är nog den smidigaste och snabbaste besiktning jag varit med om.
Gick igenom utan anmärkning...
Inte mycket de behövde kolla och fick hjälpa dem med att stänga av luftfjädring etc. Lite orolig dock när de var tvungna att lyfta i länkarmarna och inte ute i de "riktiga" lyftpunkterna.
Det enda jag fick strula med innan, var att hitta varningstriangeln. Hittade den till slut i en röd "första hjälpen" väska i frunken, som egentligen är ett "Roadside safety kit".

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Sedan ska man vara miljövänlig så kan man inte åka och köpa en ny elbil var tredje år + köpa ekologiska bananer och sedan tro att man räddar världen.

Skrivet av Chromatic:

Om ingen gör det, kommer det inte finnas en begagnad-marknad och därmed heller inte elbilar för dem som inte har råd med nya.
Hade själv inte haft råd med en ny Model S, så fick tag på en fyra år gammal till ett pris jag hade råd med.
Därmed blev Sverige av med en Volvo-diesel som gick 6-7000mil/år.

Många leasar Teslor och de kontrakten brukar vara på 3 år...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om ingen gör det, kommer det inte finnas en begagnad-marknad och därmed heller inte elbilar för dem som inte har råd med nya.
Hade själv inte haft råd med en ny Model S, så fick tag på en fyra år gammal till ett pris jag hade råd med.
Därmed blev Sverige av med en Volvo-diesel som gick 6-7000mil/år.

Många leasar Teslor och de kontrakten brukar vara på 3 år...

Därför Leasing blivit så populärt senaste åren för då slipper man ta den stora värdeminskningen, service, försäkring som ingår i en fast månadshyra istället.

Senaste bilen jag ägde var en 3 år gammal V70D4 & under 1 års tid låg enbart värdeminskningen på 3000 kr/mån detta är vad en ny Nissan leaf 40 Kwh kostar på leasing inklusive försäkring & service.

Så spontant känner jag att vid nästa bil jag kommer skaffa blir det leasing eller en äldre billigare Elbil beroende på hur det ser ut då.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Därför Leasing blivit så populärt senaste åren för då slipper man ta den stora värdeminskningen, service, försäkring som ingår i en fast månadshyra istället.

Senaste bilen jag ägde var en 3 år gammal V70D4 & under 1 års tid låg enbart värdeminskningen på 3000 kr/mån detta är vad en ny Nissan leaf 40 Kwh kostar på leasing inklusive försäkring & service.

Så spontant känner jag att vid nästa bil jag kommer skaffa blir det leasing eller en äldre billigare Elbil beroende på hur det ser ut då.

Men iallafall de senaste tre åren (eller alltid?) har i de allra flesta fall privatleasing varit en förlustaffär. Såklart finns vissa extremer då bilar dumpas på leasingmarknaden men i mitt fall (V90, 3 år) så hade privatleasingen blivit ungefär dubbla kostnaden/månad. Lite extremt sista åren, det som varit gynnsamt är de höga priserna på beg. bilar.

Sedan är din jämförelse märklig, du jämför en stor premiumbil, V70 (som heller inte sålts sedan 2016) mot en av de sämre bilarna på marknaden i en helt annan storleksklass. Du skulle jämfört mot en Dacia/Kia/Hyundai eller liknande.
Dessutom är det ju svårt att resa tillbaka i tiden tre år och ta upp dagens leasingerbjudande som du jämför med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Precis något sånt här jag hoppades hitta! Tack så hemskt mycket
EDIT: Personligen tycker jag att han ändå var lite ensidig, det finns mycket mer faktorer att räkna in med att tillverka batterier, solpaneler och vindkraftverk, men han hoppade över det mesta.

Den inriktar sig ju mest mot drivmedlet, batterierna är ju tyvärr en parantes. Finns en livscykelanalys som IVL har gjort som visar att batterier orsakar mindre än hälften koldioxid per kilowattimma lagringskapacitet än vad man trodde för några år sedan.

Artikel: https://fof.se/tidning/2020/2/artikel/bara-halften-sa-stora-u...

Rapport: https://www.ivl.se/download/18.14d7b12e16e3c5c36271070/157492...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Besiktigade min Model S -16 idag och det är nog den smidigaste och snabbaste besiktning jag varit med om.
Gick igenom utan anmärkning...
Inte mycket de behövde kolla och fick hjälpa dem med att stänga av luftfjädring etc. Lite orolig dock när de var tvungna att lyfta i länkarmarna och inte ute i de "riktiga" lyftpunkterna.
Det enda jag fick strula med innan, var att hitta varningstriangeln. Hittade den till slut i en röd "första hjälpen" väska i frunken, som egentligen är ett "Roadside safety kit".

