3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Verkar ha varit 0 och inga 3080 Tuf non oc även denna gång till Webhallen antar jag i och med att ingen skrivit om dem. Suck.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanderzzon:

Vad kostade kortet vid introduktionen?

3080 TUF OC: 7990 kr
3080 TUF (ej OC): 7825 kr

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

3080 TUF OC: 7990 kr
3080 TUF (ej OC): 7825 kr

Alla är vi olika, men jag tycker det är lite konstigt att välja non-OC om prisskillnaden är 165kr. Det är 2% mer att köpa OC.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Alla är vi olika, men jag tycker det är lite konstigt att välja non-OC om prisskillnaden är 165kr. Det är 2% mer att köpa OC.

Jag valde non-oc för att det ofta bara är att lägga in OC bios i efterhand så har du sparat 165kr. Gjorde det med mitt 1080 från Palit. Köpte Jetstream(billigaste) och la in Gamerock bios, funkar utan problem. Så har du samma prestanda för en billigare peng. Men i detta fall var det ju helt klart inte värt det. Med tanke på att det inte levereras några non-oc.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asyvan:

Alla är vi olika, men jag tycker det är lite konstigt att välja non-OC om prisskillnaden är 165kr. Det är 2% mer att köpa OC.

Kommer jag ihåg det rätt så sade flera recensioner att det inte var någon större poäng med att köpa OC över standard då prestandan var i stort sett lika. Har nog hjälpt till en del med att öka bokningarna på budgetkorten denna sväng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murzoo:

Jag valde non-oc för att det ofta bara är att lägga in OC bios i efterhand så har du sparat 165kr. Gjorde det med mitt 1080 från Palit. Köpte Jetstream(billigaste) och la in Gamerock bios, funkar utan problem. Så har du samma prestanda för en billigare peng. Men i detta fall var det ju helt klart inte värt det. Med tanke på att det inte levereras några non-oc.

Då bortser du från binning och "hoppas" på att det non-OC chip du får klarar samma clocks?

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Då bortser du från binning och "hoppas" på att det non-OC chip du får klarar samma clocks?

På de kort jag provat hittills (1000 och 2000 serien) har det funkat 100% på. Men såklart är det en chansning och en faktor att ta med i beräkningen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Kommer jag ihåg det rätt så sade flera recensioner att det inte var någon större poäng med att köpa OC över standard då prestandan var i stort sett lika. Har nog hjälpt till en del med att öka bokningarna på budgetkorten denna sväng.

Jo jag ser kopplingen, jag är tämligen övertygad om att det är ett missförstånd dock.

3000-serien är ju annorlunda än tidigare generationer iochmed att klockan inte har ett absolut tak (ingen egentlig maxfrekvens) utan den boostar så högt som strömbudgeten och temperaturen tål. Det ledde till att reviewers ansåg att ett OC och ett non-OC som för övrigt har samma kylare m.m. kommer att kunna köra samma frekvens.
OC och non-OC kan därför vara strypta på olika sätt, där non-OC kanske inte kan låsa upp en högre strömbudget medans OC kan. Detta leder till rekommendationer om att flasha ny BIOS som förmodligen låser upp en större strömbudget.

Vad man missar i sammanhanget här är binningen av själva GPU (chippet). Det binnade chippet i ett OC-kort är garanterat att klara den frekvens som anges som max boost (även om den förmodligen kanske boostar högre än så). Ett non-OC kan vara minst lika bra, men du kan inte vara säker. När du ökar strömbudgeten på ditt non-OC så börjar du komma in på frekvenser som är utanför spec för binningen.

Sannolikheten att få ett bättre chip är högre med OC-versionen.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Alla är vi olika, men jag tycker det är lite konstigt att välja non-OC om prisskillnaden är 165kr. Det är 2% mer att köpa OC.

Ja, så resonerade jag också. Prisskillnaden ökade mer när introduktionspriset gick ut (gick att se i förväg) och skillnaden i andrahandsvärde är troligen större än 165 kr om några år när man uppgraderar. Just nu är priskillnaden 700 kr på Webhallen, så den har ökat ytterligare de senaste månaderna.

För min del var det främst för att jag misstänkte att tillverkare hellre skulle vilja sälja dyrare kort om möjligt, särskilt när TUF-korten var så mycket mer påkostade PCB-mässigt än de rimligen borde vara sett till introduktionspriset. Marginalerna måste därför ha varit väldigt små redan då innan komponentbristen tog fart på riktigt. Jag hade dock ingen aning om att de knappt skulle leverera några non-OC-kort alls.

Skrivet av murzoo:

Jag valde non-oc för att det ofta bara är att lägga in OC bios i efterhand så har du sparat 165kr. Gjorde det med mitt 1080 från Palit. Köpte Jetstream(billigaste) och la in Gamerock bios, funkar utan problem. Så har du samma prestanda för en billigare peng. Men i detta fall var det ju helt klart inte värt det. Med tanke på att det inte levereras några non-oc.

