Permalänk
Medlem

Lägger man till omkostnadsbelopp för en utdelning (inte i aktier utan kronor)? Det känns som om att den "utdelningen" man lägger till i K4:an avser utdelningar där man blivit tilldelad fler aktier. Fattar fan ingenting

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Lego Master

Sådär, deklaration klar.
Så jäkla glad att det är enkelt att deklarera in this day and age. Precis över 13k tillbaka efter resor t/f arbetet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jobbade bara 2 månader förra året (studerade resten av tiden) så förväntade mig en del pengar tillbaka, och mycket riktigt: 8173:-

Vet att skatteåterbäring tekniskt sett = lånat ut pengar räntefritt till staten, men lika glad för det är jag.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Nåt jag funderat på...

Hur kommer det sig egentligen att Skatteverket inte börjar betala ut i takt med att de får in deklarationer samt (om) dem blir granskade och klara?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av N_Micke:

Nåt jag funderat på...

Hur kommer det sig egentligen att Skatteverket inte börjar betala ut i takt med att de får in deklarationer samt (om) dem blir granskade och klara?

Mest tradition. Sen får man ju lite tid på sig att ändra sig om man har räknat fel.

Permalänk
Medlem

Då har man deklarerat, det blev att betala in ca 36 000kr.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Mest tradition. Sen får man ju lite tid på sig att ändra sig om man har räknat fel.

Jag tror också att det har att göra med tradition. Ändra sig kan man göra även efter det att man har fått skattepengarna (eller betalat restskatten). Man har 5 år på sig att fundera om man har räknat rätt.

Permalänk
Medlem

får betala in strax norr om 50 000kr. (Bostadsrättsförsäljning)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Ska också betala tillbaka en ganska stor slant. Måste man betala allt på en gång, eller kan man skicka in betalningen i omgångar. Tex 2000 kr varje månad fram till sista datumet

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Ska också betala tillbaka en ganska stor slant. Måste man betala allt på en gång, eller kan man skicka in betalningen i omgångar. Tex 2000 kr varje månad fram till sista datumet

Så länge alla pengar finns på ditt skattekonto vid datumet pengarna ska finnas där kan du portionera upp inbetalningarna bäst du vill.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Varför inte sätta över dom 2000kr/mån till ett sparkonto där du får ränta på dom och sen betala in klumpsumman i slutet av året när den måste vara skatteverkat tillhanda?

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =):

Varför inte sätta över dom 2000kr/mån till ett sparkonto där du får ränta på dom och sen betala in klumpsumman i slutet av året när den måste vara skatteverkat tillhanda?

Det var ingen dålig idé. Kan väl göra så istället

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Då blir det iaf en liten avkastning på dom tills det är dags att sätta in dom på (det tråkiga) skattekontot

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Kan vara värt att tänka på att det är ränta på evt belopp över 30 000 om du ej betalar in skatten innan 12 feb.

Permalänk
Medlem

Sista dagen idag för att deklarera för skattepengar i april väl?

Tror ni Skatteverket briljerar och lyckas få ut pengarna före påsk?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Sista dagen idag för att deklarera för skattepengar i april väl?

Tror ni Skatteverket briljerar och lyckas få ut pengarna före påsk?

Jag tyckte jag såg någon lista där det stod att pengarna skulle betalas ut 7-9 april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tyckte jag såg någon lista där det stod att pengarna skulle betalas ut 7-9 april.

7-9 april stämmer

Permalänk
Medlem

Fick besked i Kivra om att skatten utbetalas inom en vecka, så nu är det nära 😁

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Skatten utbetald 4 April. Så snart ramlar dom in på kontot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Skatten utbetald 4 April. Så snart ramlar dom in på kontot

Vart ser du utbetalningen? Ser bara summan och att den är inskickad?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Utbetalning på gång, återstår att se vad de används till. Förra året blev det ca 50% konsumtion och 50% investera. Men så pass lite att det nog blir raka vägen in på börsen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vart ser du utbetalningen? Ser bara summan och att den är inskickad?

På mina sidor på skatteverket. Skattekonto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

På mina sidor på skatteverket. Skattekonto

👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm. Dom pengarna som ligger som "Utbetalning" på skattekontot är lägre än det som stod som "preliminärt belopp att få tillbaka". Vad beror det på? Sista-minuten-justering på beloppet hos skatteverket?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick fylla i diverse blanketter så blir väl först vid midsommar man får utbetalningen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Hm. Dom pengarna som ligger som "Utbetalning" på skattekontot är lägre än det som stod som "preliminärt belopp att få tillbaka". Vad beror det på? Sista-minuten-justering på beloppet hos skatteverket?

Det är inte förra året då? Här verkar inte årets utbetalning kommit fram ännu.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av N_Micke:

Det är inte förra året då? Här verkar inte årets utbetalning kommit fram ännu.

Får man skylla på att det är soppatorsk i hjärnan nu efter långhelg? Såg kommentarer om att det gick att se att pengarna var "triggade", men det är ju 2021, inte 2020

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/Paris_Tuileries_Garden_Facepalm_statue.jpg

Får man skylla på att det är soppatorsk i hjärnan nu efter långhelg? Såg kommentarer om att det gick att se att pengarna var "triggade", men det är ju 2021, inte 2020

Det är en godkänd anledning 😁

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Är det nån som vet om man kan bli av med blankett K10? Det var typ 7 år sedan jag hade bolaget, men jag får fortfarande den jäkla blanketten där jag varje år säger att jag inte längre har kvar några andelar. Det gör att skatteåterbäringen kommer sent som attans för mig, trots att jag deklarerar snabbt på nätet.

Sent svar men det låter som du inte avregistrerat företaget i alla instanser. Bolagsverket, f-skatt, moms, arbetsgivarregistrering, kassaregister och ombud. De delar av det du haft har du antagligen glömt avregistrera något. Verksamt.se är en bra sida för att se över allt. Avregistrerade mitt företag för 2 år sedan och det gick smidigt. Fick fylla i en sista sak i år men sen är det slut med allt sådant i deklerationen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Utbetalning gjord 3/4 från skattekonto. Borde ju komma idag då med lite flyt.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö