Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Ruttnade på att ha missat alla "lanseringar" sedan i somras och tryckte hem något som egentligen är helt fel kort, både för Ghost S1 och plånboken....

Känns stort
https://i.imgur.com/HMeZvf4.jpg

Deshroud test...
https://i.imgur.com/aqq14qC.jpg

Nope
https://i.imgur.com/yBl8JR6.jpg
https://i.imgur.com/rFnanCR.jpg

Dremel to the rescue, it's alive
https://i.imgur.com/6VXsTga.jpg

Ghetto mod completed... for now
https://i.imgur.com/OFXKkdW.jpg

Fläktarna ska bort och en panel med 2st Noctua 120x15mm chromax ska dit istället, kanske nytt nätagg också, beror på var CPU uppgraderingen hamnar.

Tror ni min 4690k bottleneckar ett msi rx 6900 xt gaming x trio ? XD

Fin fint !

Jag har planer på att trycka i ett riktigt fett kort och modda med 2st 15mm fläktar nästa gång jag köper graffe.
Jag har nog siktet inställt på Nvidia RTX40xx korten när dom kommer.
Eller om AMD får till en bra hantering av RT så kan det lika gärna bli ett sådant, jag ser framför mig att det kommande åren kanske kan komma att dras mer nytta av tillgängligheten av Vram som AMD löst få fint.

Jag har varit ruggigt nära på att köpa ett rx6900xt flera gånger här nu...
Men jag biter mig i läppen och väntar tålmodigt på att en ny generation kommer ut då mitt RTX3070 ändå ror runt det jag vill på ett acceptabelt vis.

Jag hade lite svårt att se på bilderna riktigt vad du behövde ta bort med dremmeln, har du lust att utveckla mer ?

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför står det att den är MK2, själva spine:n är väl ingen skillnad mellan MK2/MK3 så borde väl fungera till bägge?

trolli säger på discord att den inte kommer passa till MK3

Visa signatur

Ghost S1 ••• EVGA XC3 ULTRA RTX 3080 ••• AMD 5800X3D ••• X570 I AORUS PRO WIFI ••• Corsair SF750 ••• Samsung 970 EVO Plus NVME ••• Corsair Vengeance LPX Black 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Jag hade lite svårt att se på bilderna riktigt vad du behövde ta bort med dremmeln, har du lust att utveckla mer ?

Bakersta delen av ramen till fläktarna. Tre små "snitt" vid pilarna och lite wiggle wiggle gav >1cm extra utrymme på djupet, mycket pga. att den delen satt olyckligt till i sidled och var i linje med främre slitsen för vänster sidopanel. Ändarna på heatpipsen sitter längre in (längre till höger sett framifrån) och klarade sig utan åverkan. Notera att milt våld krävdes för att få tillbaka fronten på chassiet, men inte mer än att det kändes "ok".
Kändes ändå skönt att slippa sätta kapen i spöket också, GPUn visste jag när jag köpte den att den inte skulle få plats utan "åtgärder".

Fick hem lite fläktar igår, 4st 120x15 och har fått in två i toppen samt städat upp kabelhärvan med en egentillverkad Corsair Type4 Peripheral till PCI-e kabel.

Dessa väntar på att husse ska få tid att tänka ut hur f*n de ska monteras

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara någon i Göteborg som inte använder sin AM4-hållare till L12/L12S/L12Ghost? Hade jättegärna lånat/köpt tills Noctua har fått hit den jag bett om.

Min gamla processor/moderkort dog plötsligt, självklart tänkte jag inte på att kolla vilket AMD-kit jag hade innan jag bytte från Intel och det är så tråkigt att vara utan dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:
Skrivet av FLAXMANNEN:

Standard blir nog liggandes, men de tycks ju jobba på ett ställ för att kunna ställa på högkant. Jag hoppas det blir något av det! Mindre fotavtryck på skrivbordet tilltalar mig

Raw blir en Stående modell med stöd för 3 slots grafikkort & så teaser bilden bara vänta på mer information.

Själv inte ett fan av stående modeller men verkar inne så lär sälja bra oavsett

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Raw blir en Stående modell med stöd för 3 slots grafikkort & så teaser bilden bara vänta på mer information.

Själv inte ett fan av stående modeller men verkar inne så lär sälja bra oavsett

Ok, nä, jag är inte heller en fantast av stående, vill hellre att det står rejält stabilt så de inte råkar knuffas omkull. Så hoppas den går att köra i "normalläge" också.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tänkte om

Skrotade tanken på två 12cm fläktar då det såg konstigt ut, proportionerna stämde liksom inte alls.
Testade med 3st A9x14 istället och jag kan leva med det utseendet (endast testmonterat, ram ska fixas):

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Bakersta delen av ramen till fläktarna. Tre små "snitt" vid pilarna och lite wiggle wiggle gav >1cm extra utrymme på djupet, mycket pga. att den delen satt olyckligt till i sidled och var i linje med främre slitsen för vänster sidopanel. Ändarna på heatpipsen sitter längre in (längre till höger sett framifrån) och klarade sig utan åverkan. Notera att milt våld krävdes för att få tillbaka fronten på chassiet, men inte mer än att det kändes "ok".
Kändes ändå skönt att slippa sätta kapen i spöket också, GPUn visste jag när jag köpte den att den inte skulle få plats utan "åtgärder".

https://i.imgur.com/KCG1SPM.jpg

Fick hem lite fläktar igår, 4st 120x15 och har fått in två i toppen samt städat upp kabelhärvan med en egentillverkad Corsair Type4 Peripheral till PCI-e kabel.
https://i.imgur.com/jowyzZA.jpg

Dessa väntar på att husse ska få tid att tänka ut hur f*n de ska monteras
https://i.imgur.com/siaG67d.jpg

Tack så mycket för förtydligandet

Och det ser ju ut att ha blivit lyckat med fläkt modden !

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av slappare:

Det råkar inte vara någon i Göteborg som inte använder sin AM4-hållare till L12/L12S/L12Ghost? Hade jättegärna lånat/köpt tills Noctua har fått hit den jag bett om.

Min gamla processor/moderkort dog plötsligt, självklart tänkte jag inte på att kolla vilket AMD-kit jag hade innan jag bytte från Intel och det är så tråkigt att vara utan dator...

Verkar vara total torka på dessa tyvärr, lyckades "snipea" en 5600x i helgen (antagligen beställd till butik och ej uthämtad) så jag sitter i liknande sits men inte utan dator dock.
Kompletterade med en L12 Ghost edition från Amazon som ska komma på fredag då jag inte räknar med att få monteringkit från Noctua inom överskådlig tid, eller lyckas köpa ett från butik för den delen.
Osäker leverans och framflyttade lev. datum överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Verkar vara total torka på dessa tyvärr, lyckades "snipea" en 5600x i helgen (antagligen beställd till butik och ej uthämtad) så jag sitter i liknande sits men inte utan dator dock.
Kompletterade med en L12 Ghost edition från Amazon som ska komma på fredag då jag inte räknar med att få monteringkit från Noctua inom överskådlig tid, eller lyckas köpa ett från butik för den delen.
Osäker leverans och framflyttade lev. datum överallt.

Jag hittade till slut en på tyska Amazon som säger att de har i lager, visserligen överpris pga hög frakt, men ändå. Hoppas att den dyker upp!

https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B01MTEFT52/ref=ppx_yo_d...

Permalänk
Medlem

Om ni har följt Louqe:s "soft release" av RAW på deras Instagram och Twitter så har jag lite kuriosa om var det nya chassit tillverkas På en av pallarna med RAW Unibody chassin så såg jag en suddig HMAB logga och de har sagt att den tillverkas i småland, så med lite sökning så hittade jag Holsby Metall AB = HMAB.

Här är lite bilder på det nya chassit: https://sffgeek.com/2021/02/22/louqe-shares-another-image-of-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Om ni har följt Louqe:s "soft release" av RAW på deras Instagram och Twitter

Made in Sweden, snyggt om det stämmer! Ser ut att ha rätt bred bas att stå på ändå, kan bli intressant! (villhöver-begäret växer... )

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Aohh....så snygg! Hoppas bara att den kommer finnas i fler färger! Svart, silver och vit typ.
Kommer den i silver blir denna nästa chassie helt klart, om ett par år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Om ni har följt Louqe:s "soft release" av RAW på deras Instagram och Twitter så har jag lite kuriosa om var det nya chassit tillverkas På en av pallarna med RAW Unibody chassin så såg jag en suddig HMAB logga och de har sagt att den tillverkas i småland, så med lite sökning så hittade jag Holsby Metall AB = HMAB.

