Nvidia Geforce 465.89 Game Ready – med stöd Resizable BAR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- 5090

Permalänk
Inaktiv

Har inte hunnit kolla igenom all svar: Funkar detta med AMD CPUs också eller endast Intel? Sitter på 5800x och 3090.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon204482:

Har inte hunnit kolla igenom all svar: Funkar detta med AMD CPUs också eller endast Intel? Sitter på 5800x och 3090.

Funkar förstås med AMD, var ju de som fick igång det hela med "SAM".

Nvidia nämner bara Ryzen 5000 men fungerar även för Zen2/Ryzen 3000. I ditt fall borde det, beroende på moderkort, bara vara att flasha ditt grafikkort med tillverkarens BIOS. På egen risk, osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Funkar förstås med AMD, var ju de som fick igång det hela med "SAM".

Nvidia nämner bara Ryzen 5000 men fungerar även för Zen2/Ryzen 3000. I ditt fall borde det, beroende på moderkort, bara vara att flasha ditt grafikkort med tillverkarens BIOS. På egen risk, osv.

Jo, anledningen till att jag frågar är för när det hela började med SAM, så var det endast 5000-Ryzen och AMD GPU:er. Sen skull Intel fixa (något de redan haft men inte använt). Sen såg jag nyheter överallt on nVidia/Intel. Med tanke på att AMD begränsade til lendast sina GPU:er och sin 5000-serie trådde jag att det var vidare begränsningar på även nVidias sida.

hur som haver, jag ska kika på det. Var exakt man man hitta BIOS egentligen? Aldrig gjort det på GPU:er egentligen.

Permalänk
Medlem

Efter jag bytte till 11900KF och flashade till Resizable BAR så får jag lite lägre score i 3Dmark timespy jämfört med min 8700k.
Någon som vet hur det kan bli så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Efter jag bytte till 11900KF och flashade till Resizable BAR så får jag lite lägre score i 3Dmark timespy jämfört med min 8700k.
Någon som vet hur det kan bli så här?

Du bytte drivrutin med väl? Kan vara den som påverkar resultatet.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du bytte drivrutin med väl? Kan vara den som påverkar resultatet.

Japp.ny installation av win också.
Ca 400 poäng lägre än innan.

TGP är som det ska i testet toppar 403W på 3090.

Permalänk
Medlem

Någon annan som noterat aningen högre minnestemps på 3080 med detta aktiverat? 2-4 C. Utan att köra spel som för den delen ens stödjer ReBAR. Kan förstås ha att göra med drivisarna. Varit för lat att reboota och stresstesta igen ännu.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Någon annan som fått stutters i spel efter att ha flashat nyaste RBAR biosen och installerat nyaste drivrutinerna (framedrops)? Var tidigare på 470.05 Beta och hade då inga problem.

Vilket spel märker du detta i? Jag får aningen mer stutters i "It takes two" men det var lite innan också, förvisso mindre, men skyller det på spelmotorn eller shader caching och hög upplösning. BF V flyter lika bra som tidigare.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Avaktivera låglatensläge eller gå bort från ”Ultra” om Gsync och Vsync är på.

Permalänk
Medlem

Asus har släppt till sina 3070. men inte fan funkar det. "No need to update VBIOS", Underbart!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Är detta normala score med nya hårdvaran?

Jag fick lägre score med Resize bar inaktiverat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Skumt, ska stödjas från F32. Har du slagit på above 4g decoding? Kanske inte får upp fler följd-val annars.

Det finns dessutom ett F33i-BIOS men det har andra nyheter såsom stabilare USB2 osv.

Tack, det funkade! Tänkte inte på att man måste slå på det i bios.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon204482:

Jo, anledningen till att jag frågar är för när det hela började med SAM, så var det endast 5000-Ryzen och AMD GPU:er. Sen skull Intel fixa (något de redan haft men inte använt). Sen såg jag nyheter överallt on nVidia/Intel. Med tanke på att AMD begränsade til lendast sina GPU:er och sin 5000-serie trådde jag att det var vidare begränsningar på även nVidias sida.

hur som haver, jag ska kika på det. Var exakt man man hitta BIOS egentligen? Aldrig gjort det på GPU:er egentligen.

