Permalänk

Kan program kringgå brandväggen?

Om jag blockar ett program (dess exe-fil) med hjälp av brandväggen, kan den använda sig av en windowskomponent för att nå internet i alla fall?
Med "windowskomponent" menar jag på lekmannamässigt vis någonting som är en del av windows, men som då inte är blockat av brandväggen och som mitt blockade program kan använda sig av för att nå internet.

Permalänk
Medlem

Oftast känner Windows till vilket program som försöker använda komponenterna för att sända/ta emot data och kan då blockera.
Men att det finns program som lyckats kringgå en brandvägg finns det många exempel på, så är absolut möjligt.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Men att det finns program som lyckats kringgå en brandvägg finns det många exempel på, så är absolut möjligt.

Här är ett program som fick mig att fundera.
https://pasteboard.co/JVio6zt.jpg

Nu kommer detta från Adobe, så jag är inte orolig och har heller inte blockerat det med brandväggen.
Om vi dock antar att vi är osäkra på programmet, vad ska man göra för att säkerställa att blockeringen är hundraprocentig? Har du några förslag?

Permalänk
Skrivet av Haider of Sweden:

Här är ett program som fick mig att fundera.
https://pasteboard.co/JVio6zt.jpg

Nu kommer detta från Adobe, så jag är inte orolig och har heller inte blockerat det med brandväggen.
Om vi dock antar att vi är osäkra på programmet, vad ska man göra för att säkerställa att blockeringen är hundraprocentig? Har du några förslag?

Snaffia vilka adresser den försöker ansluta till och blocka dem i hostfilen eller blacklista dem i brandväggen/routern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Snaffia vilka adresser den försöker ansluta till och blocka dem i hostfilen eller blacklista dem i brandväggen/routern.

Låter som en mycket bra sak att göra.
Hur gör jag det på bästa sätt?
Kan jag dra ut nätverkskabel för att bara sniffa adresser först, så jag hinner blocka dem i förväg?

Permalänk
Medlem

Utan nätverkskabel så har datorn ingenstans att skicka paketen, så finns inget att mäta.
Antingen har du en extern brandvägg och blockerar allt och successivt öppnar det som du godkänner.
Eller så låter du allting gå ut från datorn och kollar med tex wireshark vad som skickas.

Permalänk

kan även använda recource monitor (längst ner i task manager under taben performance)

bocka i processen du vill sniffa vilka adresser den försöker kontakta i ditt fall Adobe XD

under TCP Connections får du upp vilka processer programmet använder sig av och vilka ipadresser den försöker ansluta till samt på vilka portar.

du kan välja att blockera portarna i brandväggen men inget jag rekommenderar då andra program ev använder dessa också och kan då ge problem utan skulle i första steget bara blacklista adresserna där tills nya adresser slutar poppa upp varefter du blockerar dem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Men om man vill undvika att det sker en första kontakt över huvud taget, så är urpluggad nätverkskabel ingen lösning, för som jag förstår det kommer programmet inte ens göra ansatsen att anropa någon adress. Har jag förstått det korrekt?

Finns det förslag på brandväggar som blockar allt? Windows egna tycks inte fungera så, eller? Och när jag blockar allt, kommer jag kunna använda Wireshark eller är situationen lika med att jag dragit ut nätverkskabeln?

Jag tänker mig att man vill kunna stoppa i förväg, lite som ett antivirus, där man blockar i förväg.

Permalänk
Medlem

Men om man vill undvika att det sker en första kontakt över huvud taget, så är urpluggad nätverkskabel ingen lösning, för som jag förstår det kommer programmet inte ens göra ansatsen att anropa någon adress. Har jag förstått det korrekt?

Finns det förslag på brandväggar som blockar allt? Windows egna tycks inte fungera så, eller? Och när jag blockar allt, kommer jag kunna använda Wireshark eller är situationen lika med att jag dragit ut nätverkskabeln?

Jag tänker mig att man vill kunna stoppa i förväg, lite som ett antivirus, där man blockar i förväg.

Har egentligen inte så mycket att göra med programmet som blockerar utan snarare programmet som försöker prata ut.
ex: program a.exe försöker med egen tcp anslutning prata mot port 443 till 8.8.8.8 då är det enkelt att stoppa för exempelvis windows firewall eller annat liknande fw program.

Däremote om:
Program B.exe ska vaidera sin licens, den i sin tur använder sig av en tjänst som finns i program C.exe och program C skickar förfrågan till program D.exe som i sin tur vill prata mot internet.

Bästa lösningen är att man i sin Router / eller dyl gör en FW regel att ingen host på interna nätet får prata mot ip adresser som är relevanta för program B.exe eller använder en egen dns ex pihole där man svartlistar de domäner den försöker nå.

Jag antar att detta har med en kanske inte helt legit version av något program att göra. ^^

Permalänk

Tack för svar @Hansar - hade fullt upp och förhindrad att följa upp detta.

Skrivet av Hansar:

Bästa lösningen är att man i sin Router / eller dyl gör en FW regel att ingen host på interna nätet får prata mot ip adresser som är relevanta för program B.exe eller använder en egen dns ex pihole där man svartlistar de domäner den försöker nå.

Utmaningen är som sagt att jag inte vet i förväg ett program är illasinnat, och avser att kontakta internet utan min vetskap och vilken domän den skulle kontakta i så fall.

- Ska jag använda mig av brandvägg vars default-inställning är att hindra all internetaccess för alla program tills jag ger tillåtelse?
Du nämner PiHole som exempel och den jobbar väl på "routernivå", alltså för hela hemmet eller? Jag söker en lösning som jobbar på datornivå (för att inte störa andra enheter i hemmet)

- Kan man se programmets försök att nå en domän/ip-adress trots att jag blockat det i brandväggen? (förutsatt att vi inte har ett case där program A använder sig av program B som skickar sin förfrågan till program C)

- Kan program i normala fall använda sig av "windows-komponenter" (alltså något som redan existerar i operativsystemet, men som inte är en del av programmet man installerat) att utföra internet-kontakten åt sig?
Alltså lite som case där program A använder sig av program B som skickar sin förfrågan till program C, där program C är en existerande windows-komponent.

Permalänk
Medlem

Inga problem att använda både Pi-Hole och din routers DNS.
Plugga in Rasberry Pi burken och ge den ett fast IP, t.ex. 192.198.1.5
På de enheter som du vill använda Pi-Hole så sätter du manuellt DNS till 192.198.1.5

Går ju att få in Pi-Hole på windows (har inte testat detta):
https://www.andrewdenty.com/blog/2020/01/25/installing-pi-hol...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Avstängd

Om jag blockar ett program (dess exe-fil) med hjälp av brandväggen, kan den använda sig av en windowskomponent för att nå internet i alla fall?
Med "windowskomponent" menar jag på lekmannamässigt vis någonting som är en del av windows, men som då inte är blockat av brandväggen och som mitt blockade program kan använda sig av för att nå internet.

Ett gammalt knep för program när dom skall skicka liten mängd data är att dom begär öppning av en URL-adress och då kommer Windows snällt och prydligt att öppna standard webbläsaren och vips så kommer datan ut eftersom URL-adressen kommer även att innehålla data på slutet av URL-adressen.

Och detta fångar normalt inte t.ex. antivirus(som kan fånga "hooks" mot andra program) eftersom programmet kopplar sig inte mot något specifikt program utan bara skickar en begäran om att öppna en URL-adress.

Ett knep att förhindra detta är att köra med en proxyserver som kräver lösenord för allt som vill ut ur nätverket och inte låta standard webbläsaren komma ihåg lösenordet och naturligtvis inte ha standard webbläsaren normalt öppen utan normalt använda en 3:e parts webbläsare som INTE är registrerad som standard webbläsare.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ett gammalt knep för program när dom skall skicka liten mängd data är att dom begär öppning av en URL-adress och då kommer Windows snällt och prydligt att öppna standard webbläsaren och vips så kommer datan ut eftersom URL-adressen kommer även att innehålla data på slutet av URL-adressen.

Och detta fångar normalt inte t.ex. antivirus(som kan fånga "hooks" mot andra program) eftersom programmet kopplar sig inte mot något specifikt program utan bara skickar en begäran om att öppna en URL-adress.

Ett knep att förhindra detta är att köra med en proxyserver som kräver lösenord för allt som vill ut ur nätverket och inte låta standard webbläsaren komma ihåg lösenordet och naturligtvis inte ha standard webbläsaren normalt öppen utan normalt använda en 3:e parts webbläsare som INTE är registrerad som standard webbläsare.

Går även att tunnla trafik genom en DNS förfrågan.
https://hackaday.com/2016/08/07/getting-the-data-out-over-oth...
Kan ibland ta sig förbi vissa brandväggar.

Permalänk

Jag vet att Warframe kan ändra brandväggen hur den vill. Brukar radera inställningar och sätta in nya varje gång den startar.

Jag skaffade WFC, och funkar bra. Finns gratis hos Malware bytes efter att de köpte skaparen av programmet.