En tredjedel av e-handelsköp returneras – stor miljöbov

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Finns redan algoritmer som blockerar "missbrukare". Hittar liten öppen statistik (DI) och som du säger står ett fåtal för en stor del av returerna, simpel Pareto-fördelning.

Hos Footway sätts en spärr automatiskt in när kunden har en returgrad på över 90 procent på fler än 15 ordrar.

Hos Boozt är cirka 13 000 kunder spärrade av bolagets kundbas om cirka 1,8 miljoner aktiva kunder, en åtgärd som minskat returgraden från 40 till 37,5 procent. (Översättning: 0.7% av kunderna står för 6.25% av returerna)

Vill man gräva djup så finns denna rapport. Kollar på hur försäljning / kund-tillit / retur / köpmönster /kundmönster mm hör samman med gott om statistik (12 olika företag jämförs på flera olika plan)

Bekräftar statistiken ovan att det är "storkunderna" som står för flesta returerna.

https://handelsradet.se/wp-content/uploads/2017/06/2017-5-Kon...

Du grävde djupare än vad jag gjorde när jag kom att tänka på detta. Det finns säkert mer att jobba på med folks köp och returbeteende om man exempelvis skulle låta flera butiker dela med sig av vilka kunder som har ett väldigt kraftigt utnyttjande av returrätten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Beror helt på vad och vilka som returnerar köp. Handla skor online är halvt omöjligt, har dock prickat bra senaste köpen dock. Var ett bra tag sedan jag gjorde någon retur öht. Senast var nog 2-3 år sedan då jag köpte en dyr och lång HDMI-kabel. Betalade för en ny vara, Inet skickade en uppenbart begagnad, sliten och trasig kabel med tydliga fingeravtryck från tidigare kund. Nej tack. DOA-returer räknar jag av uppenbar anledning inte.

Sedan kan jag tycka att de som har vettiga butiker och köpcenter använder sig av dessa, för många i landet får man åka en bra bit för att komma till en vettig butik inom vissa områden, distanshandeln blir ett måste om möjligheterna att konsumera ska finnas kvar. Jag menar, finns det ens renodlade datorbutiker i Norrland? Elgiganten räknas självklart inte.

Skrivet av Ibymafayhas:

Finns redan algoritmer som blockerar "missbrukare". Hittar liten öppen statistik (DI) och som du säger står ett fåtal för en stor del av returerna, simpel Pareto-fördelning.

Hos Footway sätts en spärr automatiskt in när kunden har en returgrad på över 90 procent på fler än 15 ordrar.

Hos Boozt är cirka 13 000 kunder spärrade av bolagets kundbas om cirka 1,8 miljoner aktiva kunder, en åtgärd som minskat returgraden från 40 till 37,5 procent. (Översättning: 0.7% av kunderna står för 6.25% av returerna)

Vill man gräva djup så finns denna rapport. Kollar på hur försäljning / kund-tillit / retur / köpmönster /kundmönster mm hör samman med gott om statistik (12 olika företag jämförs på flera olika plan)

Bekräftar statistiken ovan att det är "storkunderna" som står för flesta returerna.

https://handelsradet.se/wp-content/uploads/2017/06/2017-5-Kon...

Jag ser gärna att man tar i hårdhanskarna med kunder som gör mycket returer, speciellt hårdvara. Nästan så man kan misstänka att en del "lånar" hårdvara för att försöka få folk att tro att de har någon form av status. Sedan när en del tydligen köper hem flera av samma produkt, testar vilken som OC'ar högst och skickar tillbaks vilken och liknande idioti.

Skrivet av Balconette:

Det är flera som påpekar hur det varit med skoköp för deras del. Det borde kunna ge en hint om hur svårt det är för tjejer, som måste tänka på betydligt fler aspekter av "passform" för betydligt större andel kläder. Det är bland annat klänningen / toppen, kjolen, BHn, handväskan, skorna, ja till och med strumporna. De måste passa inte bara fysiskt, utan de måste gå ihop med varandra och ha en viss karaktär. Själv föredrar jag att dra till ett större köpcenter eller varuhus á la Ullared för att prova ut nya klädset just för att det är så komplicerat. Det är ett dagsverke för att hitta ett par tre set som uppnår en viss nivå och elegans.