Bra poäng, slog mig inte innan att det inte är uppenbart hur det ligger till, varit en del fram och tillbaks. Ryzen 3000-serien skulle inte supportas från början ens.

Ganska lång artikel men en bit ner listar Nvidia de olika tillverkarnas sidor för att ta hem bios/flashverktyg. Du ska hämta hem den som gäller för ditt kort och tillverkare.

Sedan hämta hem drivrutinen: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/172062/en-...

När jag uppgraderade så började jag med att flasha mitt B550-moderkort, sedan installera drivrutinen och sist flasha grafikkortet. Efter omstart så var ReBAR aktiverat.

Flashning sker på egen risk, problem kan uppstå om något fel uppstår. Men risken är ganska låg troligen. Kan inte minnas att jag sett någon som det inte alls fungerat för eller som har ett kort som sluta fungera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Bra poäng, slog mig inte innan att det inte är uppenbart hur det ligger till, varit en del fram och tillbaks. Ryzen 3000-serien skulle inte supportas från början ens.

Ganska lång artikel men en bit ner listar Nvidia de olika tillverkarnas sidor för att ta hem bios/flashverktyg. Du ska hämta hem den som gäller för ditt kort och tillverkare.

Sedan hämta hem drivrutinen: https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/172062/en-...

När jag uppgraderade så började jag med att flasha mitt B550-moderkort, sedan installera drivrutinen och sist flasha grafikkortet. Efter omstart så var ReBAR aktiverat.

Flashning sker på egen risk, problem kan uppstå om något fel uppstår. Men risken är ganska låg troligen. Kan inte minnas att jag sett någon som det inte alls fungerat för eller som har ett kort som sluta fungera.

Tackar för hjälpen, uppskattas! Googlade själv lite men hittade inte något på ASUS officiella sida eller nVidias. Man kunde ju tro att dessa BIOS var lika lättillgängliga som drivrutinerna, men icke.

Jag kommer avvakta en liten stund med detta dock då jag inte har något riktigt behov av BAR just nu men definitivt bra att ha detta i bagaget till när det väl ger ett fint lyft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon204482:

Tackar för hjälpen, uppskattas! Googlade själv lite men hittade inte något på ASUS officiella sida eller nVidias. Man kunde ju tro att dessa BIOS var lika lättillgängliga som drivrutinerna, men icke.

Skumt. När jag kollade för ASUS 3080 TUF OC var det lätt att hitta om man någonsin laddat ner en BIOS till något av deras moderkort från deras sida.

1. Sök fram produktsidan för kortet (brukar vara en av de första träffarna på google i många fall).
2. Klicka på Support.
3. Klicka på Driver & Utility.
4. Klicka på BIOS & Firmware.

Skönt att det löste sig i alla fall.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

https://overclock3d.net/reviews/gpu_displays/how_to_bios_upda...

Hittade en artikel som beskriver tillvägagångssätt.

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av Punchboll:

https://i.imgur.com/4zjVSBF.png

Jag fick lägre score med Resize bar inaktiverat

Japp.. det tycker jag.

Gjorde en snabb jämförelse med mitt system och ett liknande system som ditt... (kanske är det din PC)

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

Japp.. det tycker jag.

Gjorde en snabb jämförelse med mitt system och ett liknande system som ditt... (kanske är det din PC)

https://i.imgur.com/jQ5yrHo.jpg

Ja det verkar vara ett av testen jag gjorde:)

Permalänk
Medlem

Förstår inte, det står att Z390 moderkortet inte är supported och ej heller I9 9900k versionen men ändå verkar det som att folk på reddit får det att fungera med dessa setups.

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Första gången jag ångrar att jag köpte 9900ks och inte väntade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Första gången jag ångrar att jag köpte 9900ks och inte väntade

Same...

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem

Jag har problem att få min Re-size bar att fungera. Man ska stänga av CSM boot stödet och då kan jag inte boot:a mitt OS som är en M2 Disk i PCIe.

Jag kör den på "Master Boot Record" och msinfo säger att Bios mode är i "Legacy".
Nån som vet hur man kan ändra dessa inställningar så man kan stänga av CMS?

Kör BIOS ver Version 1803 som släpptes i februari. Vågar inte köra beta-versionen av den som släpptes 23 mars. Är det kritiskt?
MB: Asus ROG Strix 550B-I Gaming WiFi

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beobwulf:

Jag har problem att få min Re-size bar att fungera. Man ska stänga av CSM boot stödet och då kan jag inte boot:a mitt OS som är en M2 Disk i PCIe.

Jag kör den på "Master Boot Record" och msinfo säger att Bios mode är i "Legacy".
Nån som vet hur man kan ändra dessa inställningar så man kan stänga av CMS?

Kör BIOS ver Version 1803 som släpptes i februari. Vågar inte köra beta-versionen av den som släpptes 23 mars. Är det kritiskt?
MB: Asus ROG Strix 550B-I Gaming WiFi

Tänk om du hade läst allt. Då hade du aldrig postat denna frågan. All info fanns där för att lyckades.
Nu fungerar allt med re-size bar 👌

Visa signatur

Chassi Cooler Master NR200P......................MB ASUS ROG STRIX B550-I GAMING
PSU Corsair SF750|750W|80+ Platinum........RAM G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) CL14
CPU Ryzen 9 5900X ..................................... CPU-Cooler/Pump/Reservoir Barrow LTPRP-04
GPU RTX 3090 HDD 2TB M2 NVMe PCIe x4 Rad. Vol. 0,032 m³ Fläktar 4x120mm, 2x 140mm

Permalänk
Medlem

Var lite meck, men nu fungerar det. Hade först problem med att mitt 3080 Aorus Master inte kunde uppdateras till senaste bios, fick felmeddelande att någon fil inte hittades, men efter lite googling så hittade jag lösningen som fungerade för mig. Visade sig att filerna inte skulle ligga på systemdisken, efter en flytt till en annan disk fungerade det utan problem. Sedan var mitt bios för gammalt så fick uppdatera det också, men efter att ha ställt in allt som det ska vara för att reBar ska fungera så kom jag direkt tillbaka in i bios. Behövde konvertera från MBR till GPT men tack vare guiden från windowscentral postad tidigare i tråden så var det relativt enkelt.

Nu återstår bara lite benchmarks för att se om det blivit någon skillnad alls efter allt detta

Edit: Körde AC: Valhallas och Horizon Zero Dawns benchmarks och såg ca 9% förbättring i Valhalla och 4% i HZD i 1440p. Helt okej förbättringar för någon timmes meck.

Permalänk
Medlem

Efter den här updaten blinkar skärmen svart i två sekunder varje gång jag byter från HDR (Cyberpunk) spel till annat program i andra skärmen (Alt+Tab). Till och med Xbox Game Bar gör så att skärmen blinkar svart. Är det någon fler som stött på samma sak?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk

Jag har ett Gigabyte 3080 Gaming OC, efter att ha kollat i GPU-Z vilken version jag hade, så laddade jag ner och applicerade rätt version (silent mode BIOSen för mig).
Allt verkade funka, inga errors.

Men efter rebooten så hittar BIOSen inte en enda lagringsenhet och går automatiskt in i UEFI, vid varje boot.
Om jag disablar ReBAR så kan jag boota in i windows dock.

X470-i med en 5600x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swimteampie:

Jag har ett Gigabyte 3080 Gaming OC, efter att ha kollat i GPU-Z vilken version jag hade, så laddade jag ner och applicerade rätt version (silent mode BIOSen för mig).
Allt verkade funka, inga errors.

Men efter rebooten så hittar BIOSen inte en enda lagringsenhet och går automatiskt in i UEFI, vid varje boot.
Om jag disablar ReBAR så kan jag boota in i windows dock.

X470-i med en 5600x

Det var likadant för mig innan jag konverterade från MBR till GPT på systemdisken (bara den som behövde ändras för mig, resterande diskar var redan GPT), följde denna guide som länkades tidigare i tråden:
https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

Troligtvis samma fel för dig.

Permalänk
Skrivet av meanh:

Det var likadant för mig innan jag konverterade från MBR till GPT på systemdisken (bara den som behövde ändras för mig, resterande diskar var redan GPT), följde denna guide som länkades tidigare i tråden:
https://www.windowscentral.com/how-convert-mbr-disk-gpt-move-...

Troligtvis samma fel för dig.

Tyvärr är mina drives redan GPT. Problemet är inte att den inte hittar boot drives med ReBar påslaget, den hittar inga drives alls.
Varken SATA eller PCIe.