Spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ned

Permalänk
Melding Plague

Spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ned

Efter 25 års trogen speljournalistik försvinner Sveriges äldsta spelmagasin från tidningshyllorna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om att den fanns kvar. Level lades ner för något år sedan med. Tråkigt men så är dagens läge. Jag brukade läsa mycket speltidningar mellan 1998 och 2010 men inte gjort det senaste 10 åren.

Läste iblabd PC gamer men var mest Super Play, Player 1, Reset och Level. Det var en del riktigt bra skribenter där. Men först hemsidor och sedan youtube har tagit över.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Ibland kan jag sakna att bläddra i gamla papperstidningar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Läste den sist 2004 tror jag, trodde de försvann redan typ 2008 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Minns mest bilden på Agorander uppe på en garderob.

Permalänk

Minns allas vår Joakim Bennett så klart, så ung och snygg som han var då. Och givetvis så kommer jag även ihåg den lite mer tvivlande reklamen som man kunde hitta på antingen första eller sista sidan. Säger "La Blue Girl" något?

Även Agoranders äventyr i EVE var spännande.

Permalänk

Ett problem med speltidningar är att de ofta riktar sig till en grupp som använder datorer mycket och inte är rädda för att använda datorn till annat. Så det känns inte konstigt att dessa har det tufft, men det handlar egentligen bara om att medium är utdött. Lite som att filmskapare inte behöver lägga ner sin produktion bara för att folk inte köper vhs.

Första steget hade varit att göra tidningar i pdf, andra något drm skydd (epub?). Men alla dessa är förlegen idag för ändamålet utan folk vill ha en helt vanlig webbsida. Såklart vissa datorspel blaskor hade gått att sälja som drm skyddat epub, men jag tror inte dagsaktuella tidningar. Utan kanske mer strategiböcker och liknande.

Permalänk
Inaktiv

oh nostalgi...hade de där gula numret med Syndicate Wars omslaget hemma i hyllan i pojkrummet.

Permalänk
Lego Master

Tråkigt, men tror aldrig jag köpt ett nummer av tidningen. Läst några hemma hos kompisar för åratal sen, men har inte tänkt tanken att köpa en fysisk tidning på länge.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Detta är väl lite som Igloo-glassen, alla vill att den ska finnas men ingen vill köpa den.

Permalänk
Medlem

Saxar mitt inlägg från FZ

Jag trodde faktiskt det var slut redan sen tidigare. Men oavsett så är det väldigt tråkigt. Jag förstår dock varför. Speciellt i denna bransch måste det vara svårt med fysiska tidningar men också med en egen spelsida inte olikt det FZ håller på med. Allt är så centrerat idag med Twitch, Reddit och Youtube men även spelbutikerna som Steam.

Jag köpte kanske totalt cirka 30st Svenska PC Gamer tidningar när jag var yngre. Oftast i samband med en resa för att läsa på vägen. Annars när det var något intressant spel dom skrev om.

Det gick väldigt många år innan jag (tyvärr) slängde de tidningar jag hade. Sen den senaste köpta tidningen låg dom under mitt vardagsrumsbord säkert i 7-10 år. Ofta när man var nödig och sprang på toa så tog jag med en och läste igenom för nostalgin. Men nu är som sagt alla tidningar slängda sen säkert 5 år tillbaka.

Ett minne jag kommer ihåg starkt är när jag köpte en tidning med nästan endast enkronor. Det var en femma i påsen. Tidningen kostade 75kr så jag hade 70st enkronor och 1st femkrona. Men tjejen i den lokala lilla butiken missade femkronan och sa att jag bara hade 70kr. Fick stå länge och förklara att hon måste ha missat femkronan. Grinig blev hon och det blev kö efteråt. Men till slut gav hon med sig och jag fick tidningen. Sedan dess var det alltid sura miner när man handlade där

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Har en ganska komplett samling från första numret till 2003 eller så, någonstans. Blev smått påmind om Svenska PC Gamer av denna tråd tidigare i veckan: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630251-urban-sidoscro...

Trodde ärligt talat att tidningen försvann 2008-2010 någon gång. Har nog inte sett tidningen i butik sedan dess. Faktiskt varit lite sugen på speltidning, gärna mer retro, i pappersformat. En av de saker man börjat sakna från barndomen.

Skrivet av farnebr1nk:

Minns allas vår Joakim Bennett så klart, så ung och snygg som han var då. Och givetvis så kommer jag även ihåg den lite mer tvivlande reklamen som man kunde hitta på antingen första eller sista sidan. Säger "La Blue Girl" något?

Även Agoranders äventyr i EVE var spännande.

Anime för vuxna?
Var en hel del i Super Plays anime-hörna tycker jag mig också minnas.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Detta är väl lite som Igloo-glassen, alla vill att den ska finnas men ingen vill köpa den.

Precis. Eller som commendore 64 retorkonsolen. Så många som hela tiden tjötade att de ville en sådan skulle komma, när de fick höra att den höll på och komma så väntade många för att inte sedan känna en enda person som har den.
Dessa tidningar är ofta vad jag tycker är riktigt dyra, det hänger säkert ihop med att de säljer dåligt vilket skapar kostnader överallt. Men de blir då med detta pris ointressanta för väldigt många att köpa.

Jag själv har upplevt olika perioder i livet och det har med olika årtal att göra. Innan år 2000 så var det lite status att ha en väldigt massa böcker, cd skivor och annat. Idag så vill folk bort med all skit i deras bostäder.
Så inte ens om man får böcker, tidningar gratis vill man ha dem ta plats.