Sedan den tråkiga aspekten att kläderna slits och de allt skarpare tvättmedlena "tvättar ur" de en gång fina kläderna så att en måste köpa nya. Det är inte liksom att nu har jag hittat mitt set kläder, nu kör jag på det. De går bara en viss tid, och jag måste ha ombyten dessemellan för att inte folk ska tro att jag är snuskig och går i samma kläder hela tiden.

Eller skulle det vara så trevligt om vi tjejer en dag bara slutade bry oss om vårat utseende, tog på en säckig T-tröja, långbyxor, klippte håret kort m.m.?

Det finns andra vettigare problem att ta itu med snarare än att ge sig på returerna. Det kommer bara att sätta käppar i hjulen för något som redan är jobbigt. Problemet är inte att folk provar kläder hemma - det sparar på onödiga resor till köpcentret, problemet är snarare att hanteringen för returerna inte tänker på miljön i första hand.

Snart blir väl säckiga skate-kläder populära igen.

Lösningarna för att skanna av kroppsform och hitta rätt plagg borde ligga i tiden.

Permalänk
Medlem

Porta alla tjejer från e-handel; i värsta fall halvering, i bästa fall -90% av returer.

//hel skopa sarkasm pga. hysterin

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det här är väl en anledning till varför jag enbart köper "prylar" på nätet. Jag tycker det är för mycket effort att packa ihop och skicka tillbaka saker.

Kläder och annat som jag behöver prova köper jag i fysisk butik. Undantag är om det är något typ av plagg (ex MC-utrustning) där jag inte har en butik med varorna jag behöver i de närmaste städerna.

Permalänk
Medlem

snart kommer skattepåslaget ^ ^

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Du grävde djupare än vad jag gjorde när jag kom att tänka på detta. Det finns säkert mer att jobba på med folks köp och returbeteende om man exempelvis skulle låta flera butiker dela med sig av vilka kunder som har ett väldigt kraftigt utnyttjande av returrätten.

Om man vill drunka så hittade jag 10+ examensarbeten på högskola nivå frågor rörande ämnet (som jag inte orkade gå igenom) så det finns massor info där ute bara för Sverige. Hittade lite amerikansk statistik med men vet inte hur översättlig den är mot Sverige så utelämnade det.

Hade vart roligt med uppföljning med hur det ser ut för de stora inom elektronik och även jämför med en "prylbutik" som Clas Ohlson ifall Swec har kontakter.

Permalänk
Medlem

Kläder är värst av den enkla anledningen att man köper två liknande storlekar och skickar tillbaka den som passar sämst. Här går det att göra större åtgärder. Zalando snittar 60-70% returer.

Permalänk

De kan ju lösa detta genom skatt på returer. Sedan skatt på kött och socker. Läste också om en extra skatt om man överstiger normalförbr. av el. Tycker ändå att Sverige ska vara ett föredöme ur ett miljöperspektiv samtidigt som vi har konsumerat tillräckligt i våra dagar. Fram med skatt på returer!

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem

Och som vanligt är det överkonsumtionen som är boven i dramat. För var konsumtionen låg så hade 30 procent inte betytt nånting.

Så köp mindre. Fast alla politiker vill att vi köper mer. Hmm... Hur ska de lösa det här?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag vill även passa på att varna för Amazons returrätt.

Köpte en gitarrpedal som jag tyckte lät för lik en annan jag hade så jag returnerade den inom 14 dagar. Allt förpackningsmaterial.
I absolut nyskick.
Gav 515kr för den men fick bara 425kr tillbaka. På summan satte det två ** som hänvisar till en väldigt kryptisk sida som länkar till:
https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=GX...

Antar att det är nån returfrakt då kanske.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Sitter bara och väntar på lobbyisterna från nätbutikerna som nog gärna vill ha bort ångerrätten, självklart tjatandes om hur det skulle spara miljön, faktist får genomslag.

På ett sätt så vill jag ha bort det, men totalt sett inte, nog mest för att man är van vid att ha den rätten.
Får man bort det så är det upp till butikerna att ha det som service i stället, antingen i betald form eller i form av att dom faktist vill ha kunder. Det skulle sålla bort massor av oseriösa och dåliga butiker där man måste tjata om att få sända tillbaka grejer rent lagligt.

