Vilka programmeringsspråk börjar dö ut och vilka språk börjar ta över?

Permalänk
Inaktiv

Vilka programmeringsspråk börjar dö ut och vilka språk börjar ta över?

Hej. Jag tänkte ta upp en gammal vän i från lådan, nämligen programmering. HTML, CSS, PHP, Javascript, C++, Java och Python programmerade jag i innan. Jag undrar är det någon ide att börja öva på de här språken igen, sen utbilda sig på djupare plan i dem eller ska man satsa på andra språk som börjar ta över markanden? Planen är programmering för hemsidor, spel och program.

Permalänk
Medlem

Alla finns kvar och inga av dem håller på att dö ut. Välj det språket som du kan bäst och som ligger närmast ditt intresseområde tycker jag

Permalänk
Medlem

PHP är väl mindre populärt nuförtiden kanske. Men det betyder inte att det inte används.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

PHP är väl mindre populärt nuförtiden kanske. Men det betyder inte att det inte används.

Finns det något språk som ersätter PHP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Finns det något språk som ersätter PHP?

Det är väl JavaScript (något ramverk för frontend och node.js för backens) och kanske .net som är stora nu. PHP användss ju dock fortfarande till stor del.

Permalänk

PHP och Java används fortfarande på web servers, men där har språk som Python och C# växt. För hemsidor kan du förslagsvis fortsätta med HTML5, CSS, ES och Python. För spelprestanda passar nog kompilerade språk som C++ eller C# bättre. Övriga program kan du skriva i Java, Swift, Python, C# eller C++ beroende på applikation och plattform. Rekommenderar dig att först bli bra på ett språk i ett ramverk och en plattform för att sedan utvidga det kunnandet.

Visa signatur

// Lars Lindehaven

Permalänk

Det känns som om allt händer inom webbutvecklingen och där gå det skitsnabbt. Det handlar inte enbart om språk utan ramverk och bibliotek.
Annars så går det betydligt segare. C++ är det väl spelutveckling och kanske mer krävande applikationer annars hör jag inte mycket om det. I Windows så upplever jag C# populärt.
Och denna java. Java är säkerligen grym på mobiltelefoner, men java i backend?
Det känns inte som en bra lösning speciellt inte när man nu måste betala Oracle per användare och period eller hur det nu var. och innan detta skickade de med Ask toolbar som bet sig fast i systemet och vägrades att avinstalleras.

Mitt tips till de som vill jobba inom programmering är att det finns folk som har börjat en ny karriär direkt inom i princip vilket yrke som helst, dessa personer har dock varit extremt duktiga. För oss mer vanliga personer, så fundera på vad man vill göra. Gå sedan en 2 årig YH eller högskolutbildning. Då det är så otroligt mycket enklare att få jobb. Man har ett examensbevis som visar att man har en viss kunskap. Om man på egen hand fixar exakt samma kunskap, ja då har man problem att övertala detta.
Det några få riktigt duktiga gör är att på egen hand skaffa en mycket bättre kunskap än de som gick utbildningen och då med lätthet kan uppvisa sin kunskap, men det kräver som sagt sin person.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag tänkte ta upp en gammal vän i från lådan, nämligen programmering. HTML, CSS, PHP, Javascript, C++, Java och Python programmerade jag i innan. Jag undrar är det någon ide att börja öva på de här språken igen, sen utbilda sig på djupare plan i dem eller ska man satsa på andra språk som börjar ta över markanden? Planen är programmering för hemsidor, spel och program.

HTML/CSS lär du inte komma undan om du vill presentera något i en webbläsare, så dessa är ju fortfarande högaktuella.

JavaScript och Python hamnar allt oftare i topp på olika former av "popularitetsindex". Som jag förstått det har Python blivit riktigt populärt som programspråk på utbildningar, det är också "go-to" språket för superheta machine-learning området (tack vare bibliotek som NumPy, PyTorch TensorFlow och Keras).

C++ hade en väldigt mörk period åren efter millenieskiftet, det hade kunna blivit ett nytt Cobol! Men sedan lanseringen av "modern C++" 2011 har det språket sett en renässans. Fortfarande något som används "där man måste", d.v.s. där prestanda är kritiskt. Men tack vare molntrenden har effektiv programvara kommit i ropet igen, i viss mån betalar man ju per klockcykel i dessa tjänster!

PHP må minska i popularitet, men som alla programspråk som någonsin varit riktigt populärt kommer det i praktiken leva kvar "för alltid" (åter igen, se på Cobol...).

Hemsidor: HTML/CSS är ofrånkomligt. I alla fall jag skulle välja TypeScript/JavaScript om jag startade från scratch. Node.JS är riktigt trevligt och finns fördelar men att köra samma språk i front-end och back-end (själv föredrar jag statisk typade språk, så specifikt TypeScript för mig, men vet andra som föredrar dynamiskt typade språk som JS).

Spel: C++ (enklare spel kan använda i princip vad som helst)

Program: beror helt på typ av program. De flesta program vi kör på våra desktops är primärt utvecklade i C++, men enklare och program för väldigt specifika uppgifter använder alla möjliga olika programspråk. Sitter just nu i Python3 på jobbet!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och denna java. Java är säkerligen grym på mobiltelefoner, men java i backend?
Det känns inte som en bra lösning speciellt inte när man nu måste betala Oracle per användare och period eller hur det nu var. och innan detta skickade de med Ask toolbar som bet sig fast i systemet och vägrades att avinstalleras.

Det är sant att Oracle har börjat ta betalt för Oracle JDK, men det innebär inte att Java kommer att försvinna någonstans inom en överskådlig framtid.

Det har istället skiftat till någon av de öppna JDKs som finns, exempelvis Red hat's OpenJDK.
Gratis och med öppen källkod.

Till TS:
Finns inga dåliga programmeringsspråk att lära sig, när du väl är bekväm med ett språk går det att relativt enkelt lära sig nya språk och ramverk.

Det är bra att börja någonstans, vart spelar inte så stor roll, och sedan vara flexibel.
Sålänge du har tänket, och viljan att lära dig, kommer du långt.

p.s:
Kolla runt lite på vad utbildningar undervisar i.
Tänker du dig någon sorts yrkeshögskola är det sannolikt att det blir python, java eller C# om det inte är specifikt webbutveckling.

För webbutveckling är det fortfarande HTML, CSS och Javascript. Även om Javascript kommer i många former numera.

Lycka till!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte verklig brist på folk som kan Cobol ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte verklig brist på folk som kan Cobol ?

Det är det definitivt. Vill man tjäna mycket pengar och slippa problem med att hitta jobb så kan nog Cobol vara bra. Samtidigt är det ju sällan så roliga jobb utan mest göra så lite som möjligt i gamla banksystem och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag tänkte ta upp en gammal vän i från lådan, nämligen programmering. HTML, CSS, PHP, Javascript, C++, Java och Python programmerade jag i innan. Jag undrar är det någon ide att börja öva på de här språken igen, sen utbilda sig på djupare plan i dem eller ska man satsa på andra språk som börjar ta över markanden? Planen är programmering för hemsidor, spel och program.

"Nytt" är väl typ Rust, Go, Kotlin och Typescript som jag kan komma på på rak arm. Har själv inte använt något av det men då jobbar jag inom industri så... det är någon C++-standard från år 1633 som gäller!

Python har det inte hänt mycket med, fortfarande väldigt stort om inte större iom. Machine learning där det dominerar allt känns det som.

Permalänk
Medlem

Under förra året ökade ju efterfrågan på PHP-utvecklare med 840% i USA iaf, så dött är det ju inte på långa vägar.
Dock är det som någon sa en fördel med JS om man ska pilla med webb, man kan skriva rubbet med samma språk i princip, kör man t ex React så kan man ju vara i princip helt utan standard HTML/CSS rent tekniskt, men tänket/syntaxen är ju fortfarande där.
C# / .NET verkar ju också väldigt poppis för webb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Under förra året ökade ju efterfrågan på PHP-utvecklare med 840% i USA iaf, så dött är det ju inte på långa vägar.

EXACT! fattar inte varför sverige inte kör mer PHP. Laravel med React är ett riktigt power house.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karu83:

EXACT! fattar inte varför sverige inte kör mer PHP. Laravel med React är ett riktigt power house.

