PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsk12:

Har försökt fått tag på PS5 sedan nov. Två gånger så har jag fått mail från CDON om att den finns inne på lager. Redan 10 minuter efter mailet så är den fullbokad.

Höll även på att beställa den på Mediamarkt för en tid sedan, kom till då jag skulle fylla i mina kontaktuppgifter men sedan så kunde jag inte skicka beställningen. Såg att man kan lägga beställningar på cyperphoto i Umeå, men de har ingen liggandes på lager.

Kommer nog ta en 6 månader till innan vi vanliga kan få tag på PS5. Helt otroligt...

Typiskt.. De mejlen tenderar att komma ut försent..
Senaste bokningen på CDON var öppen strax över en timme. Och bokningen innan ca 15-20min. Netonnet har väl haft 3-4 drop. Elgiganten 5 utlottningar. Maxgaming några släpp. Power har haft något släpp. MM har haft ett tidsangivet släpp.

Jag själv knep en på amazon.se vid midnatt på releasedagen. Dock hade jag problem med coil whine och har sålt den. Efter det har jag förlorat alla utlottningar men beställt på CDON till mig och även min bror. Och haft möjligheten att beställa vid två andra tillfällen. Men jag har kikat väldigt mycket i en här tråden. Har du tid och engagemang går det verkligen att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZwaMp:

Too late. Fick precis sms från Elgiganten om att min order inte kan levereras "i tid". Dock säger de att den kommer 26e istället för 25e, och i infon om lotteriet stod det att den skulle skickas först nästa vecka, så jag är helnöjd om den ändå skulle dyka upp innan helgen!

Ja hoppas det för din del. själv fick jag ett sms från EG varje dag ca 08:30 att den inte kunde levereras på utsatt tid och var framflyttad till dagen efter. Beställde på en torsdag 10 min efter jag fått mailet om vinst och fick leverans på onsdagen veckan efter.
Men även den morgonen kom ett sms från EG att leveransen var framflyttad.

Permalänk
Skrivet av dopeey:

Typiskt.. De mejlen tenderar att komma ut försent..
Senaste bokningen på CDON var öppen strax över en timme. Och bokningen innan ca 15-20min. Netonnet har väl haft 3-4 drop. Elgiganten 5 utlottningar. Maxgaming några släpp. Power har haft något släpp. MM har haft ett tidsangivet släpp.

Jag själv knep en på amazon.se vid midnatt på releasedagen. Dock hade jag problem med coil whine och har sålt den. Efter det har jag förlorat alla utlottningar men beställt på CDON till mig och även min bror. Och haft möjligheten att beställa vid två andra tillfällen. Men jag har kikat väldigt mycket i en här tråden. Har du tid och engagemang går det verkligen att lösa.

Problemet är ju bara att jobbar man eller går i skolan för den delen så finns ju inte alltid tiden att ha just tiden när släppen kommer.
Ofta räcker det med att man är någon minut sen och då är inte nästa möjlighet förrän ett par veckor/månader bort. Skulle ändå säga att jag har möjlighet att hålla mig skapligt ajour när man vet att släpp kommer i dagarna men flera gånger har man haft den i varukorgen och vid betalning så stoppar det. Det finns väl heller inte riktigt någon metod som är rättvis för alla, så enkelt är det ju. Det som i alla fall jag kan störa mig ihjäl på är alla scalpers som köper för att sedan kränga enheter x-antal tusen dyrare på andrahandsmarknaden. Marknaden kontra efterfrågan är ju fri givetvis men jag tycker bara att det känns så otroligt fel att folk enbart köper för att tjäna någon tusenlapp. Då kan man enligt mig likväl hålla på att deala med fonder/aktier och få en bra mycket bättre avkastning. Jag kan mycket väl köpa en PS5 på exempelvis blocket för en 8.000:- men jag vägrar bistå till den marknaden. Så länge folk är villiga och så pass otåliga att man betalar överpris för en produkt (ja det är överpris för någon gång så kommer man ju att kunna köpa konsolen fysiskt i en butik) så kommer ju scalpers att existera. I ärlighetens namn så är det ju ett fåtal spel som är optimerade för PS5 i dagens läge. Jag vill givetvis kunna ha en så snart som möjligt själv men jag tänker inte vara så pass desperat så att jag köper en till vilket pris som helst även om man kan.

Det är bara att hålla tummarna för att leveranserna kommer allt tätare nu men jag är skeptisk till att majoriteten som vill ha en PS5 kommer att kunna få en inom de närmaste månaderna utan att betala överpris (enligt mig).

Permalänk
Medlem

Har NetOnNet släppt nåt i veckan?

Permalänk
Skrivet av dgeek:

Har NetOnNet släppt nåt i veckan?

Ingenting, oklart kring nästa släpp. Inget som de har delat med sig. Har själv varit i kontakt med bl.a. NetOnNet.

Permalänk
Medlem

La min order hos Dustin den 18/9 och den är fortf markerad som restnoterad. Har läst hela tråden sedan årsskiftet men inte hittat så mycket information angående Dustin. Någon annan som beställt av dem? Har ni varit i kontakt med dem och vad säger de?

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5 PRO

Permalänk
Medlem

Har inte hållit särskilt bra koll på utvecklingen av denna kö, varit upptagen med att tappa hår över andra datorkomponenter.

Systerson fyller år i sommar, hur ser utsikterna ut inför att få en konsol legitimt (tradera osv är ej legitimt dvs) till juli enligt er som har lite pejl på läget?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Har inte hållit särskilt bra koll på utvecklingen av denna kö, varit upptagen med att tappa hår över andra datorkomponenter.

Systerson fyller år i sommar, hur ser utsikterna ut inför att få en konsol legitimt (tradera osv är ej legitimt dvs) till juli enligt er som har lite pejl på läget?

Kan vara rimligt om man ligger och bevakar. Dock väldigt mycket scalpers som får tag och kränger vidare dessvärre. Jag tycker att jag varit skapligt ajour och snabb som jag skrivit om i tidigare inlägg men jag ser det inte som orimligt men heller inte förvånad om det dröjer mot hösten.

Permalänk

Frågade CDON för att dubbel checka om de faktist skickar konsolen redan nästa vecka som några har sagt men fått detta svar:

"Alla som har bokat konsolen och fått sina köp godkända (en orderbekräftelse) kommer få sin konsol skickad senast i Maj enligt vår senaste prognos. Vi kommer skicka ut dem så fort vi kan. Så fort vi skickar varan får du ett mail med spårningsinformation. I nuläget har vi inget närmare datum än Maj. Konsolerna skickas i turordning och vi får in leveranser löpande så alla får inte sin konsol samtidigt."

Låter inte som det ska vara någon tid snart...

Permalänk
Skrivet av ashkocholo:

Frågade CDON för att dubbel checka om de faktist skickar konsolen redan nästa vecka som några har sagt men fått detta svar:

"Alla som har bokat konsolen och fått sina köp godkända (en orderbekräftelse) kommer få sin konsol skickad senast i Maj enligt vår senaste prognos. Vi kommer skicka ut dem så fort vi kan. Så fort vi skickar varan får du ett mail med spårningsinformation. I nuläget har vi inget närmare datum än Maj. Konsolerna skickas i turordning och vi får in leveranser löpande så alla får inte sin konsol samtidigt."

Då undrar man ju vart de andra som postat här har fått sin info. Önsketänkande? Jag var inställd på att inte räkna med något förrän i maj men efter några inlägg här började man ju förvänta sig leverans nästa vecka. Visar väl att man aldrig ska lita på andra hands info.

Permalänk
Skrivet av skoldborg:

Då undrar man ju vart de andra som postat här har fått sin info. Önsketänkande? Jag var inställd på att inte räkna med något förrän i maj men efter några inlägg här började man ju förvänta sig leverans nästa vecka. Visar väl att man aldrig ska lita på andra hands info.

Ja jag undrar samma sak. Kanske det e felinformation mellan de som jobbar där (kanske den har personen som svarade mig visste inte så eftersom många har sagt att de börjar nästa vecka) för jag har svårt att tänka många ska sprida samma fel information.

Permalänk
Skrivet av ashkocholo:

Jag fick från CDon support att den borde skickas den närmsta veckan. Det svaret du fått verkar nästan vara från någon wiki de använder internt. Sen kanske det är det specifika fallet som av gör. Jag lade min bokning några sekunder efter bokningarna öppnade för jag hade lite flax där. Så det kanske enbart är min order som tjejen svarade på och att det inte var generellt för alla som bokade den 19:e, vilket iofs är det som står i texten du fick också .

Edit: min order står btw som behandlas. Tidigare har för mig att det även stod förboka, vilket det inte gör längre.

Permalänk

,

Permalänk
Skrivet av Thomsrath:

Jag fick från CDon support att den borde skickas den närmsta veckan. Det svaret du fått verkar nästan vara från någon wiki de använder internt. Sen kanske det är det specifika fallet som av gör. Jag lade min bokning några sekunder efter bokningarna öppnade för jag hade lite flax där. Så det kanske enbart är min order som tjejen svarade på och att det inte var generellt för alla som bokade den 19:e, vilket iofs är det som står i texten du fick också .

Edit: min order står btw som behandlas. Tidigare har för mig att det även stod förboka, vilket det inte gör längre.

Min har haft status ”Behandlas” sen jag skapade bokningen. Var inne någon halvtimma efter att det postats här. Man får se vad som händer helt enkelt, jag tänker försöka hålla kvar förväntningarna kring en leverans i maj.

Permalänk
Skrivet av skoldborg:

Min har haft status ”Behandlas” sen jag skapade bokningen. Var inne någon halvtimma efter att det postats här. Man får se vad som händer helt enkelt, jag tänker försöka hålla kvar förväntningarna kring en leverans i maj.