Ja, i detta fall verkar de identiska förutom olika VBIOS. Man behöver inte ens flasha kortet troligen. Drar man upp power target till motsvarande värde som OC-versionen kör som standard lär de boosta ungefär lika högt, där skillnaderna sannolikt lär bero på skillnader mellan olika exemplar.

Skrivet av Asyvan:

Jo jag ser kopplingen, jag är tämligen övertygad om att det är ett missförstånd dock.

3000-serien är ju annorlunda än tidigare generationer iochmed att klockan inte har ett absolut tak (ingen egentlig maxfrekvens) utan den boostar så högt som strömbudgeten och temperaturen tål. Det ledde till att reviewers ansåg att ett OC och ett non-OC som för övrigt har samma kylare m.m. kommer att kunna köra samma frekvens.
OC och non-OC kan därför vara strypta på olika sätt, där non-OC kanske inte kan låsa upp en högre strömbudget medans OC kan. Detta leder till rekommendationer om att flasha ny BIOS som förmodligen låser upp en större strömbudget.

Vad man missar i sammanhanget här är binningen av själva GPU (chippet). Det binnade chippet i ett OC-kort är garanterat att klara den frekvens som anges som max boost (även om den förmodligen kanske boostar högre än så). Ett non-OC kan vara minst lika bra, men du kan inte vara säker. När du ökar strömbudgeten på ditt non-OC så börjar du komma in på frekvenser som är utanför spec för binningen.

Sannolikheten att få ett bättre chip är högre med OC-versionen.

Nej, boost-beteendet (GPU Boost 3.0) du beskriver har varit samma sedan 1000-serien 2016. Nu kan man justera det mer själv i GPU Boost 4.0 men i övrigt fungerar det likadant. De marknadsförda boost-frekvenserna är som du säger ganska ointressanta då även referenskort tenderar att boosta högre än det.

Rörande 3080 TUF non-OC så tillåts användaren justera upp strömbudgeten till 375W, samma gräns som för OC-versionen. 375W råkar vara gränsen för vad standarden tillåter kort att dra över 2 st 8-pin PCI-E-strömkontakter inklusive effekten de kan dra från PCI-E-sloten. OC-modellen har dock strömbudgeten satt till 340W som standard, istället för 320W, vilket troligen leder till att den boostar aningen högre. Det kan dock användaren justera själv via mjukvara.

Det är tveksamt om det faktiskt är någon binning-skillnad mellan de två modellerna i detta fall då tillsynes alla kort klarar betydligt högre, även med sämre PCB och strömförsörjning. Strix-korten och andra tillverkares mer påkostade modeller har dock troligen en bättre binnad GPU dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fick grön bock på min beställning hos webhallen för 3080 TUF OC från 2020-10-15 13:34 idag, men det står fortfarande att varan inte kan paketeras då varan saknas i lager.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att det skiljer så lite i pris till OC-modellen att det kanske är färre som bokar non-OC, vilket borde göra att jag får den snabbare.
Ja visst är det färre som bokat den, men snabbare gick det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskra:

Fick grön bock på min beställning hos webhallen för 3080 TUF OC från 2020-10-15 13:34 idag, men det står fortfarande att varan inte kan paketeras då varan saknas i lager.

Du lär få ett mail imorgon eller senare i veckan där du ombeds betala din order. När detta skett bör kortet postas några timmar senare. Så har processen sett ut för oss andra i alla fall.

Har du beställt till butik lär du få ett mail när det levererats dit istället.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite nyfiken på hur mycket kön har krymt nu på TUF OC på Webhallen.
Saknaden av Patriks gryma uppdateringar är stor.

Permalänk
Medlem

Stötte på denna annons i jakt något annat

https://www.facebook.com/marketplace/item/270637954607689/

Någon som lyckades boka två st RTX3090 men ej vill ha?

För hämtning Webhallen Bredden

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det är tveksamt om det faktiskt är någon binning-skillnad mellan de två modellerna i detta fall då tillsynes alla kort klarar betydligt högre, även med sämre PCB och strömförsörjning. Strix-korten och andra tillverkares mer påkostade modeller har dock troligen en bättre binnad GPU dock.

Grymt. Tack.
Binningen är nog där, men som sagt så är nog strömbudgeten striktare än just skillnaden mellan chip.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Man blir ju lite nyfiken på hur mycket kön har krymt nu på TUF OC på Webhallen.
Saknaden av Patriks gryma uppdateringar är stor.

Det är nog många kön som krymt pga priset 🤪

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Grymt. Tack.
Binningen är nog där, men som sagt så är nog strömbudgeten striktare än just skillnaden mellan chip.

Båda TUF-korten har samma maximala strömbudget som sagt, baserat på BIOS-filerna på TechPowerUp. Två exempel nedan:

https://www.techpowerup.com/vgabios/225680/asus-rtx3080-10240...

https://www.techpowerup.com/vgabios/225495/asus-rtx3080-10240...

3080 TUF: 320W som standard (kan justeras -69%, +17%), 375W max

3080 TUF OC: 340W som standard (kan justeras -71%, +10%), 375W max

EDIT: Jaha, nu förstår jag hur du menar. Jag är inte säker på att binning alls påverkar om en GPU sätts på en TUF OC eller en TUF non-OC. Skillnaden är för liten frekvensmässigt för att de ska behöva bry sig då alla GPU:er lär klara den satta frekvensen med den något ökade strömbudgeten de satt som standard på OC-kortet. Det är helt enkelt slöseri av pengar för ASUS att segmentera GPU:er på en sådan detaljnivå. Det känns mer sannolikt att segmentera mellan Strix eller sämre.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Fu**ing finally!! Nu har jag fått grön bock på mitt 3080 White hos Webhallen som levereras på onsdag.
Köptes 4e december 😁

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nemod:

Fu**ing finally!! Nu har jag fått grön bock på mitt 3080 White hos Webhallen som levereras på onsdag.
Köptes 4e december 😁

Grattis!!! Perfekt innan helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Man blir ju lite nyfiken på hur mycket kön har krymt nu på TUF OC på Webhallen.
Saknaden av Patriks gryma uppdateringar är stor.

Patrik smyguppdaterar fortfarande sidorna så det lär komma någon uppdatering

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av didit:

BOOOM!

Nu skickar Webhallen mitt 3080 TUF OC.

Beställt 15/10 13:06

Redigerad: 13:06

Var tvungen att regga mig nu när jag såg ditt inlägg även fast jag följt tråden några månader...

Jag beställde 15/10 13:01 men har fortfarande gul fyrkant, ska dock hämta i butik så det kanske "glappar" lite, blir nervös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meidenberg:

Var tvungen att regga mig nu när jag såg ditt inlägg även fast jag följt tråden några månader...

Jag beställde 15/10 13:01 men har fortfarande gul fyrkant, ska dock hämta i butik så det kanske "glappar" lite, blir nervös.

När du ska hämta i butik har det växlat mellan grönt bock och gul fyrkant pga transporten. Har varit fler i tråden som råkat ut för detta. Kortet kommer men är i transport.

Permalänk
Medlem

Ser nu att proshop har sänkt priserna (på kort de förstås inte har inne) på många av de nya GPUerna, vilket dyker upp i prisjakts dagens drama. Vad är oddsen på att priset faktiskt förblir det som står nu, när de väl får in korten dvs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

det dök upp ca 15 x Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO hos webhallen för några minuter sedan... köpte ett för 12990 men avbeställde precis så kanske kommer upp ett igen snart eller om de fick "kö" på beställningar. Sällan 3080 dyker upp "i lager" så kunde inte hindra köpfingret till en början ..

finns några enstaka White Strix och TUF 3090's kvar dock.

https://www.webhallen.com/se/product/329090-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

https://www.webhallen.com/se/product/324063-ASUS-TUF-GeForce-...

Hann någon mer se dessa 15x 3080 kort ?

Min Pi4 kollar igenom ett gäng butiker med ca 30 sekunders intervall och den såg aldrig några kort på webhallen.
Var dessa kort kanske i något butikslager?
Min sökning gällde endast webblager så det skulle kunna förklara att de aldrig dök upp, eller så hann någon/några knipa dessa på ca 30 sekunder.

Har testkört min kod med ett par andra scenarion nu och den har inte visat några fel.
Sen förstår jag givetvis att jag inte är unik med att automatiserat lagerkoll, men om marginalerna är så små som 30 sekunder så har man ju ingen chans om man inte automatiserar köpprocessen också.
Man vill ju inte heller pressa deras servrar för hårt, Inet dyker lite då och då under dagarna redan som det är.

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Henkezd:

Hann någon mer se dessa 15x 3080 kort ?

Min Pi4 kollar igenom ett gäng butiker med ca 30 sekunders intervall och den såg aldrig några kort på webhallen.
Var dessa kort kanske i något butikslager?
Min sökning gällde endast webblager så det skulle kunna förklara att de aldrig dök upp, eller så hann någon/några knipa dessa på ca 30 sekunder.

Har testkört min kod med ett par andra scenarion nu och den har inte visat några fel.
Sen förstår jag givetvis att jag inte är unik med att automatiserat lagerkoll, men om marginalerna är så små som 30 sekunder så har man ju ingen chans om man inte automatiserar köpprocessen också.
Man vill ju inte heller pressa deras servrar för hårt, Inet dyker lite då och då under dagarna redan som det är.

Jag såg dom också, var kanske 13x när jag hittade dom, var i webblagret, tror dom var där längre än 30 sek men är inte helt säker

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 10GB AORUS XTREME WB lär ju aldrig dyka upp. Lol

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

mitt ASUS TUF RTX 3080 10GB Gaming OC går nu att hämta ut.

Jag bästelde 2020-09-21 16:45

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zautos:

mitt ASUS TUF RTX 3080 10GB Gaming OC går nu att hämta ut.

Jag bästelde 2020-09-21 16:45

Var? Webbis? Verkar som de kommit en bit in på 15/10 på TUF OC.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

My watch has ended!

6 månader och 1 dag efter beställning sitter jag och kollar min undervoltning i Port Royale! 😃

21/9 13-ish TUF OC Webhallen.

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro