3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qziny:

Kan man driva ett 3070 på 1st 8-pin?

Känns ärligt talat rätt bra knasigt. Max man kan dra från mobo-slotten enligt spec. är 75W och en 8-pin är specad till 150W enligt ATX-standarden vad jag vet. De flesta korten kör 8+8 men hade inte haft några problem med 8+6, det här vettefasen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Netonnet är riktigt sega. Beställde i tisdags jag också. Fick avisering i Postnordappen igår men ännu ingen skanning att den är skickad. Däremot har de redan skickat fakturan och vill ha betalt

Citerar mig själv. Chattade precis med Netonnet som skriver:

"Denna är hos Postnord men de har inte hunnit skanna den riktigt ännu,
skulle tro att det kommer ske senast i början av nästa vecka."

Så jag har tur om jag får paketet på tisdag eller onsdag enligt NoN. Snigelpost med andra ord.

Permalänk
Medlem

Orimligt snabbt de säljer slut.
Borde ner minst en tusenlapp till i pris..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Kan man driva ett 3070 på 1st 8-pin?

i teorin borde väl de minst strömslukande modellerna funka. 75w från moderkortet och 150w från 8-pin pcie =225w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Inte nu när det går att minea med dom tyvärr, tror vi faktiskt kanske kommer att få se en prisökning. Speciellt nu som det verkar som att amd inte heller levererar några mängder att tala om?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eriksson850:

i teorin borde väl de minst strömslukande modellerna funka. 75w från moderkortet och 150w från 8-pin pcie =225w.

TDP på 3070 är väl trots allt 220W så några marginaler finns ju inte direkt, speciellt för en modell som säljs med OC-argument så känns det här rätt bra galet.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

TDP på 3070 är väl trots allt 220W så några marginaler finns ju inte direkt, speciellt för en modell som säljs med OC-argument så känns det här rätt bra galet.

Nej, långt ifrån optimalt, även om jag tror att det finns lite marginal på båda sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Stod i kö för ett 3060 Ti på NoN, men kastade in handduken förra veckan och lyckades köpa just denna modell av 3060 från Inet.
När Inet hade denna modell i lager så hade man åtminstone ett par timmar på sig.

Att 3060 nu försvinner på några minuter beror garanterat på den läckta drivrutinen som låser upp ETH mining till 3060.
Insåg snabbt att priserna kommer trissas upp ännu mer och säljas lika snabbt som 3060 ti/3070/3080, så passade på i sista sekund.

3070 verkar ju gå att köpa ibland om man är riktigt snabb, dock är priserna uppe i runt 9000 nu!
3060 ti har jag inte sett röken av sedan de såldes slut vid lanseringen.
Tror tillverkarna lägger allt krut på att tillverka den modell som ger mest marginaler, vilket verkar vara OC-modeller av 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Jag tror du menar att de måste upp minst en tusenlapp eftersom de är för billiga.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Jag har en order på ett 3060ti aorus master, från när inet senast hade dessa i lager. Det står nu att de ska finnas i lager på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu blir jag lite konfunderad kring specifikationerna på KFA2-kortet också. Netonnet hävdar 2x 8pin och 2x90mm-fläktar.
Tänkte inte mer på det utan hamrade vidare på köpknappen.

Galax/KFA2 själva hävdar 2x102mm (vilket stämmer bättre hälsar tumstocken) men fortfarande samma gällande 2*8-pin för strömmen.

Men om 2*8-pin vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den andra... stoppa upp den i näsan eller? ..

Lurigt.
Har du redan fått hem kortet så du kan se själv att det faktiskt bara har en 8-pin?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asyvan:

Lurigt.
Har du redan fått hem kortet så du kan se själv att det faktiskt bara har en 8-pin?

Japp, specsen säger som sagt 2x8pin så var inget jag märkte förrän jag hade kortet i näven.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Japp, specsen säger som sagt 2x8pin så var inget jag märkte förrän jag hade kortet i näven.

Jag gissar då att dom satt power limit till 100% då.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nu blir jag lite konfunderad kring specifikationerna på KFA2-kortet också. Netonnet hävdar 2x 8pin och 2x90mm-fläktar.
Tänkte inte mer på det utan hamrade vidare på köpknappen.

Galax/KFA2 själva hävdar 2x102mm (vilket stämmer bättre hälsar tumstocken) men fortfarande samma gällande 2*8-pin för strömmen.

Men om 2*8-pin vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den andra... stoppa upp den i näsan eller? ..

https://i.imgur.com/DATHNgG.png

https://i.imgur.com/XuZEq7D.png

Märkligt att dom specar 2st 8-pin men på bilden är där bara 1st 8-pin??
Någon som har kortet och kan säga hur det ligger till?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weenan:

Märkligt att dom specar 2st 8-pin men på bilden är där bara 1st 8-pin??
Någon som har kortet och kan säga hur det ligger till?

Ja, jag.. x) Det var så jag märkte det, var inte inne på KFA2-siten förrän jag hade kortet i näven.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ja, jag.. x) Det var så jag märkte det, var inte inne på KFA2-siten förrän jag hade kortet i näven.

Fast det står ju specat 2x8 pin på deras sida också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weenan:

Fast det står ju specat 2x8 pin på deras sida också?

Ja men titta på bilderna längst ned.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Inaktiv

Om någon är ute efter en hel rigg så verkar Elgiganten ha ganska många med 3070 för leverans.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Skrivet av anon193054:

Om någon är ute efter en hel rigg så verkar Elgiganten ha ganska många med 3070 för leverans.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Ja, Jag har kikat på dem där lenovo systemen, kan hitta dom till skapligt pris ibland! Vet du något om man kan byta komponenter etc. i dom? Hade en polare som fått för sig att man inte kunde byta komponenter på ett vettigt sätt i lenovo-byggen! Kan det verkligen stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dampfnudel:

Ja, Jag har kikat på dem där lenovo systemen, kan hitta dom till skapligt pris ibland! Vet du något om man kan byta komponenter etc. i dom? Hade en polare som fått för sig att man inte kunde byta komponenter på ett vettigt sätt i lenovo-byggen! Kan det verkligen stämma?

Enda nackdelen med OEM är att de kan använda proprietary format på sina delar. Min Lenovo c30 har proprietary moderkort och PSU. Det betyder att man få vara lite kreativ när man köper nytt chassi. T ex inte använda alla skruv hållen i moderkortet eller att hot glue några stand-off
Men det går att byta alla delar, bara fysiska formatet på delarna som är lite jobbiga.

Men den ser ut som den tar full format GPU och moderkortet är hyfsat likt ATX. Så det ska nog vara lugnt, bara googla och försök jämföra för att se om den håller vanliga standarder

Permalänk
Skrivet av Qiaz:

Enda nackdelen med OEM är att de kan använda proprietary format på sina delar. Min Lenovo c30 har proprietary moderkort och PSU. Det betyder att man få vara lite kreativ när man köper nytt chassi. T ex inte använda alla skruv hållen i moderkortet eller att hot glue några stand-off
Men det går att byta alla delar, bara fysiska formatet på delarna som är lite jobbiga.

Men den ser ut som den tar full format GPU och moderkortet är hyfsat likt ATX. Så det ska nog vara lugnt, bara googla och försök jämföra för att se om den håller vanliga standarder

Jaha! Grymt, tack för ett utförligt svar! 😁

Permalänk
Medlem

Vill bara passa på och tacka alla som lägger ut bidrag i 3060/3070 tråden. Grymt imponerande att ni hittar korten, skulle aldrig fått nått kort utan er. Tror att jag fått ett 3060 ti idag tack vare @nokialogoshop
trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Vill bara passa på och tacka alla som lägger ut bidrag i 3060/3070 tråden. Grymt imponerande att ni hittar korten, skulle aldrig fått nått kort utan er. Tror att jag fått ett 3060 ti idag tack vare @nokialogoshop
trevlig helg

Du hann före en annan då? Grattis! Redan fått beställningen bekräftad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffeboi:

Du hann före en annan då? Grattis! Redan fått beställningen bekräftad?

Nä men det var 5 kort kvar när jag avslutat beställningen så hoppas att jag var klar i tid. Tog betala i butik bara för att det skulle gå snabbt även om det innebär 2 timmars extra jobb. Nån som fått nån bekräftelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Nä men det var 5 kort kvar när jag avslutat beställningen så hoppas att jag var klar i tid. Tog betala i butik bara för att det skulle gå snabbt även om det innebär 2 timmars extra jobb. Har ordernummer 148******. Nån som fått nån bekräftelse?

Klockslag på din order? Snackade med support idag, se mina tidigare inlägg i denna tråd. Verkar tyvärr som vi hamnat i kö.

Tagit bort ordernr från citering
Permalänk
Medlem
Skrivet av leffeboi:

Klockslag på din order? Snackade med support idag, se mina tidigare inlägg i denna tråd. Verkar tyvärr som vi hamnat i kö.

10:42 för min del. Var kontakt med supporten tidigare men då kunde de inte säga nått

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Nä men det var 5 kort kvar när jag avslutat beställningen så hoppas att jag var klar i tid. Tog betala i butik bara för att det skulle gå snabbt även om det innebär 2 timmars extra jobb. Har ordernummer 148*****. Nån som fått nån bekräftelse?

Någon skrev tidigare i någon tråd att man inte borde skriva ut sitt ordernummer för risk att någon avbokade det åt en. (Tog bort ditt nummer i min citering).

Permalänk
Medlem

ah.. tack för infon!

Permalänk

Finns 3070 i en del olika lagershop för https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

8000 sek

Jönköping, Kalmar, Linköping, Veddesta samt Västerås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mans12364:

Finns 3070 i en del olika lagershop för https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

8000 sek

Jönköping, Kalmar, Linköping, Veddesta samt Västerås

Någon som har detta kort och kan rekommendera det?
Eller ska man titta efter något annat?
Kan inte hitta så mycket om det på nätet.