Spelmagasinet Svenska PC Gamer läggs ned

Permalänk
Medlem

Hittade en skiva jag sparade för lite nostalgi. Demos var mycket mer spännande förut när man fick hem en dvd och stoppade in i datorn.

På den tiden man uppdaterade sitt grafikkort med DVD skivor

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Visa signatur

"My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side! My side, your side!"

Permalänk
Medlem

Hmm var det deras demo skiva man fick en lättklädd bild om man avslutade genom att trycka ALT-F4?

Premunerade aldrig själ men kompisar gjorde, köpte dock en blaska lite då och då.
En kompis köpte en relativt ny där dom gick igenom bloodlines 2. Var lite nostalgiskt att bläddra i en tidning.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har väl inte något specifikt minne av PCGAMER, men nog har jag läst en hel del sådana bland andra liknande.
Har kvar någon kartong med div spel-/dator-tidningar..

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat att klara sig såhär länge!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Har inte sett dessa till försäljning någonstans. Annars hade jag köpt något ex sporadiskt för att ge stöd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Prenumererade på dessa och hade alla nummer under ett par år. Efter ett par flyttar är bara en tidning sparad i rent nostalgiskt syfte. Får ut och gräva upp den imorgon tror jag.

Permalänk
Medlem

Inte läst "datatidningar" sen Amiga-tiden. Dvs pre-98.

Den tyska Amiga-magazin von Markt&Technik var på en egen nivå, väldigt teknisk och trevlig, sen var DMZ alltid speciell, de dominerade rejält på den svenska marknaden.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Synd, speciellt med tanke på att Svenska PC gamer faktiskt hade ok artiklar till skillnad från PCgamer.com som typiskt sett är full med ointressant PC smörja samt rövslickande.

Permalänk
Medlem

Jag har prenumererat så länge jag minns och har förmodligen de flesta ex kvar i kartonger på vinden. Sista numret var en värdig avslutning men jag tycker detta är skittrist. Älskade att läsa senaste numret halvliggandes i soffan med någon favoritdryck.

Bah! RIP PCG

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Inte läst "datatidningar" sen Amiga-tiden. Dvs pre-98.

Jag mer eller mindre samlade på Amiga Format på den tiden. Svenska Amiga Info höll också hög kvalitet.

PC-tidningar har däremot ofta varit utdaterade innan de gått till print.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jasså? det var väl den enda glass jag åt när jag var ung

Vild gissning, det var ett tag sen du var ung?

Permalänk
Medlem

Har kvar alla(?) nummer mellan första och 2001 eller så. RIP.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Förr så köpte jag tidningar nästan främst för att man fick en diskett och sedan cd skiva på köpet. Dessa saker innan man hade tillgång till internet var guld värt. Där cdskivan såklart var intressant tills man fick bättre bredband. Undantag var konsoltidnigar där man fick demospel.
Så mitt köp av alla datortidtidningar följer helt detta mönster. Och när man inte fick något intressant dataprogram med så köpte jag ytterst sällan. Sedan snikade jag lite på att se på biblioteken.

Permalänk
Medlem

Kommer precis som alla andra mest ihåg cd-skivan med demospel man fick på köpet. Kommer även ihåg CD-hasse som var den som tydligen kurerade innehållet på skivan

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Sist jag köpte Pc-gamer måste ha varit när de recenserade Empire: Total war. Spelet blev ett solklart köp som jag sedan tillbringade hundratals timmar med.
Nu för tiden köper jag sällan tidningar i fysisk form, det kan bli en tidning om historia eller liknande som jag slöläser när jag går och lägger mig. Annars finns ju allting på nätet, tyvärr är det nog svårt att bedriva fysisk media i form av tidningar idag, speciellt med tanke på att en tidning i den kalibern oftast kostar runt 80 spänn så väljer nog många att förlita sig till internet istället.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag är förvånad att det funnits kvar gamingtidningar fram tills idag, trodde dom alla försvann i slutet av 90-talet när Internet började slå igenom.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag blir liksom alla övriga talare förvånad att den har funnits kvar så länge. Hade icke den blekaste.

Var en bipolär läsare så till vida att jag gick fram och tillbaka mellan prenumeration och ointresse från slutet av 90-talet till 2004/5ish. Mina spontana reflektioner:

- Forumet deras var magiskt roligt. Oh lord vad jag och vännerna härjade där.

- PCG fick mig att upptäcka ett, då, kommande och rätt udda betaspel fr Island. EVE. Efter att ha klättrat hela vägen till toppen i den galaxen får jag tacka PCG att de lockade in mig och barndomsvännen. By faaar det bästa spelet jag någonsin (sannolikt) lär få uppleva. Mina akademiska meriter (or lack thereof) är inte fullt lika glada över PCGs introduktion.