Borde väl kolla ungefär samma sak som en fossilare minus utsläppsvärden?

Smidigaste besiktningen jag var med om var med min Subaru Impreza WRX, men det berodde nog mer på att det var en ung kille som besiktade ochsom ville provköra 😅

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ja den där lär bli intressant, känns som det kommer mycket intressant nu fram till sommaren.

Bra för mig som väntar på en Model S som kommer först i september (om den inte försenas mer). Kommer hinna se alternativen så jag kan hoppa av min beställning om de andra är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Yes, bara gå in på bilbyggarverktyget så finns Sportline som val för både iV 60 & 80, 17 500 kostar Sportline, vilket är en hel ok summa och dessutom så ökar den tydligen bilens värde rejält så pålägget (låg avskrivning) för privatleasing blev bara futtiga 100/sek/mån (för mig).

Skodas hemsida är ju inget under av tydlighet, men en koll på "standardutrustning" för iV 80 Sportline visar följande(dessa finns inte med på vanliga iV 80):

"LED-kombinationslykta, ljusfunktioner animerade"

"Kylargaller"

Innebär det att LED-grillen är standardutrustning på Sportline?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Skodas hemsida är ju inget under av tydlighet, men en koll på "standardutrustning" för iV 80 Sportline visar följande(dessa finns inte med på vanliga iV 80):

"LED-kombinationslykta, ljusfunktioner animerade"

"Kylargaller"

Innebär det att LED-grillen är standardutrustning på Sportline?

LED animerade finns även på iV80. Gällande LED-grillen så ingår den inte och vad som menas med "kylargaller" har jag inte den blekaste aning om (kanske är att gallret nertill ser annorlunda ut?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Fast vad tror du månadshyran är om inte just värdeminskning, service och försäkring? att säga att man "slipper" dessa saker med leasing är ju verkligen ett konstigt sätt att se på det

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Saic Motors lanserar en ny Suv modell i tri motor utförande med längre räckvidd vs Zs Ev & Mg 5 kommer utanför UK äntligen & är en prisvärd Kombi.
https://alltomelbil.se/mg-lanserar-tva-elbilar-i-europa-en-ko...

Mg egna hemsida med bilarna dom har.
https://mgmotor.eu/sv-SE/

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Men iallafall de senaste tre åren (eller alltid?) har i de allra flesta fall privatleasing varit en förlustaffär. Såklart finns vissa extremer då bilar dumpas på leasingmarknaden men i mitt fall (V90, 3 år) så hade privatleasingen blivit ungefär dubbla kostnaden/månad. Lite extremt sista åren, det som varit gynnsamt är de höga priserna på beg. bilar.

Sedan är din jämförelse märklig, du jämför en stor premiumbil, V70 (som heller inte sålts sedan 2016) mot en av de sämre bilarna på marknaden i en helt annan storleksklass. Du skulle jämfört mot en Dacia/Kia/Hyundai eller liknande.
Dessutom är det ju svårt att resa tillbaka i tiden tre år och ta upp dagens leasingerbjudande som du jämför med...

Alla bilaffärer är dåliga affärer, det är min utgångspunkt. Är nu inne i slutet på min första privatleasingbil och har valt att privatleasa min Skoda Enyaq. Jag tycker att privatleasing är toppen baserat på följande:
- Jag slipper att fundera på värdeminskning eller att det kommer en facelift eller ännu värre en ny modell.
- Allting ingår, service, försäkring etc.

Jag tar hand om mina bilar ganska väl så jag behöver inte fundera så mycket på extra kostnader vid inlämning. Dessutom har jag lite mani att jag alltid vill att saker ska fungera i mina bilar. Om det är något som inte fungerar 100% vad det än må vara så måste jag fixa det och det kan bli dyrt på en bild som är 3 år eller äldre.

Men den stora saken är att dels har jag inget behov av att äga en bil, då mitt behov är att ta mig från plats A till B säkert och praktiskt (gärna i en fin bil, fåfänga? absolut). Den stora saken är att det är enkelt och jag behöver inte fixa med bilen utan kan lägga tid på andra saker, dessutom är jag ingen bilmeck så allt jag behöver göra med bilen tar en jäkla tid.

Men jag repeterar - Alla bilaffärer är dåliga affärer i alla fall rent ekonomiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triffid:

Fast vad tror du månadshyran är om inte just värdeminskning, service och försäkring? att säga att man "slipper" dessa saker med leasing är ju verkligen ett konstigt sätt att se på det

Jo absolut. Fördelen med leasing ur det perspektivet är ju att det är leasingföretaget som tar risken att bilen inte når upp till förväntat försäljningsvärde istället för en själv. Normalt är ju risken för det ganska liten, och leasingföretagen tar förstås höjd för vissa fluktueringar, men nu är ju bilmarknaden mer osäker än på länge. Fossilbilar kanske inte är så heta på begagnatmarknaden om några år exempelvis, men dagens elbilar kanske inte ser så intressanta ut jämfört med de som finns om några år heller. Vem vet, kanske vätgaskrämen tar över nybilsförsäljningen om ett par år liksom.

