Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem

Har följt priserna på Sweclockers, Blocket och Tradera ett tag för RTX 3000-serien och man ser helt klart lägst priser här på Sweclockers.

Det är fortfarande ok att lägga ut Köpes-annonser antar jag? Så att ni inte sabbar för de medlemmar utan nya grafikkort som är ute efter ett mer prisvärt och framförallt säkrare alternativ än Blocket. Tror det är fler än jag på Sweclockers som sitter med mer än ett grafikkort hemma nu när ether står så högt. Jag skulle aldrig sälja ett kort onödigt billigt på Blocket, men till någon som bygger en ny PC här på Sweclockers så skulle jag absolut kunna, precis som många andra medlemmar redan har gjort, se det som en god gärning och sälja kortet lite billigare.

Permalänk
Medlem

Trevligt att Swec sätter ner foten mot Scalpers.
Att folk gnäller mot detta är bara komiskt.
Swec styr sin egen marknad, och de väljer att inte stödja scalpers tillvägagångssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Är Microsoft Xbox Series S en bristvara? går ju köpa från samtliga butiker i Sverige typ många med 50+ i lager.

Tänker du sälja den du äger eller fler?

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av r0og:

Märkligt att sätta regler på hur man ska prissätta saker. Säljaren ska väl ändå få bestämma priset på det man säljer. Det är ju ändå valfritt för köparen att köpa eller inte.

Det är helt fritt för företag att sätta sätta regler i sin marknadsplats och därmed om man vill tillåta spekulativ försäljning osv. Det är fullt lagligt att sälja vapen mellan privatpersoner men Facebook marketplace tillåter det inte. Att ett företag sätter ner foten och begränsar den här typen av försäljning som inte bidrar något är bara bra. Tycker man inte om reglerna är det bara att gå till alternativ marknadsplats med allt vad det innebär

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 | Moderkort: MSI Z170A GAMING M7 | CPU: Intel Core i7 6700k | RAM: Corsair 8GB DDR4 VENGEANCE LP Grafikkort: MSI GTX 1080 GAMING X |PSU: Be Quiet: KRAFT 600W | SSD: Kingston 60GB | HDD WD 500GB
Kylning: CPU: Corsair H75 | Chassi: 3x 140MM Noctua, 2x 120mm Noctua |

Permalänk
Medlem

Ett förslag är även att dom som blir ertappade med att försöka sälja i forumet borde få sin inbox låst ett par veckor/månader.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Det är sant och jag håller med dej!
Men, att få skriva ner sin åsikt då, gillar du inte det?

Absolut, det är bra om man skriver sina åsikter så får man ju även svara med andra åsikter!

Problemet jag ville belysa var att det är ett logikfel att säga att om man tror på den fria marknaden så kan man inte heller ha regler på den marknad man driver.

Frihet är inte det samma som en rättighet, och inte heller innebär en frihet en skyldighet för någon att tillhandahålla en marknad på de villkor man själv vill.

Jag tror på frihet för alla parter i en transaktion. Säljare, köpare, marknadsplats. Om någon av dessa tre parter frivilligt inte vill ha något att göra med en affär så är det inte mer med det.

Permalänk
Medlem

Banna de från forumet för all framtid, låt bara de som "tänker rätt" få vara här. Synd att det går utför för en annars trevlig och bra bastion på nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Absolut, det är fult att tjäna pengar. Låt staten sätta priset eller fördela till de anser behöver de bäst så styrs det genom skatten istället. Att sedan alla får ett 1050 spelar ingen roll.

Jag tycker bara det är elakt, dom vet om att det finns andra som behöver.

Och tycker det är fel sätt att tjänar pengar på, ta bara toapapper, handsprit som alla bliv stulen i min skola som sen sälja för ca 500 kr samt att många köper upp alla munskydd och säljer dyrt, men det tycker du är med okej att någon tjänar lite extra pengar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta hjälper nått då de ändå kommer hamna på blocket och tradera. Men en bra politisk statement om inte annat

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Absolut, självklart ska den lokala mataffären sluta sälja kobebiff som uppenbarligen är överprisad för en del konsumenter då de vill ha rätt att köpa den till samma pris som fransyskan, annars ska den säljstoppas. Men varför köper affären inte direkt av bonden i Japan och säljer till självkostnadspris ? Att alla mellanhänder inkl de själva så omoraliskt scalpar den stackars döda kossans energiinehåll är ju förkastligt.
Att sedan en del kunder tycker kobebiffen är så god så det motiverar priset och har jobbat ihop pengarna att betala för biffen är ju moraliskt fel. Skulle biffen vara slutsåld och någon annan har kommit över ett parti att sälja för ännu högre pris än i affären just då alla biffar i princip är slut är ju nästan brottsligt eller hur.

