Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som tog del av detta erbjudande, har ni fått hem era exemplar? Fungerar de bra? Verkar vara många på bl.a. Reddit som har problem med flimrande skärmar, överhettning, tangentbord/touchpad problem m.m.

Inga som helst problem med min laptop. Riktigt nöjd!

Fin skärm med minimalt insläpp i ovankant, men förvånansvärt lite (trodde det skulle vara värre med tanke på hur tunn kant det är). Till det här priset vi betalade är det bara sätta ett leende på läpparna.

Som en person skrev på andra sidan, en trevlig soff/säng-dator och lättare arbetsmaskin vilket är vad jag använder den till. Blir även en perfekt reskompis med tanke på hur liten och smidig den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fungerar bra så här långt bra för mig, fick hem den för ca två veckor sedan. Den största och egentligen enda besvikelsen är att datorn blir smått obehaglig att använda om man gör något halvkrävande, känns som att fingra på en spisplatta. Hade gärna sett någon timme till i batteritid, inte perfekt skärm, visst genomsläpp i hörnen men med tanke på formfaktorn och hur lite det ändå syns, fullt acceptabelt.

I övrigt rätt nöjd. Datorn känns stor trots formatet, skärmen är härlig, kör 1920x1200 utan skalning. Bluetooth fungerar bra, inte helt hundra med WiFi ännu, stabil anslutning men inte övertygad om prestandasiffrorna i köket (längst ifrån routern dessvärre).
Har provat starta något enstaka spel men känslan av att fingra på spisplatta har gjort att den används för betydligt enklare saker. Var ändå aldrig tänkt som en speldator av uppenbara skäl.
Uppskattar mycket att krypa ner i soffan med denna på kvällen och surfa och se någon serie/youtube. Min gamla laptop hade så dålig batteritid att det aldrig var ett alternativ ens.

Hade jag betalat fullpris hade jag troligen köpt en Macbook Air M1 istället. Men för 6500kr ca? Bara att vara tacksam att man fick tag i ett ex.

Ahhh lite det jag var rädd för, har lite samma problem med min gamla Thinkpad X220. Blir sådär smått varm och obehaglig att använda vid minsta lilla CPU-krävande sak Visserligen arbetar jag för det mesta med remote servers men lär hända att saker och ting kommer att kompileras och köras lokalt också!

Ja jag funderade också på att skaffa en Air M1 eller Pro M1 just p.g.a. hur smidigt det ändå gått med dessa CPU:er, men samtidigt var det svårt att säga nej till x86-konkurrenten för halva priset. Air M1 8GB 8c 256GB verkar gå ner då och då under 10000 kr-strecket, men fortfarande inte lika billigt som denna XPS 13!

Hur är det med batteritiden? Får du ut 8-11h eller så utan laddning?

Skrivet av Calma:

Inga som helst problem med min laptop. Riktigt nöjd!

Fin skärm med minimalt insläpp i ovankant, men förvånansvärt lite (trodde det skulle vara värre med tanke på hur tunn kant det är). Till det här priset vi betalade är det bara sätta ett leende på läpparna.

Som en person skrev på andra sidan, en trevlig soff/säng-dator och lättare arbetsmaskin vilket är vad jag använder den till. Blir även en perfekt reskompis med tanke på hur liten och smidig den är.

Gött! Ja skärmen verkar otroligt fin från de YouTube-recensioner jag sett, väldigt lite dö-yta sett till andra modeller och 16:10-formatet är ett stort plus! Får du ut bra batteritid?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Gött! Ja skärmen verkar otroligt fin från de YouTube-recensioner jag sett, väldigt lite dö-yta sett till andra modeller och 16:10-formatet är ett stort plus! Får du ut bra batteritid?

Jag kör just nu med datorn lite som en stationär till en extern 1440p skärm så har inte testat batteritiden superingående som en 'laptop' ännu men brukar plugga ur den ibland och den räcker bra många timmar av internet/youtube/arbete. Hur många timmar exakt jag får ut har jag inte noterat ännu men det är klart tillräckligt för att jag ska vara nöjd / vad jag behöver. Får lov att återkomma i frågan längre fram.

