Karriärbyte från maskiningenjör till utvecklare

Permalänk
Medlem

Karriärbyte från maskiningenjör till utvecklare

Hej alla Sweclockers,

Jag är i grunden en maskiningenjör från Linköpings universitet och jobbat inom fordonsbranschen i Göteborg sen examen (2017), dvs. jobbat 3,5 år nu. Varken maskin och fordon tilltalar mig och vill göra ett karriärbyte till utveckling.

Jag vill varken gå en YH eller högskoleutbildning igen och överväger starkt att bootcamp är det bästa valet.

Har ni några erfarenheter av vilka bootcamps som är bra i Göteborg? Craft Academy är t.ex. en 12 veckors bootcamp som Full Stack och börjar i augusti.

Tack på förhand

Mvh
Sutekido

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Kan du inte hoppa internt på företaget du är nu? Fordonsbranschen i Göteborg låter som Volvo för mig. Prata med din närmsta chef, eller dennes chef, om att du vill röra dig inom företaget. Då får du företaget att betala för din upplärningstid, och om något år har du en utvecklarposition på CV och kan söka dig vidare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kan du inte hoppa internt på företaget du är nu? Fordonsbranschen i Göteborg låter som Volvo för mig. Prata med din närmsta chef, eller dennes chef, om att du vill röra dig inom företaget. Då får du företaget att betala för din upplärningstid, och om något år har du en utvecklarposition på CV och kan söka dig vidare.

Jag är konsult idag med uppdrag på Volvo bussar. Min gruppchef ville anställa mig och isåfall rollen som wiring engineer, dock tackade jag nej till detta (känns inte schysst att gå och bli volvo anställd, men har tankar att byta karriär).

Såg dock att det finns en tjänst ledig som Full Stack Developer på lastvagnar i Göteborg, men vet inte hur jag ska tackla på detta.

Söker jag externt så kommer min gruppchef se detta. Berättar jag till min gruppchef, vet jag inte hur han kommer reagera då jag suttit 1,5 år på nuvarande uppdrag och de har ändå satsat mycket på mig redan.

Tack för svar!

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Jag är konsult idag med uppdrag på Volvo bussar. Min gruppchef ville anställa mig och isåfall rollen som wiring engineer, dock tackade jag nej till detta (känns inte schysst att gå och bli volvo anställd, men har tankar att byta karriär).

Såg dock att det finns en tjänst ledig som Full Stack Developer på lastvagnar i Göteborg, men vet inte hur jag ska tackla på detta.

Söker jag externt så kommer min gruppchef se detta. Berättar jag till min gruppchef, vet jag inte hur han kommer reagera då jag suttit 1,5 år på nuvarande uppdrag och de har ändå satsat mycket på mig redan.

Tack för svar!

Tänk inte på hur din nuvarande arbetsgivare skulle reagera.
En anställd är visserligen en investering, men det gäller ju även för alla som dom rekryterar
Så byt jobb med gott samvete och bättra på CV't.
Och att folk först konsulterar på ett företag för att senare bli anställda är så vanligt att ingen kommer att reagera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sutekido:

Jag är konsult idag med uppdrag på Volvo bussar. Min gruppchef ville anställa mig och isåfall rollen som wiring engineer, dock tackade jag nej till detta (känns inte schysst att gå och bli volvo anställd, men har tankar att byta karriär).

Fair enough. Kan du inte prata med samma chef om att du väldigt gärna kommer till Volvo (om så är fallet) men att du vill hitta en position som har mer med mjukvara att göra?

Eller prata med ditt konsultbolag om att du vill hitta ett uppdrag som junior utvecklare?

Skrivet av sutekido:

Såg dock att det finns en tjänst ledig som Full Stack Developer på lastvagnar i Göteborg, men vet inte hur jag ska tackla på detta.

Söker jag externt så kommer min gruppchef se detta. Berättar jag till min gruppchef, vet jag inte hur han kommer reagera då jag suttit 1,5 år på nuvarande uppdrag och de har ändå satsat mycket på mig redan.

