LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Det är ju rätt stor prisskillnad på dem (25k mot 19.5k)? En google chromecast tv får man ju för 900kr, men det kanske inte blir samma kvalite med en sådan?

Skulle säga 3’ skillnad , 17000 för CX på elgiganten nu - A8 går på kampanjer för 20 000 stundtals. Ändå 3000 skillnad och det är pengar det oxå.
Frågan är om det förutom Chromecast integrerat finns annat som pratar för A8 som givet val över LG CX

Permalänk

Får min LG Cx77 på måndag håller tummarna för ett bra exemplar

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Tom med denna kabeln som inte ens är specad för fullt 2.1-ös så funkade tom en RTX 2070 i 4K/120 Hz/8bit, får bara scrolla ner så man ser PC listan över upplösningar.
https://www.komplett.se/product/846082/datorutrustning/kringu...
Nu med AMD 6000 serie så ser jag alternativ upp till 12bit, jisses.. men det kan jag glömma med den, kablen:)

Och jagsjälv tycker ju att det är en 7-helsikes bra TV även med HDR OFF, inte en chans man lämnar tillbaka om den är hel.
Läste ju att det finns ju oturs exemplar, men min var besparad och jag köpte ju gardiner som blockar ljus, mest tydligt med reflektioner om man kör mörka scener såklart och OLED ljusstyrkan utan HDR sätter jag aldrig över 30 endå.
Lär ju ta ett par år innan man kan uttala sig om hur OLED åldras på denna, personligen.

Ps: Under Linux så har jag för mig att inte ens 120 Hz fanns som val med RTX 2070 av någon anledning i 4K, men inget hindrar från att köra i 1080p
Och med den kabeln så kan man koppla in på fel håll, obs texten på kopplingarna.

Konstigt, finns inga lägen för 120 Hz i Windows 10 på mitt 2070 (HDMI 2.1 kabel).
EDIT: Oj nu hittade jag, låg ju längst ner i listan som du sa ja..

Fråga: vad kör ni med för bildinställningar för surfning/gaming/filmtittande?

Har ställt in min på 40 brightness, 80 kontrast, 10 skärpa nu. Tycker det ser bra ut!

Å lyckas nån få till 21:9 med bars både uppe och nere? Skapar jag egen upplösning så blir det en svart kant där uppe bara.

Permalänk
Medlem

Har spelat lite med mitt 2070 och känner att det behövs nog ett 3080 ändå för att driva den här skärmen, även om det svider i plånboken. Vill verkligen spela Mass Effect-remaken under så bra förutsättningar som möjligt.

I CoD MW har jag strax över 60 fps trots att jag kör i 21:9 och redan det flyter på dåligt tycker jag. Är ju inte 120 fps och Hz liksom..

Testade också Witcher 3 i 4k och ultra och det var ospelbart..

Och i tested med 3070 i Cyberpunk i 4k med low settings hade typ 55 fps och det känns inte så kul.

Sen så kostar ju ett 3080 egentligen lika mycket oavsett hur man kommer över det/vad man köper in det för (utebliven inkomst = kostnad, i slutändan).

Så det är nog bara att hosta upp med de där 14k + för ett 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizmo_8:

Har spelat lite med mitt 2070 och känner att det behövs nog ett 3080 ändå för att driva den här skärmen, även om det svider i plånboken. Vill verkligen spela Mass Effect-remaken under så bra förutsättningar som möjligt.

I CoD MW har jag strax över 60 fps trots att jag kör i 21:9 och redan det flyter på dåligt tycker jag. Är ju inte 120 fps och Hz liksom..

Testade också Witcher 3 i 4k och ultra och det var ospelbart..

Och i tested med 3070 i Cyberpunk i 4k med low settings hade typ 55 fps och det känns inte så kul.

Sen så kostar ju ett 3080 egentligen lika mycket oavsett hur man kommer över det/vad man köper in det för (utebliven inkomst = kostnad, i slutändan).

Så det är nog bara att hosta upp med de där 14k + för ett 3080

Ja dessa skärmar känns inte riktigt värda utan ett 3080/3090.

Även 3080 har svårt att maxa vissa spel i 4K. Raytracing måste man ofta skippa.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Hahaha!

Vilken jävla bild!

Sjukast är ju svärtan..!

Å allt ser ju bra ut med den.. kollade på lite olika filmer jag har lite snabbt och både lågupplösta rippar och blu-ray ser ju bra ut på den.

Fy fan vad nöjd jag är. Värd varenda krona.

Nu är det bara handkontroll och nytt grafikkort som fattas, jäklar vad det ska spelas sen.. Först Witcher 3 och Cyberpunk i väntan på Mass Effect-remaken sen blir det Dragon Age Inquisition på nytt och ev Red Dead Redemption 2 och antagligen en hel del CoD..
Kommer nog inte bli särskilt brunbränd i sommar tror jag.

Visst är den fin?

TV'n behöver egentligen inte kalibreras, men om man ska kolla film osv ska tydligen ISF Dark vara den bästa inställningen att köra. Jag följde den här guiden som en liten vägledning. Glöm heller inte att ändra om din HDMI på TV'n som datorn är inkopplad in till att det är en PC TV'n ändrar lite inställningar då som att text är lättare att läsa osv.. Jag följde den här guiden annars! https://www.youtube.com/watch?v=FtJnLPxVtjI&

Det är en härlig känsla att spela Witcher 3 i 4K med en PS4 kontroll i soffan. Du borde verkligen unna dig ett 3080/3090 också när du kan! Jag trodde inte det var möjligt att ha stabila 100 FPS + i Witcher 3 i den här upplösningen, och då kör jag i stort sett varenda inställning på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Windows döljer den aldrig riktigt helt på egen hand utan krävs separat app för det konstigt nog...
Tror du kan använda tex TranslucentTB för det. (finns på windows store och github)
(har inte provat själv dock)

Bara jag som inte lyckas dölja aktivitetsfältet?
Har klickat i att aktivitetsfältet ska döljas i båda lägen och även testat med TranslucentTB men det enda jag lyckas få till är att fältet blir genomskinligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst är den fin?

TV'n behöver egentligen inte kalibreras, men om man ska kolla film osv ska tydligen ISF Dark vara den bästa inställningen att köra. Jag följde den här guiden som en liten vägledning. Glöm heller inte att ändra om din HDMI på TV'n som datorn är inkopplad in till att det är en PC TV'n ändrar lite inställningar då som att text är lättare att läsa osv.. Jag följde den här guiden annars! https://www.youtube.com/watch?v=FtJnLPxVtjI&

Det är en härlig känsla att spela Witcher 3 i 4K med en PS4 kontroll i soffan. Du borde verkligen unna dig ett 3080/3090 också när du kan! Jag trodde inte det var möjligt att ha stabila 100 FPS + i Witcher 3 i den här upplösningen, och då kör jag i stort sett varenda inställning på max.

Ja helt otroligt. Hade nog varit redo att betala det dubbla för den!

Ska kolla guiden!

Ja jag får se om jag slår till på ett 3070 eller 3080 nu först men vill ha ett 3080 nån gång iaf, vet bara inte om jag har råd just nu. Även om det är en betydande prisskillnad på dem så jag är nog beredd att betala. Även om det bara är säg 10 procents skillnad i FPS:n i ett spel så kan det vara rätt avgörande om FPS:n är låg, som jag tänker mig att den kommer bli i spel framöver i 4K..

Permalänk
Medlem

Btw, är det OLED light eller brightness som sliter mest/orsakar burn-in på TVn??

Permalänk
Medlem

Fått hem min CX77:a, helvete vilken bild det är, helt makalöst!

Det jag dock funderar över nu, är att min AVR varken stödjer HDR eller högre än 4k/30hz - måste jag ha en ny förstäkrare nu alltså? Har ingen jättelust med ny förstärkare också..

Jag har kopplat Shield pro 2019 -> Yamaha rx a3020 -> TV. Bara gränssnittet på shielden känns ju sjukt lagg i 30hz. Filmer fungerar ju bra i 24 fps. Om jag istället kör via TV:n kommer jag förlora DTS-passthrough som jag förstår det?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Konstigt, finns inga lägen för 120 Hz i Windows 10 på mitt 2070 (HDMI 2.1 kabel).
EDIT: Oj nu hittade jag, låg ju längst ner i listan som du sa ja..

Fråga: vad kör ni med för bildinställningar för surfning/gaming/filmtittande?

Har ställt in min på 40 brightness, 80 kontrast, 10 skärpa nu. Tycker det ser bra ut!

Å lyckas nån få till 21:9 med bars både uppe och nere? Skapar jag egen upplösning så blir det en svart kant där uppe bara.

Va bra, trode det skulle bli en, pictures!-or-it-didn't-happen-situation
Alla skärmar skiljer sig tydligen men, när jag lekte lite snabbt med X-Rite or DisplayCal så visa det att RGB var lite off så att finns säkert en liten förbättring att hämta där som med alla skärmar väl.

I mitt fall i ikke HDR så snackar vi om en föränding om [R] +4 [G] -10 [B] -1 med Warm2 om vi bara ska ta färgbiten, menar bara att aaantagligen så finns det mer att hämta om man vill investera i sånt.
Jag har ju en Ultrawide som är 3440×1440 och jag testa nu lite snabbt med Radeon Software med att lägga till en Custom Resolution i den och, GPU scaling ON och, med Scaling Mode (Preserve Aspect Ratio)
Så, visst funkar Tarzan-metoden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Fått hem min CX77:a, helvete vilken bild det är, helt makalöst!

Det jag dock funderar över nu, är att min AVR varken stödjer HDR eller högre än 4k/30hz - måste jag ha en ny förstäkrare nu alltså? Har ingen jättelust med ny förstärkare också..

Jag har kopplat Shield pro 2019 -> Yamaha rx a3020 -> TV. Bara gränssnittet på shielden känns ju sjukt lagg i 30hz. Filmer fungerar ju bra i 24 fps. Om jag istället kör via TV:n kommer jag förlora DTS-passthrough som jag förstår det?

Kan du inte koppla bilden via HDMI direkt till TVn och köra ljudet via optisk då? Så tänker jag göra med en begagnad äldre stärkare jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Kan du inte koppla bilden via HDMI direkt till TVn och köra ljudet via optisk då? Så tänker jag göra med en begagnad äldre stärkare jag köpt.

Det där tänkte jag inte ens på, det fungerade ju super, tack - blev ju ännu sjukare bild med HDR nu!!

Enda som jag notera är att jag inte verkar få vissa ljudspår som jag tidigare fått, typ DTS Master - men får leva med PCM på vissa filmer. Dolby digitital osv verkar den kunna ge.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ostbiten:

Det där tänkte jag inte ens på, det fungerade ju super, tack - blev ju ännu sjukare bild med HDR nu!!

Enda som jag notera är att jag inte verkar få vissa ljudspår som jag tidigare fått, typ DTS Master - men får leva med PCM på vissa filmer. Dolby digitital osv verkar den kunna ge.

Bandbredden räcker helt enkelt inte till för "HD-ljuden" eller PCM över mer än två kanaler. Optiskt är ju en standard med ett par år på nacken...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bandbredden räcker helt enkelt inte till för "HD-ljuden" eller PCM över mer än två kanaler. Optiskt är ju en standard med ett par år på nacken...

Va på riktigt?? Det visste jag inte.. :/

Coaxial då?

Eller om man vill ha surroundljud från datorn, funkar det att koppla 3 x 3,5 mm till RCA då? (är väl så man gör om man vill ha surround från dataspel?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Visst är den fin?

TV'n behöver egentligen inte kalibreras, men om man ska kolla film osv ska tydligen ISF Dark vara den bästa inställningen att köra. Jag följde den här guiden som en liten vägledning. Glöm heller inte att ändra om din HDMI på TV'n som datorn är inkopplad in till att det är en PC TV'n ändrar lite inställningar då som att text är lättare att läsa osv.. Jag följde den här guiden annars! https://www.youtube.com/watch?v=FtJnLPxVtjI&

Det är en härlig känsla att spela Witcher 3 i 4K med en PS4 kontroll i soffan. Du borde verkligen unna dig ett 3080/3090 också när du kan! Jag trodde inte det var möjligt att ha stabila 100 FPS + i Witcher 3 i den här upplösningen, och då kör jag i stort sett varenda inställning på max.

Haha testar Witcher 3 nu, är ju asgött. Ställde ner inställningarna en hel del och kör med black bars så funkar det hyfsat iaf.
Fick Xbox-handkontroll idag också, blir mkt skönare spela så.

Se till så du installerar den här modden, gör stor skillnad: https://www.nexusmods.com/witcher3/mods/1021

Permalänk
Medlem

Okej, så om jag fattar det rätt, så med min förstärkare kan jag inte få både HDR och DTS-ljudspår på samma gång.

För att få detta måste jag alltså köpa en ny förstärkare med HDR-stöd eller så såg jag denna "manick" - som löser DTS-problemet enligt folk? Skulle bli Shield -> TV -> SHARC converter -> AVR?
SHARC EARC CONVERTER

Leva utan HDR med lite bättre ljud, eller leva med HDR och lite sämre ljud är min situation just nu alltså.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Okej, så om jag fattar det rätt, så med min förstärkare kan jag inte få både HDR och DTS-ljudspår på samma gång.

För att få detta måste jag alltså köpa en ny förstärkare med HDR-stöd eller så såg jag denna "manick" - som löser DTS-problemet enligt folk? Skulle bli Shield -> TV -> SHARC converter -> AVR?
SHARC EARC CONVERTER

Leva utan HDR med lite bättre ljud, eller leva med HDR och lite sämre ljud är min situation just nu alltså.

Märker du någon större skillnad på ljudet då? Tänker mig att skillnaden är typ som flac vs 320 kbps mp3 och om det inte är musik så spelar det väl inte så stor roll.. eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Blev ett 3080 ändå! Fick tag på ett från Palit via Marknaden för 14000 kr.

Kollade på lite tester som jämförde 3070 och 3080 och 3080 ska vara i genomsnitt 30 % bättre i 4K. Så det fick bli ett sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Blev ett 3080 ändå! Fick tag på ett från Palit via Marknaden för 14000 kr.

Kollade på lite tester som jämförde 3070 och 3080 och 3080 ska vara i genomsnitt 30 % bättre i 4K. Så det fick bli ett sånt.

Grattis till dig, att du hade råd, och är nöjd.

Helt klart rätt modell för 4K

Men läskigt att ett kort kan säljas i andra hand för det priset. Utgångspriset ’skulle ju vara’ under 8000kr för de billigare modellerna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grattis till dig, att du hade råd, och är nöjd.

Helt klart rätt modell för 4K

Men läskigt att ett kort kan säljas i andra hand för det priset. Utgångspriset ’skulle ju vara’ under 8000kr för de billigare modellerna...

Haha, fick slå till på ett sånt då två andra jag pratade med som hade lite dyrare märken ville ha 16k för sina...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Skulle säga 3’ skillnad , 17000 för CX på elgiganten nu - A8 går på kampanjer för 20 000 stundtals. Ändå 3000 skillnad och det är pengar det oxå.
Frågan är om det förutom Chromecast integrerat finns annat som pratar för A8 som givet val över LG CX

Mediamrkt kör helgkampanj oxå på sina OLED , men just 65 an är slut i lager : dom är dock så lagom fram och har en annan variant av 65 A87 i lager - men till 25’ istället för 20 : aningen fräckt : hur beukar dom göra släppa den motsvariga för 20 om man ifrågasätter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Haha, fick slå till på ett sånt då två andra jag pratade med som hade lite dyrare märken ville ha 16k för sina...

Nej inget fel med det, bara tråkigt att utvecklingen blivit sån med priserna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nej inget fel med det, bara tråkigt att utvecklingen blivit sån med priserna

Menade inte så!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gizmo_8:

Va på riktigt?? Det visste jag inte.. :/

Coaxial då?

Eller om man vill ha surroundljud från datorn, funkar det att koppla 3 x 3,5 mm till RCA då? (är väl så man gör om man vill ha surround från dataspel?)

Det är samma med koaxial, samma signal i botten där.

Om du har diskreta kanaler ut analogt från datorn och diskreta in på förstärkaren borde det fungera fint. Då får ju datorn stå för all avkodning etc.

De allra flesta idag kör ljudet via HDMI och får surround etc på det sättet. Där räcker bandbredden för det mesta, även flerkanalsljud över PCM om det behövs.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag kör med en HD Fury AVR-Key. Den splittar bild och ljud, skickar bilden till TVn och lossless ljudet till förstärkaren.
https://www.hdfury.eu/shop/hdfury-avrkey/

Har en förstärkare som inte fixar den nyare HDMI standarden men har stöd för DTS HD-MA, Atmos etc. På det här sättet så slipper jag byta förstärkare på ett tag

Men har man flera prylar kopplade till TVn så kan ju en SHARC eARC adapter vara smidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calle:

Jag kör med en HD Fury AVR-Key. Den splittar bild och ljud, skickar bilden till TVn och lossless ljudet till förstärkaren.
https://www.hdfury.eu/shop/hdfury-avrkey/

Har en förstärkare som inte fixar den nyare HDMI standarden men har stöd för DTS HD-MA, Atmos etc. På det här sättet så slipper jag byta förstärkare på ett tag

Men har man flera prylar kopplade till TVn så kan ju en SHARC eARC adapter vara smidigare.

Snyggt! Ja, det är ju helt klart en lösning med.

För egen del kan jag säga att... jag inte saknat DTS faktiskt. Trodde det skulle bli en issue, men än så länge har jag inte stött på ett enda scenario där jag inte får ljud. En del klipp på datorn behöver DTS-avkodas lokalt och skickas som PCM, men det är väl enda kompromissen egentligen.

Kör då källor -> TV -> soundbar via eARC.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är samma med koaxial, samma signal i botten där.

Om du har diskreta kanaler ut analogt från datorn och diskreta in på förstärkaren borde det fungera fint. Då får ju datorn stå för all avkodning etc.

De allra flesta idag kör ljudet via HDMI och får surround etc på det sättet. Där räcker bandbredden för det mesta, även flerkanalsljud över PCM om det behövs.

Ok hoppas det funkar köra med analoga då.. Men vad innebär "diskreta" kanaler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Jag kör med en HD Fury AVR-Key. Den splittar bild och ljud, skickar bilden till TVn och lossless ljudet till förstärkaren.
https://www.hdfury.eu/shop/hdfury-avrkey/

Har en förstärkare som inte fixar den nyare HDMI standarden men har stöd för DTS HD-MA, Atmos etc. På det här sättet så slipper jag byta förstärkare på ett tag

Men har man flera prylar kopplade till TVn så kan ju en SHARC eARC adapter vara smidigare.

Fin grej men väldigt dyr må jag säga.. Fick liksom hela min stärkare för 2000 kr (kostade 8000 ny)

Permalänk
Medlem

Jag kör OLED-ljus i 100 för jag gillar bilden bäst så. Är det dumt för TVns livslängd tror ni??