Service och försäkring kan ingå i leasingen eller inte, ofta ingår service alternativt kan man köpa till ett serviceavtal, men det kan man ju till en köpt bil också. Och det är lite samma läge med försäkringen, en nyköpt bil får ofta hyfsad rabatt på märkesförsäkring exempelvis men ingår den inte i leasingen så brukar man kunna köpa till det hyfsat billigt på samma faktura. Men bor man dåligt till, är ung, har tidigare skador eller liknande så är det ju en fördel med en försäkring som inte granskar en själv för att bestämma premien.

Permalänk
Skrivet av joabor:

Har ni sett bilderna på nya Kiva EV6? Om inte kommer en länk https://alltomelbil.se/forsta-bilderna-pa-nya-elbilen-kia-ev6...

Tycker faktiskt att den ser bättre ut än Ioniq 5 som bygger på samma bottenplatta.

Riktigt snygg. Skulle absolut kunna tänka mig byta till denna från Model S!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Permalänk
Medlem

Och så klagade folk på Chris Bangle...

Permalänk
Medlem

Man blir väl inte jätteglad över påskharetänderna i fronten. Har praktikanterna från Toyota/Lexus tagit över designansvaret hos Beamer.

I övrigt säkert jättefina bilar, känns lite som de prisar sig ut från marknaden? BMWs största sellingpoint har ju ofta varit känslan i motor/drivlina, detta är ju lite överspelat på elbilarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Man blir väl inte jätteglad över påskharetänderna i fronten. Har praktikanterna från Toyota/Lexus tagit över designansvaret hos Beamer.

I övrigt säkert jättefina bilar, känns lite som de prisar sig ut från marknaden? BMWs största sellingpoint har ju ofta varit känslan i motor/drivlina, detta är ju lite överspelat på elbilarna.

Jo designen är hemsk, framför allt på fronten.

Men det är ju fint att det kommer mer "vanliga" bilar som elbilar. Vill man inte köra SUV eller småbil så har man ju hittills fått köra på Tesla eller möjligtvis en Taycan men priset är ju ett hinder för den. Nu kommer E-tron GT, som ser ut att bli väl dyr också, och i4. Jag hoppas på att en motorsvagare i4 kunde hamna på en lite mer realistiskt prisnivå, men vi får väl se. Annars kanske jag får gå från BMW till Hyundai och acceptera en SUV/Crossover.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Jo designen är hemsk, framför allt på fronten.

Men det är ju fint att det kommer mer "vanliga" bilar som elbilar. Vill man inte köra SUV eller småbil så har man ju hittills fått köra på Tesla eller möjligtvis en Taycan men priset är ju ett hinder för den. Nu kommer E-tron GT, som ser ut att bli väl dyr också, och i4. Jag hoppas på att en motorsvagare i4 kunde hamna på en lite mer realistiskt prisnivå, men vi får väl se. Annars kanske jag får gå från BMW till Hyundai och acceptera en SUV/Crossover.

Kan bara hålla med. jag som vill ha sedan eller hatchback har i princip bara Tesla att välja på i min prisklass. Porsche och Audi är för dyra. Resten är SUV/Crossover. Vilket jag inte alls vill ha.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Kan bara hålla med. jag som vill ha sedan eller hatchback har i princip bara Tesla att välja på i min prisklass. Porsche och Audi är för dyra. Resten är SUV/Crossover. Vilket jag inte alls vill ha.

Jo, jag hoppas någonstans att i4 hamnar i alla fall i närheten av 400-serien, kanske med ett påslag på 50-100 tusen för eldriften, men jag vet inte hur realistiskt det är. Polestar 2 är ju ett alternativ annars, men den är hyfsat liten och inte direkt billig heller förstås.

Permalänk
Medlem

BMW iX Xdrive40
865 000 SEK

BMW iX Xdrive50
1 065 000 SEK

Dragvikt 2500 KG, Så dyrare en Audi Etron.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210317/s...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, jag hoppas någonstans att i4 hamnar i alla fall i närheten av 400-serien, kanske med ett påslag på 50-100 tusen för eldriften, men jag vet inte hur realistiskt det är. Polestar 2 är ju ett alternativ annars, men den är hyfsat liten och inte direkt billig heller förstås.

Misstänker i4an landar runt 700k. Jag tänker vara lite udda nu och säga att jag tycker i4an och iX är mer tilltalande designmässigt än någon tesla.