Här är lite bilder på det nya chassit: https://sffgeek.com/2021/02/22/louqe-shares-another-image-of-...

Tycker ni inte att det är en missad möjlighet att inte sortera om lite med placering av moderkort och psu för att sätta en typ 140-mm fläkt på toppen? Känns inte som att en 120mm fläkt på baksidan som, till hälften, täcks av psun är optimalt...

Det hade inneburit att IO-panelen för morderkortet hade kommit på baksidan, på övre halvan och att IO för gpu och psu hade hamnat under alt på baksidan men förlängningar. Alltså liknande orientering som Corsair One

Edit: https://imgur.com/a/MyJG4qF Det ser ut som att det kommer att gå att sätta en 140 fläkt i toppen, om ryktena stämmer!

Permalänk
Medlem

Har precis utfört den största delen av mitt Ghost-bygge (första bygget på snart ett decennium och jag var knappast veteran inom datorbygge då heller). Inväntar nu bara GPUn som ska anlända imorgon.

Tanken är att köra utan tophat med en 5600x samt ett 2060 och jag funderar lite över kylningen. Jag sätter gärna en fläkt i botten under PSUn men har så svårt att välja vilken. En del av mig vill ge maximal effekt och jag antar då att Noctua A12x25 vore optimalt. Men jag är rädd att jag inte har förmågan för kabeldragningen som skulle krävas. Var svårt nog att få på bottom plat:en som det var. Har ett SF750 Platinum och de sleavade kablarna kändes hyfsat tjocka och stela.

Presterar en slim 120mm noctua avsevärt sämre? Vet ingenting om vad man ska titta på fläktar och stirrar mig blind på 25mm-variantens 2000rpm och tjocklek.

Vad bör jag göra/tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxy:

Har precis utfört den största delen av mitt Ghost-bygge (första bygget på snart ett decennium och jag var knappast veteran inom datorbygge då heller). Inväntar nu bara GPUn som ska anlända imorgon.

Tanken är att köra utan tophat med en 5600x samt ett 2060 och jag funderar lite över kylningen. Jag sätter gärna en fläkt i botten under PSUn men har så svårt att välja vilken. En del av mig vill ge maximal effekt och jag antar då att Noctua A12x25 vore optimalt. Men jag är rädd att jag inte har förmågan för kabeldragningen som skulle krävas. Var svårt nog att få på bottom plat:en som det var. Har ett SF750 Platinum och de sleavade kablarna kändes hyfsat tjocka och stela.

Presterar en slim 120mm noctua avsevärt sämre? Vet ingenting om vad man ska titta på fläktar och stirrar mig blind på 25mm-variantens 2000rpm och tjocklek.

Jag tror inte du behöver någon fläkt. Du har relativt svala komponenter som det är. Jag tror bara att du lägger till mer oljud i form av en fläkt. Ska du ha någon så ta tystast möjliga fläkt bara för att få lite cirkulation på luften, vilket i sig inte behövs anser jag.
Men det beror på vad du prioriterar högst? Lägre temperaturer eller lägre ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxy:

A12x25 är helt klart att rekommendera, flyttar mer luft och är tystare. Avsevärt sämre med en x15 fläkt? Nej, den är inte lika bra men absolut inte dålig.

Ang kabeldragning behöver man inte vara något proffs. Spana in detta klippet för tips om hur man kan dra kablaget på smidigt sätt

https://youtu.be/FoSsiVflLjY

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

@antherz Man blir ju sugen på att dra om kablarna när man ser den guiden. Framför allt 24-pinnars.
Det blev ju riktigt snyggt när det sen var ihopa. Frågan är om det går att göra lika dant med dom sleevade premiumkablarna som följer med v.2 av nätaggen. De där 45-graders böjarna på kablarna till grafikkorten tänker jag inte håller formen lika lätt på premiumkablarna.