Gissar att det är för att C# är mer kraftfullt/allround?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisDev:

Gissar att det är för att C# är mer kraftfullt/allround?

Kraftfullt hur? det beror ju på vad man ska bygga och vad det ska användas till. kommer det en klient som säger denne har en ecom sida som kraschat och vill ha en ny fräsch en inom en vecka. Då sätter man sig inte direkt med C# och krånglar. Utan kör något som går snabbt och effektivt. Skulle kunna till och med köra October CMS bara för att få upp en snabbt!
sedan när de kommer till just styrka, detta är en bra läsning.
https://laraveldaily.com/matt-stauffer-laravel-enterprise-ready/?fbclid=IwAR3SKfs3PUqaDvrNfjaApQBvuGrkytjz6ANCiBReHTZzHyp1gyAMMlSGEx8

Permalänk
Medlem

perl

Permalänk
Medlem
Skrivet av karu83:

Kraftfullt hur? det beror ju på vad man ska bygga och vad det ska användas till. kommer det en klient som säger denne har en ecom sida som kraschat och vill ha en ny fräsch en inom en vecka. Då sätter man sig inte direkt med C# och krånglar. Utan kör något som går snabbt och effektivt. Skulle kunna till och med köra October CMS bara för att få upp en snabbt!
sedan när de kommer till just styrka, detta är en bra läsning.
https://laraveldaily.com/matt-stauffer-laravel-enterprise-ready/?fbclid=IwAR3SKfs3PUqaDvrNfjaApQBvuGrkytjz6ANCiBReHTZzHyp1gyAMMlSGEx8

Vi hade en gästföreläsning ganska nyligen (läser en YH inom IT) och snubben sa att man går mer och mer ifrån PHP över till just C# / .NET och han visade ett par exempel.
Det brukar väl sägas att PHP är bra för små till medelstora grejer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karu83:

Kraftfullt hur? det beror ju på vad man ska bygga och vad det ska användas till. kommer det en klient som säger denne har en ecom sida som kraschat och vill ha en ny fräsch en inom en vecka. Då sätter man sig inte direkt med C# och krånglar. Utan kör något som går snabbt och effektivt. Skulle kunna till och med köra October CMS bara för att få upp en snabbt!
sedan när de kommer till just styrka, detta är en bra läsning.
https://laraveldaily.com/matt-stauffer-laravel-enterprise-ready/?fbclid=IwAR3SKfs3PUqaDvrNfjaApQBvuGrkytjz6ANCiBReHTZzHyp1gyAMMlSGEx8

Ska man bygga en ny och fräsch webbutik på en vecka så får man nog ta alla genvägar man kan.

Men det handlar ju inte om språket egentligen. Rätt språk finns ju inte på det sättet utan man använder de verktyg man har liksom. Det sagt så är C# ganska vanligt på lite större företag. Mycket säkert för att MS känns säkert för företagen, men det är ju ett bra språk med bra verktyg och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Mycket säkert för att MS känns säkert för företagen, men det är ju ett bra språk med bra verktyg och så.

Precis MS saker är mer etablerade. vilket fall som, är det alltid bra att börja med C# sedan spelar det ingen roll vad man väljer. kan man basic C# då känner man igen det mesta i alla andra syntax.

denna snubben kan ALLA syntax som finns och i denna videon går han igenom just detta med vad man ska välja.
https://www.youtube.com/watch?v=gyZtxZVPfPI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av karu83:

Precis MS saker är mer etablerade. vilket fall som, är det alltid bra att börja med C# sedan spelar det ingen roll vad man väljer. kan man basic C# då känner man igen det mesta i alla andra syntax.

denna snubben kan ALLA syntax som finns och i denna videon går han igenom just detta med vad man ska välja.
https://www.youtube.com/watch?v=gyZtxZVPfPI

Jo precis. Och då känns diskussioner om språk lite onödiga, språket spelar inte någon större roll helt enkelt. Är man anställd som utvecklare får man använda det ens arbetsgivare säger och är man någon enmansoperation eller hobbyutvecklare så kan man använda vad man vill, men ska det kunna underhållas, framför allt av någon annan, så bör man välja något hyfsat etablerat, och förstås följa standarder och best-practices när det gäller testning och så.

Många nya språk slår inte igenom för de erbjuder inte tillräckligt mycket förbättringar jämfört med de som redan finns. Undantag finns förstås, Rust exempelvis, men i allmänhet så är det inte värt att hoppa på något nytt och hett bara för sakens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Hej. Jag tänkte ta upp en gammal vän i från lådan, nämligen programmering. HTML, CSS, PHP, Javascript, C++, Java och Python programmerade jag i innan. Jag undrar är det någon ide att börja öva på de här språken igen, sen utbilda sig på djupare plan i dem eller ska man satsa på andra språk som börjar ta över markanden? Planen är programmering för hemsidor, spel och program.

Språken du använt är helt OK idag.
Tiobe-index kan ge en fingervisning avseende programmeringsspråkens popularitet även om indexet inte tar upp i vilka sammanhang språken används eller vad de enskilda språken har för egenskaper.
Av de språk jag har använt var Cobol värst (krångligast). Favoriten under de mest aktiva åren var Groovy. Annars tyckte jag om funktionella språk, Scheme, Haskell och Miranda.
Men viktigast var att varje uppdragsgivare hade något språk de föredrog och då var det det språket som gällde, oavsett vad man gillade.
History of programming languages är intressant läsning med pekare till varje språk så man kan se vad det mest används till och här finns en jämförelse mellan programspråken.

Permalänk

X++ är på väg utför, men det går att tjäna bra med pengar på att kunna det. Internationellt så 100-150 euro om året (tusen) samt bostad.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

html/css, Javascript/typescript (react) + nodejs känns som helt rätt ställe att börja på idag när det kommer till web utveckling. PHP hade nog jag hoppat, eller i alla fall inte börjat med. Inte för att det håller på att dö ut men jag tror inte det är särskilt populärt vid nyutveckling.

Ang C#, jag hobby programmerade mycket i det språket innan jag började jobba och gillar det. Men är faktiskt lite nyfiken kring varför det växer. Jag erkänner att det säkert är för att jag i stort varit insnöad på java/kotlin för backend tjänster men när allt mer körs som containrar i molnet - har .net en plats där eller hostas sådana tjänster fortfarande på windows vms?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orig_rejser:

X++ är på väg utför, men det går att tjäna bra med pengar på att kunna det. Internationellt så 100-150 euro om året (tusen) samt bostad.

Vill man sälja sin själ till tråkgudarna för pengar så kanske Cobol är ett ännu bättre val.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Vill man sälja sin själ till tråkgudarna för pengar så kanske Cobol är ett ännu bättre val.

Antar att "X++" bara var en felskrivning av "C++". Om så var fallet: skulle å det starkaste hävda att de absolut mest intressanta sakerna skrivs primärt i C++ idag, även om jag hoppas att Rust kommer ta över den stafettpinnen.

I alla fall om man definierar "interessant" som programmen för de mest krävande situationerna. NodeJS och JS i webbläsaren går ju också att ta till nya prestandanivåer med C++ eller Rust kompilerat till WebAssembly.

"Gamla" C++ var ingen höjdare, det började kännas rejält gammalt ställd mot språk som C#, Kotlin m.fl. Med modern C++ ställer jag mig lite frågan: finns det egentligen något som är signifikant mycket smidigare i C# idag?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Antar att "X++" bara var en felskrivning av "C++". Om så var fallet: skulle å det starkaste hävda att de absolut mest intressanta sakerna skrivs primärt i C++ idag, även om jag hoppas att Rust kommer ta över den stafettpinnen.

I alla fall om man definierar "interessant" som programmen för de mest krävande situationerna. NodeJS och JS i webbläsaren går ju också att ta till nya prestandanivåer med C++ eller Rust kompilerat till WebAssembly.

"Gamla" C++ var ingen höjdare, det började kännas rejält gammalt ställd mot språk som C#, Kotlin m.fl. Med modern C++ ställer jag mig lite frågan: finns det egentligen något som är signifikant mycket smidigare i C# idag?