Tänk om nån snubbe går in på Ica, köper upp allt bröd.. smäcker upp ett litet stånd utanför Ica, säljer brödet för 250% mer.. brödet är såklart slut överallt, för även i andra affärer gör vissa scaplers likadant.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Det finns inget som hindrar det såvida det inte är på ICAs mark och de har alla tillstånd ? Om det är för dyrt så slutar man köpa bröd och äter något annat och då tvingas han till slut rea ut brödet eller slänga det och det är kapitalförstöring, vilket bara fungerar inom politik/skattemedel eller i planekonomier t ex. (Någon annan betalar/förlorar pengarna)

Eller anser du att någon skall sätta ett standardpris på vad limpan får kosta max ?

Permalänk

Får man sätta ett utgångspris med budgivning och ett direkt köp pris över lägsta pris på prisjakt?

Så t.ex ett 3080 för 10.000 på prisjakt lägger man ut som 9500 med budgivning samt köp direkt pris för 12.000 t.ex?

Permalänk
Medlem

Fullständigt värdelöst. Jag är en hobbyminer som samlar på 3060ti's. Men eftersom de är så fantastiskt sällsynta nu för tiden har jag börjat byta dem rakt av mot PS5:or här i marknaden.

En PS5:a har ett bytesvärde som motsvarar 3060ti, vilket innebär att jag scalpar inte någon utan snarare byter "en unicorn för en annan". Personerna som byter har varit individer som velat gå från PC till konsol eller helt enkelt råkat få ett kort till övers.

Det har varit en win-win för oss båda men nu är det tydligen slut med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Meningslöst och obegripligt. Om ni inte vill det ska säljas saker på marknaden kan ni väl stänga ner det. Vad är så hemskt med att se dyra grafikkort listade? Låt bli och köp bara.

För att det är väldigt toxiskt för communityn i helhet. Scalping av bristvaror är ett beteende som väldigt många uppenbarligen tycker är förkastligt och reagerar starkt på. Jag är den förste att protestera mot "safe spaces" och liknande men Sweclockers är ju primärt en hårdvarusida och forum/community för hårdvaruintresserade, inte en marknadsplats. Det finns gott om andra kanaler om man vill ägna sig åt scalping. Marknaden här har historiskt speglat övriga sidan och det har mestadels handlat om medlemmar som köper/säljer begagnade komponenter till rimliga priser där båda parter har god insikt och kunskap om prestandanivåer osv. Inget ställe man säljer på för att göra maximal vinst alltså.

Nu har vi istället sett ett beteende som enbart handlar om att sko sig på en bristsituation. Också en tillströmning av nyregistrerade medlemmar som inte skrivit en rad i forumet och bara har annonser på bristvaror. Vi är dessutom mitt i en pandemi och många hårdvarunördar sitter hemma (extra mycket ). Kanske har man en backlog med spel som ligger och väntar som man inte kan spela i dagsläget för att nuvarande grafikkort inte hänger med längre. Ja, i-landsproblem visst, men hela hårdvaruvärlden är mer eller mindre i-landig.

Jag tycker inte att det är konstigare än hur Sweclockers begränsat politiska diskussioner t.ex. Det finns helt enkelt andra plattformar bättre lämpade för det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Rekordmedlem

Väldigt bra, de som bara tänker använda marknaden är rätt tråkiga så ett generellt förbud att sälja något alls över de facto nypris vore bra.
En sund handel med begprylar under nypris är vettigt och det enda som skulle kunna få kosta mer än nypris är verkligt udda eller samlarprylar, att det är brist på vissa moderna komponenter gör dem varken unika eller till samlarprylar men skulle det dyka upp en Cray 1 eller liknade soffa i marknaden så kan den i vart fall få kosta mer än ett 3060 kort även om det finns bekvämare soffor att köpa nya

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En Cray 1 är en bristvara så ajabaja den får max kosta vad den säljs för på prisjakt eller nypris när den såldes.

Over and out

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det är helt fritt för företag att sätta sätta regler i sin marknadsplats och därmed om man vill tillåta spekulativ försäljning osv. Det är fullt lagligt att sälja vapen mellan privatpersoner men Facebook marketplace tillåter det inte. Att ett företag sätter ner foten och begränsar den här typen av försäljning som inte bidrar något är bara bra. Tycker man inte om reglerna är det bara att gå till alternativ marknadsplats med allt vad det innebär

Är det säkert. Tycker ändå det är fel.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av QueleX:

Har följt priserna på Sweclockers, Blocket och Tradera ett tag för RTX 3000-serien och man ser helt klart lägst priser här på Sweclockers.

Det är fortfarande ok att lägga ut Köpes-annonser antar jag? Så att ni inte sabbar för de medlemmar utan nya grafikkort som är ute efter ett mer prisvärt och framförallt säkrare alternativ än Blocket. Tror det är fler än jag på Sweclockers som sitter med mer än ett grafikkort hemma nu när ether står så högt. Jag skulle aldrig sälja ett kort onödigt billigt på Blocket, men till någon som bygger en ny PC här på Sweclockers så skulle jag absolut kunna, precis som många andra medlemmar redan har gjort, se det som en god gärning och sälja kortet lite billigare.

Hej!

Jag och @UndaC pratade precis ihop oss kring detta och kom fram till att det inte ska gälla Köpes-annonser. Det känns lika rimligt som att tillåta budgivning; vi reglerar priset som saker får läggas ut för, men det är upp till köparen att avgöra vad denne i beredd att betala. Antingen i en budgivningen eller en Köpes-annons. Vi kör på det tillsvidare och om vi märker att det av något skäl inte fungerar får vi begränsa Köpes-annonser också.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Bra gjort, den trevliga stämningen och gemytligheten på Swec är viktigare än enskilda individers rättighet att vinstmaximera. Det finns, tro det eller ej, andra värden än de i kronor och ören.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medstud:

Den som köper på sig en vara för att sälja senare till högre pris gör nytta genom att se till att det finns tillgång på varan på längre sikt. Alternativet är att man förbjuder säljare att höja priserna vilket gör att grafikkortstillverkarna inte kan investera lika mycket i utveckling och tillverkning

Tillverkarna och återförsäljare tjänar inte mer av att ett extra mellanled höjer priserna, dessutom förlorar samhället på det eftersom det i bästa fall bara är oetiskt men ofta är det nog kriminellt för många verkar bedriva det som nått som borde betraktas som företagande men skiter i att deklarera för verksamheten.
Finns absolut inget som kan gynna utveckling av ny teknik av att någon berikar sig privat för de bekostar ändå inget som har med teknikutvecklingen att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men för helvete. Det handlar inte om att det är fult att tjäna pengar. Det gör jag själv varje dag. OCH SKATTAR FÖR DEM.
Det man förespråkar när man vill släppa scalping fritt är skattefria vinster på att låtsas vara återförsäljare. Och då sätter jag ner foten och säger nej. Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga det, men om du vill vara återförsäljare: starta ett bolag och bli återförsäljare. Att sälja bättre begagnade varor för något under marknadspris så din dyra investering inte blir en fullständig förlust är helt okej, men att tjäna pengar via scalping är bara skattesmitning och marknadsmanipulering. Fuck that.

Jag är en förespråkare för att man borde få köpa/sälja saker till vilket pris man vill. Jag förespråkar självklart inte skattesmitning och andra olagligheter. Att du försöker säga att scalpers är skattesmitare är ett dåligt, felaktigt argument och kan även kallas för en halmdocka (straw man).

Att scalping skulle vara marknadsmanipulation håller jag inte heller med om. Marknadsmanipulation är när man säger felaktiga saker för att påverka marknaden men jag har inte sett en enda annons som gör det. Alla annonser jag har sett säger något i stilen med "Grafikkort säljes, kvitto och kartong finns. Kan skickas." och inkluderar inget som skulle kunna liknas med marknadsmanipulation.

För övrigt så vill jag säga att jag har både minat kryptovaluta och sålt vidare grafikkort med vinst och betalat alla skatter enligt lag för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det är väl att sprida felaktigheter: För att få inneha vapen och ammunition måste du ansöka om vapenlicens. Du ska ha fyllt 18 år (vissa undantag finns), vara laglydig och skötsam och kunna intyga ändamålet med att du ska inneha vapen.

När du köper vapen från en privatperson måste du även skicka in säljarens originallicens tillsammans med din ansökan om tillstånd att inneha skjutvapen.

Utebliven originallicens hindrar polisen från vidare handläggning av ansökan. Detta följer av 2 kap. 6 § vapenförordningen (1996:70).

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

Det finns inget som hindrar det såvida det inte är på ICAs mark och de har alla tillstånd ? Om det är för dyrt så slutar man köpa bröd och äter något annat och då tvingas han till slut rea ut brödet eller slänga det och det är kapitalförstöring, vilket bara fungerar inom politik/skattemedel eller i planekonomier t ex. (Någon annan betalar/förlorar pengarna)

Eller anser du att någon skall sätta ett standardpris på vad limpan får kosta max ?

Hur tänker du nu, gäller distansköplagen med medföljande ångerrätt på Ica?

Scalpern utnyttjar lagar avsedda att skydda privatpersoner till att försäkra sin "verksamhet", kan hen inte sälja med vinst så ångrar hen köpet och returnerar antingen via öppet köp eller lagstadgad returrätt.

Testa det med ditt stånd utanför ICA och återkom med resultatet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Priset sätts ju av tillgång och efterfrågan, men det har blivit snett vad gäller dessa varor. Och bevisligen fungerar inte liknelsen ändå då folk fortfarande köper grafikkort fast de kostar mycket mer än "de borde" (och man får inte sälja livsmedel hur som helst då det är helt andra regler så som sagt, haltande liknelse). Och ska jag ha ett grafikkort så fungerar bara ett grafikkort. "Jaha grafikkorten är dyra så jag antar att jag köper en skrivare istället" fungerar liksom inte.

Permalänk
Inaktiv

Mycket bra 👌

Det bör finnas en regel hur länge man bör ha varit medlem innan man får annonsera. Har inte koll om det finns idag.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon39592:

Mycket bra 👌

Det bör finnas en regel hur länge man bör ha varit medlem innan man får annonsera. Har inte koll om det finns idag.

Man måste vara medlem i en månad i dagsläget.
Och så måste man verifiera sig med IDkollen/BankID.
Det går inte att verifiera samma personuppgifter på olika användarkonton.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Gillar inte alls detta, det kommer bara resultera i en sak, färre bristvaror på SweClockers marknadsplats således drabbar det alla som är villiga att betala nuvarande marknadspriser. Det varken minskar scalping, påverkar scalpers (blocket och Tradera har generellt högre prissättning och söker man vinstmaximering säljer man inte på SweClockers ändå) eller förbättrar marknadsplatsen på något sätt. Alla som blir bittra och upprörda över för dyra priser och attackerar säljare som säljer utifrån grundläggande kapitalistiska grunder (dvs. sälja till marknadspris) är orsaken till ev. dålig stämning. Deras oförmåga att ignorera dessa annonser och behov av att starta drama är problemet, sånt beteende borde förbjudas snarare än att begränsa utbudet. Har själv märkt hur enkelt man blir attackerad på detta forum när man försöker köpa produkter för att vissa motsätter sig eller misstänkliggör ens avsikt med köpet, eller andra triviala småsaker som t.ex.att man budar precis innan budgivningen är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Kan inte ens förstå problematiken, skall ni motverka all spekulation i världen också?
Den som är så korkad att hen köper en produkt som är lite modern idag men inte om 1år för ett överpris måste väl få tusan göra det, är ju hens pengar och korkade beteende.

Är det samma personer som vill legalisera narkotikan som vill begränsa beskriven försäljning?

På samma sätt som personen får göra vad de vill med sina pengar får Sweclockers göra vad de vill med sin egen sida. Har aldrig förstått när det argumenteras för fri marknad (eller med liknande argument, yttrandefrihet).
men så fort en aktör i den fria marknaden sätter egna begränsningar på försäljning, som aktören i enighet med den fria marknaden borde vara fri att göra så blir det enligt argumentatören inte en fri marknad. (Hur ska ni ha det!?, ska det vara fritt eller inte!)

Permalänk
Inaktiv