LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Snyggt! Ja, det är ju helt klart en lösning med.

För egen del kan jag säga att... jag inte saknat DTS faktiskt. Trodde det skulle bli en issue, men än så länge har jag inte stött på ett enda scenario där jag inte får ljud. En del klipp på datorn behöver DTS-avkodas lokalt och skickas som PCM, men det är väl enda kompromissen egentligen.

Kör då källor -> TV -> soundbar via eARC.

Hur har du upplevt CX nu när du haft TVn ett bra tag och minns jag rätt fick du panelen bytt 1 gång ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gizmo_8:

Jag kör OLED-ljus i 100 för jag gillar bilden bäst så. Är det dumt för TVns livslängd tror ni??

Den är förmodligen blekare den dagen du tänkt skänka TV:n till barnbarnen.

Permalänk
Medlem

DÅ var en 55 CX, beställd. Kunde inte hålla mig till den otroliga priset. Endast 12k - elgiganten

Varit inställd på Samsungs nya Q90A MiniLED. Men vem kan man lura. Kommer såklart aldrig i närheten av OLED's storslagenhet - som vi som sett en OLED vet!

Kommer skicka tillbaka Q70T, som var ett stopgap. Antar ingen av er sett minsta tillstymmelse till burn in ? (får en hoppas)

Glad Påsk till er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

DÅ var en 55 CX, beställd. Kunde inte hålla mig till den otroliga priset. Endast 12k - elgiganten

Varit inställd på Samsungs nya Q90A MiniLED. Men vem kan man lura. Kommer såklart aldrig i närheten av OLED's storslagenhet - som vi som sett en OLED vet!

Kommer skicka tillbaka Q70T, som var ett stopgap. Antar ingen av er sett minsta tillstymmelse till burn in ? (får en hoppas)

Glad Påsk till er alla!

Jag tror att jag köpte min 55" CX för 16k, men den är värd vad enda öre.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The man swe 90:

Hur har du upplevt CX nu när du haft TVn ett bra tag och minns jag rätt fick du panelen bytt 1 gång ?

Väldigt nöjd generellt, speciellt efter panelbytet. Med facit i hand var den första riktigt dålig, det blev som att få en helt ny TV i princip. Gillar också systemet, och uppskattar att det är såpass enkelt att storbarnet kan hantera allt själv utan problem.

VRR-flicker är väl på minussidan, det kan onekligen störa i spel ibland.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

En sak som stör mig lite är att man måste gå in i menyn och bläddra för att ändra bildläge. Blir lite jobbigt när man ska spela/kolla på film omvartannat..

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gizmo_8:

En sak som stör mig lite är att man måste gå in i menyn och bläddra för att ändra bildläge. Blir lite jobbigt när man ska spela/kolla på film omvartannat..

Du gör det från samma enhet då, menar du? Dator gissar jag?

Jag kör helt enkelt spelläget alltid från datorn, det kickar också automatiskt tillsammans med VRR. De små skillander som eventuellt blir kan jag leva med. Jag har ändå mer eller mindre all post process avslaget i samtliga lägen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Du gör det från samma enhet då, menar du? Dator gissar jag?

Jag kör helt enkelt spelläget alltid från datorn, det kickar också automatiskt tillsammans med VRR. De små skillander som eventuellt blir kan jag leva med. Jag har ändå mer eller mindre all post process avslaget i samtliga lägen.

Ja exakt, kollar på filmer som jag inte laddat ner olagligt från piratebay. Kör också i spelläget när jag surfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag tror att jag köpte min 55" CX för 16k, men den är värd vad enda öre.

Kan jag förstå. De är i en helt annan liga vs även de bästa LCD's!
Bilden fullkomligen krossar allt. Perfekt för mig som alltid nytjar mörkt rum

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gizmo_8:

Ja exakt, kollar på filmer som jag inte laddat ner olagligt från piratebay. Kör också i spelläget när jag surfar.

Vad är det du saknar från filmläget/ISF eller vad du kör med normalt, då? Mest nyfiken fråga!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Vad är det du saknar från filmläget/ISF eller vad du kör med normalt, då? Mest nyfiken fråga!

Lite andra inställningar på kontrast och color och 10 i skärpa i spelläget, 0 i film. Lite varmare, mer verklighetstrogen bild i filmläget, klarare och ljusare i spel/surf.

Permalänk
Medlem

Hur många av er har köpt till - Burn In garanti, som e.x Elgiganten säljer på 5 år?

Är det verkligen värt det, med tanke på att det kostar e hel del. Ibland kan ju snålheten bedra visheten, så med tanke på det kanske det vore värt det då man är en gamer - som gillar e.x Afterburner info stats!

Alla skydd som LG kör med och dessutom ändrad pixel stuktur på de nyare panelerna, så är säkert risken minimal. Men o andra sidan vore det skönt att slippa vara Orolig och Barnpassa Tv'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Precis..

Elgigantens ELCARE är en tilläggs garanti som man betalar för som börjar gälla från Dag 1 så texten är lite lurig att läsa. Med ELCARE köper man till sig 2 extra år, det tre första åren blir lite kaka på kaka då LG själva erbjuder på platsen service under garantitiden förutsatt att du har en 47" och uppått. Vad som kan vara bra att veta är att om tvn går sönder efter garanti tiden t.ex. 4 år och 11 månader senare så kan du vända dig till Elgiganten för reparation och om inte Elgiganten lyckats åtgärda felet så får du hela beloppet tillbaka i form av ett presentkort som du kan använda på Elgiganten för att köpa en ny TV.

När det kommer till Pixelgaranti så har jag talat med LGs support och de uppgav på min fråga om att de har Zero Dead Pixel garanti på tv's som är 47" och uppåt (Osäker på om det gäller alla deras modeller eller om det är specifikt OLED modellerna) mao. hittar du en död pixel skall du ringa LGs support och beskriva felet och efter all formalia så skickar de ut en tekniker som kommer och byter ut panelen, vare sig det är en lysande eller svart pixel. iaf enligt den person jag talade med.

Lite OT: De flesta större aktörerna erbjuder nån form av Prisgaranti och Öppet köp men uppläggen kan skilja sig mellan butiker och under Black Friday samt Jultider. Vissa erbjuder t.ex öppet köp fram till sista Januari nästa år så läs på vad som gäller för just den butik du väljer att handla ifrån.

Och det kanske viktigaste som man inte får glömma är att du Alltid har 36 månaders reklamationsrätt enligt konsumentköplagen oavsett vad Elgiganten, NetOnNet eller Mediamarkt säger.

Om jag förstått det rätt och vad jag läst på annat ställe;
LG står Inte för inbrännings garanti utan enbart pixel fel?
Sen att de ändå brukar kunna byta ut ifall burn in kommer. Men det är då enbart som goodwill, eller?

Beställde igår en CX 55 via Elgiganten, men börjar undra ifall jag borde kostat på mig 5 års försäkringen eller inte. Kostar ju en hel del!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Hur många av er har köpt till - Burn In garanti, som e.x Elgiganten säljer på 5 år?

Är det verkligen värt det, med tanke på att det kostar e hel del. Ibland kan ju snålheten bedra visheten, så med tanke på det kanske det vore värt det då man är en gamer - som gillar e.x Afterburner info stats!

Alla skydd som LG kör med och dessutom ändrad pixel stuktur på de nyare panelerna, så är säkert risken minimal. Men o andra sidan vore det skönt att slippa vara Orolig och Barnpassa Tv'n

Jag köpte till det för 995kr då jag tänkt ha min GX 65" i minst 5 år. Vid minsta lilla fel kommer de hem till en och fixar tv:n. Lätt värt om man köpt en tv för 25'000kr. Kan de ej fixa så får man en likvärdig tv.

100% garanti på tekniska fel.
Täcker tillbehör i originalförpackningen som är direkt relaterade till produkten (fjärrkontroll, laddare osv.) *
Service på plats.
Pixelgaranti på plattskärmar.
Inbränningsgaranti på plattskärmar.
Ingen självrisk.
Om produkten inte kan repareras får du samma eller en lika bra ersättningsprodukt.

Permalänk
Medlem

Jag köpte också till 5 års garanti (1295kr). Känns lätt värt det för en dyrare TV samt att jag behöver inte känna någon som helst oro över inbränningar eller andra fel de närmaste 5 åren.
LGs garantitid verkar vara 1 år annars.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Corsair K70, Logitech Pro X Superlight, Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yugoboy:

Jag köpte till det för 995kr då jag tänkt ha min GX 65" i minst 5 år. Vid minsta lilla fel kommer de hem till en och fixar tv:n. Lätt värt om man köpt en tv för 25'000kr. Kan de ej fixa så får man en likvärdig tv.