Tja kanske, X++ finns dock, och jag misstänker att betalningen där är bättre än för de som kan C++ då de är så mycket färre, vilket i alla fall delvis lär bero på att det är ett riktigt tråkigt område att jobba inom.

Det är lite som att jobba som SAP konsult, massvis av pengar men jag hade dött av tråkslag inom kort.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Tja kanske, X++ finns dock, och jag misstänker att betalningen där är bättre än för de som kan C++ då de är så mycket färre, vilket i alla fall delvis lär bero på att det är ett riktigt tråkigt område att jobba inom.

Det är lite som att jobba som SAP konsult, massvis av pengar men jag hade dött av tråkslag inom kort.

SAP är väl typexemplet för Java/C# hackare, eller är det där man fortfarande kör Cobol?

C++ används för de mest avancerade applikationer vi använder, t.ex. din webbläsare, majoriteten av alla applikationer på din PC samt alla icke-triviala spel. Det används även som grundstomme i ramverk som NodeJS, TensorFlow, PyTorch m.fl., d.v.s. saker som de flesta ser primärt som JavaScript/Python saker men det riktigt "coola" är skrivet i C++ (eller C, tyvärr fungerar inte "normal" C++ speciellt bra i OS-kärnor men Rust har potential även där!).

Programvaran som sitter i säkerhet-kritiska applikationer är, kanske lite förvånande, också primärt utvecklad i C och C++. Orsaken är att man i praktiken inte kan verifiera att "moderna" språk där "magi" händer i bakgrunden faktiskt med all rimlighet är korrekt. Det kräver en miljö där alla beteenden är helt deterministiska, vilket är just vad som särskiljer "systemspråken" från övriga. Just här får vi verkligen hoppas Rust tar över och det finns definitivt försök i den riktningen.

Det är absolut så att det finns färre C++ jobb än Python/JS/Java/C#, men det man typiskt gör om man faktiskt får jobba i C/C++/Rust är i min mening det mest intressanta som finns. Detta just då man i praktiken bara använder dessa språk i de mest kritiska systemen. Kritisk m.a.p prestanda, säkerhet ("safety", inte "security"), determinism (realtidsapplikationer) och liknande.

Embeddedvärlden verkar vara relativt liten i Sverige, det samtidigt som vi verkar ha en betydligt större arbetsmarknad för dotnet jämfört med många andra länder. Sett över hela världen finns det väldigt mycket embedded-jobb, så rimligen är arbetsmarknaden för C och C++ större totalt sett än specifikt i Sverige.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

SAP är väl typexemplet för Java/C# hackare, eller är det där man fortfarande kör Cobol?

Jo, jag syftade inte på utvecklare inom SAP riktigt utan de här högbetalda konsulterna vars uppgift är att navigera alla evinnerliga paket inom SAPs svit. Alltså Powerpoint-ingenjörer. Om man vill implementera SAP så är det nästan oundvikligt att lägga rätt mycket pengar på sådana då det är i princip omöjligt att ha koll på vad som finns, vad som behövs, hur de kan kopplas ihop och så vidare om man inte är utbildad och har åratal av erfarenhet inom just SAP.

Citat:

C++ används för de mest avancerade applikationer vi använder, t.ex. din webbläsare, majoriteten av alla applikationer på din PC samt alla icke-triviala spel. Det används även som grundstomme i ramverk som NodeJS, TensorFlow, PyTorch m.fl., d.v.s. saker som de flesta ser primärt som JavaScript/Python saker men det riktigt "coola" är skrivet i C++ (eller C, tyvärr fungerar inte "normal" C++ speciellt bra i OS-kärnor men Rust har potential även där!).

Jo jag vet att C++ och C används för sånt. Men, beroende på vilket område man verkar inom förstås, så är det sällan man behöver den råa prestandan utan det är istället viktigare att applikationen/koden är lättförståelig, underhållningsbar, att man kan relativt lätt hitta utvecklare som kan jobba i den och så vidare.

Citat:

Programvaran som sitter i säkerhet-kritiska applikationer är, kanske lite förvånande, också primärt utvecklad i C och C++. Orsaken är att man i praktiken inte kan verifiera att "moderna" språk där "magi" händer i bakgrunden faktiskt med all rimlighet är korrekt. Det kräver en miljö där alla beteenden är helt deterministiska, vilket är just vad som särskiljer "systemspråken" från övriga. Just här får vi verkligen hoppas Rust tar över och det finns definitivt försök i den riktningen.

Jo absolut. Samtidigt finns det ju andra säkerhetsaspekter också. Om jag vill att en ny-"exad" YH-programmerare ska kunna jobba i en applikation utan att råka sabba saker på riktigt jobbiga sätt så passar ju C# eller liknande bättre exempelvis.

Citat:

Det är absolut så att det finns färre C++ jobb än Python/JS/Java/C#, men det man typiskt gör om man faktiskt får jobba i C/C++/Rust är i min mening det mest intressanta som finns. Detta just då man i praktiken bara använder dessa språk i de mest kritiska systemen. Kritisk m.a.p prestanda, säkerhet ("safety", inte "security"), determinism (realtidsapplikationer) och liknande.

But that's just like your opinion, man...

Jag gillar att jobba med logik, koden i sig intresserar mig inte mer än att det låter mig implementera mina algoritmer och då ligger ju C# mycket närmare "mitt tänk" än C++. På samma sätt gillar jag verkligen usability, UX och liknande, men att programmera gränssnitt är ju inte roligt och det har ju bara blivit värre på senare tid med alla webbgränssnitt och nya JS-boilerplates.

Citat:

Embeddedvärlden verkar vara relativt liten i Sverige, det samtidigt som vi verkar ha en betydligt större arbetsmarknad för dotnet jämfört med många andra länder. Sett över hela världen finns det väldigt mycket embedded-jobb, så rimligen är arbetsmarknaden för C och C++ större totalt sett än specifikt i Sverige.

Jo kanske det. Samtidigt har vi ganska mycket sånt här på västkusten med all fordonsindustri och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

SAP är väl typexemplet för Java/C# hackare, eller är det där man fortfarande kör Cobol?

Om man använder COBOL i SAP vet jag inte men implementationsspråket är ABAP, en gräslig geggamoja hoprörd av Java, C, C++ och Python. Mycket av programmeringen vid företagsanpassning görs i Java men systemet är trist och gammalmodigt. Systemet innehåller mängder med moduler men bassystemets arkitektur gör det hopplöst att integrera modulerna utan många års erfarenhet. Därför tjänar SAP-konsulter väldigt bra men jag skulle inte vilja ha deras totalt hjärndödande jobb. Förvånande att de blivit så stora. Bland deras misslyckanden är väl Försäkringskassan och Akademibokhandeln men jag känner bara till just misslyckandena.
Vad gäller just COBOL så är det språket hjärndödande. Det finns ett antal kul uttalanden från t.ex. Dijkstra och i the Jargon File (version 4.4.7) hittar man:

:COBOL: /koh´bol/, n.

[COmmon Business-Oriented Language] (Synonymous with {evil}.) A weak,
verbose, and flabby language used by {code grinder}s to do boring
mindless things on {dinosaur} mainframes. Hackers believe that all
COBOL programmers are {suit}s or {code grinder}s, and no
self-respecting hacker will ever admit to having learned the
language. Its very name is seldom uttered without ritual expressions
of disgust or horror. One popular one is Edsger W. Dijkstra's famous
observation that "The use of COBOL cripples the mind; its teaching
should, therefore, be regarded as a criminal offense." (from Selected
Writings on Computing: A Personal Perspective) See also {fear and
loathing}, {software rot}.

:COBOL fingers: /koh´bol fing´grz/, n.

Reported from Sweden, a (hypothetical) disease one might get from
coding in COBOL. The language requires code verbose beyond all reason
(see {candygrammar}); thus it is alleged that programming too much in
COBOL causes one's fingers to wear down to stubs by the endless
typing. "I refuse to type in all that source code again; it would
give me COBOL fingers!"

Där det som står inom {} är uppslagsord, t.ex. {code grinder} och {dinosaur}. Man hittar dem genom att söka efter t.ex. ":dinosaur:"
Det finns en hel del godis i filen.