Permalänk
Medlem

Tips på en riktigt bra video om PBO2 som gör det bekvämare (bättre temps, ljudnivå och prestanda) att köra Ryzen 5000 i Ghosten: https://www.youtube.com/watch?v=dU5qLJqTSAc&ab_channel=bosman...

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

@antherz Man blir ju sugen på att dra om kablarna när man ser den guiden. Framför allt 24-pinnars.
Det blev ju riktigt snyggt när det sen var ihopa. Frågan är om det går att göra lika dant med dom sleevade premiumkablarna som följer med v.2 av nätaggen. De där 45-graders böjarna på kablarna till grafikkorten tänker jag inte håller formen lika lätt på premiumkablarna.

Var någon i kommentarsfältet på videon som skrev att han hade gjort så med sina "mjukare" sf750 kablar så gissar att det är dom sleevade premiumkablarna. Jag har den äldre typen av kablar som han på filmen använder. Lite pill men resultatet är riktigt bra!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Någon här som har köpt Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition och isåfall, hur var monteringen? Kyler den bra och är den tyst? Eller finns det nåt annat märke som är lika bra eller bättre?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Någon här som har köpt Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition och isåfall, hur var monteringen? Kyler den bra och är den tyst? Eller finns det nåt annat märke som är lika bra eller bättre?

Jag köpte den i väntan på att få ett AM4 mounting kit till min L12.
Det är i sort sett samma kylare som L12 men med lite mer struktur på plattan som sitter mot IHS (och andra tillbehör).
Monteringen är standard Noctua dvs. lättmonterad och det går att skruva fast den med fläkten på plats.
Tyst och kyler en 5600x fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kika på min post där jag testar Black Ridge och NH-L12: länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av d_m_r:

Jag köpte den i väntan på att få ett AM4 mounting kit till min L12.
Det är i sort sett samma kylare som L12 men med lite mer struktur på plattan som sitter mot IHS (och andra tillbehör).
Monteringen är standard Noctua dvs. lättmonterad och det går att skruva fast den med fläkten på plats.
Tyst och kyler en 5600x fint.

Tack för informationen, låter i mina öron att den kommer kunna vara en betydlig bättre kylare än stockkylaren jag kör med till min 5600x!

Skrivet av ryggbiff:

Kika på min post där jag testar Black Ridge och NH-L12: länk

Tsxkwr, ska läsa och begrunda och bestämma mig mellan dom två! 🙂

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Kör med den. Kyler bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Så, det här hände.

https://imgur.com/a/QH0dEbX

Någon som råkar sitta på en extra strömknapp eller har tips på var jag kan få tag på ersättning? Louqe är ju lagom sega på att svara via mail.

(MKII)

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

Någon som råkar sitta på en extra strömknapp eller har tips på var jag kan få tag på ersättning? Louqe är ju lagom sega på att svara via mail.

Här t.ex.
https://www.pslatecustoms.com/collections/louqe-ghost-s1-cabl...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

Så, det här hände.

https://imgur.com/a/QH0dEbX

(MKII)

Men det där kan väl inte vara så svårt att fixa med en lödkolv? Eller har själva switchen slutat fungera?

Permalänk

Ja, det kan vara ett alternativ, tack för konstruktivt förslag! 46USD inkl. frakt gör dock ont i själen för en knapp.

Skrivet av d_m_r:

Men det där kan väl inte vara så svårt att fixa med en lödkolv? Eller har själva switchen slutat fungera?

Att köpa en lödkolv och lista ut hur man lödar utan att sabba något ligger långt ner på min prioriteringslista.

Visa signatur

Datorskryt här. Grafikkort, CPU, RAM, hela jäkla kittet. Chassi på det, och mus. Tangentbord. All that good shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StupidSega:

Att köpa en lödkolv och lista ut hur man lödar utan att sabba något ligger långt ner på min prioriteringslista.

Rätt svårt att sabba faktiskt, men saknar du både verktyg och kunskap kan det kanske framstå som krångligt och farligt. Du kanske har någon i din bekantskapskrets som kan hjälpa, annars finns det ju gott om både kunskap och lödkolvar här i forumet.