Hur mycket värre är det egentligen att överklocka? Mining?

Permalänk
Medlem

Hur mycket värre är det egentligen att överklocka? Mining?

Tjena, jag håller på o mina med mitt RTX 3070. Den minar ungefär 20/7 med bara reducerad powerlimit (60%). Där ligger den på ungefär 51.6 mh/s. Överklockar man däremot kortet så kommer den att gå upp till ca 62 mh/s. Min fråga är då hur mycket värre det är att ha den överklockad 20/7 än att ha den bara underklockad 24/7. Det är ju ett väldigt nytt och pålitligt grafikkort. Känns inte som att det bör vara någon direkt skillnad på hur länge den håller om jag överklockar eller ej?

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Många påstår att korten tar stryk av mining och den uppfattningen jag har förstått är att ofta torkar kylpasta och kyler inte lika bra efter lång drift.
Detta händer självklart oavsett om man minar eller inte.

Överklockning betyder att du går utanför specifikationerna på chipset, men generellt så håller många grafikkort, cpuer osv bra länge så länge man inte har ökat spänningen markant och har tillräckligt med kyla...

Men du kommer hitta folk som säger både ja och nej till att det förstör korten i förtid. Men det är svårt att avgöra om det går sönder pga mining eller om de hade gått sönder iaf om du spelat med det...