Permalänk
Medlem

Vänta med att uppgradera datorn?

Hej

Har haft tankar ett bra tag om att uppgradera datorn. Jag sitter ju idag med en väldigt gammal dator även om en del delar är uppgraderade. Men datorns alla inre delar behöver i stort uppgraderas. På grund av att alla har eller köper ny dator och bristen på komponenter. Tror ni det blir billigare i höst/vinter eller i början av 2022 med delar? Givetvis finns inget givet svar men vad tror ni om det hela.

Jag har ju inget behov av Nvidia´s senaste grafikkort till min dator eftersom jag främst surfar/behandlar dokument på den. Som mest sitter jag i något ritprogram.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Ja det kommer bli billigare... Brist på saker driver upp priserna.
Sen är frågan hur länge man måste vänta.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt begagnade prylar från förra generationen så att säga om jag var du. Ryzen 1xxx eller 2xxx serien hade funkat kanon till det du nämner. Sen en SSD om du fortfarande sitter med mekanisk HD. Grafikkort är skitdåligt läge köpa just nu dock, så vänta tills mining boomen är över runt Juli/oktober (förhoppningsvis) så kommer det ev finnas gott om billiga begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Skulle köpt begagnade prylar från förra generationen så att säga om jag var du. Ryzen 1xxx eller 2xxx serien hade funkat kanon till det du nämner. Sen en SSD om du fortfarande sitter med mekanisk HD. Grafikkort är skitdåligt läge köpa just nu dock, så vänta tills mining boomen är över runt Juli/oktober (förhoppningsvis) så kommer det ev finnas gott om billiga begagnade.

Blir nog nya grejer. Gillar generellt sett inte att köpa begagnat eftersom jag gillar att sköta allt exemplariskt sedan det är nytt. Vill inte att sakerna skall vara överklockade eller liknande. Visserligen lite annorlunda gentemot verktyg eller liknande men tror det blir nytt ändå. De få gånger jag köper något vill jag med känna på den där nyköpskänslan när jag packar upp något från paketet🙂.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ja det kommer bli billigare... Brist på saker driver upp priserna.
Sen är frågan hur länge man måste vänta.

Ja, blir nog att vänta. Förhoppningsvis kan folk börjar resa snart så då kommer alla lägga pengar på det istället🙂.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Blir nog nya grejer. Gillar generellt sett inte att köpa begagnat eftersom jag gillar att sköta allt exemplariskt sedan det är nytt. Vill inte att sakerna skall vara överklockade eller liknande. Visserligen lite annorlunda gentemot verktyg eller liknande men tror det blir nytt ändå. De få gånger jag köper något vill jag med känna på den där nyköpskänslan när jag packar upp något från paketet🙂.

Okey, jo förstår dig. Men varför inte köpa en sån här. Och sedan bara sälja grafikkortet för 7-8k? Så får du en ny dator med windows 10 licens och hela köret för runt 3k?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Okey, jo förstår dig. Men varför inte köpa en sån här. Och sedan bara sälja grafikkortet för 7-8k? Så får du en ny dator med windows 10 licens och hela köret för runt 3k?

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Skulle vara ett alternativ. Men jag har sålt tillräckligt de senaste åren så slipper gärna den biten. Vill nog bara köpa exakt de delarna jag behöver för att slippa den biten. Jag har sålt 29 olika saker bara i år så det får som sagt räcka🙂

Visa signatur