Microsoft skjuter ut Auto HDR – HDR-omfång för äldre speltitlar

Permalänk
Melding Plague

Microsoft skjuter ut Auto HDR – HDR-omfång för äldre speltitlar

Deltagare i Windows Insider-programmet bjuds på automatiskt ökat dynamiskt omfång i DirectX 11 och 12-titlar kodade för SDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hepp, dags för mer kaffe.. Försökte dra i slidern på första bilden minst 2 gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Häftigt! Skulle vara kul att jämföra Native mot detta, se hur stor skillnad och hur smart lösningen är.

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Hepp, dags för mer kaffe.. Försökte dra i slidern på första bilden minst 2 gånger.

haha samma här 😋

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Hepp, dags för mer kaffe.. Försökte dra i slidern på första bilden minst 2 gånger.

Då är vi två 🤣

Visa signatur

Macbook Pro 15'' Early 2013 2.4Ghz Core i7, 8GB RAM, 256GB SSD kopplad till Belkin Thunderbolt express.
Dell U2711, AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT-1350, Audiolab M-DAC, ELAC AM-180 Aktiva Högtalare.
Ducky TKL PBT Engraved Cherry Brown, Logitech G700

Permalänk
Medlem

Blir o testa ikväll, tror metro 2033 hade kunnat se bättre ut med det!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Ot: Ska bli häftigt att testa! Kul när det dyker upp såna features som kan få en att vilja gå tillbaka till gamla spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Inaktiv

Ska testa detta på Lemmings ikväll

Permalänk
Inaktiv

Trevligt, får hoppas det släpps lite vettiga HDR-skärmar bara!

Blir eventuellt att koppla in datorn till TVn och prova vid något lämpligt tillfälle.

Permalänk
Medlem

Har inte en HDR skärm, men desto mer man läser om det så desto mer skulle man vilja ha en skärm med HDR.

Problemet som jag har märkt är mer att de flesta skärmar har en jätte låg HDR nivå.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Har inte en HDR skärm, men desto mer man läser om det så desto mer skulle man vilja ha en skärm med HDR.

Problemet som jag har märkt är mer att de flesta skärmar har en jätte låg HDR nivå.

VESA har en standard för HDR10 som du kan gå på för att få en skärm med lite mer kräm i. HDR400, 600 och 1000. Köper du en med DisplayHDR1000 så får du en som lyser tillräckligt starkt enligt mig. HDR600 räcker i många fall medan HDR400 är ganska lam.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

VESA har en standard för HDR10 som du kan gå på för att få en skärm med lite mer kräm i. HDR400, 600 och 1000. Köper du en med DisplayHDR1000 så får du en som lyser tillräckligt starkt enligt mig. HDR600 räcker i många fall medan HDR400 är ganska lam.

Problemet är ju att det ofta kommer med värdelös svärta och bildkvalite i övrigt.

Permalänk
Medlem

I dagsläget har jag inte HDR skärm, men när det är dags för köp tror jag definitivt att det kommer bli med HDR. Så coolt att gamla spel-klassiker inte lämnas helt åt historikens dammiga annaler

(Har jag tur har priset hunnit sjunka ner lite för något vettigt tills dess, hoppas kunna landa runt 10 papp)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Rekordmedlem

Men tyvärr kan windows ändå inte hantera HDR särskilt bra så det funkar bara för xbox och linux, eller ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maximo:

Problemet är ju att det ofta kommer med värdelös svärta och bildkvalite i övrigt.

Jag är försiktigt hoppfull med kommande OLED-skärmar för datorbruk. Kunde LG producera bra paneler och skärmar där de tar det som är bra med deras paneler för TV till datorvärlden hade det blivit uppgradering.

En sketen HDR400-skärm med dålig panel som det mesta för PC verkar ha i bästa fall, med fåtal undantag, håller jag i mina pengar. Inte tänkt göra något dyrare skärmköp tills dess att det går köpa något bra med bra bildkvalitet och bra HDR.

Skrivet av dpom86:

I dagsläget har jag inte HDR skärm, men när det är dags för köp tror jag definitivt att det kommer bli med HDR. Så coolt att gamla spel-klassiker inte lämnas helt åt historikens dammiga annaler

(Har jag tur har priset hunnit sjunka ner lite för något vettigt tills dess, hoppas kunna landa runt 10 papp)

I den bästa av världar så hade spelen erbjudits med exempelvis DosBOX eller PCem när utvecklarna inte längre kan eller vill supporta sin produkt så att spel alltid är spelbara. PC-världen saknar generationer men ofta saknas vettiga lösningar för att hålla kompatibilitet över tid tyvärr. Men ger ju en marknad för "retro PC's" förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ska testa detta på Lemmings ikväll

fan va nice det vore med en remake på Lemmings!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

fan va nice det vore med en remake på Lemmings!

Hade gillat detta, gärna med (iallafall delar av) det grafiska stuket i spinoffen Lomax: https://www.mobygames.com/game/playstation/adventures-of-loma...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade gillat detta, gärna med (iallafall delar av) det grafiska stuket i spinoffen Lomax: https://www.mobygames.com/game/playstation/adventures-of-loma...

hittade Lemmings gratis på Windows Store haha

https://www.microsoft.com/sv-se/p/lemmings/9wzdncrfjcdm#activ...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Problemet är ju att det ofta kommer med värdelös svärta och bildkvalite i övrigt.

LG CX OLED

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

VESA har en standard för HDR10 som du kan gå på för att få en skärm med lite mer kräm i. HDR400, 600 och 1000. Köper du en med DisplayHDR1000 så får du en som lyser tillräckligt starkt enligt mig. HDR600 räcker i många fall medan HDR400 är ganska lam.

Jo visst men tycker rätt så oftast att när det har satts HDR1000 på en skärm har något annat försämrats, typ svärtan eller panel typen. Samt så måste man ju också oftast betala helt sjuka mängder för en sådan skärm fastän det inte ens är en professionell skärm.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Har inte en HDR skärm, men desto mer man läser om det så desto mer skulle man vilja ha en skärm med HDR.

Problemet som jag har märkt är mer att de flesta skärmar har en jätte låg HDR nivå.

Problemet är att dom flesta skärmar har IPS-paneler o har därmed inte ens i närheten den kontrasten som behövs för att visa nånting med "högt dynamisk omfång". (aka hög kontrast) Det blir alltså mest bara säljblaj för att lura folk att köpa skärmar. Det krävs lokal dimming eller än hellre OLED eller liknande tekniker för att visa nån riktig HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

HDR utan lokal dimming är ju helt meningslöst. Men samtidig är det en sådan implementering man ser i de flesta ”gamingskärmar”, min inkluderat. Kan verkligen inte förstå mig på det. Det är ju en funktion som man absolut inte kan använda eftersom det ser helt gräsligt ut.

Håller helt med. Har en Acer XB323UGP som på många sätt är fantastisk, men just HDR går inte riktigt att använda. Samtidigt så hade samma skärm kostat oerhört mycket mer med en bra FALD som gjort det hela rättvisa.

Permalänk
Medlem

Köp TV för HDR 4K eller 8K modell.

Man går inte tillbaka till en mindre skärm efter det.
Behövs ett redigt skrivbord dock.

Permalänk
Medlem

Alltså ska man köra HDR så är det OLED som gäller. Inget annat. Säg inte att HDR är kasst förrens ni har kört det på OLED, det är som dag o natt i många spel.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Har HDR och det ser fan fint ut i film och Cyberpunk 2077 med rätt inställningar.
Jag hoppas det utvecklas mer till just PC.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZothOmmog:

Har inte en HDR skärm, men desto mer man läser om det så desto mer skulle man vilja ha en skärm med HDR.

Japps, samma här! Tyvärr har Asus ProArt Display PA32UCG fortfarande inte släppts på marknaden - nu snart ett år försenad. Sas Q1 2020 förut, sedan kom corona och nu vettifan. Visas bara som "coming soon" på Asus' sajt, och så har det varit i månader nu...

Blir väl stolligt dyr i och för sig, men vill ändå åtminstone få chansen att köpa den, då den har så många funktioner jag önskar.

32" diagonal 16:9 panel, 1600/1000 nits toppvärde/kontinuerligt, freesync premium pro (48-120Hz), 1152-zoners miniLED FALD, 10bit DAC/kvantpunkt LCD, HDR10/HLG/Dolby Vision, färgomfång AdobeRGB 99.5%, DCI-P3 97%, Rec2020 89%, Thunderbolt 3 in/ut (power delivery 60W), Displayport, HDMI, USB3.1 nav, hörlursutgång

Nammenammenamm vilka specifikationer! Men förbannelse att den inte finns i handeln än...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått hajpen med HDR. Jag märker knapp nån skillnad jämfört med SDR. HDR är bara en filter i mina ögon.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har aldrig förstått hajpen med HDR. Jag märker knapp nån skillnad jämfört med SDR. HDR är bara en filter i mina ögon.

Vill du köpa en tjock-tv? Jag har en 28" i källaren

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vill du köpa en tjock-tv? Jag har en 28" i källaren

Nej tack. jag är nöjd med min LG OLED C9.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Asus ProArt Display PA32UCG

Synd bara att det är 4K nu när man precis börjar kunna få vettiga bildfrekvenser i 1440p med ett RTX 3080.

Det kommer väl säkert andra i mindre storlekar med samma teknik vad det lider.