LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Fråga: tycker ni att det var värt uppgraderingen? Eller snarare, är det värt att uppgradera bara för hdmi 2.1?

Kommer att behöva betala minst 4000 kr emellan om jag lyckas hitta ett begagnat 3080.. rätt mkt då grafikkorten ska vara nästan likvärdiga rent prestandamässigt.

Är 3080 enda som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Fråga: tycker ni att det var värt uppgraderingen? Eller snarare, är det värt att uppgradera bara för hdmi 2.1?

Kommer att behöva betala minst 4000 kr emellan om jag lyckas hitta ett begagnat 3080.. rätt mkt då grafikkorten ska vara nästan likvärdiga rent prestandamässigt.

Det är ju snarare 3070 du skulle kunna sikta in dig på för likvärdig prestanda men med lite mindre minne. Jag sålde mitt 2080ti och fick nog mycket för att byta till just 3070.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Du får ju sjukt bra betalt för ett 2080TI just nu, om du lyckas "snipa" ett nytt 3080 någonstans ifrån så skulle jag nog köpa 3080 och sälja 2080 kortet till de ockerpriser man just nu får för dom.

Skulle dock inte köpa ett "begagnat/2hand" 3080 till överpriser, det skulle vara då som redan sagt, om man fick tag i ett ifrån butik, prova att lägg order på kort som inte är så populära så kan det gå.

Ja precis, det jag gjort nu.. kanske har man tur å lyckas få ett innan sommarn..

Skrivet av Megaman9:

Är 3080 enda som gäller?

Skrivet av macmann1:

Det är ju snarare 3070 du skulle kunna sikta in dig på för likvärdig prestanda men med lite mindre minne. Jag sålde mitt 2080ti och fick nog mycket för att byta till just 3070.

Oj, hade missat att 3070 var så bra.. trodde skillnaden skulle vara större!

Då kanske jag gör så då.

Men det vara fan vad det ska kräva mkt att köra i 4k, här har han settings på low och ändå räcker det inte för 60 fps https://www.youtube.com/watch?v=jB3yNOw_Asw

Permalänk
Medlem

tipsar om att C1:an (2021 års modell) nu finns ute, så räkna med bättre priser på CX:orna

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

10/10 hade köpt igen och rekommenderar.

Det var ingen dålig review av dig, men kan verkligen hålla med om allt! Det är verkligen imponerande. Det sjuka är att man vänjer sig inte heller vid bildkvalitén, utan när man ser någon ny film eller dokumentär blir man gång på gång överraskad över hur bra bild det är.

Verkligen häftig känsla

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en 65CX för ett par veckor sedan (när CDON hade 10% på allt). Extremt nöjd med TV:n. Helt otrolig bild!

Jag använder den emellanåt som datormonitor (max någon timme åt gången) och är lite orolig för burn in. Jag har förstått att risken minskas kraftigt om man har låg Oled brightness. Har den på under 20 vid dessa tillfällen och döljer aktivitetsfältet samt flyttar runt webbläsarfönstret regelbundet. Är risken stor?

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

tipsar om att C1:an (2021 års modell) nu finns ute, så räkna med bättre priser på CX:orna

Och nu börjar det dyka upp recensionsmaterial på nya ljusstarkare G1 också från tex HDTVTest:
https://www.youtube.com/watch?v=05meraExYc4
(har inte hunnit kolla på den än)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Jag skaffade en 65CX för ett par veckor sedan (när CDON hade 10% på allt). Extremt nöjd med TV:n. Helt otrolig bild!

Jag använder den emellanåt som datormonitor (max någon timme åt gången) och är lite orolig för burn in. Jag har förstått att risken minskas kraftigt om man har låg Oled brightness. Har den på under 20 vid dessa tillfällen och döljer aktivitetsfältet samt flyttar runt webbläsarfönstret regelbundet. Är risken stor?

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Permalänk
Medlem

Har ett "problem" som är relaterat mer till Windows än min 48CX.

Taskbaren döljs inte 100% väldigt ofta även när jag ställt in att den ska döljas per automatik, blir oftast en liten liten vit kant kvar av den när den "döljs". Någon som vet varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Har ett "problem" som är relaterat mer till Windows än min 48CX.

Taskbaren döljs inte 100% väldigt ofta även när jag ställt in att den ska döljas per automatik, blir oftast en liten liten vit kant kvar av den när den "döljs". Någon som vet varför?

Windows döljer den aldrig riktigt helt på egen hand utan krävs separat app för det konstigt nog...
Tror du kan använda tex TranslucentTB för det. (finns på windows store och github)
(har inte provat själv dock)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Windows döljer den aldrig riktigt helt på egen hand utan krävs separat app för det konstigt nog...
Tror du kan använda tex TranslucentTB för det. (finns på windows store och github)
(har inte provat själv dock)

Tack för tipset!

Har installerat skärmsläckare också som går på efter 1 min.

Tror ni man helst bör köra rörlig bakgrundsbild utan ikoner istället eller bör någon minut hit och dit vara lugnt?

Vill kunna använda den här TVn i 10 år framåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gizmo_8:

Tack för tipset!

Tror ni man helst bör köra rörlig bakgrundsbild utan ikoner istället eller bör någon minut hit och dit vara lugnt?

Jag kör helsvart, känns lättast. Mörkgrå är väl ett alternativ också för att lättare se kanter på fönster.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tack för tipset!

Minska ljusstyrkan och antagligen ljuset i rummet. Se dessutom till att ha lite luftflöde runt apparaten. Det är framförallt värme (ljusstyrka) som sliter på pixlarna.

Borde finnas program som minskar upplösningen något och flyttar runt bilden +-100 pixlar vid varje omstart typ, då jämnar man ut slitage.

Andra saker är ljusgrå text istället för vit när man kör darkmode och att ha darkmode på allt där det går.

Samma med att inte alltid ha fönster maximerade, utan istället flytta rund dem varje månad typ (så att inte statiska element är på samma ställe hela tiden)

Finns många små saker man kan göra, men i någon mån finns ju också hur mycket det är värt istället för att kanske byta apparat efter många års användning som kanske har nya funktioner etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde finnas program som minskar upplösningen något och flyttar runt bilden +-100 pixlar vid varje omstart typ, då jämnar man ut slitage.

Finns många små saker man kan göra, men i någon mån finns ju också hur mycket det är värt istället för att kanske byta apparat efter många års användning som kanske har nya funktioner etc...

Tack för tipsen.

Vet nån av ett sånt program??

Ang nya funktioner så vet jag inte riktigt vad det skulle vara inom den närmsta framtiden? 120 Hz, 4k och g-sync räcker liksom lång väg tycker jag.. så länge bilden är så bra som det sägs och jag trivs med storleken så ser jag inte hur den kommer att bli utbytt förrän den börjar bli utsliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tack för tipsen.

Vet nån av ett sånt program??

Ang nya funktioner så vet jag inte riktigt vad det skulle vara inom den närmsta framtiden? 120 Hz, 4k och g-sync räcker liksom lång väg tycker jag.. så länge bilden är så bra som det sägs och jag trivs med storleken så ser jag inte hur den kommer att bli utbytt förrän den börjar bli utsliten.

Nej jag vet inte heller vad man saknar, men kanske smart-tv-biten kommer vara utdaterad iaf...

Angående sådana program så vet jag inte helt enkelt, Kanske finns i inställningar på någon tv jag läst om eller något?

Tyckte det bara var en bra idé, så borde ju finnas mjukvara som kan lösa det tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det var ingen dålig review av dig, men kan verkligen hålla med om allt! Det är verkligen imponerande. Det sjuka är att man vänjer sig inte heller vid bildkvalitén, utan när man ser någon ny film eller dokumentär blir man gång på gång överraskad över hur bra bild det är.

Verkligen häftig känsla

Tusen tack! Jag trodde som sagt återigen att man inte kunde få såhär bra bild, det skulle alltid vara nått man hittar eller är missnöjd över, men icke. Det är så kul att alla också kan känna igen sig och vara så nöjda med sitt köp. Är redan så imponerad med witcher 3 på PC i 4k, kan bara tänka mig hur det blir med deras next gen update eller med lite mods installerat.. wow.

Skrivet av psp123:

Burn-in kommer tydligen in som problem om du har på TV'n med någon jobbig sportlogga (eller windows fält kanske?) stående på 24/7 i tusentals timmar. Du behöver inte oroa dig för enstaka timmar av användande om du dessutom använder den till annat.

Om du är orolig finns det ett program du kan köra i TV'n då och då för att "refresha" skärmen eller så finns det även program på youtube du kan sätta på som ska förhindra det.

Se till att njuta och ta det lugnt istället av en sån fin TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tusen tack! Jag trodde som sagt återigen att man inte kunde få såhär bra bild, det skulle alltid vara nått man hittar eller är missnöjd över, men icke. Det är så kul att alla också kan känna igen sig och vara så nöjda med sitt köp. Är redan så imponerad med witcher 3 på PC i 4k, kan bara tänka mig hur det blir med deras next gen update eller med lite mods installerat.. wow.

Burn-in kommer tydligen in som problem om du har på TV'n med någon jobbig sportlogga (eller windows fält kanske?) stående på 24/7 i tusentals timmar. Du behöver inte oroa dig för enstaka timmar av användande om du dessutom använder den till annat.

Om du är orolig finns det ett program du kan köra i TV'n då och då för att "refresha" skärmen eller så finns det även program på youtube du kan sätta på som ska förhindra det.

Bra poäng! Ska njuta av TV:n och inte fundera så mycket

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Tror att CX modellerna kör det "programmet" automatiskt när den är avslagen via fjärrkontrollen?

Sen jag kör också helt svart bakgrund, och har slängt alla ikonerna in i en mapp istället, när en OLED visar svart så är väll pixlarna helt inaktiverade vad jag vet? på det sättet måste man ju spara bäst på pixlarna imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Tror att CX modellerna kör det "programmet" automatiskt när den är avslagen via fjärrkontrollen?

Sen jag kör också helt svart bakgrund, och har slängt alla ikonerna in i en mapp istället, när en OLED visar svart så är väll pixlarna helt inaktiverade vad jag vet? på det sättet måste man ju spara bäst på pixlarna imo.

hm CX:en kanske har det automatiskt ja!

Stämmer bra det, gör ju så att TV'n drar minst ström också på det sättet!

Permalänk
Medlem

Hahaha!

Vilken jävla bild!

Sjukast är ju svärtan..!

Å allt ser ju bra ut med den.. kollade på lite olika filmer jag har lite snabbt och både lågupplösta rippar och blu-ray ser ju bra ut på den.

Fy fan vad nöjd jag är. Värd varenda krona.

Nu är det bara handkontroll och nytt grafikkort som fattas, jäklar vad det ska spelas sen.. Först Witcher 3 och Cyberpunk i väntan på Mass Effect-remaken sen blir det Dragon Age Inquisition på nytt och ev Red Dead Redemption 2 och antagligen en hel del CoD..
Kommer nog inte bli särskilt brunbränd i sommar tror jag.

Permalänk
Medlem

Några funderingar:

Hur har ni kalibrerat era?

Bör man aktivera HDR i Windows?

Om jag vill köra 21:9 med bars vilken upplösning bör jag köra på då?

Permalänk
Medlem

3840/21*9=~1646

Jag kör inte HDR i windows, hade någon anledning som jag dock inte kommer ihåg längre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensa86:

3840/21*9=~1646

Jag kör inte HDR i windows, hade någon anledning som jag dock inte kommer ihåg längre

Det funkade ju inte alls, fuckade ur ganska hårt

Är kanske fixat nu, testade lite och tyckte min sekundära skärm också blev ljusare av någon anledning. Gjorde säkert något fel dock

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

3840/21*9=~1646

Tack!

Blev bara en bar där uppe dock, inte både och nere. Får inte till det i inställningar heller.

Permalänk
Medlem

Kan inte ställa in över 60 Hz i nvidia-kontrollpanelen, hur fixar man 120 Hz? (inget hdmi 2.0 än)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Kan inte ställa in över 60 Hz i nvidia-kontrollpanelen, hur fixar man 120 Hz? (inget hdmi 2.0 än)

Antar du menar "inget hdmi 2.1 än", och faktiskt har 2.0, i sådana fall är det bara under resolution att välja "use NVIDIA color settings" och så 8Bit 4:2:0 och 120Hz (Eller sänka upplösning till 1080p eller 1440p och låta skärmen skala).

(Vill minnas detta inte fungerade i custom resolution, så du kanske måste köra native resolution tills du får HDMI 2.1, om detta inte ändrats i efterhand - med HDMi 2.1 fungerar 120Hz i custom res dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Antar du menar "inget hdmi 2.1 än", och faktiskt har 2.0, i sådana fall är det bara under resolution att välja "use NVIDIA color settings" och så 8Bit 4:2:0 och 120Hz (Eller sänka upplösning till 1080p eller 1440p och låta skärmen skala).

(Vill minnas detta inte fungerade i custom resolution, så du kanske måste köra native resolution tills du får HDMI 2.1, om detta inte ändrats i efterhand - med HDMi 2.1 fungerar 120Hz i custom res dock)

Tack för hjälpen! Listas dock fortfarande bara upp till 120 Hz i native :/

Å ja menade 2.1

Permalänk
Medlem

Kanske finns ett bra svar ngnstans men hittar inte : någon som vet varför just CMore inte finns med som app till LG ? Får dom inte eller väljer dom att inte utveckla en app till dom.

Väljer just nu mellan CX och Sonys A8 - men att A8 har just inbyggt med Chromecast tilltalat mkt . Sen har jag fått för mig att Sony har övergripande bättre kvalite och bildåtergiving - men inget egentligt fog över det hela. Ngn med bra input som kollat på de båda live ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cholden:

Kanske finns ett bra svar ngnstans men hittar inte : någon som vet varför just CMore inte finns med som app till LG ? Får dom inte eller väljer dom att inte utveckla en app till dom.

Väljer just nu mellan CX och Sonys A8 - men att A8 har just inbyggt med Chromecast tilltalat mkt . Sen har jag fått för mig att Sony har övergripande bättre kvalite och bildåtergiving - men inget egentligt fog över det hela. Ngn med bra input som kollat på de båda live ?

Det är ju rätt stor prisskillnad på dem (25k mot 19.5k)? En google chromecast tv får man ju för 900kr, men det kanske inte blir samma kvalite med en sådan?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Medlem

Tom med denna kabeln som inte ens är specad för fullt 2.1-ös så funkade tom en RTX 2070 i 4K/120 Hz/8bit, får bara scrolla ner så man ser PC listan över upplösningar.
https://www.komplett.se/product/846082/datorutrustning/kringu...
Nu med AMD 6000 serie så ser jag alternativ upp till 12bit, jisses.. men det kan jag glömma med den, kablen:)

Och jagsjälv tycker ju att det är en 7-helsikes bra TV även med HDR OFF, inte en chans man lämnar tillbaka om den är hel.
Läste ju att det finns ju oturs exemplar, men min var besparad och jag köpte ju gardiner som blockar ljus, mest tydligt med reflektioner om man kör mörka scener såklart och OLED ljusstyrkan utan HDR sätter jag aldrig över 30 endå.
Lär ju ta ett par år innan man kan uttala sig om hur OLED åldras på denna, personligen.

Ps: Under Linux så har jag för mig att inte ens 120 Hz fanns som val med RTX 2070 av någon anledning i 4K, men inget hindrar från att köra i 1080p
Och med den kabeln så kan man koppla in på fel håll, obs texten på kopplingarna.