Permalänk
Medlem

Evigheter jag slutade lästa den tidningen. Jag slutade läsa den pga av det höga priset. Info om spelen kunde man ju hitta på nätet så varför betala så mycket i onödan?

Skrivet av improwise:

Detta är väl lite som Igloo-glassen, alla vill att den ska finnas men ingen vill köpa den.

Jasså? det var väl den enda glass jag åt när jag var ung

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt det, så inget jag kommer att sakna, men tråkigt för dom anställde.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Minns CD skivorna med fick med i dessa tidgningar. Sjukt spännande att spela demo spel och andra demo mjukvaror när man va liten och man inte hade tillgång till internet

Permalänk
Avstängd

Hade det där första numret... Tyckte det var en bra och väldigt underhållande tidning. Slutade dock läsa typ 2005 eller så, kastade tidningarna runt 2010.

Permalänk
Medlem

Jag köper minecraft - tidningar etc till barnen, men de är inte så intresserade egentligen. Får tips på Youtube istället. Trodde, som många andra, att tidningen var borta redan.

Har kvar många Datormagazin och en del annat, skön nostalgi. Kommer ihåg att jag köpte Byte etc för hiskeliga 100kr, men de var ju rena böckerna med mycket fantastisk läsning. Har nog bara 1 Byte kvar, där de testar Amiga 3000. Hade även Macworld (svensk) tills de gick in i kaklet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ibland kan jag sakna att bläddra i gamla papperstidningar.

Det är väldigt avkopplande och harmoniskt att läsa i pappersform. Inget som stör. Så som datorer och mobiler gör när allt vill ha uppmärksamhet.

Skrivet av llxt:

Minns CD skivorna med fick med i dessa tidgningar. Sjukt spännande att spela demo spel och andra demo mjukvaror när man va liten och man inte hade tillgång till internet

Haha det var min källa till spel när jag var liten. De bästa demospelen spelade jag om och om igen :). Inte sällan var demospelet bättre än det faktiska spelet eftersom de ofta valde ut den bästa banan för demot.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det var den tidningen jag läste som fick mig att köpa Diablo 2 för ett sådär 20 år sedan.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk

Wow, vilka minnen. Visste inte att tidningen fortfarande var igång och vevade till nu nyligen.
Var trogen köpare som kid av den kring 97-99 tiden. När man fick massa moddar till q3 bla var en riktig storfavorit!
Ibland köpte man varannan tidning (med kompis) för att sedan få koppa allt på den andres demo-cd/innehåll.
Veckopengarna gick åt friskt och tidningarna var inte i samma prisklass som Kalle Anka eller Bamse.

Hade länge kvar cd-skivorna (till en nyligen flytt så åkte det mesta) men jag vet att jag gjorde 3 backup-cd's med de "viktigaste tillbehören ifrån skivorna" som jag fortfarande har kvar uppe på vinden.
Frågan är bara hur man kan läsa det nu då jag inte ägt en dvd/cd-läsare på 10 år.. #Vorekul

Har nog kvar GTA2 och Half-life-tidningarna (med diverse recension) kvar uppe på vinden om jag har tur. #BestGamesEver

Permalänk
Medlem

Har inte läst PC Gamer på väldigt länge, ,men minns skivorna man fick med, har säkert ett par kvar i nått gammalt CD-fodral i en låda. Nostalgi. Men nu läser jag det mesta på nätet. Hmm... enda tidning jag läser i pappersformat är "auto motor & sport".

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

PC Gamer var verkligen en ikon, jag köpte första numret och sen köpte en kompis typ andra och tredje numret, sen började jag prenumerera och hade varenda nummer från dom första 10 åren eller så.

Deras mailforum var också väldigt speciellt och ligger mig varmt och hjärtat.

Brain Gamer Matte
****************************************

Permalänk

Nooooo! Bästa tidningen, har fortfarande kvar nummer 1 1996. Slängde många mellan typ 2000 och 2015. Så då har man nummer ett och nummer sist i sin ägo. Alltid något.

Permalänk

Prenumererade från 96 - 97 någon gång till 2014, gillade tidningen mycket fram till deras sk 4.0 uppdatering, tyckte mycket av humorn försvann då, och den blev mycket stelare och proffsigare eller nåt.

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta hur stora upplagorna har varit de senaste åren.

Permalänk

Prenumererade i många långa år, tror från 1998 till 2008. Många fina minnen från den tidningen. Om uttrycket "Trähatt" blev myntat där eller tidigare vet jag ej, men det var en återkommande "förolämpning" i tidningen. Speciellt i deras insändarspalt. Var också lika kul varje gång att läsa på ryggen av tidningen för att se vad de skrivit för något, i bästa Futurama stil, innan det fanns något Futurama.

Träffade Thomas på Dreamhack två gånger, trevlig kille.

Men likt många andra slutade man köpa tidningar för att läsa spelnyheter när bredbandet blev mera tillgängligt. PC Gamer kommer alltid ha en reserverad plats i mitt hjärta.

Permalänk
Medlem

Köpte alltid PC Gamer för sisådär 20-25 år sedan. Klart överlägset bästa spel tidningen som fanns då. Första numret jag läste handlade om att Duke Duken forever byter till Quake2 motorn. PC Gamer skrev några roliga artiklar om Doomer också

Visa signatur

Datamaskin: ///// P166 MMX//// s3virge//// tvkort/// Moderkort noname

Permalänk
Medlem

R.I.P helt annan era då mot nu.

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag såg fram emot dessa nått otroligt när jag var yngre. Skivorna var fantastiskt trevliga. Finns det nått arkiv där alla skivor är upplagda? Hade varit kul att gå igenom dessa igen

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860