Var lite orolig över 8GB ram men det var i onödan för det är mer än nog för det jag sysslar med.
Märker ingen skillnad på mina laptops som har 16GB och denna med 8GB för samma typ av användning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Ahhh lite det jag var rädd för, har lite samma problem med min gamla Thinkpad X220. Blir sådär smått varm och obehaglig att använda vid minsta lilla CPU-krävande sak Visserligen arbetar jag för det mesta med remote servers men lär hända att saker och ting kommer att kompileras och köras lokalt också!

Ja jag funderade också på att skaffa en Air M1 eller Pro M1 just p.g.a. hur smidigt det ändå gått med dessa CPU:er, men samtidigt var det svårt att säga nej till x86-konkurrenten för halva priset. Air M1 8GB 8c 256GB verkar gå ner då och då under 10000 kr-strecket, men fortfarande inte lika billigt som denna XPS 13!

Hur är det med batteritiden? Får du ut 8-11h eller så utan laddning?

Första ultrabook jag använt. Lite förvånad att marknaden tycker det är acceptabelt att de blir så varma när man använder de. En vanesak kanske?

Kör min med en https://www.ikea.com/se/sv/p/byllan-laptopstoed-ebbarp-svart-... jag köpte till min gamla laptop, gillar kombinationen och att krypa ner i soffan med denna får mig att känna att datorn kan ge det mesta jag vill få ut från soffan. Tycker tangentbordet känns helt okej, och då är föredrar jag normalt mekaniska tangentbord. Touchpaden har fungerat fint, upplever att den är precis där jag vill ha den personligen. Många laptop har det i mitt tycke känts som att den är för oresponsiv eller att den inte sitter riktigt där jag vill lägga tummen.

Ja precis, håller helt med dig med Air M1 där. Blir att invänta 1-2 generationer för mig troligen, men framförallt hur stödet blir för andra OS. Tror, speciellt efter att ha testat denna, att M1 Air skulle sitta som handen i handsken för min del. Men det är det där med mjukvaran, jag är ingen Apple användare, vill heller inte bli. Men datorn de fick fram... sugen är man på att faktiskt bli.

Mitt ex ger väl 4-5 timmar från full laddning skulle jag tro. Har inte mätt. Räcker ett par dagar på en laddning, då det blir kanske 1-1,5 timme per kväll med den i dagsläget. Hade gärna sett runt 10 timmar på en sån här dator, men när min gamla hade problem med att överleva 1 timme ens så är det ändå en förbättring.

Ska leta efter lämplig dockningsstation. Lite för snål för Thunderbolt i dagsläget, så en billigare USB-C driven med främst USB-portar och pass through laddning. Ena porten är tänkt att användas för min ASUS XG17.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skipjak:

Tänk dock på att konstigt billiga priser på Amazon kan betyda en retur som säljs igen, jag råkade ut för det med ett par in-ear lurar, gick tillbaka igen såklart, och ja det var Amazon själva som sålde

Tja vi får se, men jag är inte så orolig. Så väldigt billiga är de inte, och de säljs av Amazon så jag hoppas de har vett nog att skriva ut ifall de inte är nya. Mina borde komma fram idag enligt posten, imorgon enligt Amazon, och det verkar ju vara i princip omöjligt att få kuddarna helt rena så det borde vara uppenbart om de inte är nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

https://www.inet.se/produkt/x152989/powercolor-radeon-rx-5700...

Vet inte om det är ett fynd men antar att någon blir glad som får sig ett bra grafikkort till hyffsat pris. Kunde varit värre så att säga.

Inte helt oväntat klippte nån den snabbt. Jag är lite nyfiken på vad priset låg på (går inte att se nu i efterhand)??

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Inte helt oväntat klippte nån den snabbt. Jag är lite nyfiken på vad priset låg på (går inte att se nu i efterhand)??

Mellan 5600-5800kr. Inte högre eller lägre.
Är inte bra på att komma ihåg siffror men däremot bilder så jag minns att det var något av dom

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem

Är Roborock S7 för 4300kr ca ett bra pris?

Går ju förhandsboka på typ inet för 7500kr men det priset stämmer väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det är ett jättebra pris. De brukar ligga runt 6-7k vid lansering och sjunka till 4-5k efter nåt år på marknaden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Lycka till att köpa från aliexpress.