- Saknar dock inte den där fjantiga geeksmugtonen som flertalet skribenter och redaktörer uppvisade. Bara för att vederbörande var teamledare på en svensk datorspelstidnings redaktion var det knappast så att de fick ligga med Jennifer Aniston el dyl. På sin höjd att man fick fanbrev från Peter Molyneux givet den löjliga, av redaktionen drivna, hypen avseende B&W.

Vila i frid!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men är samtidigt förvånad att de klarat sig så länge. Köper aldrig tidningar numera då man har tillgång till allt på mobilen. Med det sagt är det väldigt rogivande att bläddra i en fysisk tidning.

Har successivt rensat ut alla tidningar som legat och skräpat, men så här i efterhand hade det varit häftigt att ha ett par väl utvalda ex på vardagsrumsbordet. Kan fortfarande se nummret med Diablo 2 framför mig.

Permalänk
Medlem

Vad hette den där gamerblaskan som fanns innan PCGamer? Minns att de recencerade ett finans- spel i ett av de sista numret.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Detta är väl lite som Igloo-glassen, alla vill att den ska finnas men ingen vill köpa den.

Åt den i slutet på -60 talet..

https://www.gb.se/vara-marken/sticks/igloo-cola.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Inser hur gammal jag är när jag läser tråden.

Som den pc-gamer jag är prenumerarade jag självklart. Chockad att många swecklockare har så dålig koll idag, (vissa av er ).

Tips till er som fortfarande vill ha en pcgamer, jag tecknade precis hos magazinesdirect en ny prenumeration på engelska pcgamer, 5 nummer för 5€ inledningsvis. Framtiden är inte så mörk som som den ser ut

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Skrivet av Majkey:

Jag minns att jag såg fram emot dessa nått otroligt när jag var yngre. Skivorna var fantastiskt trevliga. Finns det nått arkiv där alla skivor är upplagda? Hade varit kul att gå igenom dessa igen

Ja det heter min morsas förråd. Prenumererade ganska många år och är säker på att jag sparat allt.

Nostalgimätare slår i taket när jag tänker på det. När man fick en CD med nya demos. Numret med Black&White... Vilken tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Minns CD skivorna med fick med i dessa tidgningar. Sjukt spännande att spela demo spel och andra demo mjukvaror när man va liten och man inte hade tillgång till internet

Kan relatera skarpt till detta, haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vild gissning, det var ett tag sen du var ung?

Jo är ju 58 nu Äter inte glass alls längre. Bästa att återgå till topic

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem med speltidningar är att de ofta riktar sig till en grupp som använder datorer mycket och inte är rädda för att använda datorn till annat. Så det känns inte konstigt att dessa har det tufft, men det handlar egentligen bara om att medium är utdött. Lite som att filmskapare inte behöver lägga ner sin produktion bara för att folk inte köper vhs.

Första steget hade varit att göra tidningar i pdf, andra något drm skydd (epub?). Men alla dessa är förlegen idag för ändamålet utan folk vill ha en helt vanlig webbsida. Såklart vissa datorspel blaskor hade gått att sälja som drm skyddat epub, men jag tror inte dagsaktuella tidningar. Utan kanske mer strategiböcker och liknande.

Tidningen finns digitalt (om jag inte minns helt fel) i appen Readly, både den svenska och den engelska. Så jag har ibland kollat lite i den där. På en hyffsat stor och lätt platta så får man en helt ok läsupplevelse.

Permalänk
Medlem

Var den svenska PC Gamer släkt med den amerikanska som fortfarande finns kvar? https://www.pcgamer.com/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Prenumererade på pc gamer under 1996-2000, varje månad såg man fram emot att få testa nya demos och shareware. Det var alltid kul att läsa och avkopplande. Jag tror det är viktigt att kunna ha fysiska tidningar kvar för att ha en motpol till digitala lösningar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Prenumererat på tidningen sedan start. Körde den engelska originalet samtidigt under många år tills jag inte fick den engelska med posten längre. Ingen ville kännas vid varför jag inte fick den längre.

Kommer sakna PC Gamer Sverige. Tycker iofs den tappat mycket sista åren mest på grund av utglesningen av utgivningen.

Tråkigt att den upphör ändå. Hade fortsatt prenumerera..

Edit:

Har kvar alla tidningar och sjukt nog alla demoskivor. Funderar på att slänga skivorna. Eventuellt tidningarna med så småningom, börjar bli fullt i hyllorna med annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk