Amazon-säljare jagar kund – vädjar om att avboka order

Permalänk
Medlem

Det vidrigaste med Amazon är alla som bunkrar/hoardar och köper sönder alla bra deals.

Folk som beställer t.ex 100 ritplattor för att bara sälja och göra vinst.
Att köpa några stycken ser jag inga problem med men när vi börjar snacka tiotals, då är det illa.

Permalänk
Medlem

Märkligt att rubriken är säljare jagar kund när det snarare handlar om att säljaren har gjort ett misstag (som ter sig vara uppenbart då det var satt till en tiondel av tänkt pris) och kan förlora sitt jobb om inte köparen häver köpet. Att säljaren då försöker få tag på köparen när det handlar om en marknad ser jag som logiskt.

Tycker det verkar VÄLDIGT egoistiskt att inte häva köpet trots detta från en medmänniska för att man 'kan göra en deal'.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Handla ej av Amazon är min slutsats av den här texten. Inte för att säljaren ringer upp, men för att Amazon är ett skitföretag.

Då ska du inte handla på CDON heller, de försöker ju kopiera modellen rakt av i princip. Men sköter det ännu sämre, då de inte tar något ansvar alls för ordern förutom att de tar betalt. Om du bara vill handla i butiker som har en klassisk lager+e-handel dvs.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

De har väl reserverat sig rätt att avbryta ordrar vid fel? Brukar vara så när jag beställer grejer med uppenbara prisfel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tycker det är beklämmande att acceptansen för att betrakta felprissatta produkter som "fynd" verkar vara rätt stor.

Har varit mycket av den typen av oetisk opportunism på swec, väldigt synligt om man hänger i fyndtrådarna. Det har inte för en sekund varit övertygande för mig att kostnaden bara äts av någon som kan göra det utan att det har några som helst negativa konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Nej, men principen är den samma eftersom marknadspriset idag är betydligt högre. Ja, de kan då skicka ett mejl 6 månader senare såvida man faktiskt inte har fått kortet ännu. Vilket många, mig själv inräknat inte har fått.

Inget i det exemplet du ger är i "princip" samma som nyheten handlar om. Priset som affären ger för 3080 är inte ens marknadspriset idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Det vidrigaste med Amazon är alla som bunkrar/hoardar och köper sönder alla bra deals.

Finns en person som heter AntonK90 på tradera som bara säljer Amazon prylar.
Vi är flera som skickat in tips till skatteverket att utreda denna person då han sysslar med näringsverksamhet utan att vara registrerad. Hoppas han åker på en rejäl skattesmäll.

Att köpa några stycken ser jag inga problem med men när vi börjar snacka tiotals, då är det illa.

Fullt möjligt att hen har en registrerad verksamhet för att sälja vidare prylar. Skadar inte att ni tipsar skatteverket, men det finns en chans att hen har allt i ordning. Sen är det kanske en lite oetisk affärsmodell om hen ger sig på Amazonsäljare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag hade avbokat. Ni som inte hade gjort har helt klart ingen moral överhuvudtaget, det ska ni ha klart för er.

Permalänk
Medlem

Problemet här är ju för försäljaren som gjort ett misstag. Hans enda väg ut utan att bryta mot Amazons villkor är att köparen avbryter ordern. Att direkt kontakta köpare är också ett regelbrott. Om köparen anmäler det till Amazon så stängs de av direkt. Då hela poängen med plattformen är ju att Amazon tar över kundkontakten.

Att lägga på minnet: Regel #1 när man säljer på Amazon, håll koll på dina priser!

Jag lider med säljaren, men samtidigt med i leken får leken tåla. Business är business och att sånt här händer kanske är ett tydligt tecken på att säljaren varlt fel plattform?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nihilas:

Inget i det exemplet du ger är i "princip" samma som nyheten handlar om. Priset som affären ger för 3080 är inte ens marknadspriset idag.