Otroligt dålig transparens från roborock lifestyle Store.
Uppdaterat många gånger sedan jubileumserbjudandet började gälla och har kunnat boka flertalet gånger, från spanska lagret som inte skickar till Sverige.
Hade varit så mycket bättre med ett fast antal enheter från samtliga lager och låtit konsumenterna se om det går att köpa under perioden eller ej.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

4300kr låter ju för bra för att vara sant.
Varit sugen på en Roborock länge, kanske man skulle slå till på detta.

Vågar man köpa ifrån Aliexpress pga garantier mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Lycka till att köpa från aliexpress.

Otroligt dålig transparens från roborock lifestyle Store.
Uppdaterat många gånger sedan jubileumserbjudandet började gälla och har kunnat boka flertalet gånger, från spanska lagret som inte skickar till Sverige.
Hade varit så mycket bättre med ett fast antal enheter från samtliga lager och låtit konsumenterna se om det går att köpa under perioden eller ej.

Ja jag har ju lagt en order nu med jubileumserbjdandet, den ska skickas från Polen. Får väl hoppas att den dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Born_HardCORE:

Hade fel men råkade ha uppe fliken bland alla mina andra flikar.
5 420kr kostade den, alltså ungefär 100kr billigare pga att det var en fyndvara

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Ja jag har ju lagt en order nu med jubileumserbjdandet, den ska skickas från Polen. Får väl hoppas att den dyker upp.

Har du lust att länka?
Jag kanske kollat på fel ställe.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Har du lust att länka?
Jag kanske kollat på fel ställe.

https://www.aliexpress.com/item/1005002198720718.html?spm=a2g..._

härifrån köpte jag från polen, är slut nu, men dyker upp nån då och då, säkert från folk som avbeställer

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett lotto på aliexpress bara sitta och uppdatera. Fylldes ju inte på något precis efter timern gick ut.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Tja vi får se, men jag är inte så orolig. Så väldigt billiga är de inte, och de säljs av Amazon så jag hoppas de har vett nog att skriva ut ifall de inte är nya. Mina borde komma fram idag enligt posten, imorgon enligt Amazon, och det verkar ju vara i princip omöjligt att få kuddarna helt rena så det borde vara uppenbart om de inte är nya.

Citerar mig själv här. Lurarna var nya i alla fall, förseglade i sin förpackning.

Första intrycket är mycket bra. Ljudkvaliteten är ett snäpp upp från mina förra lurar som jag ändå tyckte var riktigt bra, XTZ Headphone Divine. Framför allt mycket öppnare eller luftigare ljudbild (jag har inte så bra koll på audiofilernas fackspråk). Stora men bekväma. Trycket på huvudet från sidorna är mycket större, men inte obekvämt på något sätt, men det parat med att de inte är de mest greppvänliga har gjort att de har glidit ur min hand och bonkat i glasögonen när jag har tagit av eller på mig dem varje gång, men jag får nog in greppet snart. Ett stort lyft för mig är att det inte är något tryck alls på öronen utan de är helt innanför kuddarna, men det gäller ju alla over-ear liksom. Det här med öppna lurar är inget skämt i alla fall, det går nog lika mycket ljud ut som in. Kupar man händerna över sidorna så krymper ljudbilden rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokialogoshop:

https://www.aliexpress.com/item/1005002198720718.html?spm=a2g..._

härifrån köpte jag från polen, är slut nu, men dyker upp nån då och då, säkert från folk som avbeställer

Jag körde genom appen, det verkade krångla dock rätt mycket. Fanns i lager/ inte i lager om vartannat. Men nu har den även blivit bekräftad av säljaren så verkar som att det lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag körde genom appen, det verkade krångla dock rätt mycket. Fanns i lager/ inte i lager om vartannat. Men nu har den även blivit bekräftad av säljaren så verkar som att det lyckades.

Blir det inte elektronikskatt och mons och tull på priset med?
Känns som att då har man ju käkat upp det priset mot att handla här hemma?

Permalänk
Medlem

@mattemaz: aliexpress har olika lager i EU på vissa produkter

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Tänkte kolla om någon lyckades beställa:

"HP OMEN 875-0686NO (R5 3600 + RX 5700)
Produkt: HP OMEN 875-0686NO STATIONÄR DATOR
Länk: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-omen-....
Kategori: Datorer
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5534354
Pris: 7490kr

OBS: Med Ryzen 5 3600 och RX 5700" ?

Mest pga hur lagren med färdigbyggda "äldre" datorer ser ut.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte kan regga mig på Power.se för att få de bra LG-tv-priserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Blir det inte elektronikskatt och mons och tull på priset med?
Känns som att då har man ju käkat upp det priset mot att handla här hemma?

Har jag inte tänkt något vidare på. Men Polen som det skickas från är ju med i EU så jag tänker att det ska vara befriat från tull. Moms tror jag att det är inräknat redan i priset.. kan ha fel dock.

Sen så är det ingen elektronikskatt väl eftersom den är köpt i utlandet?

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=5600381,5174152,543...

Det var någon som länkade VG27AQ1A i dagens fynd och en jämförelse här på prisjakt, finns här någon som har åsikter på vilken man bör köpa? Har 1080p 144hz idag och nya skärmen ska drivas utav 3070/10900k dator.

Är novice inom skärmavdelningen, 3799:- låter ju trevligt, får man allt man önskar i en sådan skärm? (förutom att den inte verkar kunna sänkas/höjas vilket är jäkligt synd)

Permalänk

Jag vet inte om detta kan räknas som ett tips...

Men jag beställde för en tid sedan följande gpu från Netonnet.
ASUS Geforce RTX 3070 TUF Gaming OC 8GB
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Jag har nu fått bekräftelse att kortet är skickat till mig, med leverans i morgon.

För den som är intresserad av ett liknande kort kan det kanske vara värt att slå en signal till netonet eller hålla utkik på deras webbplats. Då de uppenbarligen fått in en leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Bara jag som inte får länken att funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Det var någon som länkade VG27AQ1A i dagens fynd och en jämförelse här på prisjakt, finns här någon som har åsikter på vilken man bör köpa? Har 1080p 144hz idag och nya skärmen ska drivas utav 3070/10900k dator.

Är novice inom skärmavdelningen, 3799:- låter ju trevligt, får man allt man önskar i en sådan skärm? (förutom att den inte verkar kunna sänkas/höjas vilket är jäkligt synd)

Var inne i skärmträsket och vadade själv innan nyårs skiftet och Asus brukar leverera bra skärmar. På pappret ser dessa skärmar bra ut, lite låg ljus styrka på den billigaste varianten och inget stöd för G-sync som är någon form av ny anti tearing funktion för nvidia kort som kan aktiveras trotts att man inte har konstat FPS över skärmens frekvens.

Med det sagt så kan man inte se så mycket mer än så på pappret utan att testa skärmen själv för ghosting, responstid mm. Finns lite youtube kanaler som testar skärmar, kan rekommendera Techless och Hardware unboxed men vet inte om dom testat just dessa skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Jag skulle ha ögonen på denna istället, brukar gå på rea rätt så ofta på Amazon.

https://www.amazon.se/LG-Ecran-27GL83A-B-AEU-Sk%C3%A4rm-Svart...

Men om du behöver skärm nu nu så är den Asus skärmen fullt duglig för prislappen.

Jag skulle lägga fokus på 1440p, 144hz minst, IPS panel på Specs iaf.

Efter det får man kika på mer detaljrika recensioner för att få reda på om det är värt o köpa.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Jag skulle ha ögonen på denna istället, brukar gå på rea rätt så ofta på Amazon.

https://www.amazon.se/LG-Ecran-27GL83A-B-AEU-Sk%C3%A4rm-Svart...

Men om du behöver skärm nu nu så är den Asus skärmen fullt duglig för prislappen.

Jag skulle lägga fokus på 1440p, 144hz minst, IPS panel på Specs iaf.

Efter det får man kika på mer detaljrika recensioner för att få reda på om det är värt o köpa.

Tack för tips, ser att båda skärmar är G-syns "compatible", är skillnaden på compatible och certified stor för en vardaglig användare? Kan man enkelt förklara skillnaden? Google har inte gjort mig klokare tyvärr. Fick möjlighet att köpa en PG279QZ från Asus begagnad 7 månader (använts i internetcafé) för 3750kr. Den ska tydligen vara g-sync certified, dock har den 4ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChuniaC:

Blev en beställning. Tack för den
Någon som vet om det är HP-brandat grafikkort?

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME