Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Är det alltså 17 kr i straffavgift vi pratar om som det kostar säljaren - som i panik jagar livet ur konsument med hänvisning till att hen förlorar jobbet över ett enda prisfel!?

Dramaqueen känner jag spontant.
Håll koll på sina priser känner jag spontant.
Dags att börja laga middag känner jag spontant...

Gissningsvis är den här personen som jagar kund en anställd på ett företag i Kina.
Företaget kräver att arbetaren betalar tillbaka till företaget och eller får sparken.
Arbetaren tjänar en 10-100kr per dag och ska räcka till hushåll och mat etc.

För mig är felet att arbetaren personligen blir betalningsansvarig. För ofta är det inte småsäljare utan stora företag i Shenzen Kina som har miljonbelopp i dollar omsättning per år. Inte för att det inte finns småsäljare men oftast har de bättre koll på reglerna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Handlar inte från CDON eller Amazon just pga "marketplace" skiten sålänge det inte är en produkt som är billig (typ mobilskal) eller liknande, all dyr elektronik köps från inet i princip

Har haft strul med amazon, ebay, cdon och tradera så är tveksam mot alla dessa plattformar nuförtiden.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Det inte så att du har fel i stycke 1 men det saknar medmänsklighet. Alla kan och gör fel, om någon gör fel kan man ju hjälpa dem så det blir rätt igen. Jag tror de försöker påverka Amazon att göra förändringar och / men att rätta fel ändrar inte på det.

Avstänga från marknaden för att en person gjorde fel tycker du är rimligt? Vi lever nog i olika världar.

De bad snällt! De förklarade tydligt vad som hänt och varför de ville att man skulle avboka:
"I hope you can understand my situation and could you help us to cancel this order"

Nu citerar du bara halva mailet. Jag har ingen problem med att det står "I hope you can understand my situation and could you help us to cancel this order". Hade hen lämnat det där hade det varit trevligt, men det gjorde hen inte.

Klart att de är rimligt att säljare som gör fel blir avstängda? Jag tvekar på att de blir avstängda för första felet. Aktörer som inte kan göra rätt borde inte kunna sälja på den marknadsplatsen. Det är väl enda sättet för Amazon att vidhålla kvalitet?

Jag är fullt beredd att rätta fel för att visa medmänsklighet, men i detta fallet pratar vi om 17 kronors straff per order för deras misstag. De ber om hjälp att dölja sina misstag från plattformen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det här är en ny lägstanivå på journalistiken här på Sweclockers i min mening. Så här läste jag artikeln:

"Kalle trodde han gjort värsta kapet när en stolle på Amazon satte fel pris av misstag och nu blir han trakasserad över telefon. Sjukt va?!"

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Vi vet inte ens om denna personen är anställd av någon eller om hen själv kanske inte vill betala 17 kronor per order för sitt fel. Om hen försöker kontakt alla potentiella köpare via telefonsamtal kan vi nog utesluta att otroligt många har köpt. Att lägga över ansvar till kunden är manipulativt. Ska telefonförsäljare förklara för dig hur de blir av med jobbet om du inte köper något från dem nästa gång? Nej, att be snällt och förklara situationen är ok, men att försöka beskylla kunden för deras arbetsgivares potentiella straff är inte ok. Det är inte så att de kommer blöda 1800 kronor per order genom att genomföra köpet, det är en rimligare avgift på 17 kronor.

Det finns många arbeten där ett decimalfel leder inte bara till att man blir av med jobbet men till ett fängelsestraff. Nu är detta inte ett sådant jobb, som snarare svarare mot konstruktörer och läkare. Så ja och nej till din fråga. Jag anser att bli av med jobbet är en rimlig påföljd av ett decimalfel i vissa fall, men det borde inte vara det för en säljare på nätet.

Nu handlar det ju om att Amazon kan stänga av företaget från att sälja på plattformen, inte om några ca 17 kr.
Köparen borde insett prisfelet o bara säga ”ok, avboka”.

Skrivet av philipborg:

Vänta, varför har en leverantör till Amazon fått kundens kontaktuppgifter?

För att de är butiken kunden köpt från, Amazon är en plattform för andra butiker (och sin egna).

Skrivet av Blurgh:

Hur kommer det sig att köparen inte avbröt ordern när säljaren vädjade om hjälp?

Tror sig kunna få produkten till 1/10 av priset fastän det är orimligt lågt och borde insett att det var felprisat.

Skrivet av Vapo:

Är det alltså 17 kr i straffavgift vi pratar om som det kostar säljaren - som i panik jagar livet ur konsument med hänvisning till att hen förlorar jobbet över ett enda prisfel!?

Dramaqueen känner jag spontant.
Håll koll på sina priser känner jag spontant.
Dags att börja laga middag känner jag spontant...

Nej, säljaren kan bli avstängt från att sälja på Amazon, så i slutänden kan det handla om betydliga belopp i förlängningen.

Skrivet av Thursday:

Det är ju något här som inte stämmer, kan jag känna. Det handlar alltså i slutändan om ett "straff" på ca 17:-, eftersom det är 8,5% av ca 200:-, och jag har väldigt svårt att tro att någon alls skulle få sparken för en sådan summa, eller att det vore något större problem för en anställd att täcka den kostnaden på andra sätt. Nej, det hela låter väldigt skumt tycker jag.

Handlar inte om straffavgiften, utan risken att bli avstängd från Amazon, vilket kan ge förlorade intäkter i miljonklassen i förlängningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det här är en ny lägstanivå på journalistiken här på Sweclockers i min mening. Så här läste jag artikeln:

"Kalle trodde han gjort värsta kapet när en stolle på Amazon satte fel pris av misstag och nu blir han trakasserad över telefon. Sjukt va?!"

Ja, jag förstår inte heller var man vill komma med denna artikel riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tänkt om du beställde ett RTX 3080 på lanseringsdagen för dåvarande pris. Hade du då annullerat orden för att behöva vänta ett år + betala dubbelt så mycket?

Bara om felaktigheten är uppenbar. Exempelvis att en produkt som kostade 1.000kr egentligen skulle kosta 10.000kr.

Det finns faktiskt en sådan tråd här i forumet, men jag tolkar det som att dom flesta som har skrivit i tråden tycker att man skall skita i att företaget har satt ett felaktigt pris och att det är dom som får ta smällen...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627512-kopte-sak-pa-r...

Trist attityd hos många medlemmar...

Permalänk

Amazon avbokat mitt Rtx3080 Tuf utan prata med mig. Är det ens lagligt att göra det utan kundens samtyckande?
Känner själv lite orättvist behandlad eftersom jag hade väntat 3 månader på den.

Permalänk

Nå? Hävde Sweclockers medarbetaren köpet? Eller bestämde man sig för att skriva en artikel om säljarens misär istället?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det här är en ny lägstanivå på journalistiken här på Sweclockers i min mening. Så här läste jag artikeln:

"Kalle trodde han gjort värsta kapet när en stolle på Amazon satte fel pris av misstag och nu blir han trakasserad över telefon. Sjukt va?!"

Skriven av Chefredaktören dessutom.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Nu handlar det ju om att Amazon kan stänga av företaget från att sälja på plattformen, inte om några ca 17 kr.

Det i sig är väl helt rimligt? Varför skulle Amazon ge en plattform till aktörer som inte utfört lyckad QC? Företag som inte gör sitt jobb rätt borde inte finnas på marknaden. Det är säkert inte så att Amazon stänger av säljare vid första felet, om de är rädda att bli av med möjligheten att sälja så har de säkert lyckas göra detta innan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det som inte framgår här eller i något svar är att produkten ifråga fanns på Amazons lager och inte i butikens egna. Dvs från att betalning kommer in till Amazon tills det att produkten står som skickad (i appen) kan handla om minuter och därefter kan inte säljaren avbryta ordern. Däremot kan köparen alltid avbryta ordern.
Så om det kommer in 500 orders på 5 minuter och allt är skickat inom en timme.. Ja då är det tungt för säljaren.
Jag följer också tråden på Swedroid och får emellanåt ont i magen av alla hoarders som enbart köper i vinstsyfte. Till exempel en som påstod sig köpt 30 st av nämna ritplatta och blev erbjuden 1000€ för att avbryta ordern då den redan var skickad.

Permalänk
Medlem

Haha sjukt!

Jag köpte en grej från Amazon.se men säljare i Kina och han sa att produkten skulle fastna i tull eller något och han skulle återbetala mig. MEN det var jag som fick avboka ordern, nu förstår jag varför

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det finns faktiskt en sådan tråd här i forumet, men jag tolkar det som att dom flesta som har skrivit i tråden tycker att man skall skita i att företaget har satt ett felaktigt pris och att det är dom som får ta smällen...

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1627512-kopte-sak-pa-r...

Trist attityd hos många medlemmar...

Eller hur, det var jäklar vad godtrogna folk var helt plötsligt. Hur vet man ens att historian inte är hittepå och drar den fulingen för att kunna häva köpet för att inte behöva gå med förlusten? Jag vet inte, men de flesta skulle nog vara redigt nöjda med att dem köpt prylar för betydligt lägre pris.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Det i sig är väl helt rimligt? Varför skulle Amazon ge en plattform till aktörer som inte utfört lyckad QC? Företag som inte gör sitt jobb rätt borde inte finnas på marknaden. Det är säkert inte så att Amazon stänger av säljare vid första felet, om de är rädda att bli av med möjligheten att sälja så har de säkert lyckas göra detta innan.

Det är väl inte rimligt att företaget ska riskera att bii avstängda för att de avbokar kanske 50 ordrar eller mer?

Kunderna borde insett att sen var felprissatt o istället meddelat säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Det här är en ny lägstanivå på journalistiken här på Sweclockers i min mening. Så här läste jag artikeln:

"Kalle trodde han gjort värsta kapet när en stolle på Amazon satte fel pris av misstag och nu blir han trakasserad över telefon. Sjukt va?!"

Skrivet av Calle2003:

Skriven av Chefredaktören dessutom.

Eller hur? Det är OK med "var vänlig stäng av annonsblockeraren"-meddelanden, men inte med uppenbart desperata meddelanden till "SweClockers nära medarbetare" när hans klipp hotas.
Sweclockers kan hävda att deras levebröd hänger på annonsintäkter, men samtidigt ondgöra sig över att en stackars kines (en gissning) har bossen efter sig. Hans levebröd var visst inte viktig, bara den "nära medarbetarens" klipp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Säljaren debiteras i regel 8,5 procent av ordervärdet om de avbokar en kunds order. Sker många avbokningar kan Amazon gå så långt som att stänga av säljare.

"one-tenth of 2099SEK" ... Så 8.5% av 209SEK (~17 kr) och en liten prick i protokollet. Det är väl bara för säljaren att avboka och lägga upp en ny annons för 2116 (17 kr mer) ...

Edit: Såg i efterhand att flera resonerat på samma sätt. Ursäkta redundant inlägg.

Permalänk

3,3 biljoner kronor

3 tusen 3 hundra miljarder SEK.. det är sinnessjuka summor..

1000 miljoner = 1 miljard.
1000 miljarder = 1 billion.

Perspektivet på en billion är äckligt mycket..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

3,3 biljoner kronor

3 tusen 3 hundra miljarder SEK.. det är sinnessjuka summor..

1000 miljoner = 1 miljard.
1000 miljarder = 1 billion.

Perspektivet på en billion är äckligt mycket..

Ofta översätts annars Billion från engelska till biljon på svenska trots att det är miljard på svenska.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vi vet inte ens om denna personen är anställd av någon eller om hen själv kanske inte vill betala 17 kronor per order för sitt fel. Om hen försöker kontakt alla potentiella köpare via telefonsamtal kan vi nog utesluta att otroligt många har köpt. Att lägga över ansvar till kunden är manipulativt. Ska telefonförsäljare förklara för dig hur de blir av med jobbet om du inte köper något från dem nästa gång? Nej, att be snällt och förklara situationen är ok, men att försöka beskylla kunden för deras arbetsgivares potentiella straff är inte ok. Det är inte så att de kommer blöda 1800 kronor per order genom att genomföra köpet, det är en rimligare avgift på 17 kronor.

Jämförelsen med telefonförsäljare har inget samband med detta. Vi har en köpare som knappast kan ha missat ett så uppenbart fel på priset. Säljaren vädjar till honom att avboka ordern för annars hamnar han i skiten. Det kostar inte köparen något att avboka ordern (han kommer ändå inte få varan till en tiondel av det faktiska priset) medan säljaren riskerar jobbet.
Säljaren har inte försökt beskylla kunden för någonting. Här är en fri översättning om vad säljaren skrev: "Hej, jag är hemskt ledsen men jag klantade till priset på varan. Nu sitter jag verkligen i skiten och hoppas på din förståelse". Så, återigen, vad skulle säljaren skrivit istället?

Citat:

Det finns många arbeten där ett decimalfel leder inte bara till att man blir av med jobbet men till ett fängelsestraff. Nu är detta inte ett sådant jobb, som snarare svarare mot konstruktörer och läkare. Så ja och nej till din fråga. Jag anser att bli av med jobbet är en rimlig påföljd av ett decimalfel i vissa fall, men det borde inte vara det för en säljare på nätet.

Jag tror inte du hittar särskilt många sådana jobb och då tenderar det att finnas inbyggda säkerhetsåtgärder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Straffar? Är väl snarare normala regler, amazon har ett rykte o följa därav så vill de att folk är noggranna med ordrar de lägger upp på marknaden.

Om de var så försiktiga om sitt rykte skulle de inte ha denna marknadsplats. De har visserligen ett större utbud, men knappast kvalitét med säljare som skickar sten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gissningsvis är den här personen som jagar kund en anställd på ett företag i Kina.
Företaget kräver att arbetaren betalar tillbaka till företaget och eller får sparken.
Arbetaren tjänar en 10-100kr per dag och ska räcka till hushåll och mat etc.