Som jag finns det så stod det förbokning på själva produkten först. Nu står det enbart PS5 release 2021. Men som sagt det är högst spekulativt. Jag har dock ytterst svårt att tänka mig att CDON skulle säga närmsta veckan till mig om det är dryga två månader kvar. Helt onödigt att skapa sådana falska förhoppningar. Vi håller tummar och tår helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Störst sannolikhet att få en utan att kontinuerligt refresha alla sidor är nog att vara med i elgigantens lotteri. Kräver bara att man håller koll på deras instagram (elgigantengaming), där de publicerar information om när nya lotterier om att få köpa ps5 kommer.

Permalänk

Detta svar fick jag av CDON precis nu

”Hej A....., Mitt namn är Sofie.
De ska vara på gång och om allt går som det ska skickas de ut under nästa vecka. :)”

Måste bero på vem man pratar med.

Permalänk

Precis pratat med Elgigantens kundservice.
Alla som vann och har köpt en PS5a (Disc) kommer med största sannolikhet att få dem måndag. (Sen leverans)

Permalänk
Medlem
Skrivet av balditron:

Vet inte om detta är tillåtet men jag ville bara tipsa om en blocketannons https://www.blocket.se/vi/95755776.htm

PS5 SE (dock använd) för 5200kr.

Jag messade på annonsen - fick svar:
"Tjena, tyvärr är det någon som trollar så glöm det"

Effektivt trollande av dennes "kompisar" - han lär ju bli rätt poppis på mobilen... Med denna kommentar kanske det blir några färre som ringer honom iaf!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BIK_calle:

De ska vara på gång och om allt går som det ska skickas de ut under nästa vecka. :)”

Även jag fick det svaret av Sofie, måste bero på vem man pratar med som du sa!

Jag måste även passa på att tacka er som tipsade om CDON:s släpp förra veckan, efter månader av misslyckat letande så fick jag äntligen bokat en konsol

Tack så mycket!!

Permalänk
Skrivet av anon312609:

Även jag fick det svaret av Sofie, måste bero på vem man pratar med som du sa!

Precis det var Sofie som svarade mig också. Sofie är bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIK_calle:

Fick samma svar vet ej om det va samma person men

Dom sa nästa vecka.. och då frågade jag får ni leverans nästa vecka och då sa dom Ja vi förväntar oss leverans
Nästa vecka förhoppningsvis om allt går som det ska skickas den typ i nått i den stilen

Permalänk

Jat ska prova fråga samma sak igen o se om jag får samma svar från en anan person eller om de säger nästa vecka som andra, för om en annan person säger samma sak till mig kanske det e min beställning som ska komma senare...fast det står behandlas på min beställning också.

Permalänk
Skrivet av TN9:

Fick samma svar vet ej om det va samma person men

Dom sa nästa vecka.. och då frågade jag får ni leverans nästa vecka och då sa dom Ja vi förväntar oss leverans
Nästa vecka förhoppningsvis om allt går som det ska skickas den typ i nått i den stilen

Kan du gärna dubbel checka om det var Sofie eller en annan person?

Permalänk

Min beställdes 19/3 och den står som behandlas

.

Skrivet av Thomsrath:

Permalänk
Medlem

Ps5 digital edition dyker inte upp på MediaMarkts hemsida när man söker. Nåt på gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ashkocholo:

Kan du gärna dubbel checka om det var Sofie eller en annan person?

Grejen är den att jag har ändå förhoppningar med det svaret och om många andra fått samma svar
Så ljuger dom säkert inte utan det måste finnas nån sanning i det.

Jag har en order från webbhallen bokat 7 september
Förra året en från discshop i 17sep och en från komplett på samma datum.. inte fått någon info av någon allas
Medans en polare bokade typ förra året efter mig på cdon och han fick den rätt så snabbt så
Innan nyår .. vi får se

Permalänk

Jag läste svaret som jag fått igen och han säger att du kan få det *senast* i maj och att det kan komma mycket tidigare. Han också sa att inte alla kommer att få den samtidigt så kanske i samband med andra svar det betyder att de ska börja skicka konsoler nästa vecka o kanske ni får den redan då o jag kommer att få den lite senare.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag läste i tråden, då jag fick tag på SE från NoN 22/2. Otroligt frustrerande att det fortfarande råder sådan brist och jag lider med er som inte fått tag på en konsol.

Till er som ivrigt väntar på PS5 kan jag väl säga att skillnaden från PS4 inte är extremt stor. Visst, det är en kraftfullare konsol och ger kanske högre upplösning vid fler FPS. I slutändan är det dock samma spel som till PS4, fast på en bättre konsol. Mitt utlåtande har i och för sig inget med konsolen att göra, utan snarare att spelen som kan dra nytta av den fortfarande är få. Själv har jag klarat Astro's Playroom och utöver det finns det inget mer "wow" till spel. Nuförtiden står konsolen mest där i väntan på tid att spela och något som faktiskt drar nytta av kapaciteten. Hoppas att det lugnar någon därute! 🙂

Permalänk
Medlem

Fick en på förra utlottningen hos Elgiganten och var samma sak då, att de skickar veckan efter. Men min kom redan på måndagen, enligt smset skulle den komma onsdagen så antagligen gick de iväg från huvudlagret redan på söndagen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2