Eftersom det exempelvis är brist på halvledare samt betydligt dyrare frakt så är det troligt att även inköpspriset för återförsäljare har ökat. Sen är det också så att det har uppstått konflikt om lanseringspriset eftersom grafikkortmakaren har menat på att enbart leveranser gjorda under denna månad ska kompenseras med det låga priset. Vet inte hur man har gjort till slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorvald:

Deras straff/belöningsstruktur påminner om något radikalt kommunistiskt land. Helt sjukt.

Emellanåt verkar kommunism och kapitalism ha mer gemensamt än man kanske kan tro ...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Ytterligare en tråd om någon som köpt en pryl till uppenbart felaktigt pris men vill behålla prylen i alla fall?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Anser att det är Amazons skyldighet att fixa säkerhet på plattformen för både säljare och köpare. Om alla kunder utförde arbetet med att avbryta order så kan deras skräpplattform bara fortsätta. Visst kan man tycka synd om småsäljare, om de nu ens är det, men jag vet inte. Om det belastar säljaren så kan de försöka ändra hur Amazon behandlar marknadsplatsen.

Visst kan man tycka att det är Amazons skyldighet att fixa en bättre plattform, men det hjälper ju knappast säljaren som blir av med jobbet.

Citat:

8.5% av ett ordervärde på 200 kronor per påverkad kund är inte orimligt att betala. Och om de nu blir avstängda från marknaden är det väl också rimligt? De utförde inte ett tillräckligt noggrant kontrollarbete för att sälja där.

Tycker du att förlora jobbet är en rimlig konsekvens av ett decimalfel?

Citat:

Givetvis är det inget fel på att avboka, men de bad ju inte "snällt". Att säga att de kommer "bli straffade" om köparen inte ångrar sig är manipulativt, inte "snällt". Det är synd om deras arbetsgivare faktiskt ger några repressalier, men det är manipulativt att beskylla kunden för det.

Hur ska han annars lägga fram det så köparen förstår allvaret i situationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Straffar? Är väl snarare normala regler, amazon har ett rykte o följa därav så vill de att folk är noggranna med ordrar de lägger upp på marknaden. Ex tänk dig såhär du säljer på tradera men vägrar i slutändan o sälja varan för att du själv tycker du fick för lågt bud men du satte inget reservationspris.

Vad tycker köparen om Tradera när denne inte får varan? Vad borde Tradera ha för ställning här? Amazon är inte den som faktiskt säljer varor utan det är en plattform att sälja sina varor på.

För att hen gjorde ett fynd o kanske nu har börjat köpa massor av tillbehör till ritplattan, gjort planer osv? Ja finns många anledningar, samma sak om du nu skulle ha ett 3080 för 7825:- men du får samma meddelande avbokar du? Du kanske redan beställt CPU + mobo + ram + chassi + nätagg för att du fick kortet billigt.

Avbokar du?

Skulle du få ett 3080 för 782kr så visste du nog redan från början att priset var lite för bra för att vara sant. I detta fallet var det ju uppenbart ett fel pris då det var 1/10 av ordinarie pris.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem

Läste detta på annan sida:
https://www.neowin.net/news/amazon-delivery-drivers-must-agre...
De blir hotade om de blir av med jobbet om de inte godtar det vill ändra på.
Under the agreement, employees consent to handing over their unique biometric consent in exchange for keeping their jobs.
Är i USA.
Ett konstigt företag som behandlar sina anställda ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragge183:

Sen när har Elgiganten börjat vara en marketplace? Tycker generellt att Amazon blev betydligt mycket sämre sen de började med dehär för X antal år sedan. De "vettade" försäljarna mycket bättre förut, nu kan det som skrivet vara några enmansföretag och det är ju inte alltid det man vill ge sig in på som köpare heller.

Tycker dock förstås synd om säljaren här också.

Sen nästan ett år sedan. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1601478-inet-som-salja...

Undviker för övrigt in i det längsta att köpa via tredjepartsäljare på alla butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Anser att det är Amazons skyldighet att fixa säkerhet på plattformen för både säljare och köpare. Om alla kunder utförde arbetet med att avbryta order så kan deras skräpplattform bara fortsätta. Visst kan man tycka synd om småsäljare, om de nu ens är det, men jag vet inte. Om det belastar säljaren så kan de försöka ändra hur Amazon behandlar marknadsplatsen.

8.5% av ett ordervärde på 200 kronor per påverkad kund är inte orimligt att betala. Och om de nu blir avstängda från marknaden är det väl också rimligt? De utförde inte ett tillräckligt noggrant kontrollarbete för att sälja där.

Givetvis är det inget fel på att avboka, men de bad ju inte "snällt". Att säga att de kommer "bli straffade" om köparen inte ångrar sig är manipulativt, inte "snällt". Det är synd om deras arbetsgivare faktiskt ger några repressalier, men det är manipulativt att beskylla kunden för det.

Det inte så att du har fel i stycke 1 men det saknar medmänsklighet. Alla kan och gör fel, om någon gör fel kan man ju hjälpa dem så det blir rätt igen. Jag tror de försöker påverka Amazon att göra förändringar och / men att rätta fel ändrar inte på det.

Avstängda från marknaden för att en person gjorde fel tycker du är rimligt? Vi lever nog i olika världar.

De bad snällt! De förklarade tydligt vad som hänt och varför de ville att man skulle avboka:
"I hope you can understand my situation and could you help us to cancel this order"

Permalänk
Medlem

Så säljaren trakasserar alltså en kund pga att säljaren inte vill ta en straffavgift på 8,5% av 200:-? Detta beteende borde vara tillräckligt för att portas som säljare. Har full förståelse för att det kan bli fel ibland, men detta är helt och hållet Amazons och säljarens problem att lösa speciellt då möjligheten att häva en order finns.

Permalänk
Inaktiv

” När köparen i det här fallet inte avbokade sin order fortsatte säljaren att försöka nå vederbörande genom att först maila vid tre tillfällen. Kontaktförsöken fortsätta därefter med två meddelanden på Whatsapp och att säljaren vid ett flertal tillfällen ringde och lämnade röstmeddelanden.

Att en person får illa efter att av misstag ha satt ett för lågt pris är givetvis ingenting att skämta om, men det sätter köparen i en prekär situation. Vid beställning av varor från ett företag som omsätter 3,3 biljoner kronor (3 300 000 000 000) på ett år är upplevelsen kanske allt annat än väntad.”

Avboka vid första kontakten då?

Ne, de gör du/ni inte, bättre att snyfta ut i tidningen (likt alla snyfthistorier i Aftonbladet).

Man har inte rätt att köpa en vara för ett visst pris som visas på hyllan, i webbutik förens man fått en orderbekräftelse, då är det ett bindande köp.

Från
Hallå konsument/konsumentverket:
” Tänk på det här

* Du kan inte kräva att få köpa en vara till priset som står på varan, på hyllan eller i reklamen.

* Om du har handlat i webbutik och fått bekräftelse på köpet har du rätt att få köpa till det pris som står i bekräftelsen.”

Du/ni köparen insåg själv att priset var helt fel, och borde istället meddelat butiken:
”Hej! Priset ser inte ut att stämma, kan ni kolla på det?” (Såklart på butikens språk istället).

Va ärlig , visa ryggrad och häv köpet själv. Visa medmänsklighet att folk kan göra fel, eller är du/ni själv felfri? 🤔

Permalänk

En granne glömde sin Macbook M1 utanför dörren och gick därifrån. Nu är jag en macbook rikare. Mhoahaha.
Skämt åsido, folk gör misstag. Är det uppenbart att ett misstag har begåtts och man sätter i system att leta upp dess för att tjäna på det, så har jag ingen större respekt för de som gör detta.
Sedan blir det alltid mer gråzoner. En Sprillans ny Tesla för 30 000kr är troligen felmärkt, men 30 % rabatt av fullpris är inte lika självklart och det går alltid diskutera gränserna..

Permalänk
Skrivet av meanh:

Så säljaren trakasserar alltså en kund pga att säljaren inte vill ta en straffavgift på 8,5% av 200:-? Detta beteende borde vara tillräckligt för att portas som säljare. Har full förståelse för att det kan bli fel ibland, men detta är helt och hållet Amazons och säljarens problem att lösa speciellt då möjligheten att häva en order finns.

