AMD Radeon RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Proshop hade snabbt en stund ett.
PowerColor Radeon RX 6700 XT Hellhound - 12GB GDDR
6882:-

Jag lade en best på den iallafall.
Nu står det väntar på produkter.
5 minuter senare så togs den bort.

Priser känns ju väldigt skumt?
Tänk om det är utan moms.. lol isåfall

Kommer bli intressant imorgon om priserna kommer ligga där omkring eller billigare/dyrare

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det här kortet vore en ganska lagom uppgradering för mina behov från nuvarande 2060S, men sen är jag rätt hopplöst förälskad i DLSS också, när man ska få upp framerate i grafiktunga spel. Lyckas inte få rätsida på när AMD:s motsvarighet faktiskt är tänkt att sjösättas, och med tanke på hur risigt DLSS var i begynnelsen, så är jag inte helt sugen på att hänga med AMD ända från början när de ska strykjärna ut teknikens barnsjukdomar. Nu löser ju marknaden det här dilemmat åt en genom att det är halvt omöjligt att få tag på ett kort i alla fall.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det fungerar att köpa direkt från AMD, varifrån skickas det, blir det tull och moms ?

Permalänk
Medlem

Står väl i artikeln att de inte kommer gå

Visa signatur

Processor: Intel 8700K @3.7GHz, Moderkort: MSI Z370 Gaming M5, Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 1080TI
Chassi: Fractal Design R4 Arctic White, RAM: Corsair Dominator 1600 MHz 8Gbx2, SSD Corsair Neutron 480 gb
Kylning: Antec H20 620 V4 PSU: Antec High Current Pro 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nsaje:

Står väl i artikeln att de inte kommer gå

har kommit en uppdatering i slutet på samanfatting att det inte stämmer. det kommer at gå att köpa direkt från AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag äger idag ett MSI RTX3060 och jag undrar om ett RX 6700 XT kommer att öka prestandan nämnvärt i 4K? Jag kör MSFS2020 inget annat.

Dvs, är det värt att försöka uppgradera om man får tag på ett kort?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d96jak:

Någon som vet hur det fungerar att köpa direkt från AMD, varifrån skickas det, blir det tull och moms ?

Vem vet, om man inte råkar inom en snar framtid vilja köpa kortet men "out of stock" så finns EBAY med dyra priser över det rekommenderade med tulldyrt när det kommer där ifrån.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja jag vet, vi kan inte lev nuvarande gpu:er, så vi gör ett helt nytt vi inte kan lev heller, det här kortet är det nog ingen son bett om skulle jag tror, 3060ti är billigare och snarlik prestande, men betydligt billigare, hur tänkte dom här,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Ja jag vet, vi kan inte lev nuvarande gpu:er, så vi gör ett helt nytt vi inte kan lev heller, det här kortet är det nog ingen son bett om skulle jag tror, 3060ti är billigare och snarlik prestande, men betydligt billigare, hur tänkte dom här,

Även om tillgången är dålig, så är den rimligtvis ändå dubbelt så bra som de tidigare lanserade pga den mindre kretsen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tip Top:

Ja jag vet, vi kan inte lev nuvarande gpu:er, så vi gör ett helt nytt vi inte kan lev heller, det här kortet är det nog ingen son bett om skulle jag tror, 3060ti är billigare och snarlik prestande, men betydligt billigare, hur tänkte dom här,

Vart hittar man ett 3060ti som är betydligt billigare än 5099 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Vart hittar man ett 3060ti som är betydligt billigare än 5099 kronor?

Tänkte extrakt samma.
På Tradera/Blocket så går ju korten för +7000:- !
Får man ett 6700XT för 6K ca så är det fan med billigt, tråkigt nog.
Bara att se sanningen.

Som tur kan jag sälja mitt 1080 för ca 4K.
Då blir det inte så farligt.
Och när det lagret börjar fyllas på så kan jag alltid sälja 6700XT.

Men först gäller det att få tag på ett.

EDIT.
Efter kollat på Tradera så går 3060Ti mer åt 8-9K... Sjukt

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Jag äger idag ett MSI RTX3060 och jag undrar om ett RX 6700 XT kommer att öka prestandan nämnvärt i 4K? Jag kör MSFS2020 inget annat.

Dvs, är det värt att försöka uppgradera om man får tag på ett kort?

20 fps vs 24, dock ultra quality
https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6700_xt_(...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Vart hittar man ett 3060ti som är betydligt billigare än 5099 kronor?

billigaste första jag hittade
https://www.webhallen.com/se/product/328699-Zotac-GeForce-RTX...

enda jag hittade
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5734657

tror inte dom kommer kosta 5099 i butik när dom finns i lager, sen finns ju ändå inga i lager så spelar roll

Du kan ju inte gå på priser i beg marknaden man får ju utgå från msp där dom tänky sälja dom för, sen att det finn dårar som betalar vad som, dom får ju skylla sig själva lite , som är mrd o bidrar till att kortet faktiskt kan säljas för dessa hutlösa priser det är min åsikt , nä bojkotta scalpers är ett gnidet sätt att handla på , jag köpte detta kort men inser att det är för kraftfullt etc läser man ju dageligen, skaffa ett vettigt betalt jobb istället för att lura av andra pengar som inte fattar bättre

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Såg fram emot detta kort men blev lite besviken måste jag säga även om kortet i sig skulle klara mina behov just nu, så det känns bäst att behålla min GTX 1050 i några månader till och hoppas på att priserna blir rimligare, får ändå bara in en kvart eller så Urban Terror per dag som det ä just nu.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad menar du om det detta kort ligger runt 6000kr och prestera bättre en rtx 3070 för 8-9tkr så är det väll en väldigt bra deal.

3070 är i snitt 10% snabbare i santliga tester utom gamla battleF , men ett 3070 är inte värt 8-9k för det heller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Det är ingen jätteskillnad egentligen. Men lite snabbare är det allt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag äger idag ett MSI RTX3060 och jag undrar om ett RX 6700 XT kommer att öka prestandan nämnvärt i 4K? Jag kör MSFS2020 inget annat.

Dvs, är det värt att försöka uppgradera om man får tag på ett kort?

Inte helt lätt svara på. En liten ökning skulle jag gissa men inte särskilt stor. Här är en länk till Hardware Unboxeds test i 1440P.

https://www.youtube.com/watch?v=PJboWJJFk9I&t=405s

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stoffe_83:

Det är ingen jätteskillnad egentligen. Men lite snabbare är det allt.

Beror förstås på vilka inställningar man har, tror t.ex. det är vettigt att kika igenom digital foundrys klipp där de ger rekommendationer.
Då kan förstås skillnaden bli större.
_
För egen del med 5700 så ser jag ingen som helst mening att uppgradera. Även om kärnan är snabbare osv så vill jag inte t.ex. ha lägre minnesbandbredd än jag redan har.

Och folk kommer spamma sönder AMDs hemsida så man lär knappast komma in ens. Och många av korten hamnar upp på blocket och tradera.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

Såg fram emot detta kort men blev lite besviken måste jag säga även om kortet i sig skulle klara mina behov just nu, så det känns bäst att behålla min GTX 1050 i några månader till och hoppas på att priserna blir rimligare, får ändå bara in en kvart eller så Urban Terror per dag som det ä just nu.

Behöver du ett 6700XT för att maxa Urban menar du?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Skulle nog jämföra denna mot RTX3060TI, hur mycket kostade den som billigast när den släpptes? Vad som gick att köpa för, inte vad rekommenderat som inte stämmer för fem öre.

Permalänk
Medlem

@JonasT Ni borde utföra alla era GPU-tester i både Intel- & Amdmiljö, det kan vara (stor) skillnad, detta har jag själv kunnat konstatera. Förstår att det skulle kunna bli för betungande, men offra isf några spel.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NutCracker:

@JonasT Ni borde utföra alla era GPU-tester i både Intel- & Amdmiljö, det kan vara (stor) skillnad, detta har jag själv kunnat konstatera. Förstår att det skulle kunna bli för betungande, men offra isf några spel.

Menar du så som vi redan gör?
https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Rejält smiskad av RTX 3070 alltså.

Knappt efter 3070 i konventionell rendering (i Techpowerups svit endast 4% diff i 1440p, t.ex).
Rejält smiskad i raytracing, ja.

Skrivet av Makramundi:

I AMD:s releasematerial såg det ju ut som att 6700XT skulle vara ca 10% snabbare än 3070?

Nej, det gjorde det inte. Det såg ut som de var tvåsiffrigt snabbare i väl vald titel och väl valt API.

Permalänk
Medlem

Såg precis hardware unboxed test, och får verkligen tacka Sweclockers för en mer nykter review som vanligt

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag hade inte kommit till den sidan när jag skrev mitt inlägg, såg bara denna info:
Komponenter i testsystemen
Processor
Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz
(här:https://www.sweclockers.com/test/31552-amd-radeon-rx-6700-xt/3). Men visst då är ni på detta - bra, dock skulle redovisningen möjligen kunna var head 2 head - på något smart sätt(?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av d96jak:

Någon som vet hur det fungerar att köpa direkt från AMD, varifrån skickas det, blir det tull och moms ?

När jag köpte ett 5700 XT 50th anniversary Edition var det Digital River som skickade, och då från Irland (Även Lenovo använder dem). Irland är med i EU så du slipper tull, och shipping brukar kosta runt 200 kr.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bara ett litet påpekande; Metro Exodus -The Taiga är med 2 ggr, under flik nr 3 och nr 8. Men det kanske är ett så väldigt bra spel, att det ska vara med två gånger?

Vet inte om det påpekar någon följdberäkning av t ex prestandaindex (som om Metro exempelvis har fått dubbel vikt)?

Permalänk

Test: Radeon RX 6700 XT möter Geforce RTX 3070

Rubriken ändras när man klickar på den, till att inte inkludera RTX 3070.

Sidan "Temperatur, ljudnivå och effektmätning" jämförs INTE ALLS med RTX 3070 (inte någon av egenskaperna).

Det är säkert ett bra kort, det enda någon behöver veta om graffetemp är om luftkylningen på modellen blåser ut all värme ur chassit, eller sprutar ut värme fritt som en glödande flummig älva inuti chassit.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg precis hardware unboxed test, och får verkligen tacka Sweclockers för en mer nykter review som vanligt

here we go med smutskastning igen. känns ju så att du har bada en enda skiva som repeteras om och om igen.

Skrivet av HolyFather:

Test: Radeon RX 6700 XT möter Geforce RTX 3070

Rubriken ändras när man klickar på den, till att inte inkludera RTX 3070.

Sidan "Temperatur, ljudnivå och effektmätning" jämförs INTE ALLS med RTX 3070 (inte någon av egenskaperna).

Det är säkert ett bra kort, det enda någon behöver veta om graffetemp är om luftkylningen på modellen blåser ut all värme ur chassit, eller sprutar ut värme fritt som en glödande flummig älva inuti chassit.

en sak och komma ihåg är att det blir svårt att jämföra temperaturerna mellan AMD och Nvidia då den senare har valt att göma junction tempaturen helt och hållet. och har sett folk som tror sig pga detta att Nvidia är mycket svalare än AMD.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

here we go med smutskastning igen. känns ju så att du har bada en enda skiva som repeteras om och om igen.

Ingen smutskastning behövs. Dom använder ett klenare system än i princip alla andra recensenter (3950X medans andra kör CML/Zen 3) vilket medför att Nvidia i vissa titlar prestera betydligt sämre än man gjort med mer system/cpu prestanda tillgängligt.

Det var ju HWUB själva som bara för några dagar sen gick ut med en stor artikel om ämnet att Nvidia har högre overhead i många moderna titlar. Intressant att man då fortsätter att testa med ett system som ger AMD en fördel i vissa situationer!