Regler kring annonsering av bristvaror på SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men folk kommer väl att buda på ditt kort? Eller tänker du att det inte kommer finnas folk som vill köpa det?

Jag tror antingen att jag missförstår kritiken eller att ni missförstår reglerna?

jag tyder det så att han kanske tänker sälja kortet till första personen som hör av sig och matcha priset han vill har utan att det blir någon budgivning.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls om de nya reglerna. Nu gör ni bristen svårare med dessa nya regler när det redan är så svårt att få tag på kort. Förbjud eller ge avstängning/varningar till de som försöker scalpa istället genom att kontrollera antal upplagda annonser.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Håller inte med beslutet men vad händer med alla 1080 för 4000:- +?
Eller 2060, 2070, 2080 för 5000+? De är också bristvaror med för höga priser.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Vad händer med alla 1080 för 4000:- +?
Eller 2060, 2070, 2080 för 5000+? De är också bristvaror med för höga priser.

Dom flesta gamla kort hamnar ju högt i pris för att folk budar. Inte för att någon har suttit på dom sedan dom var nya och nu säljer av dom.

Er vel inte många av dessa som läggs ut med et pris över nypriset.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Snyft:

Håller inte med beslutet men vad händer med alla 1080 för 4000:- +?
Eller 2060, 2070, 2080 för 5000+? De är också bristvaror med för höga priser.

Det vi vill bli av med är folk som köper upp nya kort från normala inköpskanaler för att profitera på att sälja vidare dem här. (Eller för att vara övertydlig så vill vi bli av med osämjan det skapar.)

Produkterna du nämner är utgångna så det är inte applicerbart där. Om du köpte ett 1080 för tre år sedan var det knappast för att sälja vidare det dyrt, när du köpte det en gång i tiden bidrog du inte till att förstöra marknaden för normala entusiaster.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men folk kommer väl att buda på ditt kort? Eller tänker du att det inte kommer finnas folk som vill köpa det?

Jag tror antingen att jag missförstår kritiken eller att ni missförstår reglerna?

Jag tror att jag missförstod reglerna från början då jag trodde det var det lägsta priset på Prisjakt som gällde. Men det är alltså helt okej att sälja till det pris som man köpt kortet från om de matchar de större återförsäljarnas priser? Som i mitt fall 6990kr för ett 6700XT trots att det finns någon obskyr återföesäljare som listat det för 6500kr?

Är det även okej att ta betalt för det man betalat i frakt samt annonskostnad för kortet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tror att jag missförstod reglerna från början då jag trodde det var det lägsta priset på Prisjakt som gällde. Men det är alltså helt okej att sälja till det pris som man köpt kortet från om de matchar de större återförsäljarnas priser? Som i mitt fall 6990kr för ett 6700XT trots att det finns någon obskyr återföesäljare som listat det för 6500kr?

Är det även okej att ta betalt för det man betalat i frakt samt annonskostnad för kortet?

Det vi reglerar med reglerna är två saker:
Vilket utgångspris och/eller reservationspris du sätter på annonsen (ska vara i linje med prisjakts dagspris från de större svenska återförsäljarna).
Hur många varor inom bristvarukategprierna man säljer (en per sex månader).

Vad vi inte reglerar:
Vilket bud du som säljare väljer att acceptera.
Vilka bud potentiella köpare väljer att ge dig.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men folk kommer väl att buda på ditt kort? Eller tänker du att det inte kommer finnas folk som vill köpa det?

Jag tror antingen att jag missförstår kritiken eller att ni missförstår reglerna?

Jag menade mer att det är en begränsning i ett kort var 6:e månad, jag har redan sålt flera st då jag uppgraderat eller bytt till AIB lösning så jag är ju automatiskt diskvalificerad från att sälja även om jag inte vill ta en krona mer än inköpspris Det är inte scalping utan i all välmening, jag hade säkerligen fått ut betydligt mer pengar på Tradera eller Ebay.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Jag tycker inte alls om de nya reglerna. Nu gör ni bristen svårare med dessa nya regler när det redan är så svårt att få tag på kort. Förbjud eller ge avstängning/varningar till de som försöker scalpa istället genom att kontrollera antal upplagda annonser.

Det är ju precis det de gör.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det vi reglerar med reglerna är två saker:
Vilket utgångspris och/eller reservationspris du sätter på annonsen (ska vara i linje med prisjakts dagspris från de större svenska återförsäljarna).
Hur många varor inom bristvarukategprierna man säljer (en per sex månader).

Vad vi inte reglerar:
Vilket bud du som säljare väljer att acceptera.
Vilka bud potentiella köpare väljer att ge dig.

Okej, då är jag med. Tack för förtydligande

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att man tror på den fria marknaden betyder inte att man måste upplåta en handelsplats för vilka varor som helst till vilket pris som helst.

Om man begränsar marknaden genom att inte tillåta fri prissättning tror man såklart inte på en fri marknad. Det kan som i detta fallet vara för att den fria marknaden inte fungerar som man vill.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aeig:

Jag menade mer att det är en begränsning i ett kort var 6:e månad, jag har redan sålt flera st då jag uppgraderat eller bytt till AIB lösning så jag är ju automatiskt diskvalificerad från att sälja även om jag inte vill ta en krona mer än inköpspris Det är inte scalping utan i all välmening, jag hade säkerligen fått ut betydligt mer pengar på Tradera eller Ebay.

Mvh

Ah. Ja nä så är det ju absolut. Om man är någon som väldigt aktivt köper och byter hårdvara så blir man drabbas här.

Det är vi medvetna om och har bedömt är ett nödvändigt ont.
Vi kan inte reglera olika intentioner.
Dvs då skulle vem som helst kunna lägga upp massor av annonser, säga att de säljer till pris x och bara sköta hela budgivningen via pm och hela regelverket hade med ens blivit tandlöst.
Den viktiga regeln som har en reell påverkan här är antalsbegränsningen. Att reglera utgångspris är mest en kosmetisk fråga för trivseln i princip

Den andra anledningen är ju att det är ett väldigt ovanligt beteendemönster. Vi försöker förhålla oss till hur majoriteten av användarna använder marknaden.

Så det är en tråkig bieffekt men jag ser inget hållbart alternativ bland dem vi övervägt eller som föreslagits för oss. (Som vi dessutom har någon som helst rimligt chans att ”enforca” dvs)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skitbra med skärpt regel. Varit här i många år och på sistone upplevde jag en massa irritation, hos många andra såväl som mig själv. För att inte snacka om alla löjliga bullshitursäkter för varför man sålde sin oöppnade bristvara 🙄

Tummen upp 👍🏻

Permalänk

Det här blir ju väldigt snabbt en politisk fråga vilket kommer föra med sig en hel massa känslor. Jag kan förstå att ni som tillhandahåller plattformen vill försöka göra något åt det ni ser som ett problem, men att införa bestämmelser på vad och för hur mycket man tillåts köpa och sälja vissa datorprodukter direkt privatpersoner emellan tycker jag är fel väg att gå. Anser ni det ett sånt problem att människor säljer (och köper!!) saker till överpriser vore det nog en bättre lösning att helt stänga ner sweclockers marknad. Då blir det glasklart på alla sätt och man slipper tolkningar, undantag och potentiella konflikter.

Permalänk
Medlem

FÖRBJUD MINING !!! så försvinner scalpers med

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Om man har sålt till inköpspris oavsett bud då?

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem

att folk har mage att ta ut det dubbla av nypris är grisigt gjort bara för dom ska tjäna pengar på det. jävla scalpers hatar såna o miners

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag blev Iallafall glad!😁

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Bra initiativ!

Det kanske redan finns regler kring låtsasbud för att trissa upp priser? Annars tänker jag att det är relevant, då vissa säljare kan försöka få upp priset på det viset.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad medelåldern är på marknaden men var och en bestämmer till slut vem man ska sälja till och för hur mycket.
Jag uppskattar tanken med att försöka förhindra scalping men det slår nog tillbaka mot er istället. Släpp marknaden "fri"

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Tror snarare det är ett sätt att slippa moderera alla skitinlägg som haglar in så fort någon säljer en bristvara, för folk kan verkligen inte hålla sig från att skita ner någons annons. Lättare att förbjuda annonserna än att gå igenom varje annons med 30st sura inlägg och dela ut varningar.

safespaceClockers.com

Permalänk
Medlem

Bra!
Även om det inte påverkar så har ni iaf gjort vad ni kunnat för att förhindra detta.
Jag förstår att det ligger i erat intresse då intresset hos mig iaf har dalat kraftigt, vilket betyder mindre aktivitet här. Inte en chans att jag köper ett grafikkort för 10.000:-, bara på ren princip. O sitta o läsa om hårdvara som inte går att köpa eller gammalt junk är ju inte jätte intressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToirRisker:

Tror snarare det är ett sätt att slippa moderera alla skitinlägg som haglar in så fort någon säljer en bristvara, för folk kan verkligen inte hålla sig från att skita ner någons annons. Lättare att förbjuda annonserna än att gå igenom varje annons med 30st sura inlägg och dela ut varningar.

safespaceClockers.com

Eller så valde de att lyssna på vad många användare ville?

Många som kommer med vilda anklagelser och tomma påståenden

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag vet inte vad medelåldern är på marknaden men var och en bestämmer till slut vem man ska sälja till och för hur mycket.
Jag uppskattar tanken med att försöka förhindra scalping men det slår nog tillbaka mot er istället. Släpp marknaden "fri"

Endast konsumenter kan förhindra scalping, det är jättelätt. Sluta köpa deras överprisade produkter.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Förstår överhuvudtaget inte problemet, det är väl upp till var och en vad man vill betala för något, tillgång/efterfrågan styr ju priset på allt här i världen. Nä, det här är bara löjligt tycker då jag, fast jag aldrig annonserar här.

Permalänk
Medlem

Ni borde göra som tradera, inte bara visa historik av vad folk sålt. Utan även att folk kan betygsätta dom hur affären gick. Tycker även denna interface borde vara separerad ifrån forumet, åtminstonde att annonsen i sig inte är en normal forumpost utan där du lätt kan navigera dig runt dess säljarens säljprofil.

Permalänk
Medlem

Nu har ja inte tänk sälja något kort men usch va detta låter förjävligt rent ut sagt. Att ni ska kontrollera marknaden på detta vis är riktigt osmakligt.

Alltid vid dessa lägen så tänker man bara, vart kommer detta leda? Stannar det här eller blir det bara värr här efter.

Nae fri öppen marknad där konsumenten bestämmer om de vill betala det utsatta priset är det enda rätta.

Permalänk
Medlem

Är det 1a april redan?

Permalänk
Medlem

Jag anser att, ingen är tvingad till något.
Jag anser även att man borde få köpa det man vill för sina pengar.

Jag förstår dock problemet, men det ändrar dock inte min ovanstående åsikt.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Detta är som att göra följande.
Om jag blundar eller ignorerar problemet finns det inte.

Problemet är de som köper, inte de som säljer.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew