Frågor om Apples bärbara M1-datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hej!

Har aldrig använt en Apple dator, och det är väl kanske dags att prova?

Klarar en Macbook air eller mini (16gb versioner) att driva en stor skärm tex en 34 tums med bättre upplösning?

Mvh Nicklas

Hur stor skärmen är spelar ingen som helst roll utan det är endast upplösningen som är viktig.

Jag tror att de stöder externa skärmar som är upp till ~6K i upplösning. Så ja, de klarar av i stort sett alla externa skärmar.

Det beror i och för sig lite på vad du menar med ”att driva”. Att surfa, redigera bilder och dyl. kommer gå alldeles utmärkt. Att spela de senaste spelen i 6K-upplösning kommer däremot inte vara en trevlig upplevelse. Men mig veterligen finns det ingen dator som har de hästkrafterna i dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Bilden flimrar här i min MacBook Air M1. Verkar som att kameran helt enkelt saknar stöd för 50Hz i dagsläget. Kan tycka att det borde gå att tvinga den till 50Hz via någon settings-fil.

Det flimrar dock olika mycket beroende på vilka lampor jag har, där flimret är minimalt i vissa rum.

Japp, samma problem här. Har en MacBook Air M1 16/256 GByte.

Dom säger här att Apple ska ha en lösning på problemet i macOS 11.2 beta 2.
https://forums.macrumors.com/threads/macbbook-air-camera-flic...

Använder själv 11.1 vilket är den senaste, dvs har inte kunnat verifiera att problemet är fixat.

Permalänk
Medlem

Apple Music

Ser ut som att iTunes försvunnit och Apple Music kommit istället.

Jag skulle vilja använda någon freeware applikation, med vilken jag kan välja internet radio stationer och lyssna på dessa.

Förslag på bra sådan?

Permalänk
Medlem

Finns det på något sätt man kan se om en applikation körs native arm eller via Rosetta?

Permalänk
Medlem

Adaptrar till M1 MacBook (borde vara samma som tidigare versioner, men vi tar väl detta också)

Jag vill kunna ansluta:
- Skärm
- Tangent bord
- Mus
- USB

Dvs behöver en dockningsstation med USB-C, displayport, usb osv. eller lösa adaptrar.

Någon som provat ngt? Erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Finns det på något sätt man kan se om en applikation körs native arm eller via Rosetta?

I Activity Monitor kan man se om Architecture = Apple eller Intel. Det finns kanske ett enklare sätt att kolla, men detta är min första Mac.

Skrivet av Jem:

Adaptrar till M1 MacBook (borde vara samma som tidigare versioner, men vi tar väl detta också)

Jag vill kunna ansluta:
- Skärm
- Tangent bord
- Mus
- USB

Dvs behöver en dockningsstation med USB-C, displayport, usb osv. eller lösa adaptrar.

Någon som provat ngt? Erfarenheter?

Jag kör med denna:
https://www.inet.se/produkt/8906817/satechi-slim-usb-c-multia...

Har inget att klaga på såhär långt. Liten och smidig. Gör vad den ska.

Visa signatur

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15
LT: MacBook Pro 14" 16/512
Min fotosida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Adaptrar till M1 MacBook (borde vara samma som tidigare versioner, men vi tar väl detta också)

Jag vill kunna ansluta:
- Skärm
- Tangent bord
- Mus
- USB

Dvs behöver en dockningsstation med USB-C, displayport, usb osv. eller lösa adaptrar.

Någon som provat ngt? Erfarenheter?

Jag kör med en sådan här:
https://www.amazon.de/gp/product/B07THW3TTP

Har för mig att jag gav ~150 SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Finns det på något sätt man kan se om en applikation körs native arm eller via Rosetta?

Gå in i "Activity Monitor" och välj "CPU". Där står det antigen Apple eller Intel i "Architecture"-kolumnen för respektive process.

Permalänk
Medlem

Skärmupplösning

Hej!
Köpte precis en Macbook Air!
Läser hela tiden att 4k skärm är att föredra med en Macbook. Har just nu en AOC 24G1 1920*1080. Bör jag sälja och inhandla en fantastisk ny skärm, större med bättre upplösning? Eller kommer skärmen fungera ypperligt till word, produktivt arbete och youtube.
Mvh Nicklas

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hej!
Köpte precis en Macbook Air!
Läser hela tiden att 4k skärm är att föredra med en Macbook. Har just nu en AOC 24G1 1920*1080. Bör jag sälja och inhandla en fantastisk ny skärm, större med bättre upplösning? Eller kommer skärmen fungera ypperligt till word, produktivt arbete och youtube.
Mvh Nicklas

1920x1080 på 24” är 91.79 PPI (pixlar per tum).
Låt säga att du skaffar 4K på 27”, då är det 163.18 PPI vilket är nästan 80% fler pixlar per tum vilket ihop med skalning ger betydligt skarpare bild, samt drygt 7.5cm större yta på diagonalen. Huruvida det är värt det kan nog bara du själv avgöra, testa med din nuvarande skärm och är du nöjd så kör på det du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hej!
Köpte precis en Macbook Air!
Läser hela tiden att 4k skärm är att föredra med en Macbook. Har just nu en AOC 24G1 1920*1080. Bör jag sälja och inhandla en fantastisk ny skärm, större med bättre upplösning? Eller kommer skärmen fungera ypperligt till word, produktivt arbete och youtube.
Mvh Nicklas

Upplösningen är inte så viktig, viktigast är att skärmens yta duger till det du vill kunna göra. 24” med FHD är helt okej och har varit standard i många år av en anledning. Men det går ju knappt att koppla in mer än skärm (utan speciella dock-stationer), så en skärm med större yta kan vara värt det och lättare än att försöka få in två skärmar

Permalänk
Medlem

Vart är filmen!

Hej!
Kollar film på Disney, Iron Man! Ska se om man kan få fullscreen, känns som det är mycket bezels. Plötsligt klickar jag bort filmen. Hör den men ser bara skrivbordet. Sen hör jag filmen men kan inte få upp bilden. Vad har jag gjort?

Haha va ovan man är, men vilken fin maskin det är Macbooken!

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Hej!
Kollar film på Disney, Iron Man! Ska se om man kan få fullscreen, känns som det mycket bezels. Plötsligt klickar jag bort filmen. Hör den men ser bara skrivbordet. Sen hör jag filmen men kan inte få upp bilden. Vad har jag gjort?

Haha va ovan man är, men vilken fin maskin det är Macbooken!

Den i dockan (den där raden med program längst ner) ifall fönstret har minimerats dit.

Om den inte hamnat där kanske den hamnat i ett annat skrivbord. Jag vet att youtube vill göra det när filmerna visas i fullskärm. Enklaste sättet att se om så är fallet är genom att öppna mission control. Tror det finns en ikon för det i dockan som standard. Jag kan swipa med ca fyra fingrar uppåt men det kanske är något jag ställt in i efterhand. Jag tror att ctrl+uppåtpilen öppnar mission control. Jag tror också det finns en knapp för det på tangentbordet, ikonen ser ut som flera olika fönster som går in i varandra.

När du öppnar mission control så kommer alla öppna fönster visas i ditt nuvarande skrivbord och längst upp på skärmen kommer du se andra skrivbord/fullskärmsprogram. Där någonstans kanske din film är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Den i dockan (den där raden med program längst ner) ifall fönstret har minimerats dit.

Om den inte hamnat där kanske den hamnat i ett annat skrivbord. Jag vet att youtube vill göra det när filmerna visas i fullskärm. Enklaste sättet att se om så är fallet är genom att öppna mission control. Tror det finns en ikon för det i dockan som standard. Jag kan swipa med ca fyra fingrar uppåt men det kanske är något jag ställt in i efterhand. Jag tror att ctrl+uppåtpilen öppnar mission control. Jag tror också det finns en knapp för det på tangentbordet, ikonen ser ut som flera olika fönster som går in i varandra.

När du öppnar mission control så kommer alla öppna fönster visas i ditt nuvarande skrivbord och längst upp på skärmen kommer du se andra skrivbord/fullskärmsprogram. Där någonstans kanske din film är.

Tackar båda fungerade för att se vad jag sysslar med, kom till mission control med båda metoderna.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Inaktiv

Väntar på min MacBook Air med M1 ska skickas. Har dock en fråga som jag undrar om någon kan besvara.

Sökt utbildning och behöver hämta DigiExam till datorn för att utföra urvalstest. https://www.digiexam.com/support/downloads-for-students/

Någon som kan se redan nu om det fungerar med M1? Med eller utan Rosetta. Annars kanske jag får göra i ordning en dator med Windows 10 för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Väntar på min MacBook Air med M1 ska skickas. Har dock en fråga som jag undrar om någon kan besvara.

Sökt utbildning och behöver hämta DigiExam till datorn för att utföra urvalstest. https://www.digiexam.com/support/downloads-for-students/

Någon som kan se redan nu om det fungerar med M1? Med eller utan Rosetta. Annars kanske jag får göra i ordning en dator med Windows 10 för det.

Jag kunde ladda hem, installera och starta. Kommer till en loginskärm, längre kommer jag inte utan login, men allt ser bra ut så långt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jumpcut:

Jag kunde ladda hem, installera och starta. Kommer till en loginskärm, längre kommer jag inte utan login, men allt ser bra ut så långt.

Det låter ju toppen! Tack så hemskt mycket för att du kollade.

Permalänk
Medlem

Ingen fråga, men väl info for den eventuellt nyfikne.

Jag köpte min Mac Mini M1 (16GB/1TB) i slutet av februari och har hårdkört den sedan dag 1.

Min skärm är denna: LG 34WK95U-W - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761
Min Thunderbolt Hub: OWC Thunderbolt 4 Dock - https://macpatric.com/collections/owc/products/thunderbolt-do...
(Apple Magic mouse & keyboard)

Jag körde igång ett projekt med nytillskottet i kamerafamiljen (Canon EOS R6) och var ute och filmade lite UHD-material.
Jag filmade i Canon LOG 10-bit 4:2:2 så filerna/filstorleken var massiva. Ingen långfilm direkt, bara 5-6 minuter med lite blandade testklipp. Sammanlagt 19,1 GB "rå"material.
Editerade i Final Cut Pro, lade på LUT, klippte och klistrade, lade på lite stabilisatoreffekter, s a m t i d i g t som jag spelade in trudelutten i Logic Pro (samtidigt som UHD/4K-exporten gick i Compressor)

CPU hade hög last i någon kvart där som exporten tog, samt minnesanvändningen var uppe på nära 80%.

Jag hörde ingen fläkt över huvud taget. Det kändes som att editera 1080p i FCP, så rapp känns den.
Helt klart impad av denna lilla manick.

För den nyfikna som kanske går i köpa kamera-tankar så finns det helt o-konstnärliga klippet att beskåda här. (jag bjuder på den improviserade trudelutten, eller så stänger ni av ljudet)

https://youtu.be/0UaS7OCPdJo

(Anledningen att jag spelade in en låt var för jag glömde minneskortet till min Zoom H6 i Thunderbolt-hubben. Rookie misstake. Bjuder på det också.)

Edit: Easter-egg för värdelöst vetande. Vid 4:21 - ~4:42 är huset där "balkongscenerna" mellan Martin Beck och "grannen i Beck" spelades in. Högst upp ut mot vattnet (det är i själva verket en och samma lägenhet med två balkonger)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ingen fråga, men väl info for den eventuellt nyfikne.

Jag köpte min Mac Mini M1 i slutet av februari och har hårdkört den sedan dag 1.

Min skärm är denna: LG 34WK95U-W - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4752761
Min Thunderbolt Hub: OWC Thunderbolt 4 Dock - https://macpatric.com/collections/owc/products/thunderbolt-do...
(Apple Magic mouse & keyboard)

Jag körde igång ett projekt med nytillskottet i kamerafamiljen (Canon EOS R6) och var ute och filmade lite UHD-material.
Jag filmade i Canon LOG 10-bit 4:2:2 så filerna/filstorleken var massiva. Ingen långfilm direkt, bara 5-6 minuter med lite blandade testklipp. Sammanlagt 19,1 GB "rå"material.
Editerade i Final Cut Pro, lade på LUT, klippte och klistrade, lade på lite stabilisatoreffekter, s a m t i d i g t som jag spelade in trudelutten i Logic Pro (samtidigt som UHD/4K-exporten gick i Compressor)

CPU hade hög last i någon kvart där som exporten tog, samt minnesanvändningen var uppe på nära 80%.

Jag hörde ingen fläkt över huvud taget. Det kändes som att editera 1080p i FCP, så rapp känns den.
Helt klart impad av denna lilla manick.

För den nyfikna som kanske går i köpa kamera-tankar så finns det helt o-konstnärliga klippet att beskåda här. (jag bjuder på den improviserade trudelutten, eller så stänger ni av ljudet)

https://youtu.be/0UaS7OCPdJo

(Anledningen att jag spelade in en låt var för jag glömde minneskortet till min Zoom H6 i Thunderbolt-hubben. Rookie misstake. Bjuder på det också.)