Det är åtminstone inte ClickOk som är i farten igen!

Permalänk
Medlem

Jag håller mig mestadels till sweclockers marknad. Känns bra.

Till alla jag har köpt av, TACK ❤

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calma:

Finns en person som heter AntonK90 på tradera som bara säljer Amazon prylar.
Vi är flera som skickat in tips till skatteverket att utreda denna person då han sysslar med näringsverksamhet utan att vara registrerad. Hoppas han åker på en rejäl skattesmäll.

Utgår man från hans profil på tradera att han bor i Sundbyberg, heter Anton i förnamn och något på K i efternamn och född 1990 så finns det bara en person som stämmer in.

Den svenska avundsjukan. Vilka lirare. Karma funkar åt båda hållen.

Permalänk

Jag köpte en rakapparat på Amazon.de för 2400kr, inte jättelågt pris men ändå.
Den låg en månad i mina ordrar utan att det hände något
Min tolkning är att de väntade på att jag skulle ledsna.
Artikeln fanns forfarande på Amazons hemsida utan spärrar för köp från Sverige
Sedan kom black friday i Sverige med priser i paritet med Amazons men jag tänkte att jag har ju redan köpt rakapparaten.
Därefter avbokade Amazon min rakapparat varpå jag fick köpa den för fullpris i Sverige för 2900kr, dvs 500kr förlust.
Min tanke är, gör en seriös firma så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Visst kan man tycka att det är Amazons skyldighet att fixa en bättre plattform, men det hjälper ju knappast säljaren som blir av med jobbet.

Tycker du att förlora jobbet är en rimlig konsekvens av ett decimalfel?

Hur ska han annars lägga fram det så köparen förstår allvaret i situationen?

Vi vet inte ens om denna personen är anställd av någon eller om hen själv kanske inte vill betala 17 kronor per order för sitt fel. Om hen försöker kontakt alla potentiella köpare via telefonsamtal kan vi nog utesluta att otroligt många har köpt. Att lägga över ansvar till kunden är manipulativt. Ska telefonförsäljare förklara för dig hur de blir av med jobbet om du inte köper något från dem nästa gång? Nej, att be snällt och förklara situationen är ok, men att försöka beskylla kunden för deras arbetsgivares potentiella straff är inte ok. Det är inte så att de kommer blöda 1800 kronor per order genom att genomföra köpet, det är en rimligare avgift på 17 kronor.

Det finns många arbeten där ett decimalfel leder inte bara till att man blir av med jobbet men till ett fängelsestraff. Nu är detta inte ett sådant jobb, som snarare svarare mot konstruktörer och läkare. Så ja och nej till din fråga. Jag anser att bli av med jobbet är en rimlig påföljd av ett decimalfel i vissa fall, men det borde inte vara det för en säljare på nätet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vänta, varför har en leverantör till Amazon fått kundens kontaktuppgifter?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Hur kommer det sig att köparen inte avbröt ordern när säljaren vädjade om hjälp?

Permalänk
Medlem

Är det alltså 17 kr i straffavgift vi pratar om som det kostar säljaren - som i panik jagar livet ur konsument med hänvisning till att hen förlorar jobbet över ett enda prisfel!?

Dramaqueen känner jag spontant.
Håll koll på sina priser känner jag spontant.
Dags att börja laga middag känner jag spontant...

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cenorida:

Bara om felaktigheten är uppenbar. Exempelvis att en produkt som kostade 1.000kr egentligen skulle kosta 10.000kr.

Det vill säga precis det förhållande mellan utsatt och avsett pris som enligt säljaren förelåg.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det är ju något här som inte stämmer, kan jag känna. Det handlar alltså i slutändan om ett "straff" på ca 17:-, eftersom det är 8,5% av ca 200:-, och jag har väldigt svårt att tro att någon alls skulle få sparken för en sådan summa, eller att det vore något större problem för en anställd att täcka den kostnaden på andra sätt. Nej, det hela låter väldigt skumt tycker jag.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3