Tveeggat svärd det där, men jag tippar på att det försvinner. Reklamationsrätten likaså, tyvärr.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Drar en parallell till den "utsläppsfria" cykeln som släpper ut mindre än tåget... eller inte. Nu pratar jag inte om tillverkningskostnad utan om faktiska utsläpp. Den som tar en cykel istället för tåg mellan två platser gör miljön en större otjänst för att personen kommer behöva äta mer och bränner mer organiska ämnen än den som tar tåget.

Just cykeln är väl ändå att föredra över tåget med tanke på de stora problemen som finns med folkhälsan idag. Är ju en stor del av befolkningen som skulle må bra av mer vardagsmotion. Oavsett är ju både cykel och tåg otroligt mycket bättre än bil.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Kläder och skor osv är ju ofta ganska svårt att köpa. Det enda jag returnerat är nog dock ett par skor som hade radikalt fel storlek. Min bättre hälft returnerar desto mer, men damkläder är ju lite svårare eftersom de dels ska sitta snävare än mina säckiga t-shirts och brallor, och alltså har mindre felmarginal att gå på, och dels har damer mer varierande kroppsformer överlag.

Annars returnerar jag ju felaktiga produkter. Gäller det Amazon vill de ofta inte ens ha tillbaks skräpet, nu senast returnerade jag en Bosch SDS-chuck till en borrmaskin, jag fick pengarna tillbaks och fick behålla chucken som kostade typ 200. Felet på chucken? Det stod inte Made in Germany på den som det stod i produktbeskrivningen, den var istället gjord i Kina. Ett rejält fel IMHO, andra kanske inte håller med.

Gratis retur på felaktiga produkter ser jag alltså som något bra, men om 30-40% av e-handelsvaror går i retur så är det ju inte bra.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Att avskaffa fri frakt och fria returer vore ett stort steg i rätt riktning. Dessa kostnader bakas ändå in i priset av varan och/eller tjänsten, på ett eller annat sätt. Aktörer med plattformar som inte har sunda marginaler går back och drivs framåt enbart med hjälp av mer riskkapital.

Jag ser dock problematiken med att främst kläder är svåra att beställa via nätet eftersom passform är ett oerhört subjektivt mått som inte går att kvantifiera bort med bättre produktbeskrivningar etc.

Men att okynnesköpa hemelektronik och sedan returnera är ett jävla gissel och en ful ovana som konsumenter utnyttjar så länge det är gratis. Ser inte som helst problem eller nackdelar med att detta beläggs med returavgifter. Det kommer skapa en sundare handel.

In before "fria returer är ett måste annars går min värld under": själv har jag e-handlat aktivt sedan sedan 1997 och besöker sedan flera år tillbaka aldrig några butiker. Sedan över ett år tillbaka har jag även e-handlat alla matvaror. Det är värt frakten att slippa besöka matbutiker och det beteendemönstret lär se snarlikt ut även post-covid. Fria returer är ett nytt påhitt som klädbranschen lanserade och PostNord hejade på friskt för att trycka upp sina fraktvolymer och skaffa sig ett större förhandlingsutrymme.

När vi ändå är på krigsstigen får staten gärna göra sig av med sitt innehav i PostNord också.

Permalänk
Inaktiv

Tycker jag ser ofta här på Sweclockers folk som köper flera varor med syftet att senare returnera. Ibland ser man till och med folk i köpråd-trådar som föreslår åt andra att beställa t.ex. ett grafikkort och använda det så länge "man inväntar lagerstatus" på det kort man egentligen ville ha.

Jävligt konstigt sätt att tänka tycker jag, inte bara i miljösammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Eller skulle det vara så trevligt om vi tjejer en dag bara slutade bry oss om vårat utseende, tog på en säckig T-tröja, långbyxor, klippte håret kort m.m.?

Jag tror att du överskattar mäns intresse för kvinnors kläder. Vår reptilhjärna reagerar på kroppen innanför, inte kläderna som är draperade utanpå.
Reklam för kläder, smink och så vidare är väldigt uppenbart kvinnor som gör reklam för kvinnor. En egen i huvudsak intern kultur med oklar biologisk drivkraft. Mina döttrar har haft ett intresse sedan innan de började på dagis (!) och vi hade inte ens TV.

Citat:

Det finns andra vettigare problem att ta itu med snarare än att ge sig på returerna. Det kommer bara att sätta käppar i hjulen för något som redan är jobbigt. Problemet är inte att folk provar kläder hemma - det sparar på onödiga resor till köpcentret, problemet är snarare att hanteringen för returerna inte tänker på miljön i första hand.