Funderar också på en M1 Mac mini, har dock läst en hel del om "blåtand"-problem. Är det något du har upplevt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reshi00:

Funderar också på en M1 Mac mini, har dock läst en hel del om "blåtand"-problem. Är det något du har upplevt?

Det löste sig med förra eller förr-förra uppdateringen av Big Sur. Nej, det är inget jag upplevt. Har kopplat allehanda prylar till den via BT. Nu kör jag inte WiFi på denna utan har kabel. De som rapporterade problem körde oftast WiFi, men varför WiFi på en stationär?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Det löste sig med förra eller förr-förra uppdateringen av Big Sur. Nej, det är inget jag upplevt. Har kopplat allehanda prylar till den via BT. Nu kör jag inte WiFi på denna utan har kabel. De som rapporterade problem körde oftast WiFi, men varför WiFi på en stationär?

Låter lovande om det har fixats via uppdateringen. Blir nog kabel för min del men man vill väl att alla funktioner ska fungera oavsett. Kommer nog beställa en och testa lite, håller det på och krånglar så får man väl returerna.

Permalänk
Medlem

Jag snubblade över den här för 9.555kr idag.
https://www.webhallen.com/se/product/330414-Apple-Macbook-Air...

Bokade den snabbt som attan på ren impuls men vad fan, min XPS duger fint.

Någon på Sweclockers som vill hämta ut den? Avbokar annars lite senare kväll men är inte säker att den blir tillgänglig direkt så tänkte att jag kollar här om någon söker en schysst Macbook Air M1 till riktigt bra pris? Fyndvara men klass 1 och öppet köp 30 dagar på den samt 1 års garanti. Den finns på Webhallen Hötorget, Sveavägen och jag kommer inte åka och hämta ut den åt er utan det får ni sköta själva.

Tänkte bara vara schysst och kolla då jag vet att många söker efter denna till bra pris.

Trevlig kväll!

Permalänk
Skrivet av Reshi00:

Funderar också på en M1 Mac mini, har dock läst en hel del om "blåtand"-problem. Är det något du har upplevt?

Inte haft några problem med blåtand har sonys WH800, mus o tangentbord kopplat via blåtand, enda strulet jag har egentligen med min macbook m1 är att min MX Master 3 mus strular. Det har dock med logitech mjukvaran att göra. Pratade med deras support och så fick jag som svar att Logi Option inte funkar som det ska med macOS 11.2.3 utan just nu endast 11.0 vilket är lite frustrerande för jag tappar alla knappfunktioner förutom vänster o höger. Annars har det rullat på bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Jarmo:

Inte haft några problem med blåtand har sonys WH800, mus o tangentbord kopplat via blåtand, enda strulet jag har egentligen med min macbook m1 är att min MX Master 3 mus strular. Det har dock med logitech mjukvaran att göra. Pratade med deras support och så fick jag som svar att Logi Option inte funkar som det ska med macOS 11.2.3 utan just nu endast 11.0 vilket är lite frustrerande för jag tappar alla knappfunktioner förutom vänster o höger. Annars har det rullat på bra

Jag önskar Apple lanserade en mus också, det finns den där Magic mouse, men en med dedikerad mittenknapp skulle jag behöva. Dock fungerar min Silent mouse Logitec T590 eller vad den heter alldeles utmärkt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Hej, jag kollar på den nya MacBook Pro 13 tum, där jag kommer att surfa, programmera och designa lite i figma och troligtvis lite i photoshop, kan ske att jag kommer göra någon liten videoredigering efter man filmat en semester med.

Vilken bör man köpa? Den nya har ju M1-chippet, och sen finns det ju även Intel 5 och Intel 7 i processor.

Vad är skillnaden på M1 processorn och Intel i7 här exempel för mina behov?

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

@Howardtheory Här har du ett bra test som beskriver skillnaderna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

@Howardtheory Här har du ett bra test som beskriver skillnaderna.

https://youtu.be/VXgLBa5jgr8

Tack för svaret, ska kolla igenom denna video direkt!

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

@Howardtheory Avsevärd skillnad vilket du säkert såg.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har erfarenhet av att använda Autocad på en M1 med 8 Gb ram? Eller Sketchup? Fungerar det bra? Och är den tyst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av T4kti:

Finns det någon som har erfarenhet av att använda Autocad på en M1 med 8 Gb ram? Eller Sketchup? Fungerar det bra? Och är den tyst?

Tyst kommer den vara, prestandan i cpu räcker, men jag tror ram blir lite tight. Kanske räcker deras snabba ssd (swap) för att dölja det?