100% garanti på tekniska fel.
Täcker tillbehör i originalförpackningen som är direkt relaterade till produkten (fjärrkontroll, laddare osv.) *
Service på plats.
Pixelgaranti på plattskärmar.
Inbränningsgaranti på plattskärmar.
Ingen självrisk.
Om produkten inte kan repareras får du samma eller en lika bra ersättningsprodukt.

Låter som en bra ide till dina preferenser - tid och pengar. Så jag förstår dig 👍🏻
Men jag skippar nog det. Tror jag inte kommer ha min längre än ett par tre år max. Så jag borde klara mig 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaic:

Jag köpte också till 5 års garanti (1295kr). Känns lätt värt det för en dyrare TV samt att jag behöver inte känna någon som helst oro över inbränningar eller andra fel de närmaste 5 åren.
LGs garantitid verkar vara 1 år annars.

3 år är LG's garanti, om jag förstått det rätt. Men visst, lägger man mer än vad jag lag - 12, så är det ju klokt. Inte för att 12k är en spottstyver men iaf. Sen blir det nog inte att jag har Tv'n längre än ett par tre år!

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Väldigt nöjd generellt, speciellt efter panelbytet. Med facit i hand var den första riktigt dålig, det blev som att få en helt ny TV i princip. Gillar också systemet, och uppskattar att det är såpass enkelt att storbarnet kan hantera allt själv utan problem.

VRR-flicker är väl på minussidan, det kan onekligen störa i spel ibland.

Hur var kontakten med LG för att få ny panel ? Var det smidigt eller tog det lång tid ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jag kör OLED-ljus i 100 för jag gillar bilden bäst så. Är det dumt för TVns livslängd tror ni??

You'h crazy?
Köp heldre gardiner som gör att du slipper köra i full patte om du kan, låter inte hälsosamt för skärmen eller ögonen asså, max 30 här asså, jisses Gizmo.. men jah, each their own i guess

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av The man swe 90:

Hur var kontakten med LG för att få ny panel ? Var det smidigt eller tog det lång tid ?

Den var helt okej. Första försöket fick jag ett "nej, det där är inom vad vi accepterar". När samma problem kvarstod ett par månader senare testade jag igen, typ "hörrni, det här har inte blivit bättre, här har ni fler exempel". Då bokade de en tekniker, och efter det gick det ganska snabbt. Vill minas det tog någon eller några få veckor att få in ny panel i lager, tekniker hörde av sig och kom samma dag som han fick tag på mig. Själva bytet var supersmidigt, kanske 20 minuter från han kom till han gick igen.

Skickade faktiskt en "tack, det här blev mycket bättre!" till LG-supporten också! Tänkte det kunde vara trevligt, eftersom de var lite tveksamma till att skicka ut en tekniker från första början.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

You'h crazy?
Köp heldre gardiner som gör att du slipper köra i full patte om du kan, låter inte hälsosamt för skärmen eller ögonen asså, max 30 här asså, jisses Gizmo.. men jah, each their own i guess

Driver du nu eller. Vad har du i brightness då?
Jag kör 100 OLED light, 50 brightness. Både om dagen å kvällen.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ludde72:

You'h crazy?
Köp heldre gardiner som gör att du slipper köra i full patte om du kan, låter inte hälsosamt för skärmen eller ögonen asså, max 30 här asså, jisses Gizmo.. men jah, each their own i guess

Ska och ska, men att köra OLED light på 100 för HDR är ju vad som krävs för "fulla" upplevelsen. Annars kommer du helt enkelt inte få hela dynamiska omfånget. Det är anledningen att den inställningen som standard blir just 100 för HDR-lägena.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Gizmo_8:

Lite andra inställningar på kontrast och color och 10 i skärpa i spelläget, 0 i film. Lite varmare, mer verklighetstrogen bild i filmläget, klarare och ljusare i spel/surf.

Då är jag med! Jag kör i princip samma settings över alla lägen, så för mig kvittar det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Driver du nu eller. Vad har du i brightness då?
Jag kör 100 OLED light, 50 brightness. Både om dagen å kvällen.

35 max om du kör som monitor! 50 om jag satt i soffan kanske. Vill inte sitta o torka ut ögonen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Driver du nu eller. Vad har du i brightness då?
Jag kör 100 OLED light, 50 brightness. Både om dagen å kvällen.

Tänkte fråga samma tills du sa det var HDR du prata om.
Det är ikke HDR jag var fokuserad på, glömde tillägga det.
Och i ikke HDR ligger jag på Brightness 50 och Contrast 85.
All hokus pokus settings som dynamic contrast är AV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska och ska, men att köra OLED light på 100 för HDR är ju vad som krävs för "fulla" upplevelsen. Annars kommer du helt enkelt inte få hela dynamiska omfånget. Det är anledningen att den inställningen som standard blir just 100 för HDR-lägena.

Ja, kom på det nu att en del kör HDR och den kräver en höjning, men inget jag behöver köra med personligen, men den åsikten är inte skriven i sten
Och om Non-HDR är energi klass A vs HDR energi klass G är jag än idag osäker på..

Permalänk
Medlem

Jag har två lösningar för musiklyssning som jag är riktigt nöjd med. Skriver här om någon är ute efter liknande.
Då min nuvarande förstärkare inte har HDMI 2.1 skickar jag ljudet optiskt till den. Se en av två följande:

1. Spotify appen + screen off
2. Sound sharing via bluetooth till mobil/surfplatta.

För att inte riskera inbränning går det att slå av bilden genom röstkommando "screen off" eller mappa en genväg till sidomenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ska och ska, men att köra OLED light på 100 för HDR är ju vad som krävs för "fulla" upplevelsen. Annars kommer du helt enkelt inte få hela dynamiska omfånget. Det är anledningen att den inställningen som standard blir just 100 för HDR-lägena.

Skrivet av Ludde72:

Tänkte fråga samma tills du sa det var HDR du prata om.
Det är ikke HDR jag var fokuserad på, glömde tillägga det.
Och i ikke HDR ligger jag på Brightness 50 och Contrast 85.
All hokus pokus settings som dynamic contrast är AV.

Skrivet av Ludde72:

Ja, kom på det nu att en del kör HDR och den kräver en höjning, men inget jag behöver köra med personligen, men den åsikten är inte skriven i sten
Och om Non-HDR är energi klass A vs HDR energi klass G är jag än idag osäker på..

Var har ni ställt in HDR? I Windows? Eller kan man ställa in det på TVn?

30 i OLED light gör ju att bilden blir nästan grå.. Ner till 60 går bra men allra bäst blir det på 100 tycker jag.
Sliter jag ut skärmen i förtid då tror ni?? :/

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Den var helt okej. Första försöket fick jag ett "nej, det där är inom vad vi accepterar". När samma problem kvarstod ett par månader senare testade jag igen, typ "hörrni, det här har inte blivit bättre, här har ni fler exempel". Då bokade de en tekniker, och efter det gick det ganska snabbt. Vill minas det tog någon eller några få veckor att få in ny panel i lager, tekniker hörde av sig och kom samma dag som han fick tag på mig. Själva bytet var supersmidigt, kanske 20 minuter från han kom till han gick igen.

Skickade faktiskt en "tack, det här blev mycket bättre!" till LG-supporten också! Tänkte det kunde vara trevligt, eftersom de var lite tveksamma till att skicka ut en tekniker från första början.

Det låter ju smidigt tycker jag , hoppas mitt 77CX är ok verkar vara rätt vanligt på 77 storleken om jag förstått de rätt. Leverans sker imorgon så hoppas på ett bra ex. Jag ska i alla fall inte försöka leta efter det direkt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Var har ni ställt in HDR? I Windows? Eller kan man ställa in det på TVn?

30 i OLED light gör ju att bilden blir nästan grå.. Ner till 60 går bra men allra bäst blir det på 100 tycker jag.
Sliter jag ut skärmen i förtid då tror ni?? :/

Inget hindra mig från att testa, så det ser ut som att för att matcha non-HDR i stundens dagsljus så är jag uppe i 60-70, du har nog inget val än att minst ligga där i HDR ser det ut som, hmm
Jag köpte min i julas så, OLED burn-in-fobin har lagt sig en del
Och, har för mig nån firmware skulle påtvingat sänkt styrkan eller nått, var nu jag fick det ifrån..? .. nypa salt tills bekräftat