Sony bekräftar stängning av Playstation Store till äldre spelkonsoler

Permalänk
Melding Plague

Sony bekräftar stängning av Playstation Store till äldre spelkonsoler

Efter sommaren går det inte längre att köpa digitala spel till Playstation 3, Playstation Portable och Playstation Vita.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är ju nackdelen när man köper spel via deras store.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Hörde även...

När konsolernas batteri tar slut så börjar hela systemet att knasa sig.. alla achievement försvinner och vissa saker blir obrukbara.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter. Jag hade en ps3 förut och jag gillade de faktum att man kunde lira online utan att betala per månad. Men dessa nyheter är ju rätt tråkigt att höra. Kan ju på sätt förstå att det inte längre är lönsamt att hålla uppe en affär och stöd för en gammal konsol som få spelar på. Men det är lite oroväckande för att konsoler blir mer och mer beroende utav internet. Jag testade när jag skaffade min xbox one s att lira utan internet och det fungerade väldigt dåligt. Vissa spel som jag hade köpt på skiva gick inte ens att starta, många kräver uppdateringar i diverse form för att ens fungera. Så risken är stor att det inte blir som med det gamla konsolerna som man kunde damma av efter 10-20 år och spela gamla klassiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det här är ju nackdelen när man köper spel via deras store.

Frågan är väl hur fungerande vissa spel är om man inte har alla uppdateringar
Tänk dig vissa AAA-spel utan day one patch m.fl.

Visst, du äger spelet men om du inte har åtkomst till alla patcher så kanske spelet inte är så spelbart ändå

Permalänk
Medlem

Dålig stil av Sony.

Valve (Steam) har kört sen 2003 snarare 18 år nu, och dom gör precis raka motsatsen, dom arbetar med utvecklarna om att hålla liv i gamla spel, och jag minns inte den gång jag bara spelade ett gammalt CD spel jag hade direkt i en ny PC - detta kan man med Steam, unikt i spelvärlden.

Nintendo kör samma linje som Sony, att lägga ner efter nån års drift, så till slut blir spelen obrukliga om man har dom digitalt. Detta strider emot Europa (EU)'s satsning på hållbarhet då det uppmanar till att skrota mera, och köpa nytt hela tiden istället för återanvänding.

Det ni kan göra som förbrukare och konsumenter - är att inte acceptera allt från dessa stora företag, rösta med plånboken.

Permalänk
Medlem

Vad vi älskar one day patches.
"We are closing PlayStation Store on PlayStation 3 consoles on 2nd July 2021 and on PlayStation Vita devices on 27th August 2021. Additionally, the remaining purchase functionality for PSP (PlayStation Portable) will also retire on 2nd July 2021"
Så en hardcopy utan patch slutar funka när? Hoppas det tar några decennier i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Frågan är väl hur fungerande vissa spel är om man inte har alla uppdateringar
Tänk dig vissa AAA-spel utan day one patch m.fl.

Visst, du äger spelet men om du inte har åtkomst till alla patcher så kanske spelet inte är så spelbart ändå

Så är det ju tyvärr!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hörde även...

När konsolernas batteri tar slut så börjar hela systemet att knasa sig.. alla achievement försvinner och vissa saker blir obrukbara.

Det kan man byta om man vill. Sitter i en vanlig plast hållare för cr 2032 batteri.
Eftersom garantin ändå gått ut är det fritt fram.
Finns även massor av guider på hur man går till väga om du fastnat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Fråga.
Om de virtualiserar hela skiten och inte får en massa extra kunder ligger gamla systemet bara och tar "lite" RAM och DiskSpace.
Hade en månatlig/mindre mer server reset så ja. Nolla alt alla D1 kanske inte alla skriker om.
Samtidigt lastbalanseras servarna till något annat under tiden. De ligger i half idle.
Men Rockstar har inte lyckats. Blizzard har inte lyckats så varför skulle sony?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hörde även...

När konsolernas batteri tar slut så börjar hela systemet att knasa sig.. alla achievement försvinner och vissa saker blir obrukbara.

Achievement må kanske sluta fungera att läsa av på den konsolen, det har jag inte koll på. Men försvinner gör de ju inte, de sparas inte lokalt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Detta är väl bara PS store eller kan man inte hämta redan köpt innehåll? Känner jag att jag vill gräva upp min PS3 ur lådan och spela lite spel så borde jag iallfall kunna hämta patchar och digitala spel. Kan ju bara vara en enkel lista och sök och thats it. Annars är det ju en stor varning till dagens och kommande generationer konsoler att allt kan vara borta när tillverkarna inte tjänar pengar på de äldre konsolerna längre.

Är en anledning jag undvikt liknande steam tjänster på PC också där för man vet alldrig vad som händer och steam är den som troligast är kvar längst. Sen är steam också den enda jag vet utöver gog som stödjer DRM fria spel, även om steam/valve/utvecklare pratar om det, där det tillkommer yttligare spel som kräver gamespy och eller andra anti cheat som kan hämtas separat istället.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Detta är väl bara PS store eller kan man inte hämta redan köpt innehåll? Känner jag att jag vill gräva upp min PS3 ur lådan och spela lite spel så borde jag iallfall kunna hämta patchar och digitala spel. Kan ju bara vara en enkel lista och sök och thats it. Annars är det ju en stor varning till dagens och kommande generationer konsoler att allt kan vara borta när tillverkarna inte tjänar pengar på de äldre konsolerna längre.

Är en anledning jag undvikt liknande steam tjänster på PC också där för man vet alldrig vad som händer och steam är den som troligast är kvar längst. Sen är steam också den enda jag vet utöver gog som stödjer DRM fria spel, även om steam/valve/utvecklare pratar om det, där det tillkommer yttligare spel som kräver gamespy och eller andra anti cheat som kan hämtas separat istället.

Står ju tydligt i artikeln att du kan fortfarande ladda ner spel som du äger, men du kan inte köpa nya spel längre via playstation store till dom konsolerna

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det kan man byta om man vill. Sitter i en vanlig plast hållare för cr 2032 batteri.
Eftersom garantin ändå gått ut är det fritt fram.
Finns även massor av guider på hur man går till väga om du fastnat.

Då förstår jag, inga problem.. De som gjorde nyheten gjorde en höna av en fjäder..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Det här är ju nackdelen när man köper spel via deras store.

De stänger möjligheten att köpa spel, inte ladda ner redan köpta spel. Från artikeln

"Redan köpta spel eller annan media kvarstår tillgängliga att ladda ned och använda"

Edit: pucktvåa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Står ju tydligt i artikeln att du kan fortfarande ladda ner spel som du äger, men du kan inte köpa nya spel längre via playstation store till dom konsolerna

Hur missade jag det är en bra fråga. Läste ju två gånger för att jag inte vill missa det. Måste zonat ut när jag läste.
Nu har jag läst en gång till. Står inget om man kan köpa PS3 och vita titlar på nyare platformarna (PS4, PS5), kanske för liten marknad men känns som något som hade hjälpt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Lite läskigt, det här kommer ju förmodligen hända andra konsolutvecklare. Xbox 360, Wii U så att säga fler.

Tack för att man får behålla spelen man köpt och kunna hämta hem.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Hörde även...

När konsolernas batteri tar slut så börjar hela systemet att knasa sig.. alla achievement försvinner och vissa saker blir obrukbara.

Fast de gäller Ps4 inte Ps3

Permalänk
Skrivet av Rasmus117:

Fast de gäller Ps4 inte Ps3

jo, men jag tänkte konsol som konsol.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Playstation 3 och 2 var så sinnes vackra

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är i hela världen då man fortfarande kan ladda ner spel som man redan äger. Om det är nått spel som bara går att köpa digitalt och man bara har PS3 som enda konsol, så kanske man blir drabbad. Å andra sidan har man då haft massor av år på sig att hinna köpa det

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tolkar detta också som att onlinefunktioner i befintliga spel inte nödvändigtvis är påverkade. Spelas nog en hel del BF3, COD, Destiny, GTA mfl online fortfarande.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

PS3 var ju första gen med digitala konsoler. Undrar hur det kommer bli sen. NES till exempel går ju att spela för all framtid... ska de släppa alla patchar som torrents sen? Många spel är ju inte klara när de ’går guld’ nu för tiden, så mogna patchade varianter kommer ju behövas. Vad händer med alla online-DRM när de åldras?

Detta är bara ett första steg, men snart blir det väl som med andra grejer som flappy-bird-telefoner eller något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Då förstår jag, inga problem.. De som gjorde nyheten gjorde en höna av en fjäder..

Lite så men det gäller att man har en mejsel o h vågar pilla lite i sin konsoll.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det går inte bara byta batteriet och ställa klockan, utan du måste ställa klocka via Playstation Network annars aktiveras inte licensera för spelen. Nu låter det iofs som att den delen av PSN kommer finnas kvar.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Inaktiv

När man blivit så gammal att man tycker PS3 känns ny fortfarande

Designen är tidlös, speciellt 60GB-versionen med kromade panelen är sjukt snygg.

Permalänk
Medlem

Rimligen borde Sony, Nintendo, etc, ha råd med åtminstone downloadservrar i många år, men fan vet. Skulle installera Windows NT4 härom året, var ett sabla meck att uppdatera den. Kunde ju tycka att MS borde haft uppdateringsserver kvar. Likaså var det någon mjukvara jag köpt där aktiveringsservern var borta. Fick ta hem en fulpatch.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig för då aktiva moddare snart knäcker hela biten likt detta projekt till original xbox den dagen sony stänger ner allt.

Däremot att köpa dlcs och digitala spel ska undvikas om man vill ha kvar de för all framtid då en del sådant gått förlorat genom åren men ibland finns de ju inofficiella sätt att få tag på det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

PS3 var ju första gen med digitala konsoler. Undrar hur det kommer bli sen. NES till exempel går ju att spela för all framtid... ska de släppa alla patchar som torrents sen? Många spel är ju inte klara när de ’går guld’ nu för tiden, så mogna patchade varianter kommer ju behövas. Vad händer med alla online-DRM när de åldras?

Detta är bara ett första steg, men snart blir det väl som med andra grejer som flappy-bird-telefoner eller något...

Nä, det var egentligen original xboxen från 2001 och där skedde nerstängningen av xbox live för 10 år sen men moddare har fått liv i det igen

Däremot kunde man inte köpa fullskaliga spel förrän xbox 360 digitalt tror jag? Fanns bara dlcs till original xbox och buggpatcher.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta är skälet till att jag har betydligt fler spel till Nintendo Wii, DS, 3DS, Xbox 360 än PS3 och PSP.

En fördel med detta är däremot att vi äntligen slipper påtvingandet av diverse patchar från Sony.

Vill du se en Bluray-film? Vänta, systemet ska bara uppdatera... Vill du spela ett spel? Vänta, så ska vi installera multiplayerpatchen på 3GB först... Detta trots att jag enbart spelade single player!

Som tur är har Sony lärt sig en hel del sedan PS3-tiden, men kravet på att ständigt vara online är något jag ogillat sedan Diablo III till PC.

Som tur är funkar fortfarande Nintendo Switch helt offline