Du kan ha rätt. Eller fel. Svårt att säga utan bättre data. Men att handla kläder och skor på distans är naturligtvis knepigt på grund av att måttsystemen som används är så kass, och om man är färgkritisk för att det inte finns ett färgkalibrerat flöde från bildursprung till konsumentens skärm.

Det ligger i sakens natur att den sortens handel kommer att ha massor av ”gratis” returer. Det verkar vettigt om de kostnaderna bärs av de som utnyttjar tjänsten och inte bärs av alla. Det är trots allt shopping, inte sjukvård vi talar om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Det här med kläder är intressant. Snackade med en skräddare på ett annat nätforum om just passform på kläder. Tydligen så anpassas kläder för att passa "den genomsnittliga personen" vilket betyder att varje mått är genomsnittligt för man respektive kvinna. En sådan människa existerar i princip inte så i princip existerar kläder för en typ av människa som inte finns!

Så, ingen person har exakt dem mått samtidigt så även om de kanske har ett mått rätt så blir det nästan alltid avvikelser någon annanstans för personer vare sig det är axelbredd, bystmått, midjan, höfterna, benlängd, hälbredd, med mera. Så det är inte undra på att passform - främst för det kvinnliga biologiska könet - är en vardagssyssla i sig.

Problemet är tyvärr värre än så, speciellt för damkläder. Storlekarna är baserade på en ganska smal bit av befolkningen, och sen följer inte klädtillverkarna storlekarna ändå utan ser det som någon form av marknadsföring. Alltså att man blir glad om man har en mindre storlek än normalt och därför gör de storlekarna större.
https://www.youtube.com/watch?v=7QwlT5f7H1c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den håller garanterat fram till nästa istid, och fortsätter finnas i några miljoner år efter att människorna dött ut.

Javisst gör den det, frågan är om människorna, djuren, havet och växterna gör det. Jag trivs bättre i nuvarande miljö än något i Mad Max stil.

Men det sagt så finns det viktigare saker att börja med istället för e-handel, t ex Cement produktion som står för en betydligt större del av utsläppen t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Såklart det är mycket kläder det handlar om. Det är förmodligen den vara som är allra svårast att läsa sig till på nätet i en beskrivning om den kommer passa, inte bara praktiskt utan även utseendemässigt också. Men som flera är inne på så är antagligen inte problemet egentligen att kläderna går med frakt fram och tillbaka till bolaget, utan mer det som tagits upp tidigare i tråden. Det skulle göra mer nytta att optimera/effektivisera postens tjänster, att bolagen har/hyr in en effektiv returhantering i varje land de verkar samt att se till att det blir olagligt att slänga kläder som är fullt dugliga.

Väger vi det mot alternativet, att ta bilen till närmaste köpcentrum - det är långt ifrån alla som bor nära ett - så är frågan om det istället nu tvärtom mot hur rapporten låter är bättre för miljön att personen inte tar bilturen utan får ett paket med intressanta kläder hem till sig och skickar tillbaka de som inte är intressanta. Det finns för många faktorer involverade än att bara säga rakt uppochned "30% går i retur, miljökatastrof"! Är egentligen 30% så mycket? Jag börjar tro vi jagar mygg igen som med plastpåseskatten istället för att ta itu med de verkliga miljöproblemen.

Faktum är att rapporten ganska uppenbart är vinklad för att belysa fenomenet retur som en miljöbov, snarare än att på ett objektivt sätt analysera distanshandelns effekter på miljön mot butikshandelns diton. Vem har beställt studien?

Kläderna kommer knappast i bilar till Sverige. Det handlar om att det skeppas mer och mer kläder via skepp från Kina, just för att vi är så slösaktiga med returer. Även om vi inte beställer direkt från fabrik, lär lagrena i Europa vara långt mycket mer fyllda, just för att det returneras i så stor utsträckning.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Nu är grejen att apoteken utger att medicininsamlingen är en "samhällstjänst" när i själva verket inte alls medicinerna återgår till kretsloppet eller gör någon annan nytta. Många jag pratat med som lämnat in medicin tror att när de återlämnar medicin så går det till andra som behöver och när jag berättar för dem att allt går till förbränning känner de sig helt enkelt grundlurade. Finns många behövande som skulle behövt dem mer än brännugnen och framför allt, så skulle det ha lindrat den gigantiska bristen det är på en del mediciner.

Fast medicinhanteringen skiljer sig avsevärt från övriga varor, dels eftersom många mediciner har en direkt miljöpåverkan, dels eftersom produktionskostnaden ofta är en bråkdel av försäljningspriset. Priset är istället högt för att låta företagen få tillbaka de utgifter de haft för utvecklingen av läkemedlet. Högre grad av återvinning av läkemedel skulle alltså bara gjort priset högre för de ursprungliga köparna.

Permalänk
Medlem

Klart att allt som bidrar till miljöförstöringen ska tittas på och förbättras om det går men jag är ganska trött på att alla artiklar (inte riktad mot sweclockers direkt) ska handla om att det är vårat fel som individ.

Om mer fokus skulle läggas på riktiga bovarna så hade det gjort så mycket mer. Man börjar ju inte torka golvet hemma innan man har dammsuga.

Permalänk
Medlem

Ångerrätten behövs såklart vid näthandel, men det behöver inte betyda att returen ska vara gratis/billig. Så ta betalt för returer så kanske vissa tänker en gång till innan det beställs 5 par skor med tanke att behålla ett par och returnera 4 par.

Det här med att man ändå tar bilen och returnerar kanske gäller när man köper hemelektronik, men knappast när det gäller kläder och skor, de provar man oftast i butiken. Gissar även (utan att veta) att kläder och skor står för en MYCKET större del av returerna än typ grafikkort. Så jag köper inte det argumentet. Rimligtvis borde vi även kunna diskutera hur frågan om returer vid näthandel kan bli mer klimatsmart, även om stålproduktionen är en större miljöbov.

Det finns dock forskning på att fler köps genomförts om man först provat en vara, så näthandlarna har starka ekonomiska incitament att få kunder att beställa hem många varor och sedan returnera några av dem. Så med det sagt är det oklart om marknaden klarar att göra något åt detta på egen hand.

My 5 cents.

Tillägg
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jehuty:

Klart att allt som bidrar till miljöförstöringen ska tittas på och förbättras om det går men jag är ganska trött på att alla artiklar (inte riktad mot sweclockers direkt) ska handla om att det är vårat fel som individ.

Om mer fokus skulle läggas på riktiga bovarna så hade det gjort så mycket mer. Man börjar ju inte torka golvet hemma innan man har dammsuga.

Jo det här är verkligen sant. John Oliver hade ett avsnitt om det nyligen, att plastföretagen är de bakom återvinningsorganisationer och att allt är en kampanj för att lämpa över skulden på oss individer när det ju är producenterna som är problemet. Jag vet inte om jag vill gå så långt riktigt, men det ligger absolut mycket sanning i det.

https://www.youtube.com/watch?v=Fiu9GSOmt8E

Permalänk

För mig som bor på en liten ort utan så mycket affärer känns det mer miljövänligt att få saker skickade till mig än att jag ska sätta mig i bilen och köra flera mil för att få tag på någonting, samma med returer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jo det här är verkligen sant. John Oliver hade ett avsnitt om det nyligen, att plastföretagen är de bakom återvinningsorganisationer och att allt är en kampanj för att lämpa över skulden på oss individer när det ju är producenterna som är problemet. Jag vet inte om jag vill gå så långt riktigt, men det ligger absolut mycket sanning i det.

https://www.youtube.com/watch?v=Fiu9GSOmt8E

Situationen är lite annorlunda i USA förstås. Ett avsnitt som jag såg väldigt länge sen i Penn and Teller's BS så hamnade all sorterat skräp på precis samma soptipp. Situationen har kanske förbättrats men vi ligger nog lätt långt före USA på denna front.

Men, rätt vettigt att sluta köpa massa saker med plast i hur som helst.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dreijer:

Jag har aldrig returnerat någonting som jag köpt på Internet. Min nuvarande flickvän och min tidigare flickvän köpte seriöst kilovis med kläder till och från och returnerar majoriteten av plaggen. Har påpekat det flera gånger, men det verkar inte spela någon roll, för det är ju "gratis". Extremt stor negativ inverkan på miljön. Måste ju nästan uteslutande bara vara kläder. Jag tycker det borde kosta pengar att returnera en vara.

Hur vet du att det hade en negativ inverkan på miljön?
Alternativet hade väl varit att hon tagit sig till ett köpcentrum, spenderat ett antal timmar där med att prova en massa kläder och sedan åkt hem med ett plagg. Vad är miljöpåverkan på det. Det blir väldigt svårt att jämföra eftersom butiken i sig har en miljöpåverkan som är annorlunda än ett lager. Vi ska inte bara rakt av anta att det gamla är bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

... Kanske sluta med separata återförsändelser av "persedlar" - dvs Zalando o andla klädjättar borde ha "returcenter" som samlar in returerna och skickar "ett lass"...

Returcenter (som servar flera ÅF) är en bra idé.

Jag tror även på att säljare kan ha "utställningslokaler" dit kunder kan komma för att se och (vid behov) prova produkter innan de beställs online (på samma sätt som bilhandlare gör i dag).

Skrivet av AplAy:

Majoriteten av vedertagna nischbutiker i Sverige finns i de största städerna (Göteborg, Malmö, Stockholm).
Finns ingen tillspetsad datorbutik i Sundsvall, Härnösand, eller Östersund ...

Just specifikt större datorbutik vet jag inte om det finns här i mellansverige, men definitivt andra nischbutiker som är riktigt bra och/eller stora i ett nationellt perspektiv:
Artistica (kontnärsmaterial, Sundsvall), Orion Spel & Böcker (Sundsvall), Alfahobby (byggsatser och tillbehör, Timrå), Jaktia (jakt och fiske, Sundsvall), RC-Kungen (radiostyrt, Sundsvall), med flera.

Många andra specialistbutiker som jag nyttjar ligger också lite avsides:
Tjäderläder (Jädraås, nära Ockelbo), Kero (Sattajärvi, söder om Pajala)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaleid:

Situationen är lite annorlunda i USA förstås. Ett avsnitt som jag såg väldigt länge sen i Penn and Teller's BS så hamnade all sorterat skräp på precis samma soptipp. Situationen har kanske förbättrats men vi ligger nog lätt långt före USA på denna front.

Men, rätt vettigt att sluta köpa massa saker med plast i hur som helst.

Jo situationen är absolut väldigt annorlunda där. Vi har ju ett producentansvar för förpackningar exempelvis. Samtidigt finns det ju en hel del likheter också, föreningen Håll Sverige Rent exempelvis är ju en organisation som syftar att skapa opinion mot nedskräpning, vilket låter jättefint, men den kommer ju från förpackningsindustrin precis som motsvarande i USA och har alltså som syfte att skyffla över skulden på konsumenten istället för producenten. Sen säger jag självklart inte emot att man ska slänga saker där de här hemma eller något, bara att man bör tänka mer på ansvarsfrågan. Förpackningsindustrin borde fokusera mer på att faktiskt göra återvinningsbara förpackningar med minskad resursanvändning än att bara låtsas som att allt är guld och gröna skogar om vi bara lägger det rätt på återvinningsstationen. Jag som konsument har inte kunskaperna att exempelvis se att den ena matlådan inte går att återvinna medan den andra går, båda har ju "återvinningssymbolen" präglad liksom.

Vissa producenter ser det som en del i marknadsföringen, vilket ju innebär att de kanske satsar lite mer på förpackningarna, men det är ändå rätt sällan och när det sker så är det ofta ganska halvhjärtat. Se på Arlas mjölkförpackningar exempelvis, de skryter med mindre material för de bruna ekologiska mjölkkartongerna, varför inte byta alla mjölkförpackningar till sådana? Varför inte skippa plastkorken som sannolikt hamnar fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

... "insamling av medicin till apoteket"-grejen som en enda stor bluff för att hålla undan att behövande kan få tag i fullt fungerande medicin. De hamnar i värmeverket iallafall precis som dina hushållssopor. ...

Jag är rätt säker på att insamlade läkemedelsrester inte går till sopförbränning.
Sopförbränning har för låg temperatur, för dålig kontroll på rökgasrening och vad som händer med förbränningsresterna. Läkemedel destrueras under mer kontrollerade former vid högre temperatur.

Skrivet av Balconette:

... Det hade gått att ha plomberingar, dolda kontrollpunkter och indikatorer som löst ut om den förvarats utanför intervall som den inte tål.

Nu är grejen att apoteken utger att medicininsamlingen är en "samhällstjänst" när i själva verket inte alls medicinerna återgår till kretsloppet eller gör någon annan nytta. Många jag pratat med som lämnat in medicin tror att när de återlämnar medicin så går det till andra som behöver och när jag berättar för dem att allt går till förbränning känner de sig helt enkelt grundlurade. ...

Oöppnade läkemedelsförpackningar har alltid någon form av plombering och datummärkning, så att konsumenten ska kunna känna sig säker på att få en bra produkt.

Till apoteken kan man lämna läkemedelsrester av alla slag, vilket mestadels innebär tömda flaskor och inhalatorer. Det skulle vara ett enormt slöseri att sätta flera personer på det farliga arbetet att bland dessa rester leta fram oöppnade förpackningar och säkerställa att 1. det är "äkta vara", 2. plomberingarna inte är brutna, och 3. förpackningen inte är kontaminerad av andra läkemedel.
(Ungefär som att gå igenom ett lass insamlade hushållssopor i jakt på lämpliga råvaror till dagen middag.)

Skrivet av giplet:

Hur vet du att det hade en negativ inverkan på miljön?
Alternativet hade väl varit att hon tagit sig till ett köpcentrum, spenderat ett antal timmar där med att prova en massa kläder och sedan åkt hem med ett plagg. Vad är miljöpåverkan på det.

När man provar kläderna i butik kan man vara ganska säker på att de plagg man provar men inte köper inte direkt efteråt skickas till destruktion eller rekonditionering utomlands.
Man får även räkna på miljökostnaden av en tripp till butiken i förhållande till flera tripper till speditörens serviceställe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

Jag är rätt säker på att insamlade läkemedelsrester inte går till sopförbränning.
Sopförbränning har för låg temperatur, för dålig kontroll på rökgasrening och vad som händer med förbränningsresterna. Läkemedel destrueras under mer kontrollerade former vid högre temperatur.

Läkemedel ska väl lämnas som farligt avfall och gås det igenom som allt sånt, och slutar normalt i förbränning i speciella anläggningar med högre krav på temperatur, filtrering och så. Genomgången handlar om att hitta rent farliga saker, som explosiva grejer exempelvis. Min farsa jobbade med farligt avfall när jag var liten, så det kan ha ändrats sedan dess förstås.

Citat:

Oöppnade läkemedelsförpackningar har alltid någon form av plombering och datummärkning, så att konsumenten ska kunna känna sig säker på att få en bra produkt.

Till apoteken kan man lämna läkemedelsrester av alla slag, vilket mestadels innebär tömda flaskor och inhalatorer. Det skulle vara ett enormt slöseri att sätta flera personer på det farliga arbetet att bland dessa rester leta fram oöppnade förpackningar och säkerställa att 1. det är "äkta vara", 2. plomberingarna inte är brutna, och 3. förpackningen inte är kontaminerad av andra läkemedel.
(Ungefär som att gå igenom ett lass insamlade hushållssopor i jakt på lämpliga råvaror till dagen middag.)

Jo absolut. Vad som borde ske i mina ögon, och som kanske redan sker, är att sjukhus och liknande borde få tillbaka pengarna de har lagt ut på mediciner som inte används för att de har gått ut exempelvis. Kan de säkert redovisa vad som har gått till destruering så borde de få pengarna tillbaka. Så funkar det ju med exempelvis tidningar, om man i sin kiosk inte säljer alla Kalle Anka en månad så behöver man inte betala för dem. För privatpersoner är det värre dock, svårt att veta vad som skett med läkemedlen på vägen och folk hade säkert utnyttjat det på diverse sätt.

Citat:

När man provar kläderna i butik kan man vara ganska säker på att de plagg man provar men inte köper inte direkt efteråt skickas till destruktion eller rekonditionering utomlands.
Man får även räkna på miljökostnaden av en tripp till butiken i förhållande till flera tripper till speditörens serviceställe.

Fast samtidigt får man ju se till sin miljöpåverkan, inklusive de transporter man orsakar. Att H&M väljer att skicka alla returer till förbränning kan ju inte vara mitt ansvar som konsument liksom. Sen kan jag tycka att politiken borde ta något ansvar här, det är ju billigare för H&M att bränna upp kläderna än att kontrollera och packa om dem, men hade de fått betala mer för förbränningen av osålt material, kanske kopplat till utsläppen, så hade H&M nog tänkt om ganska snabbt. Bättre att skänka kläderna till någon hjälporganisation då, och det kan man ju skryta med i sin marknadsföring liksom.