För mig är felet att arbetaren personligen blir betalningsansvarig. För ofta är det inte småsäljare utan stora företag i Shenzen Kina som har miljonbelopp i dollar omsättning per år. Inte för att det inte finns småsäljare men oftast har de bättre koll på reglerna.

Om vi tänker oss att personen inte jobbar för maffian så finns det begränsningar till hur de lagligt kan reducera lön.

https://harrisbricken.com/chinalawblog/china-employee-wage-de...

Genomsnittslönen i Shenzhen är 29000 yuan per månad, ungefär 38000 kronor.

Givetvis tråkigt att bli av med jobbet, men det är inga 10 kr/dag i Shenzhen

http://www.salaryexplorer.com/salary-survey.php?loc=3023&loct...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

"one-tenth of 2099SEK" ... Så 8.5% av 209SEK (~17 kr) och en liten prick i protokollet. Det är väl bara för säljaren att avboka och lägga upp en ny annons för 2116 (17 kr mer) ...

Många små handlare lever med sina Amazon, Ebay ratings etc. Kinesiska säljare går ofta hellre med förlust än att få negativa reviews då det kostar dem massor, speciellt om de byggt upp en bra statistik innan. När någon desperat kontaktar, vilket jag inte tror är det normala så är det nog just det, desperation. Exakt hur hårt Amazon trycker sina handlare, svårt att säga men Svenska retail ville ju verkligen inte vara med på de villkor som gavs men många böjde sig iaf pga att man inte heller vill missa tåget. Det är ändå större etablerade kedjor i ett land med ganska mycket regler om det mesta för att jämna brädet, jämför det med Kina eller liknande och en ensam eller väldigt lite firma som kanske är enda inkomstkällan för en familj.

Det är inte bara avboka och ta en prick, det kan även vara att flera köpte till det priset innan de hann upptäcka det så de bönar alla för att inte gå under.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur man på Sweclockers i framförallt dagens fynd diskussionstråden maniskt letar uppenbart felprissatta varor att köpa hem så bör man vara försiktig hur man uttalar sig. Motsatsen till köp i god tro.

Själv har jag blivit kontaktad av Webhallen att de vill att jag skickar tillbaks en redan mottagen vara då de plötsligt tyckte den såldes för billigt.

I övrigt har jag inte råkat ut för något sådant, men så handlar jag inte varor men uppenbart felaktig prissättning då jag vet att någon annan kommer förlora på affären. Köp i ond tro är inte riktigt min grej.

Permalänk
Medlem

Jag har lagt på annonser på tradera och deras system havererat så folk inte kunnat lägga bud sista minuterna när det är som viktigast. Har aldrig haft problem med att någon "vinnare" trotsat att jag ville avbryta affären.

Och ja, jag har fått mer för varje pryl detta hänt för.

Permalänk
Medlem

Jag älskar Sweclockerns, men det var faan knappt verkshöjd på den här artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Straffar? Är väl snarare normala regler, amazon har ett rykte o följa därav så vill de att folk är noggranna med ordrar de lägger upp på marknaden.

Trollollollol vad för rykte Det lär ju inte gått så bra för deras rykte med dom fina svenska översättningarna

Permalänk
Medlem

tycker amazon är ett skit företag, så handla nån annanstans är min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridder:

Problemet här är ju för försäljaren som gjort ett misstag. Hans enda väg ut utan att bryta mot Amazons villkor är att köparen avbryter ordern. Att direkt kontakta köpare är också ett regelbrott. Om köparen anmäler det till Amazon så stängs de av direkt. Då hela poängen med plattformen är ju att Amazon tar över kundkontakten.

Att lägga på minnet: Regel #1 när man säljer på Amazon, håll koll på dina priser!

Jag lider med säljaren, men samtidigt med i leken får leken tåla. Business är business och att sånt här händer kanske är ett tydligt tecken på att säljaren varlt fel plattform?

Snälla använd aldrig någonsin det eller liknande uttryck för att rättfärdiga vidrigt beteende igen...

Om vi nu tittar specifikt på detta scenariot är det inte så svårt att föreställa sig att säljaren realistiskt inte har något alternativ. Om säljaren är beroende av ett större varumärke för att nå ut till tillräckligt många kunder, så finns inte många aktörer att välja på. Även ett fullkomligt monopol med utnyttjande av alla under sig kan du "rättfärdiga" med ovan nämnda uttryck. Du har iprincip sagt, "äh de spelar ingen roll hur storföretagen behandlar andra.. Det är ju så det funkar, ska du leva i denna världen får du tåla det"

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Alpha77:

Trollollollol vad för rykte Det lär ju inte gått så bra för deras rykte med dom fina svenska översättningarna

All PR är bra PR, eller vänta nu

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3