Var transparent. Se vad jag skrev ovan. Om gruppchefen gillar dig kommer vederbörande sannolikt vilja ha kvar dig på företaget. Då kanske h[ao]n kan tänka sig att lägga ett gott ord hos en annan chef på Volvo?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tänk inte på hur din nuvarande arbetsgivare skulle reagera.
En anställd är visserligen en investering, men det gäller ju även för alla som dom rekryterar
Så byt jobb med gott samvete och bättra på CV't.
Och att folk först konsulterar på ett företag för att senare bli anställda är så vanligt att ingen kommer att reagera på det.

Skrivet av GLaDER:

Fair enough. Kan du inte prata med samma chef om att du väldigt gärna kommer till Volvo (om så är fallet) men att du vill hitta en position som har mer med mjukvara att göra?

Eller prata med ditt konsultbolag om att du vill hitta ett uppdrag som junior utvecklare?

Var transparent. Se vad jag skrev ovan. Om gruppchefen gillar dig kommer vederbörande sannolikt vilja ha kvar dig på företaget. Då kanske h[ao]n kan tänka sig att lägga ett gott ord hos en annan chef på Volvo?

Tack för era ord!

Jag har dock aldrig jobbat och gjort stora projekt inom programmering. Jag har bara gjort enkla statiska hemsidor och följt främst YT och Udemy videon/kurser.

Senaste 2 åren har jag knappt programmerat något alls eftersom heltidsjobbet inom wiring i princip ätit upp all tid och energi.

Nästan alla jobbtjänster jag sökt verkar vara många års erfarenhet där du ska komma med idéer på förbättringar av deras nuvarande digitala lösningar. Känns som majoriteten av alla jobb inte söker några juniorer eller har någon tid att lära upp på plats.

Därför tänkte jag att Craft Academy som börjar 31 augusti 2021 kan hjälpa mig få upp mina meriter och också självförtroendet!

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-:

Permalänk
Medlem

Kul, jag gjorde EXAKT denna resa för några år sedan. Maskiningenjör inom fordon, tröttnade, bytte till utvecklare.
Det är sjukt sug efter smarta personer, vilken kort introutbildning som helst kommer landa dig ett schysst jobb och det är utifrån den erfarenheten du hoppar vidare till nästa jobb.
Jag hade mycket intresse och kontakter och kunde armbåga mig in på det viset, men i ditt fall borde du fundera på om du vill pyssla med frontend, backend eller app (grovt förenklat) och leta YH/arbetsmarknadsutbildningar. Finns ju snabbvarianter på 3 månader eller lite längre på 1-2 år. Det är sånt sinnessjukt sug nu efter folk att alla dessa kommer duga bra för att byta karriär.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Kul, jag gjorde EXAKT denna resa för några år sedan. Maskiningenjör inom fordon, tröttnade, bytte till utvecklare.
Det är sjukt sug efter smarta personer, vilken kort introutbildning som helst kommer landa dig ett schysst jobb och det är utifrån den erfarenheten du hoppar vidare till nästa jobb.
Jag hade mycket intresse och kontakter och kunde armbåga mig in på det viset, men i ditt fall borde du fundera på om du vill pyssla med frontend, backend eller app (grovt förenklat) och leta YH/arbetsmarknadsutbildningar. Finns ju snabbvarianter på 3 månader eller lite längre på 1-2 år. Det är sånt sinnessjukt sug nu efter folk att alla dessa kommer duga bra för att byta karriär.

Tack för svar!

Kul! Hur gjorde du för att genomföra hela bytet?

Är inte så sugen på en YH utbildning på 2 år utan det är nog främst Craft Academy intensivkurs på 12 veckor som lockar mest just nu. Hosta upp sexsiffrigt har jag inga problem med och de verka ha fått bra omdöme och de flesta jag snackat med via Linkedin har ändå fått jobb ganska snabbt efter utbildningen (1-2 månader max) med helt ok ingångslön på 26-28k.

Jag har främst sysslat med frontend och lite lätta appar. Knappt något inom backend, men känns som frontend/appar är roligast iaf just nu.

Japp! Många stora företag ligger efter i digitaliseringen!

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro Retina 13" (Early 2020): CPU: Intel Core i5 2.0 GHz, Turbo Boost upp till 3,8 GHz :-: RAM: 16 GB :-: GPU: Intel Iris Plus Graphics :-: Hårddisk: 512 GB SSD :-: