3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Ja precis! Jag är VOID Medlem alltså högst rankad enligt rankningssystemet! Jag känner mig allt annat en speciell kund just nu, får så onda blickar när jag ska in och köpa dator delar! Under mina 15 år som kund, så har man känt sig lite speciell varje gång man uppgett sitt ordernummer/telefonnummer, blivit väl bemött, kunnat gå till VIP kön osv. Men nu vågar jag inte ens gå in i butikerna mer =/.. it konsult som man är.. Hoppas det en dag blir normalt igen

Att Webhallen/Patrik hållit folk uppdaterade här i tråden är värt en hel del och andra bolag har ju gissningsvis känt sig tvingade att göra samma sak. Även om ingen av bolagen kan trolla med knäna och fixa fler kort så är informationen om hur kört det är värt en hel del.

19 år, lvl 24, går till butiken för det är smidigast i vissa fall, försvinner smidigheten för massa trams så blir det mindre aktuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Att Webhallen/Patrik hållit folk uppdaterade här i tråden är värt en hel del och andra bolag har ju gissningsvis känt sig tvingade att göra samma sak. Även om ingen av bolagen kan trolla med knäna och fixa fler kort så är informationen om hur kört det är värt en hel del.

19 år, lvl 24, går till butiken för det är smidigast i vissa fall, försvinner smidigheten för massa trams så blir det mindre aktuellt

Håller med till 100%, infon Patrik lämnade här har varit ett föredöme för Webhallen.

Nu handlade jag inte mina kort av dem denna gången då de var beställda på annan butik, men jag vet vars jag skall gå nästa gång.
(butiken jag väntar mitt September beställda kort ifrån får man sparka på smalbenen för att få veta något *host' ahm, NoN *host*)

Jag var i alla fall inne på Pricerunner där de nu tar emot röster till årets butik, och pga Patrik lade jag såklart min röst på Webhallen met motivationen om just Patrik här på forumet.

https://www.pricerunner.se/c/rosta-arets-ehandlare

på den länken kan ni rösta ni som ännu inte gjort det.. det är fortfarande öppen i 6 dgr till.

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Håller med till 100%, infon Patrik lämnade här har varit ett föredöme för Webhallen.

Nu handlade jag inte mina kort av dem denna gången då de var beställda på annan butik, men jag vet vars jag skall gå nästa gång.
(butiken jag väntar mitt September beställda kort ifrån får man sparka på smalbenen för att få veta något *host' ahm, NoN *host*)

Jag var i alla fall inne på Pricerunner där de nu tar emot röster till årets butik, och pga Patrik lade jag såklart min röst på Webhallen met motivationen om just Patrik här på forumet.

på den länken kan ni rösta ni som ännu inte gjort det.. det är fortfarande öppen i 6 dgr till.

Röste själv på Webhallen även om jag fortfarande väntar på mitt kort ifrån Sept.

Detta är tack vare att Patrik har varit grym på respons och man alltid blir bra bemött när man är inne i butikerna/ handlat något medans man väntar på sitt 3080

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Wow har du lyckats få ut info alls ifrån dom ? jag skrev ett argt inlägg på deras facebook för någon dag sen efter att dom spammade mig en dag med fråga om recensioner.....

Permalänk
Medlem

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC

2020-12-24 beställd kl 13:40 på Inet för 10 690 kr.

2021-01-21 köplats 341

2021-02-14 köplats 187

2021-03-15 köplats 168

2021-03-30 köplats 133

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swecop:

Lite bevis på att svenska butiker scalpar något så ordentligt Ska bli kul se hur mycket i vinst samtliga visar i sin bolagstämma! Vilken VD som plockar ut mest aktieutdelning, vem som plockar ut sin Lambo/Ferrari ;D. Lite ironisk, men kan mycket väl vara så!

Bildarkiv från Amerikanska butikspriser
https://i.ibb.co/gWpMNX1/167110486-1058696701319927-1672090356509962734-n.jpg

Man kan också gå in på butikens sida och titta. Det är bara ett 3080 med på den där listan och det är det billigaste som det ser ut. Tittar man på ett ASUS 3080 TUF OC så kostar det 1050$ innan moms och andra påslag. Så det är inte alls långt ifrån svenska priser.

https://www.microcenter.com/search/search_results.aspx?Ntt=Ge...

Permalänk
Medlem

Vad skulle definitionen vara av ett en butik "scalpar"?

Permalänk
Medlem

Scalping brukar ju egentligen användas när man snabbt köper och säljer ett värdepapper till en förhållandevis liten vinst. Man tar bara "skalpen". Nu när vi ser andrahandspriser upp till +50% är frågan om det fortfarande bara är scalping

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett EVGA RTX 3080 XC3 Ultra 2021-01-12 från Inet och har köplats nummer 25

Edit: I ordern står det leveransdatum 2021-04-15, håller tummarna på att dom räcker åt mig också

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Scalping brukar ju egentligen användas när man snabbt köper och säljer ett värdepapper till en förhållandevis liten vinst. Man tar bara "skalpen". Nu när vi ser andrahandspriser upp till +50% är frågan om det fortfarande bara är scalping

Pratar du inte om daytrading nu? skalping härstammar från seder indianer utövar på sina fiender. De nöjer sig inte bara med att ta kål på dem de tar skalpen också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Pratar du inte om daytrading nu? skalping härstammar från seder indianer utövar på sina fiender. De nöjer sig inte bara med att ta kål på dem de tar skalpen också

Jo precis, det är den sortens skalpering som åsyftas i båda fallen. Men jag är rätt säker på att poängen är att man tar en liten del av toppen, snarare än att man gör något brutalt och "overkill"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lootskin:

Jag beställde ett EVGA RTX 3080 XC3 Ultra 2021-01-12 från Inet och har köplats nummer 25

Edit: I ordern står det leveransdatum 2021-04-15, håller tummarna på att dom räcker åt mig också

Icke ultra här och haft köplats 32 sen i februari så hoppas inte för mycket 🤣

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Jo precis, det är den sortens skalpering som åsyftas i båda fallen. Men jag är rätt säker på att poängen är att man tar en liten del av toppen, snarare än att man gör något brutalt och "overkill"

Tar man en liten del av toppen så följer ju inte skalpen med. Det börjar inte blöda och lämnar inga brutala ärr. Så tror inte på den teorin

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Njaeh, scalping behöver ju inte betyda att man måste ta ut massa små vinster hela tiden. Det är ju bara ett av sätten att göra det på.

"resell (shares or tickets) at a large or quick profit."

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig det röda laget så finns här lite 6900-or

https://www.webhallen.com/se/product/331556-MSI-Radeon-RX-690...

Permalänk
Medlem

Pricey!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411910/msi-geforce-rtx-3080-10gb...

Inet Sveavägen!
Aldrig sett en 3080 modell tillgänglig i någon butik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ja, verkligen... Hade de kostat 13-14k hade jag varit mycket mer sugen även om deras raytracing inte är så mycket att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaoodo:

https://www.inet.se/produkt/5411910/msi-geforce-rtx-3080-10gb...

Inet Sveavägen!
Aldrig sett en 3080 modell tillgänglig i någon butik

Nån jävel tog en taxi dit med sin morsa. Redan slut.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk

Röstade också på Webhallen då jag tycker att dom tar in bra produkter och kan sin sak (Black medlem lvl20)

Dom har fått in mitt RTX 3070 nu, skulle helst vilja ha 3080 strix oc då jag mest ämnar min burk för VR med valve index (helst supersamplat) men 3070 får duga gott och väl tills marknaden har stabiliserat sig något.

Visa signatur

i7 9700K @ 5.0GHz | Fractal Celsius S36 | GeForce RTX 3070 | Vengeance LPX Black 32GB / 3600MHz | HX750 750W 80+ Platinum | Fractal Design Define R6 | Asus PG349Q 34" 120Hz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair K95 Platinum | G Pro + G305 | Valve Index + OG Vive | G27 + G25
https://valid.x86.fr/d0wmij

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Nån jävel tog en taxi dit med sin morsa. Redan slut.

Var det bokstavligen någon där med sin morsa? Bevittnade du spektaklet? Det är ju fantastiskt roligt och deprimerande på samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogg:

Icke ultra här och haft köplats 32 sen i februari så hoppas inte för mycket 🤣

Synd. Det är kanske obefintligt flöde på EVGAs grejer då

Visa signatur

Intel Core I5-4690K 4.0Ghz, EVGA GTX 970 FTW, Corsair Vengeance 4x4GB DDR3, Samsung 850 PRO 256GB SSD, Samsung 860 EVO 1TB SSD, 500GB HDD, Corsair Hydro H100i, Corsair Carbide Air 240

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Athlon II x4 3,1ghz||ASUS M4N75TD||AMD Radeon hd5830||4gb Corsair DDR3||1TB Samsung HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sekips:

Njaeh, scalping behöver ju inte betyda att man måste ta ut massa små vinster hela tiden. Det är ju bara ett av sätten att göra det på.

"resell (shares or tickets) at a large or quick profit."

Det är daytrading som sagt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är daytrading som sagt

Det är även scalping, inte jättesvårt att googla.
https://en.wikipedia.org/wiki/Scalping_(trading)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lootskin:

Synd. Det är kanske obefintligt flöde på EVGAs grejer då

har order på deras 3080 black från inet.. kön har minskat med 6st platser sen 2021-01-28
troligen är det folk som avbokat korten för evga korten går nästan oavkortat till usa
står att det är förväntad leverans 2021-04-30 vilket inte är så troligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skoskaf:

ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC

2020-12-24 beställd kl 13:40 på Inet för 10 690 kr.

2021-01-21 köplats 341

2021-02-14 köplats 187

2021-03-15 köplats 168

2021-03-30 köplats 133

Tack för detta inlägg!

Visa signatur

/Ben~